لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد بینی و شایع ترین علل آن

درد بینی و شایع ترین علل آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد بینی معمولا با مشکلات داخل حفره همراه است. در موارد کمتر، درد بینی می تواند ناشی از مشکلات یک یا چند اعصاب کنترل کننده حس صورت باشد. چندین اعصاب و شاخه های آنها حس صورت و بینی را کنترل می کنند. گاهی اوقات، آسیب به این اعصاب می تواند منجر به درد ناخوشایند در قسمت های مختلف صورت شود. با این وجود، درد بینی بیشتر با مشکلات مربوط به حفره بینی به جای اعصاب بینی مرتبط است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کامل را در پزشکت بخوانید.

شایع ترین علائم همراه درد بینی

علائم اختلال عملکرد حفره بینی که می تواند منجر به درد بینی شود، عبارتند از:

  • درد صورت
  • سرفه
  • گلو درد
  • گوش درد
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش چشم
  • انسداد بینی
  • خونریزی از بینی
  • درد در فک یا دندان
  • کاهش حس بویایی
  • ترشحات غلیظ و زرد رنگ بینی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • حساسیت و تورم در اطراف گونه ها، چشم ها و پیشانی

چرا بینی من درد می کند؟

درد بینی و شایع ترین علل آن | پزشکت

حتی اگر درد بینی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، خوشبختانه علل آن محدود است.

علل التهابی درد بینی

شرایطی که باعث می شود بدن شما یک پاسخ ایمنی طبیعی در برابر تحریک و عفونت جراحت، آلرژی، بیماری خود ایمنی ایجاد کند، می تواند باعث درد در بینی شود. درد یکی از علائم اولیه التهاب است و اغلب با علل التهابی درد بینی همراه است. این یک بیماری کاملاً رایج است، زیرا تقریباً 37 میلیون آمریکایی در سال حداقل از یک دوره التهاب حاد بینی رنج می برند.

بیماری های تنفسی فوقانی: عفونت فوقانی تنفسی چه به دلایل ویروسی یا باکتریایی باشد، وقتی مجاری بینی عفونی می شود، علائمی مانند احتقان، ترشح و آبریزش بینی ایجاد می شود. تحریک مداوم حفره بینی منجر به التهاب می شود که می تواند باعث تورم و درد شود.

آلرژی (رینیت): آلرژن های موجود در هوا مانند گرده و یونجه می توانند حتی سالم ترین افراد را وادار به عطسه کنند. با این حال، هنگامی که سیستم ایمنی به این محرک‌های رایج واکنش بیش از حد نشان می‌دهد، مانند افراد مبتلا به آلرژی شدید، التهاب مزمن مجاری بینی ممکن است رخ دهد. این امر منجر به گرفتگی مداوم، عطسه و تورم بینی و صورت می شود که اغلب نیز دردناک می شود.

سینوزیت: این وضعیتی است که در آن سینوس های حفره بینی اغلب به دلیل بیماری دستگاه تنفسی فوقانی یا آلرژی ملتهب می شوند. این وضعیت می تواند حاد یا مزمن باشد و در درجه اول با تخلیه بینی تداخل داشته باشد و باعث ایجاد تجمع در بینی شود. تجمع حاصل به ناحیه اطراف صورت، چشم‌ها و گونه‌ها فشار وارد می‌کند و هم باعث درد بینی و هم حساسیت صورت می‌شود.

علل مرتبط با تروما

هر چیزی که باعث آسیب مستقیم به بینی شود، ضربه زدن به صورت، تصادف رانندگی، سقوط ضربه‌ای می‌تواند منجر به درد شدید در بینی شود، به خصوص اگر بینی شکسته شود. این علل همچنین ممکن است با تغییر شکل قابل مشاهده و خونریزی بسته به شدت تروما همراه باشد.

علل انسدادی یا ساختاری

درد بینی ممکن است به دلایل انسدادی یا ساختاری مانند موارد زیر رخ دهد:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • پولیپ بینی: گاهی اوقات بینی ممکن است با توده های نرم، بدون درد و غیرسرطانی پوشیده شود که به پولیپ بینی معروف هستند. مکانیسم رشد این پولیپ ها در حال حاضر ناشناخته است، اما می توانند باعث تورم حفره داخلی بینی شوند و منجر به انسداد و احتقان شوند که علائم را بدتر می کند.
  • ناهنجاری‌های ساختاری: مانند انحراف سپتوم یا مجرای بینی باریک نیز می‌تواند منجر به درد، تورم و علائم مرتبط شود.

علل زیست محیطی

علل محیطی درد بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حشرات: حشرات به طور کلی آزاردهنده هستند، اما حشرات زمانی که بینی را درگیر می کنند، آزاردهنده تر می شوند. نیش هر گونه پشه حشره، عنکبوت، کک و غیره می تواند باعث تورم بینی و همچنین خارش و درد شود.

غیر آلرژیک: اگرچه محرک هایی مانند گرد و غبار، دود و دود می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند، اما در برخی افراد شواهدی از واکنش آلرژیک یافت نمی شود. این شرایط علائم مشابه رینیت آلرژیک از جمله عطسه، تورم، احتقان و مهمتر از همه درد بینی را ایجاد می کند.

10 بیماری مرتبط با درد بینی

درد بینی و شایع ترین علل آن | پزشکتGo ahead and blow, but resist the antibiotics for a typical sinus infection.

سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی لایه های عمیق پوست است. این می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود اما بیشتر در پاها، ساق پا و صورت شایع است. اگر باکتری استافیلوکوک از طریق بریدگی، خراش یا عفونت پوستی موجود مانند زهر یا اگزما وارد پوست شکسته شود، این وضعیت می تواند ایجاد شود.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند کورتیکواستروئیدها یا شیمی درمانی، یا با اختلال در گردش خون ناشی از دیابت یا هر بیماری عروقی، بیشتر مستعد ابتلا هستند. علائم تا حدودی به تدریج ظاهر می شوند و شامل پوست قرمز و درد می شوند. اگر درمان نشود، عفونت می تواند شدید شود، چرک ایجاد کند و بافت اطراف آن را از بین ببرد. در موارد نادر، عفونت می تواند باعث مسمومیت خون یا مننژیت شود.

علائم درد شدید، تب، عرق سرد و ضربان قلب سریع باید بلافاصله توسط یک پزشک مشاهده شود.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. درمان شامل آنتی بیوتیک، تمیز نگه داشتن زخم و گاهی اوقات جراحی برای برداشتن بافت مرده است. سلولیت اغلب عود می کند، بنابراین درمان هر گونه بیماری زمینه ای و بهبود سیستم ایمنی با استراحت و تغذیه خوب مهم است.

سینوزیت حاد ویروسی

سینوزیت حاد ویروسی که رینوسینوزیت ویروسی یا “عفونت سینوسی” نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ویروس‌ها در حفره‌های سینوسی صورت نفوذ کرده و تکثیر شوند. این بیماری اغلب توسط همان ویروس هایی ایجاد می شود که باعث سرماخوردگی می شوند و به همان شیوه از طریق سرفه یا عطسه یک فرد آلوده پخش می شود.

علائم شامل ترشحات شفاف بینی (نه مایل به سبز یا زرد)، تب و درد در صورت فشار دادن سینوس های صورت است. اگر بثورات، خستگی شدید یا علائم عصبی (تشنج، از دست دادن حس، ضعف یا فلج نسبی) وجود دارد، برای رد شرایط جدی تر به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص معمولاً تنها از طریق شرح حال و معاینه انجام می شود. آنتی بیوتیک ها فقط علیه باکتری ها عمل می کنند و نمی توانند در برابر یک بیماری ویروسی کمک کنند. بنابراین، درمان شامل استراحت، مایعات، و کاهش دهنده تب/درد مانند ایبوپروفن است. (به کودکان آسپرین ندهید.) علائم سینوزیت ویروسی حدود هفت تا ده روز طول می کشد. مانند سرماخوردگی، بهترین پیشگیری، شستن مکرر و کامل دست ها است.

بینی شکسته

شکستگی بینی یک اتفاق رایج است. نیروی مورد نیاز برای شکستن استخوان های بینی به دلیل نازکی و موقعیت آن ها کمتر از سایر استخوان های صورت است. برای کودکان، درمان و تشخیص متفاوت است زیرا ممکن است استخوان ها به طور کامل تشکیل نشده باشند.

سینوزیت حاد باکتریایی

سینوزیت حاد باکتریایی که رینوسینوزیت باکتریایی یا “عفونت سینوس” نیز نامیده می شود، علائمی شبیه سینوزیت ویروسی دارد اما درمان متفاوتی دارد. هر سینوزیت معمولاً با ویروس های سرماخوردگی شروع می شود. گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی ثانویه وجود دارد. مانند ویروس های سرماخوردگی، این باکتری ها را می توان پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده استنشاق کرد.

هرکسی که سینوزیت ویروسی، آلرژی تنفسی فوقانی، ناهنجاری مجرای بینی، بیماری ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف دارد، بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت باکتریایی است.

علائم شامل ترشحات غلیظ بینی مایل به زرد یا سبز است. درد یک طرفه در فک بالا یا دندان؛ درد و فشار سینوس یک طرفه؛ خستگی؛ تب؛ و علائمی که پس از اولین بهبود بدتر می شوند. برای سردرد شدید، تب بالا، سفتی گردن یا تغییرات بینایی فوراً به پزشک مراجعه کنید. اینها می توانند نشان دهنده یک اورژانس پزشکی باشند. تشخیص با یک معاینه ساده در مطب پزشک انجام می شود.

سینوزیت باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، اما این همیشه ضروری نیست. اغلب استراحت، مایعات و مسکن های بدون نسخه و ضد احتقان کافی است. پیشگیری از طریق سبک زندگی و رعایت بهداشت برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی انجام می شود.

بیماری ایتروژنیک بینی

جراحی بینی یا سوراخ کردن بینی می تواند منجر به عوارض جانبی از عفونت، درد و تورم گرفته تا بی حسی و کاهش حس بویایی شود. علائم اصلی شامل درد بینی، خون دماغ، برآمدگی داخل یا روی بینی، قرمزی بینی، بینی متورم است.

جسم خارجی در بینی

هنگامی که جسمی در بینی گیر می کند، می تواند باعث ناراحتی شدید شود، اما به ندرت منجر به عوارض خطرناک می شود. علائم اصلی این وضعیت شامل عطسه مکرر، درد بینی، بینی خونی، شی گیر کرده در بینی، قرمزی بینی است.

یخ زدگی بینی

درد بینی و شایع ترین علل آن | پزشکت

Frostnip آسیب خارجی ترین لایه های پوست است که در اثر قرارگیری در معرض سرما (در یا کمتر از 32 درجه فارنهایت یا 0 درجه سانتیگراد) ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در افرادی که فعالیت های تفریحی مانند کمپینگ، شکار یا ورزش های برفی انجام می دهند، یافت می شود. علائم اصلی همراه با این وضعیت شامل درد بینی، قرمزی بینی، بی حسی بینی، سردی بینی، آبی یا بنفش شدن در اثر سردی است.

جوش

به جوش‌ها کومدون، لکه‌ها یا «زیت» نیز می‌گویند. از نظر پزشکی، جوش های پوستی کوچک پر از چربی، سلول های مرده پوست و باکتری هستند. جوش ها اغلب در سن بلوغ ظاهر می شوند، زمانی که هورمون ها باعث افزایش تولید چربی در پوست می شوند و گاهی اوقات منافذ را می بندند. افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری، نوجوانان 13 تا 17 ساله هستند.

علائم شامل انسداد منافذی است که ممکن است روی سطح صاف و سیاه به نظر برسند، زیرا روغن هنگام قرارگیری در معرض هوا تیره می شود. منافذ مسدود شده ای که روی سطح سفید به نظر می رسند. زیرا با سلول های مرده پوست بسته شده اند. یا تاول های متورم، زرد-سفید و پر از چرک که با پوست قرمز احاطه شده اند.

بروز جوش های روی پوست می تواند زندگی فرد را مختل کند و فرد را نسبت به ظاهر خود آگاه کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در پوست شود. تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

درمان شامل بهبود رژیم غذایی، تمیز نگه داشتن پوست، مو، دستمال و حوله و استفاده از داروهای بدون نسخه برای آکنه است.

گرانولوماتوز وگنر

گرانولوماتوز وگنر که اخیراً به گرانولوماتوز با پلی آنژیت معروف است، اختلالی است که در آن سیستم ایمنی نامنظم باعث التهاب گسترده عروق خونی کوچک در سراسر بدن می شود. این منجر به کندی یا اختلال در جریان خون به بینی، سینوس ها، گلو، ریه ها و کلیه ها می شود.

علائم می تواند گسترده باشد و قسمت های مختلف بدن مانند چشم ها و گوش ها یا سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولاً به طور کلی با تب ، خستگی ، از دست دادن اشتها و کاهش وزن شروع می شود . با درمان، بهبودی کامل امکان پذیر است. با این حال، این وضعیت می تواند کشنده باشد. درمان ها شامل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به منظور کنترل بیماری در کوتاه مدت و بلند مدت است.

این وضعیت به ندرت رخ می دهد و  علائم اصلی آن خستگی، کاهش اشتها، درد مفاصل، تنگی نفس، تب است.

درمان و تسکین درد بینی

درد بینی و شایع ترین علل آن | پزشکت

به غیر از استفاده بیش از حد از اسپری حشرات و اجتناب از برخی غذاها، ممکن است جلوگیری از علل محیطی علائم درد بینی دشوار باشد. با این حال، اگر علائم شما به دلیل یک علت تروماتیک است، فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا آسیب جدی را ارزیابی کنید.

برای تسکین یا احتمالاً پیشگیری از درد بینی می توانید درمان های زیر را در خانه امتحان کنید.

استراحت و یخ: هر 15 دقیقه یک کیسه یخ روی بینی خود قرار دهید تا تحریک بیشتر را به حداقل برسانید و از تجمع مایع در بافت های خود جلوگیری کنید.

قرار گرفتن در معرض عفونت های تنفسی فوقانی را محدود کنید: عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مسری هستند و معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. تماس با افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی را محدود کنید، دست‌ها را مرتب بشویید و از سایر روش‌های بهداشتی خوب استفاده کنید.

از آلاینده ها دوری کنید: دود سیگار و سایر آلاینده ها می توانند مجاری بینی را به صورت آلرژیک و غیر آلرژیک تحریک و ملتهب کنند. اقداماتی را برای محدود کردن تماس خود با چنین آلاینده هایی انجام دهید تا از علائم درد بینی جلوگیری کنید.

آلرژی ها و شرایط التهابی را مدیریت کنید: تحت کنترل نگه داشتن علائم آلرژی فصلی و سایر شرایط التهابی به محافظت از بینی شما در برابر توهین هایی که می توانند به سرعت باعث درد و علائم مرتبط با آن شوند، محافظت می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این تغییرات سبک زندگی علائم شما را بهبود نمی بخشد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. علائم درد بینی می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای و مزمن باشد که نیاز به مدیریت حرفه ای دارد، مانند موارد زیر:

  • شستشو: اسپری‌ها یا محلول‌های نمکی بینی می‌توانند محرک‌ها را از مجرای بینی بشویید، انسداد را کاهش داده و زهکشی را افزایش دهند. این می تواند کمک زیادی به کاهش درد ناشی از علل التهابی و انسدادی کند.
  • ضد التهاب: داروهایی که از التهاب پیشگیری و درمان می‌کنند، مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، اغلب برای مبارزه با بسیاری از علل تورم و درد داخلی بینی استفاده می‌شوند.
  • داروهای ضد احتقان: برای از بین بردن احتقان و احساس انسداد، داروهای ضد احتقان می توانند به تسکین درد و علائم مرتبط با آن کمک کنند.
  • مسکن‌ها: پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه را برای مقابله با علائم درد بینی شما تجویز کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.3 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

19

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

19 دیدگاه

  1. ببخشید من یهو یک طرف بینیم درد شدید میگیره و چشم همون سمتم به مدت دو دقیقه درد خیلی شدید ک سرگیجه ام میگیرم گاهی و یک مایع از بینیم همون سمت ک درد گرفته خارج میشه

    1. سلام احتمالا نشانه عفونت بینی می باشد به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  2. سلام من به طور خیلی ناگهانی قسمت نوک بینیم درد خیلی وحشتناکی گرفت و دردش به لثه و دندونام هم منتقل می‌شد. علتش چیه؟ و اینکه چه راهکاری داره؟

    1. سلام بررسی صرع و سینوزیت و عفونت دندان ها لازم هست

      1. سلام من درد غضروف بینی دارم شدید احساس گرفتگی سمت راست صورتم و بینی هم دارم.علاوه بر اون سردرد شدید.چشم درد و گوش و دندان ولثه و گونه سمت راستمم شدید درد میکنه دلیلش چیه؟

        1. سلام سینوزیت گرافی کالدول از سینوس ها بگیرید

  3. سلام
    من درد شدیدی داخل بینیم سمت چپش دارم به سرمم دردش میزنه
    بعضی وقتام فک و دندونای سمت چپمم درد میگیره

  4. سلام من یهو بعد از بیدار شدن از خواب با درد شدید بینی مواجه شدم و ابریزش بینی همراه با خون دارم که یکروزه ادامه دارع

  5. سلام من دوروزه استخونه بالای بینیم سمت گوشه چشمم درد شدید داره و دست میزنم دردش بیشتر میشه چشمم میخاره سه سال پیشم بینیمو عمل کردم دلیلش چی‌میتونه باشه

  6. سلام خسته نباشید من حدود دوروزه بعداز یک روز کااامل که ابریزش داشتم نوک بینیم ورم کرده و درد وحشتناکی داره نمیتونم دست بزنم حتی بینیمم بدون عمل جراحی هست

  7. سلام من استخوان بالای بینیم خیلی درد میگیره جوری که نمیتونم نفس بکشم و بعضی روزها هم به چشم و گوش یک سمتم میزنه و کلا مختل کرده همه چیز رو برام 😢 چند تا پزشک هم رفتم اما هیچکدوم کاری نکردن برام مگه میشه درمانی نداشته باشه. و مجبور میشم تو گوشهام پنبه قرار بدم برای باد 😔

  8. سلام طرف راست سوراخ بینیم وقتی درد می‌کنه
    خون میاد وقتی نفس میکشم دردش بیشتر میشه وقتی

  9. سلام میشه لطفاً به من کمک کنید من بینیم چند وقتیه سمت راست سوراخ بینیم درد می‌کنه وقتی نفس میکشم دردش شدید میشه و خون میاد لطفاً کمک کنید

  10. سلام . درون بینی ام کاملا” خالی خالی است و هیچ گرفتگی ندارد . ناگهان احساس سوزش هنگام تنفس در یکطرف داخل مخاط بینی میکنم . بینی ام خشک خشک هستش . پوست سرم همینطور .
    مدتی هستش که شیشه مصرف میکنم . ممکنه از همین باشه ؟
    خواهش میکنم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز