لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سوزش بعد از مدفوع

شایع ترین علل سوزش مقعدی بعد از مدفوع چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سوزش بعد از مدفوع یکی از مشکلاتی است که شاید نیاز به درمان و مراجعه به پزشک داشته باشد. شایع ترین علل سوزش مقعد بعد از مدفوع را بشناسید. مدفوع یک پدیده طبیعی برای از بین بردن مواد زائد و سموم بدن است. دفع مدفوع باید احساس خوبی به شما بدهد و در واقع اجابت مزاج و دفع هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی لذت می برد. اما اگر اجابت مزاج شما منظم نیست، بیماری های گوارشی یا سایر شرایط سلامتی دارید که باعث اختلال در دفع می شود، ممکن است بیماری جدی داشته باشید که نیاز به درمان پزشکی دارد.

چرا مقعد من هنگام مدفوع می سوزد؟

بسیاری از شرایط بیماری با عمل دفع باعث احساس سوزش می شوند و در زیر به تفصیل مورد بحث قرار می گیرند. اما در ناحیه آنورکتال چه اتفاقی می افتد که باعث احساس سوزش می شود؟ در مرحله اول، بافت های پوشاننده دیواره های ناحیه مقعد و مقعد شما ملتهب می شوند. چنین وضعیتی به عنوان پروکتیت شناخته می شود. این التهاب ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شود. و هنگامی که مدفوع شما از ناحیه رکتوم عبور می کند، با بافت های ملتهب تماس پیدا می کند، که باعث بدتر شدن درد یا احساس سوزش هنگام اجابت مزاج می شود.

مطالعه بیشتر: چرا اینقدر مدفوع می کنم؟

شایع ترین علل سوزش مقعدی بعد از مدفوع چیست؟ || پزشکت

چه شرایطی باعث احساس سوزش هنگام دفع مدفوع می شود؟

شرایطی که باعث ایجاد احساس سوزش هنگام دفع مدفوع می شود می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

غذاهای تند

غذاهایی با تند بودن شدید حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین هستند که می‌تواند باعث تحریک روده، مقعد و پوشش مقعدی شود و در عین حال همراه با مدفوع از بدن خارج شود.

مطالعه بیشتر: علت خلط در مدفوع چیست؟

اسهال

اگر در طول روز بیش از سه مدفوع شل و آبکی دفع کنید، نشان دهنده اسهال است و اسهال می تواند پوشش ظریف مجرای مقعد و مقعدی را تحریک کند و در نتیجه باعث ایجاد احساس سوزش در هنگام مدفوع شود.

یبوست

یبوست زمانی رخ می دهد که حرکات روده یا تعداد دفعات اجابت مزاج شما کاهش یافته و در نهایت هر سه روز یک بار، مدفوع می کنید و فشار بیشتری برای دفع مدفوع سفت یا دفع مدفوع وارد می کنید. این مدفوع سفت بیش از حد تمایل به تحریک پوست یا مخاط اطراف و داخل مقعد دارد.

شقاق مقعد

در نتیجه یبوست، پوشش مقعد شما تمایل به پاره شدن دارد یا بریدگی های جزئی در نقطه خروجی مقعد ایجاد می شود. این باعث درد شدید و شدید می شود که ممکن است گاهی اوقات به عنوان یک احساس سوزش درک شود.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی برای شقاق مقعد

هموروئید

اعمال فشار زیاد برای اجابت مزاج، بلند کردن وزنه های سنگین، بارداری و اسهال یا یبوست مداوم باعث بزرگ شدن و برآمدگی رگ های خونی در داخل و اطراف ناحیه مقعدی و در نتیجه هموروئید می شود. در صورت وجود بواسیر، افراد در هنگام دفع احساس سوزش، درد و خون در مدفوع (در صورت پارگی) دارند.

فعالیت هایی که به پوشش مقعد آسیب می زند: خاراندن مقعد برای رهایی از آلودگی به کرم و داشتن رابطه مقعدی بدون روغن کاری مناسب نیز می تواند به بافت مقعد و مقعد آسیب برساند و منجر به احساس سوزش شود.

سرطان کولورکتال

این سرطان یکی از شرایط جدی و خطرناک است که یکی از علائم آن احساس سوزش در حین مدفوع است. اگر پولیپ ها در ناحیه رکتوم شما وجود داشته باشد، ممکن است در نهایت در حضور عوامل خطر، سرطان باشد. آنها علاوه بر این باعث خونریزی مقعدی، ترشح مقعدی، تغییر حرکات روده، درد همراه با مدفوع، کاهش وزن و غیره به عنوان علائم خود می شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است بدون علامت باشند.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو بیماری هستند که باعث التهاب در پوشش داخلی روده می شوند. آنها علاوه بر احساس سوزش با مدفوع، باعث مدفوع خونی، تغییر حرکات روده، بی اختیاری مدفوع، درد شکم، گرفتگی عضلات و غیره نیز می شوند.

عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و غیره می توانند از طریق رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده به مقعد شما منتقل شوند. این عفونت‌ها باعث التهاب پوشش مقعد یا مقعد می‌شوند و در نتیجه مدفوع همراه با احساس سوزش ایجاد می‌شود.

زگیل

زگیل مقعدی می تواند به دلیل عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شود و این زگیل ها هنگام مدفوع باعث درد سوزش و سوزش می شوند. عفونت HPV نیز یک بیماری مقعدی است، اما در شرایط مساعد، حتی می تواند منجر به سرطان مقعد شود.

شایع ترین علل سوزش مقعدی بعد از مدفوع چیست؟ || پزشکت

چه علائم دیگری با سوزش مدفوع همراه است؟

بر اساس علت احساس سوزش، علائم همراه عبارتند از:

  • مدفوع خونی
  • درد آنورکتال
  • ترشح مقعدی
  • خونریزی از مقعد
  • زخم و آبسه در مقعد
  • وجود رشد در ناحیه مقعد
  • خارش در داخل و اطراف مقعد
  • تغییر عادات روده ای (مانند اسهال متناوب و یبوست با فرکانس تغییر یافته)

آیا مدفوع با احساس سوزش نگران کننده است؟

اگر در حین مدفوع گهگاه به مدت یک یا دو روز احساس سوزش می کنید و احساس می کنید که غذاهای تند و اسهال یا یبوست گاه به گاه به دلیل سم غذایی، عفونت یا هیدراتاسیون ضعیف باعث ناراحتی می شود، نباید نگران باشید. زیرا درمان اسهال یا یبوست و خودداری از غذاهای تند می تواند لذت مدفوع را به شما بازگرداند.

اما اگر ناراحتی مدفوع شما به طور مداوم بیش از دو روز طول می کشد و نتوانستید علت آن را شناسایی کنید یا عوامل خطر دیگری مانند هموروئید، شقاق مقعد، بیماری های مقعدی و غیره داشته باشید، قطعا نگران کننده است. برای شناسایی و رفع مشکل باید از پزشک کمک بگیرید.

چگونه احساس سوزش هنگام مدفوع را از بین ببریم؟

  1. هنگام انجام رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید و به اندازه کافی روغن کاری کنید.
  2. در صورت زگیل یا پولیپ، جراح شما ممکن است آنها را با جراحی یا با لیزر و کرایوتراپی بردارد.
  3. اگر بیماری های مقاربتی دلیل احساس سوزش شما باشد، پزشک معالج شما برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  4. اگر عفونت موضعی در محل مقعد باعث ایجاد احساس سوزش شود، آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی تجویز می شود.
  5. برای یبوست، مایعات فراوان بنوشید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. ملین ها نیز برای کاهش حرکات روده شما تجویز می شوند. برای اجابت مزاج بهتر به طور منظم ورزش کنید.
  6. شما به طور کامل معاینه خواهید شد تا علت آن رد شود. درمان احساس سوزش در مجرای مقعد در حین اجابت مزاج بر اساس علت است و درمان علامتی موضعی همزمان آغاز خواهد شد.
  7. برای اسهال، آنتی بیوتیک برای شما تجویز خواهد شد. جدای از آن، مقدار کافی مایعات و محلول آبرسانی خوراکی بنوشید تا مایعات و الکترولیت های از دست رفته را دوباره پر کنید. هنگامی که اسهال درمان شد، احساس سوزش شما نیز کاهش می یابد.
  8. در صورت وجود شقاق مقعدی، داروهای بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین و نیترات های موضعی برای مصرف موضعی تجویز می شوند. این کار احساس سوزش یا درد شما را تا حد زیادی تسکین می دهد. حمام سیتز، نرم کننده های مدفوع، رژیم غذایی پر فیبر و هیدراتاسیون به تسکین علائم کمک می کند. همچنین می توان از پمادهای ضد عفونی کننده استفاده کرد.

اگر مستعد ابتلا به پولیپ روده هستید یا سابقه خانوادگی پولیپ روده یا کولورکتال دارید، در معرض خطر ابتلا به پولیپ و سرطان کولورکتال هستید. از این رو غربالگری سالانه برای سرطان کولون و رکتوم ضروری است.

احساس سوزش با حرکات روده ممکن است باعث شود که با تردید در مورد وضعیت خود با دوستان، اعضای خانواده یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود احساس خجالت کنید و فکر کنید آنها ممکن است مشکل شما را مسخره کنند. اما اینطور نیست. ترک این بیماری بدون درمان ممکن است آرامش، رفاه و سلامتی شما را مختل کند. با خیال راحت با یک متخصص گوارش در خانه خود تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: انواع پولیپ های روده بزرگ

شایع ترین علل سوزش مقعدی بعد از مدفوع چیست؟ || پزشکت

سوالات متداول 

چگونه احساس سوزش بعد از مدفوع را از بین ببرید؟

محل را با آب و صابون غیر معطر بشویید و قبل و بعد از اجابت مزاج از کرم تسکین دهنده استفاده کنید. به عنوان یک راه حل موقت، استفاده از کرم های تسکین دهنده مانند کرم هیدروکورتیزون می تواند کمک کننده باشد.

مدفوع اسیدی به چه معناست؟

به طور معمول PH مدفوع انسان قلیایی است، اما زمانی که مدفوع اسیدی است، نشان دهنده یک اختلال گوارشی زمینه ای مانند عدم تحمل لاکتوز، عفونت ناشی از E.coli یا رشد بیش از حد باکتری های تولید کننده اسید است.

چگونه می توان از سوزش پس از خوردن غذاهای تند جلوگیری کرد؟

شما می توانید غذای تند را با مقداری لبنیات بخورید، مانند افزودن مقداری خامه، ماست، زیرا ماده شیمیایی به نام کپسایسین موجود در غذاهای تند، خود را به ترکیبی در شیر متصل می کند و سوختگی را خنثی می کند. حتی خوردن چیزی شیرین همراه با غذای تند می تواند تندی را کاهش دهد یا خنثی کند.

غذاهای تند حاوی ماده شیمیایی به نام کپسایسین هستند که می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و گیرنده های TRPV1 را تحریک کند. این کپسایسین حتی پس از رسیدن غذای هضم شده به مقعد وجود دارد و هنگامی که بعد از خوردن غذای تند مدفوع می کنید، این احساس سوزش را ایجاد می کند.

شایع ترین علل سوزش مقعدی بعد از مدفوع چیست؟ || پزشکت

سوزش بعد از خوردن غذاهای تند چقدر طول می کشد؟

اسهال ناشی از خوردن غذاهای تند معمولا در یک یا دو روز برطرف می شود. در بیشتر موارد، خوردن غذاهای غیر تند برای چند روز می تواند به رفع بهتر احساس سوزش کمک کند.

چرا در دوران بارداری مقعد من می سوزد؟

در دوران بارداری، رحم بزرگ می شود و به مقعد فشار وارد می کند که منجر به ناراحتی یا درد می شود. این فشار اضافی می تواند باعث هموروئید نیز شود. بواسیر وریدهای متورم هستند که به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن و فشار روی وریدها از رحم در حال رشد ایجاد می شوند.

بدن در طول بارداری، به خصوص در اوایل بارداری، دستخوش تغییرات زیادی می شود. حتی می تواند بر حرکات روده تأثیر بگذارد و باعث مدفوع سفت یا شل شود. هنگامی که سطح پروژسترون افزایش می یابد، می تواند باعث کند شدن سیستم گوارش و در نتیجه یبوست شود.

مطالعه بیشتر: مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان

چه چیزی باعث اسیدی شدن مدفوع نوزاد می شود؟

غذای کم چرب به قدری سریع از جنین عبور می کند که تمام لاکتوز هضم می شود. هنگامی که لاکتوز به قسمت پایین روده می رسد، آب اضافی می کشد و توسط باکتری های تولید کننده گاز و مدفوع اسیدی تخمیر می شود.

آیا حرکات دردناک روده در دوران بارداری طبیعی است؟

در دوران بارداری، هورمون پروژسترون افزایش می یابد. هنگامی که سطح هورمون افزایش می یابد، انقباضات ماهیچه ای در روده کاهش می یابد. و زمانی که انقباضات ماهیچه‌ای کند می‌شود، روده‌ها به این راحتی یا آزادانه جریان پیدا نمی‌کنند و در نتیجه حرکات روده‌ای دردناک یا خسته می‌شوند.

چرا مقعد من همراه با دفع مدفوع و یبوست می سوزد؟

هنگامی که وریدهای موجود در داخل و اطراف مقعد و رکتوم ملتهب می شوند، به آن هموروئید می گویند. بواسیر می تواند رگ ها را تحریک کند و باعث سوزش و درد در هنگام اجابت مزاج شود.

آیا ویروس می تواند باعث سوزش پس از مدفوع شود؟

انواع مختلفی از ویروس ها مانند نوروویروس، روتاویروس، آدنوویروس و آستروویروس وجود دارد که می توانند باعث گاستروانتریت ویروسی شوند. علائم گاستروانتریت شامل اسهال، درد شکم و سوزش مدفوع است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.6 / 5. تعداد رای ها: 12

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز