لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه دندان های لق را تقویت کنیم؟

چگونه دندان های لق را تقویت کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

لق شدن دندان در بزرگسالان، نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا بیماری های دهان است. لق شدن دندان ها جویدن صحیح غذا را دشوار می کند و درمان نشدن آنها می تواند منجر به قرمز و متورم شدن بافت های اطراف شود. برای تقویت دندان های لق، می‌توانید چندین درمان خانگی را امتحان کنید تا علائم را کاهش داده و تسکین دهید. در این مقاله، چندین علت لق شدن دندان و درمان‌های خانگی را که می‌توان برای کنترل علائم لق شدن دندان‌ها امتحان کرد، عمیقاً بررسی می‌کنیم.

چه چیزی باعث لق شدن دندان های شما می شود؟

معمولاً شناخته شده است که لق شدن دندان ها در کودکان تا حدودی طبیعی است. آنها دندان های شیری دارند که به تدریج جایگزین دندان های دائمی می شوند. اما، لق شدن دندان در بزرگسالان موضوعی نگران کننده است. ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای یا سلامت ضعیف دندان باشد. قبل از اینکه لق شدن دندان، مشکل خاصی را برای شما ایجاد کند، باید در اسرع وقت از آن مراقبت کنید. هنگامی که بزرگسالان با مشکل لق شدن دندان مواجه می شوند، معمولاً علائمی شامل موارد زیر را ایجاد می کند:

همچنین، این علائم می تواند نشان دهنده بیماری دندان باشد، بنابراین لازم است برای همین موضوع با پزشک مشورت کنید. ارزیابی علت به پزشک کمک می کند تا آن را به درستی درمان کند. برای بسیاری، مشکلات لق شدن دندان از مشکلات لثه و از دست دادن استخوان ناشی می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که پریودنتیت، یک عفونت، استخوان و بافت‌های نرم حامی دندان‌ها را از بین می‌برد. دلایل دیگر لرزش و لق شدن دندان ها عبارتند از:

  • پوکی استخوان
  • بهداشت ضعیف دهان
  • بیماری لثه با پلاک
  • آسیب یا شکستگی دندان
  • پوسیدگی دندان در اثر مصرف غذاهای شیرین

درمان های خانگی برای لق شدن دندان ها

چگونه دندان های لق را تقویت کنیم؟ || پزشکت

اگرچه هشدار دهنده است، اما این وضعیت برگشت پذیر است. بیایید به چند درمان خانگی برای صاف کردن دندان لرزان و محکم کردن آن نگاه کنیم.

استفاده از روغن های گیاهی

فرآیند کشیدن روغن یا چرخاندن روغن در دهان می تواند با از بین بردن میکروب های مضر موجود در دهان به از بین بردن ناخالصی ها کمک کند. می تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کند و پلاک را از بین ببرد. این ممکن است به رفع لق شدن دندان کمک کند. قبل از مسواک زدن در صبح، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (یا روغن کنجد یا زیتون) را به مدت 15 تا 20 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید. روغن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب گرم کاملا بشویید. دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید. این کار را هر روز صبح تکرار کنید. همچنین می توانید یک بار دیگر قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

پودر آملا

آملا یا انگور فرنگی هندی می تواند به توسعه و حمایت از بافت های همبند کمک کند.. می تواند به بازسازی و التیام بافت کمک کند و منجر به سفت شدن دندان ها شود. یک قاشق چایخوری پودر آملا را با آب مخلوط کنید و دهان خود را با این مخلوط بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

توجه: به مدت یک ساعت پس از روتین شستشو، چیزی ننوشید یا نخورید.

مکمل های کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D برای سلامت دندان و استخوان ضروری هستند. کمبود این مواد مغذی می تواند باعث بدتر شدن سلامت دندان ها شود و منجر به لق شدن و لرزش دندان ها شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D باعث افزایش احتباس دندان می شود.

سیر

سیر یک عامل ضد میکروبی قوی است. اگر دندان لق شما به دلیل عفونت باشد، قرار دادن سیر روی آن می تواند به خلاص شدن از شر میکروب های مضر در طول زمان کمک کند. سیر را به برش های نازک برش دهید و یک یا دو عدد از آنها را بین لثه دندان آسیب دیده و گونه داخلی خود قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

چگونه دندان های لق را تقویت کنیم؟ || پزشکت

پراکسید هیدروژن به طور کامل تمام باکتری های موجود در دندان لق و اطراف آن را از بین می برد. این میکروب ها یکی از شایع ترین دلایل لق شدن دندان ها در نتیجه عفونت، حفره و/یا پلاک هستند. یک قاشق غذاخوری یا بیشتر از محلول پراکسید هیدروژن 3٪ را در دهان خود بریزید و آن را برای یک دقیقه بچرخانید. آن را تف کنید و دهان خود را با آب معمولی بشویید. این کار را با مسواک زدن منظم دندان های خود دنبال کنید. هر روز یک یا دو بار این کار را تکرار کنید.

روغن خردل و عسل

روغن خردل و عسل عوامل ضد باکتریایی با فواید بالقوه زیادی هستند. مخلوطی از این مواد طبیعی می تواند به تقویت لثه و سفت کردن دندان های شل کمک کند. این معمولاً به‌عنوان یک داروی ریشه (مربوط به بافت‌های نرم در دندان) به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن استفاده می‌شود.

چند قطره روغن خردل را به نمک اضافه کنید و خمیر درست کنید. آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده و همچنین ناحیه اطراف آن به مدت یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. دهان خود را با آب گرم بشویید. از این روغن و خمیر نمک هر روز یک بار به مدت 2 تا 3 روز استفاده کنید و سپس هر چند روز یک بار از آن استفاده کنید.

زردچوبه و فلفل تند

جزء فعال زردچوبه، معروف به کورکومین، دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. ماساژ دندان ها با زردچوبه می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. فلفل هندی دارای خواص ضد درد، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند به از بین بردن درد ناشی از ناحیه آسیب دیده نیز کمک کند . پودرها را مخلوط کرده و مخلوط را به آرامی روی لثه های خود ماساژ دهید. بعد از اینکه حدود دو دقیقه لثه‌های خود را به دقت ماساژ دادید، مخلوط را بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا دندان ها و لثه هایتان قوی تر شوند.

توجه: مطمئن شوید که تا 30 دقیقه بعد از استفاده از این پودر چیزی نخورید یا ننوشید.

این درمان‌ها کاملاً طبیعی هستند و ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج را نشان دهند. اکنون خواهیم دید که چگونه می توانید از بروز لق شدن دندان جلوگیری کنید.

چگونه از لق شدن دندان خود پیشگیری کنیم؟

چگونه دندان های لق را تقویت کنیم؟ || پزشکت

در اینجا چند راه برای جلوگیری از لق شدن دندان های خود آورده شده است:

  • از سیگار و مصرف زیاد الکل خودداری کنید.
  • مسواک حداقل دو بار در روز را به یک عادت منظم روزانه خود تبدیل کنید.
  • جدای از مسواک، باید به طور مرتب از نخ دندان بین دندان های خود استفاده کنید.
  • اگر اهل ورزش های شدید هستید، برای محافظت از دندان های خود باید از محافظ دهان استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که به طور منظم با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید یا خیر.
  • با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان نیاز به مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم دارید یا خیر.

درمان های خانگی برای لق شدن دندان ها علائم مرتبط با آن را تسکین و تسکین می دهد. بهداشت نامناسب دهان، بیماری های لثه یا آسیب های دندانی ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود. می توان آن را با داروهایی مانند روغن کشی، سیر، پودر آملا، کلسیم و مکمل های ویتامین D کنترل کرد. روغن خردل، عسل، فلفل بلند و زردچوبه نیز در مدیریت دندان های لق موثر هستند. از آنجایی که این درمان ها طبیعی هستند، نتایج به زمان نیاز دارد. علاوه بر این، نکات پیشگیری مانند دو بار استفاده از مسواک و نخ دندان، رعایت بهداشت دهان و اجتناب از مصرف زیاد الکل و سیگار به جلوگیری از لقی دندان ها کمک می کند.

سوالات متداول

آیا لق شدن دندان ها پس از استفاده از بریس طبیعی است؟ بریس‌ها برای تنظیم مجدد موقعیت دندان‌ها و تراز مناسب آنها طراحی شده‌اند. این به این معنی است که ممکن است در ابتدا دندان‌های شما با بریس‌ها لق شوند، اما پس از اتمام دوره استفاده از بریس، دندان‌های شما دیگر احساس لق شدن نخواهند داشت.

منظور از آتل برای دندان شما چیست؟ از اسپلینت دندانی برای حمایت بیشتر از دندان های لق شده تا زمان بهبودی استفاده می شود. فشار گاز گرفتن کمتری پس از آتل ایجاد می شود، بنابراین هیچ آسیبی به دندان های لق شده وارد نمی شود.

آیا از دست دادن دندان ارثی است؟ برخی از مسائل، مانند عقب نشینی لثه، که می تواند یک بیماری ژنتیکی باشد، می تواند منجر به لق شدن دندان ها بیشتر از حد معمول شود. عوامل ژنتیکی دیگری نیز وجود دارند که می توانند شما را مستعد ابتلا به بیماری ها و حفره های لثه کنند. اینها همچنین می توانند منجر به لق شدن دندان ها شوند.

لق شدن دندان چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟ اگر درمان شامل استفاده از آتل برای لق شدن دندان شما باشد، بسته به شدت مورد، بین 3 تا 8 هفته طول می کشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز