لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

دندانپزشکی زیبایی، بر بهبود زیبایی یا شکل، موقعیت، اندازه و رنگ دندان های شما و همچنین کیفیت کلی لبخند شما تمرکز دارد. هر کار دندانپزشک که ظاهر، اما نه لزوماً عملکرد، لثه و دندان ‌های شما را بهبود می بخشد، دندانپزشکی زیبایی نامیده می ‌شود.

بسیاری از دندانپزشکان بدون توجه به تجربه، آموزش، تخصص و تحصیلات خاص، خود را دندانپزشک زیبایی می دانند. از این گذشته، همه آن ها برای مراقبت از دندان ها، از جمله دندان های جلویی که از نظر زیبایی مهم ترین آن ها هستند، آموزش دیده اند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا  یا ADA، رشته دندانپزشکی زیبایی را، به عنوان یک تخصص “واقعی” به رسمیت نمی شناسد. تقریباً، گویا دندانپزشک زیبایی بودن، نوعی حقه یا ترفند بازاریابی است. اما بسیاری از دندانپزشکان همچنان خود را به عنوان دندانپزشک زیبایی معرفی می کنند.

خدمات دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکان زیبایی معمولاً به دلیل توانایی ‌شان در مدل ‌سازی، تغییر شکل یا سفید کردن دندان‌ ها و همچنین چسباندن پروتز یا روکش دندان به روی آن‌ ها در یک جلسه ویزیت، شناخته می‌ شوند. آن ها حتی می توانند کاری در مورد لثه های شما انجام دهند. تا لثه های تان بتوانند صورتی تر و سالم تر از همیشه به نظر برسند.

به هر حال، رایج ترین کارکرد های دندانپزشکی زیبایی، شامل موارد زیر است:

  • مواد اضافی دندان: دندانپزشکی زیبایی می تواند شامل افزودن مواد دندانی به لثه یا دندان شما باشد. حتی می تواند شامل پیوند لثه، روکش یا کلاهک، روکش یا لمینت های چینی و باندینگ مواد کامپوزیت دندان باشد.
  • بلیچینگ و رنگ ‌دهی: دندانپزشکان زیبایی می ‌توانند ظاهر لثه و ساختار دندان شما را با تغییر رنگ و ظاهر آن بهبود بخشند. برخی از اعمال، مانند رنگ ‌زدایی  لثه، سفید کردن با لیزر و بلیچینگ دندان، از جمله این خدمات به حساب می آیند.
  • حذف مواد دندانی: دندانپزشکان زیبایی همچنین می توانند لثه ها و ساختار دندان را برای اهداف زیبایی یا بهداشتی حذف کنند. نمونه هایی از این موارد عبارت اند از: مینای دندان (تراشیدن مینای دندان) و ژنژیوکتومی (برداشتن قسمت هایی از لثه).
  • صاف کردن دندان ها و بهبود بایت: یک نمونه خوب از خدمات دندانپزشکان زیبایی که با صاف کردن دندان های شما، ظاهر صورت شما را بهبود می بخشند، ارتودنسی یا نصب بریس به منظور اصلاح کجی و بایت (رهایی از اوربایت یا آندربایت) است.
  • صاف کردن دندان و ارتودنسی. ارتودنسی می تواند ناهماهنگی دندان ها را اصلاح کند. اما از نظر زیبایی کاملاً خوشایند نیست.

سفید کردن یا بلیچینگ دندان

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ | پزشکت

رایج ترین عمل زیبایی دندان که بیشتر با دندانپزشکی زیبایی مرتبط است، بلیچینگ یا سفید کردن دندان است. هنگام انجام این روش، دندانپزشک ابتدا رنگ دندان و کیفیت لبخند شما را ارزیابی می کند. تا مشخص شود که آیا کاندیدای مناسب و خوبی برای این کار هستید یا خیر.

سفید کردن دندان، یک فرآیند آسان، ایمن و سریع است که تقریباً در براق کردن لبخند هر کسی مؤثر است. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن سایر روش‌ های زیبایی ممکن است نیازهای شما را برای داشتن لبخندی سفیدتر، مانند پروتز دندان، برآورده کند.

ماده شیمیایی سفید کننده در دندان پزشکی زیبایی فقط روی دندان ها اعمال می شود. با این حال، سفید کردن با لیزر، ماده شیمیایی سفیدکننده را فعال می ‌کند. فرآیند سفید کردن دندان ها را هفت برابر مؤثرتر از استفاده از ماده شیمیایی به تنهایی، انجام می دهد.

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان ها با لیزر، روشی است که شامل استفاده از پرتو لیزر آرگون است. این کار، فرآیند بلیچینگ را با تاباندن پرتو به دندان ‌هایی که قبلاً دارای مواد شیمیایی سفیدکننده (معمولاً پراکسید) است، تسریع می کند. در همین حال، لثه ها با یک وسیله لاستیکی، محافظت می شوند.

نظارت دندانپزشک بر هرگونه عمل زیبایی، بهترین گزینه است. حتی اگر محصولات بدون نسخه یا OTC به طور گسترده ای برای رفع نیازهای بلیچینگ دندان شما (مانند نوارهای سفید کننده یا ست های سفید کننده خانگی) در دسترس باشند. درمان هایی که تحت نظارت دندانپزشکان قرار می گیرند، همچنان ایمن هستند. برای سفید کردن دندان هایی که زرد هستند و یا تغییر رنگ داده اند، این روش مناسب است.

تغییر شکل دادن دندان ها

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ | پزشکت

دندانپزشکان زیبایی، می ‌توانند با برداشتن بخش ‌هایی از مینای دندان، به روش ‌هایی که ظاهر و زیبایی دندان را بهبود می ‌بخشند، دندان ‌های بدشکل شما را تغییر دهند. همچنین، شما می توانید یک ماده کامپوزیت دندانی مینا مانند را مانند سیمان به سطح دندان خود بچسبانید تا با تراشیدن آن و سپس صیقل دادن لبه های ناصاف، ترک ها را برطرف کنید.

برای ترمیم دندان های پوسیده یا ترک خورده می توانید از ماده  باندینگ روی آنله و اینله استفاده کنید. اگر استفاده از پر کردن دندان برای اصلاح دندان های پوسیده مفید نیست، می توانید قبل از انتخاب تاج دندان، از مواد باندینگ برای تعمیر دندان استفاده کنید.

پل زدن در دندانپزشکی زیبایی

اگر می ‌خواهید یک یا چند دندان از دست رفته را بدون استفاده از ایمپلنت دندان در قسمت خالی، که قبلاً دندان یا دندان ‌ها در آن قرار داشتند، جایگزین کنید، باید به جای آن به دنبال بریج یا پل دندان باشید.

یک بریج یا پل دندانی، از دندان ‌های از دست رفته و کاذب معروف به پونتیک، دندان‌ ها یا ایمپلنت ‌هایی که برای پشتیبانی از بریج و قرار دادن کلاهک آماده شده‌ اند و اباتمنت ‌هایی که واقعاً بریج را به دندان ‌ها می ‌چسبانند، تشکیل می‌شود.

سیمان دندانی

سیمان دندانی برای چسباندن پل یا بریج استفاده می شود که به عنوان پروتز به دندان های آماده شده موجود می چسبد تا شکاف های دندان یا دندان های از دست رفته شما را پر کند. پل ها یا بریج ها، می توانند در مجموع، در طول بیش از سه دندان امتداد یابند. با این حال، برای جایگزینی یک ردیف کامل از دندان ‌ها، ممکن است به دندان ‌های موجود بیشتری برای پشتیبانی از دو بریج یا یک ایمپلنت دندان All-on-4 نیاز داشته باشید.

پل های ثابت

اکثر پل ها، ثابت یا دائمی هستند، به این معنی که نمی توانید آن ها را بردارید. شما نمی توانید آن ها را مانند پروتزهای پارسیل بیرون بیاورید.

لیفت و پیوند لثه

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ | پزشکت

مانند لیفت صورت، جراح دندانپزشک یا لثه قرار است لثه را بالا بیاورد یا آن را به صورت مناسبی تغییر دهد تا لبخند شما بهتر به نظر برسد یا لثه تان در هنگام لبخند، کمتر ظهور پیدا کند. این روش می توانند شامل پیوند لثه یا پیوند بافت لثه به لثه موجود شما برای افزودن بافت به آن، تغییر شکل بافت و تنظیم استخوان های زیرین، به منظور ایجاد ظاهری متقارن تر از دندان، باشد.

روکش ها

ونیر ها یا لمینت‌ ها کلاهک ‌های فوق ‌العاده نازکی هستند که در دندان پزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. روکش ها، مستقیماً به دندان‌ ها می ‌چسبند تا دندان ها، سفیدتر و صاف ‌تر از قبل شوند. برای آماده سازی دندان برای لمینت یا گذاشتن روکش، ابتدا یک ماکت موم آناتومیک به عنوان راهنمای دندانپزشک برای تعیین اندازه و شکل لمینت ها، ساخته می شود.

کاربرد ونیر

ونیر ها به بهترین وجه، برای استفاده به منظور تغییر رنگ دندان‌هایی که با روش‌های سفید کردن نمی ‌توانند سفید شوند، تغییر دادن شکل دندان ها و یا مسدود سازی شکاف بین دندان ها، استفاده می‌شوند.

تراش دندان

به طور کلی، معمولاً برای ایجاد تناسب بهینه در قرار دادن روکش‌ ها بر روی دندان های تان، نیاز به برداشتن یا تغییر شکل مینای دندان است. البته، با وجود این که همیشه اینطور نیست، اما اکثر درمان‌ های مبتنی بر استفاده از ونیر، نیاز به تراش مینای دندان دارند.

ساخت قالب و مدل دندانی

دندانپزشکی زیبایی چیست؟ | پزشکت

به طور کلی، ساخت یک قالب برای اینکه به قالب راهنمای آماده سازی دندان برای روکش ها عمل کند تا دندانپزشک تان بهترین نتایج ممکن را به دست آورد، لازم است. ماکت بر اساس شکل و اندازه دندان های فعلی شما ساخته می شود و برای هدایت و بهبود فرآیند ساخت روکش، استفاده می شود.

قبل از ساختن روکش های نهایی با استفاده از ماکت، ممکن است ابتدا ارزیابی های موقت انجام شود تا دندانپزشک پیش نمایشی از انسداد دندان، وضعیت آوایی شما و زیبایی لمینت ها داشته باشد. این ابزارها، ماکت های روکشی هستند که روی ماکت دهانی بیمار قرار می گیرند.

دندانپزشک، به این علت از قالب استفاده می کند که تغییرات لازم را بر روی دندان ها، از نظر تناسب، شکل و اندازه مربوط به خط لبخند و همچنین خطوط لب و لثه، مشاهده کند. ماکت همچنین به پزشکان کمک می کند تا اندازه و شکل لمینت را در صورت نیاز اصلاح کنند.

ایمپلنت ها

به طور کلی، ایمپلنت های دندانی، ریشه های دندان مصنوعی هستند. از ایمپلنت ها استفاده می شود تا دندانپزشکان مطمئن شوند که پروتزهای دندان از دست رفته، مانند دندان های طبیعی، به همراه پایه های خود، محکم در دهان قرار دارند. استفاده از ایمپلنت برای اطمینان از اینکه کلاهک یا تاج دندان خود را به این راحتی از دست نخواهید داد، مانند پروتزهای مصنوعی، موثر هستند.

بر اساس گفته کنگره بین المللی ایمپلنتولوژیست های دهان  (ICOI)، ایمپلنت دارای 3 قسمت است که شامل ایمپلنت یا پست تیتانیوم است که به استخوان، اباتمنت و تاج، پل یا پروتز دندان که به طور محکم به دندان متصل است، متصل می باشد. قسمت بیرون زده ایمپلنت از طریق اباتمنت، بخش دیگری از آن است.

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی

به طور کلی، مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان، قبلاً از فلزاتی مانند طلا یا ترکیبی از آن ها با جیوه، ساخته می شد. حتی ممکن است برخی از آن ها برای نتیجه گیری خوب از درمان، با پرسلن روکش شوند. در حال حاضر، فرآیندهای ترمیمی دندانپزشکی را می توان به کمک مواد کامپوزیتی، که ظاهر طبیعی دندان را تقلید می کنند، یا پرسلن، انجام داد.

این مواد، همان عملکرد مواد مورد استفاده در گذشته را دارند. با این حال، سخت تر هستند.

داشتن مواد همرنگ دندان، بخش زیبایی دندانپزشکی زیبایی را در مقابل ترمیم های دندانی که بیشتر به چشم می آیند، تکمیل می کند. آن ها معمولاً با چسب های رزینی به ساختارهای دندانی ناقص زیرین، چسبانده می شوند. بر خلاف آمالگام یا پرکننده های نقره، این پرکننده ها جیوه ای هستند. اگر سوالات بیشتری درباره دندانپزشک دارید، با یک‌ دندانپزشک تماس گرفته و ا با متخصصین این امر، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز