لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترشح مخاط مقعد نشان دهنده چیست؟

ترشح مخاط مقعد | پزشکت
فهرست مطالب

ترشح مخاط مقعد طبیعی نیست. با این حال، ممکن است خود به خود برطرف شود. مگر اینکه با تب، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، خون در مدفوع یا درد شکم همراه باشد، احتمالاً نگران کننده نیست. در صورت تداوم مراقبت های پزشکی ضروری است.

ترشح مخاط مقعدی معمولاً به دلیل بیماری گذرا دستگاه گوارش ایجاد می شود. در افراد سالم، ترشح مخاط مقعدی معمولاً بیش از 10 روز طول نمی کشد. اگر ترشح بیش از 10 روز طول بکشد، بهتر است سیستم ایمنی و دستگاه گوارش خود را از نظر بیماری های دیگر ارزیابی کنید.

مخاط یک ماده لغزنده یا لزج است که به طور طبیعی توسط روده شما تولید می شود. این به روان شدن مدفوع هنگام حرکت در روده ها کمک می کند و می تواند از دیواره های روده در برابر غذاهای ساینده تری که ممکن است بخورید (مانند دانه های کوچک و آجیل) محافظت کند. همچنین به جلوگیری از از دست رفتن مایعات از دیواره های روده بزرگ کمک می کند. آنها را مرطوب نگه می دارد. مقدار مخاطی که تولید می کنید ممکن است متفاوت بوده و مدفوع یا خون همراه باشد.

مطالعه بیشتر: خلط در مدفوع

علل شایع ترشح مخاط مقعد

ترشح مخاط مقعدی علل زیادی دارد و شرایط های مختلفی می تواند منجر به بروز این وضعیت شود، شایع ترین آنها عبارتند از:

  • هموروئید

هموروئید یا بواسیر، که به عنوان شمع نیز شناخته می شود، سیاهرگ های متورم مقعد و پایین رکتوم هستند که می توانند باعث درد، خارش و خونریزی مقعدی شوند. بواسیر ممکن است در قسمت بیرونی مقعد (خارجی) دیده یا احساس شود یا در داخل راست روده از دید پنهان باشد.

در صورت لزوم همین الان با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

شقاق مقعد از علل ترشح مخاط مقعد-پزشکت

  • شقاق مقعد

شقاق مقعدی پارگی در غشای مخاطی مقعد است. مقعد دهانه انتهای دستگاه گوارش است که در آن مدفوع از بدن خارج می شود. شقاق عمدتاً به دلیل یبوست ایجاد می شود که منجر به زور زدن برای دفع مدفوع سفت بزرگ می شود.

  • زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است. این بیماری در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. در حالی که نمی توان آن را درمان کرد، درمان ممکن است کمک کند.

  • کولیت زخمی

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی مزمن و طولانی مدت در دستگاه گوارش است که به طور خاص شامل زخم ها و زخم های روده بزرگ (کولون) و راست روده می شود. این اغلب به تدریج شروع می شود و در طول زمان با دوره های بهبودی بینابینی بدتر می شود.

  • شروع جدید بیماری کرون

بیماری کرون التهاب روده است. این به دلیل یک پاسخ سیستم ایمنی معیوب است که باعث می شود بدن به دیواره روده حمله کند. این بیماری معمولاً قبل از سی سالگی ظاهر می شود و می تواند هر فردی را درگیر کند. کسانی که سابقه خانوادگی دارند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا باشند. سیگار یک عامل خطر شناخته شده است. عوامل تشدید کننده آن استرس، رژیم غذایی نامناسب و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین است.

علائم اولیه معمولاً به تدریج ایجاد می شوند، اما می توانند به طور ناگهانی ظاهر شوند. اینها شامل خستگی، از دست دادن اشتها، تب، زخم های دهان، اسهال، درد شکم و وجود خون در مدفوع است.

بیماری کرون درمان نشده می تواند باعث ایجاد زخم در سراسر دستگاه گوارش و همچنین انسداد روده، سوء تغذیه و بدتر شدن سلامت عمومی شود. تشخیص از طریق آزمایش خون و آزمایش نمونه مدفوع انجام می شود. کولونوسکوپی، سی تی اسکن، MRI، آندوسکوپی و یا انتروسکوپی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

بیماری کرون قابل درمان نیست، اما با کاهش التهاب می توان آن را مدیریت کرد. ممکن است آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و سرکوبگرهای سیستم ایمنی را امتحان کنید. تغذیه عالی، مکمل های ویتامین، ترک سیگار و کاهش استرس می تواند مفید باشد.

  • سرطان مقعد

بیشتر سرطان های مقعد با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مرتبط هستند. با این حال، بسیاری از افراد ناقل HPV هستند و هیچ گونه علائم یا بیماری ندارند. بیشترین آسیب پذیری مردانی هستند که با مردان تماس جنسی دارند. زنانی که سرطان دهانه رحم داشته اند، و هرکسی که مقاربت مقعدی داشته، زگیل مقعدی داشته یا HIV مثبت است. سیگار کشیدن و کاهش ایمنی نیز از عوامل هستند.

علائم سرطان مقعد شامل خونریزی جزئی مقعد و خارش است که ممکن است به هموروئید نسبت داده شود و یا درد یا پری در ناحیه مقعد و ترشحات غیر طبیعی مقعدی می تواند بروز پیدا کند. مهم است که در مورد این علائم به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز، درمان در اسرع وقت آغاز شود.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار انجام می شود. معاینه ی جسمی، سواب مقعد و بیوپسی سی تی اسکن، سونوگرافی یا آندوسکوپی مقعد نیز ممکن است انجام شود. درمان شامل ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی بسته به نیاز هر بیمار است.

مطالعه بیشتر:احساس فشار مقعدی

ترشح مخاط مقعد | پزشکت

علائم همراه شایع ترشح مخاط مقعد

سایر علائم همراه ترشحات مخاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست
  • تب یا  لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد یا ناراحتی در ناحیه مقعد
  • خون با مخاط مخلوط شده است
  • درد شکمی که ممکن است شدید باشد.
  • مخاط قابل مشاهده با یا بدون اجابت مزاج
  • اسهال که ممکن است آبکی یا  خونی باشد
  • خارش: این خارش در اطراف ناحیه مقعد است.

اگر اسهال مداوم یا بدتر شده، درد شکم یا ترشح را تجربه کردید، باید فوراً به دنبال مراقبت باشید. یک پزشک می تواند علت و بهترین راه درمان را تعیین کند.

مطالعه بیشتر: توده سفت در مقعد

چه چیزی باعث ترشح مخاط مقعد می شود؟

علل افزایش ترشحات مخاطی را می توان به طور موثر به چهار دسته تقسیم کرد: عفونت ها، شرایط التهابی، رژیم غذایی و بدخیمی.

التهاب باعث تولید مخاط از سلول هایی به نام “سلول های جام” در روده می شود. این می تواند ناشی از خوردن چیزی باشد که باعث التهاب روده ها، بیماری های روده یا التهاب سیستمیک می شود. برای جزئیات بیشتر به بالا مراجعه کنید.

علل عفونی

بسیاری از انواع عفونت ها می توانند باعث التهاب دیواره های روده بزرگ شوند و “سلول های جام” را فعال کنند. آنها مخاط تولید می کنند.

E.Coli. انواع مختلفی از E. Coli وجود دارد. برخی از انواع می توانند باعث اسهال آبکی شوند در حالی که برخی دیگر باعث اسهال خونی یا اسهال پوشیده از خون و مخاط می شوند. دو تا از رایج ترین رشته هایی که باعث اسهال همراه با مخاط می شوند عبارتند از EHEC (Enterogenic Hemorrhagic E. Coli) و EIEC (Enterogenic Inflammatory E. Coli). EIEC معمولاً “خود محدود” است به این معنی که خود به خود حل می شود. EHEC گاهی اوقات می تواند باعث نارسایی گذرا کلیه در کودکان شود و ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشد.

کمپیلوباکتر. کمپیلوباکتر یک باکتری چوب پنبه ای شکل است که اغلب پس از مصرف مرغ نیم پز یا غذایی که مواد مدفوعی روی آن وجود دارد، ایجاد می شود. اگر از دستشویی استفاده کنید و سپس غذا را بدون شستن کافی دست‌ها آماده کنید، ممکن است رخ دهد. این می تواند باعث دفع مکرر (10 یا بیشتر) مدفوع شل در روز همراه با خون و چرک و همچنین درد شدید شکم شود. در اکثر افراد با سیستم ایمنی طبیعی (مثلاً بدون HIV، شیمی درمانی، یا پیوند مغز استخوان)، کمپیلوباکتر معمولاً تا دو هفته علائم ایجاد می کند. به چندین نوع آنتی بیوتیک مقاوم است، بنابراین روش اصلی درمان مایعات غنی از الکترولیت و استراحت در بستر است.

انتامبا. انتامبا انگلی است که معمولاً با بلع مدفوع (مثلاً دست‌های شسته‌نشده تهیه‌کننده غذا) منقبض می‌شود. این انگل می تواند شرایطی به نام آمیبیاز ایجاد کند که در آن مقادیر زیادی اسهال پر از “کیست” یا تخم های ارگانیسم ایجاد می شود. به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

شرایط التهابی

بسیاری از بیماری ها به دلیل التهاب روده ها می توانند باعث ایجاد مخاط اضافی در مدفوع شوند.

بیماری کرون. این بیماری تقریباً همیشه روده کوچک را درگیر می کند و گاهی اوقات، روده کوچک و روده بزرگ را نیز درگیر می کند. برای یک اقلیت کوچک، فقط روده بزرگ درگیر است. در بین افرادی که درگیر کولون هستند، ممکن است ترشحات خون، چرک یا مخاط از مقعد، به ویژه در هنگام شعله ور شدن، وجود داشته باشد. داروهای ضد التهابی قوی درمان اصلی هستند. با کنترل مناسب، اجابت مزاج مکرر همچنان رایج است، اما علائم عفونت و ترشحات مقعدی ممکن است کاهش یابد.

کولیت اولسراتیو. این یک بیماری التهابی جداگانه است که روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً روده های تحتانی و راست روده را درگیر می کند. کولیت به التهابی اشاره دارد که ممکن است باعث درد شکم، بی اختیاری و ترشح خون و مخاط از مقعد شود.

بیماری سلیاک. این بیماری ممکن است در اوایل یا اواخر زندگی ظاهر شود و به طور کلاسیک با مدفوع بدبو و شناور و همچنین اسهال و نفخ ظاهر می شود. بیماری سلیاک می تواند منجر به کمبود شدید مواد مغذی شود زیرا به بخشی از روده بزرگ که برای این امر ضروری است آسیب می رساند. در موارد شدید، بیماری سلیاک می‌تواند باعث مدفوع با حجم بالا با مخاط کم شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS). این سندرم با احساس گرفتگی و سایر علائم متغیر مشخص می شود. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به علائم روده تحریک پذیر از ترشحات مخاطی مقعدی شکایت دارند. قابل ذکر است که سندرم روده تحریک پذیر با سایر علائم التهاب روده همراه نیست. مدفوع خونی برای IBS غیر معمول در نظر گرفته می شود.

علل سرطانی

علل سرطانی ترشحات مخاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد.

سرطان مقعد. این شکل از سرطان نادر است. در درجه اول مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند. علائم سرطان مقعد در بسیاری از انواع دیگر اختلالات خوش خیم (غیر سرطانی) از جمله بواسیر و شقاق مقعدی رایج است و گاهی اوقات تشخیص آن را سخت می کند. علائم رایج شامل خارش یا درد در اطراف مقعد، خونریزی مقعدی و ترشح مخاطی از مقعد است.

سرطان روده بزرگ. این یک نوع سرطان شایع است که اغلب تا اواخر پیشرفت هیچ علامتی ندارد. علائم معمولاً در اثر تأثیر توده سرطان بر عبور مدفوع ایجاد می شود. وجود خون در مدفوع، یبوست یا کم خونی ناشی از از دست دادن خون از علائم شایع هستند. یکی از انواع سرطان روده بزرگ، به نام آدنوکارسینوم موسینوس، تقریباً یک مورد از هر پنج سرطان روده بزرگ را تشکیل می دهد و عمدتاً از مخاط با سلول های سرطانی مخلوط شده است. این نوع سرطان می تواند باعث ترشح مخاطی شود. با این حال، بیشتر سرطان روده بزرگ بدون علامت است و از طریق غربالگری مناسب سن کشف می شود.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص آنلاین همین الان کلیک کنید.

نوشیدن آب کافی درمان خانگی مخاط در مدفوع-پزشکت

درمان خانگی مخاط در مدفوع

ترشح مخاط در مدفوع ممکن است به عنوان علائم مختلفی در افراد دیده شود و ممکن است به علل مختلفی برگردد. اگر متوجه ترشح مخاط در مدفوع خود شدید و این مشکل برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا با علائم دیگری همراه باشد، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل مشخص شود و درمان مناسب انتخاب گردد.

به همین ترتیب، درمان خانگی ترشح مخاط در مدفوع می‌تواند به عنوان تکمیلی به درمان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و در موارد معمولی، ممکن است به کاهش علائم کمک کند. این موارد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. آب کافی مصرف کنید: مصرف آب کافی و حفظ هیدراتاسیون می‌تواند به تسهیل در مدفوع شدن و کاهش ترشح مخاطی کمک کند.
  2. تغذیه سالم: مصرف غذاهای سالم و خوشمزه که حاوی فیبر، میوه، و سبزیجات هستند ممکن است به بهبود عملکرد روده کمک کنند.
  3. کاهش استرس: تنش‌ها ممکن است به تشدید علائم مرتبط با مدفوع مخاطی کمک کنند. مدیتیشن می‌تواند به کاهش تنش و فشارهای روحی کمک کنند.
  4. لوپرامید: برخی افراد ممکن است از مصرف لوپرامید (Loperamide) به عنوان داروی (ضد اسهال) برای کاهش ترشح مخاطی در مدفوع خود بهره‌برند. اما قبل از مصرف هر داروی تجویزی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مهم است توجه داشته باشید که در صورت وجود علائم شدید یا مزمن، همچون خونریزی مستمر، اسهال شدید، افت وزن ناگهانی و غیره، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی بررسی شود و درمان مناسب تجویز گردد.

زمان و نحوه درمان ترشحات مخاطی مقعد

در اکثر موارد، ترشح مخاط مقعدی گذرا است (مثلاً موقتی و کوتاه مدت) و خود به خود برطرف می شود. اغلب در اثر عفونت ایجاد می شود. گاهی اوقات، ممکن است علائم دیگری مانند گرفتگی شکم، حالت تهوع یا استفراغ، یا حتی مقدار کمی خون یا مخاط در مدفوع را تجربه کنید.

اگر ترشحات مخاطی مقعدی شما ناگهانی است و قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده است، منطقی است تصور کنید که این ترشحات ناشی از نوعی عفونت است. اگر سیستم ایمنی طبیعی داشته باشید، عفونت ها معمولاً در عرض دو هفته یا کمتر برطرف می شوند. هیدراته ماندن، استراحت و شستن دست ها از درمان های مهم هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ترشح مخاط مقعدی اغلب با مخاط در مدفوع تشخیص داده می شود. مخاط شبیه بلغم است و اغلب به تنهایی یافت می شود یا با مدفوع مخلوط می شود. علاوه بر این، ممکن است هنگام پاک کردن پس از اجابت مزاج متوجه یک ماده خلط مانند شوید که ممکن است آن را به عنوان مخاط تشخیص دهید. شناخت علائم دیگری که ممکن است نگران کننده باشند مانند خون یا حتی موجوداتی مانند انگل در مخاط مهم است. اگر مخاط باقی ماند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

شرایط زیر نیاز به مراقبت پزشکی توسط پزشک شما دارد. اگر موارد زیر را تجربه کردید، فوراً یک قرار ملاقات بگذارید.

  • نمی توانید هیدراته بمانید یا مواد مغذی مصرف کنید: ممکن است لازم باشد در اورژانس به دنبال مراقبت باشید.
  • مخاط یا خون در مدفوع بدتر شد یا بهبود نیافت: به خصوص پس از یک هفته تا 10 روز، یا اگر در غیاب غذا عود کرد، باید به دنبال بررسی علت مزمن ترشح رکتوم باشید.
  • اگر ترشحات مخاطی مقعدی شما عود کرد یا هرگز برطرف نشد: در صورت عدم وجود عفونت احتمالی، باید به دنبال ارزیابی پزشکی باشید تا مشخص شود که آیا بیماری التهابی مزمن روده دارید (مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده یا به ندرت سلیاک). بیماری) و برای رد سرطان.

اگر ترشحات شما ناشی از یک باکتری، انگل یا سایر عفونت ها باشد، می توان آن را با آنتی بیوتیک یا سایر داروها درمان کرد. اگر مخاط ناشی از نوعی فرآیند التهابی باشد، التهاب مستقیماً برطرف می شود. محدودیت رژیم غذایی یا داروهای ضد التهابی قوی ممکن است لازم باشد.

مطالعه بیشتر:شایع ترین بیماری های مقعد

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.