لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد دندان بعد از پرکردن آن

درد دندان بعد از پرکردن آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد دندان بعد از پرکردن می تواند به دلیل تحریک عصبی، یک واکنش آلرژیک، یا تراز نادرست نیش باشد. حساسیت بعد از پر کردن دندان رایج است و معمولاً با گذشت زمان از بین می‌ رود. با این حال، اگر فرد دچار درد شدید یا ناراحتی همراه با علائم دیگر مانند تب یا تورم شد، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرد.

در این مقاله از پزشکت به این می پردازیم که چرا ممکن است افراد پس از پر کردن دندان دچار حساسیت شود، چگونه آن را درمان کند و چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کند. ما همچنین سایر علل احتمالی حساسیت دندان را بررسی می کنیم.

پر کردن دندان یک روش دندانپزشکی است که هر گونه پوسیدگی را از روی دندان تمیز می کند و سپس فضا را با مواد جدید پر می کند. پس از تزریق ماده بی حس کننده در اطراف دندان، دندانپزشک ناحیه پوسیده دندان را معمولاً با مته دندان تمیز می کند.

سپس فضا را با آمالگام طلا، نقره، کامپوزیت یا چینی پر می کنند. هنگامی که عامل بی حس کننده از بین رفت، ممکن است فرد در اطراف ماده پرکننده حساسیت داشته باشد و احساس درد کند.

حساسیت بعد از پر شدن چه حسی دارد؟

هنگامی که فردی دندان حساس دارد، ممکن است متوجه شود که محرک های خاصی باعث ایجاد یک احساس موقتی و ناراحت کننده در دندان پر شده یا ناحیه اطراف آن می شود. حتی احتمال دارد شوک سرماخوردگی یا درد ناگهانی باشد که به سرعت ایجاد شده و سپس از بین می رود. محرک های احتمالی حساسیت دندان پس از پر کردن، عبارتند از:

  • غذاهای شیرین
  • نوشیدنی های گرم
  • غذاها یا نوشیدنی های سرد
  • گاز گرفتن هنگام غذا خوردن
  • برخورد هوا با دندان، مانند هنگام تنفس از طریق دهان
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی، از جمله میوه، آب میوه و قهوه

چرا پر کردن دندان باعث حساسیت دندان می شود؟

درد دندان بعد از پرکردن آن || پزشکت

برخی از حساسیت های موقت پس از پر کردن دندان رایج است. با این حال، حساسیت مداوم یا شدید پس از پر کردن به احتمال زیاد به دلایل دیگری است که نیاز به درمان دارند. در زیر به علل احتمالی این علامت می پردازیم و توضیح می دهیم که چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

عصب تحریک شده

حساسیت کوتاه مدت دندان پس از پر کردن معمولاً به این دلیل رخ می دهد که عمل پرکردن باعث تشدید یا ایجاد التهاب در عصب داخل دندان شده است. لایه های بیرونی دندان که مینا و عاج هستند معمولاً از عصب در برابر قرار گرفتن محافظت می کنند. با این حال، پرکردگی‌ ها به‌ ویژه پرکردگی‌ های عمیق می‌ توانند به انتهای عصب نزدیک شده و باعث تحریک و احساسات ناخوشایند شوند.

با بهبودی عصب، حساسیت از بین خواهد رفت. این ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. هنگامی که عصب به طور کامل بهبود یافت، فرد نباید تفاوتی بین دندان پر شده و دندان های دیگر احساس کند.

تراز نادرست دندان

دندانپزشک باید بررسی کند که پرکننده دندان با سایر دندان های داخل دهان همخوانی دارد. افراد معمولاً در روزهای بعد از عمل، هنگام گاز گرفتن، حساسیت جزئی را تجربه می کنند. این حساسیت معمولاً خود به خود از بین می رود.

با این حال، زمانی که پر کردن بیش از حد بلند باشد، می‌ تواند باعث فشار اضافی در هنگام گاز گرفتن فرد شود. این می تواند باعث منبع مورد اعتماد درد و حساسیتی که اغلب شدیدتر از حساسیت معمولی پس از پر کردن است.

اگر فردی دچار حساسیت شدید یا مشکل در خوردن یا کنار هم قرار دادن دندان های خود است، باید از دندانپزشک خود بخواهد تا بایت را بررسی کند. دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که نقطه اوج پرکردگی را صاف کند تا بایت به درستی جا بیفتد و ناراحتی را از بین ببرد.

پالپیت

در واقع پالپیت التهاب پالپ در عمق دندان است که می تواند باعث حساسیت و درد دندان شود. پالپیت به طور منظم با پر کردن های جزئی رخ نمی دهد، اما ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

  • پرکردن چندین دندان یا جراحی
  • حفره بسیار عمیق که به لایه پالپ داخلی می رسد.
  • آسیب دندان مانند تصادفی که منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان شده است.

دو نوع پالپیت وجود دارد. پالپیت برگشت پذیر به التهاب خفیف اشاره دارد که در آن پالپ سالم می ماند و دندان به طور مستقل بهبود می یابد. پالپیت برگشت ناپذیر زمانی رخ می دهد که یک عصب آسیب دیده وجود داشته باشد که شروع به مرگ می کند. در این موارد برای حفظ دندان نیاز به روت کانال است.

دندانپزشک معمولاً می تواند پالپیت را با یک پرکردن جدید یا یک روش ترمیمی مانند عصب کشی برطرف کند. همچنین ممکن است فرد برای رفع هرگونه عفونت باکتریایی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به پر کردن را تجربه کنند. بررسی ها نشان می دهد آمالگام ماده پرکننده ای است که اغلب باعث واکنش آلرژیک می شود. افراد همچنین ممکن است نسبت به سایر مواد دخیل در این روش، مانند لاتکس موجود در دستکش دندانپزشک، واکنش آلرژیک داشته باشند.

حساسیت بعد از پر کردن چه حسی دارد؟

حساسیت دندان ها اغراق آمیز بودن تمام حس هایی است که دندان ها حس می کنند. بسیاری از افراد از این مشکل رنج می برند، حتی نوجوانان نیز به دلیل درد شدید دندان به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه می کنند.

هنگامی که عمل پر کردن انجام می شود، برای یک بازه زمانی خاص، دندان بیش از حد حساس می شود. این احساس با گذشت زمان به حالت عادی فروکش می کند. برخی از افراد بسیار حساس هستند، می توان آنها را با داروها تهیه کرد. حساسیت بعد از پر کردن، بسته به غذایی که مصرف می‌ کنید، احساس گرمی یا سردی شدید دارد.

طبق گفته دندانپزشکان، این چیز خوبی نیست. در هر صورت، تعداد کمی از بیماران هنوز از داشتن مشکلات حساسیت گله می کنند. بعضی اوقات مواد پرکننده گاهی برای بیمار کم می شود. پس از آن پر کردن جدید برای بیمار به عنوان یک شروع جدید مورد نیاز است.

چرا پر کردن دندان باعث حساسیت دندان می شود؟

اکثر بیماران شکایت می کنند و می پرسند چرا بعد از پر کردن دندان من هنوز درد می کند؟ این احساس دقیقا نمی تواند درد باشد. بلکه می تواند به دلیل پر شدن دندان ها باشد. علت اصلی می تواند به دلیل کاشت یک ماده خارجی در دندان باشد. این باعث افزایش قدرت درک دندان می شود.

به اعتقاد دندانپزشکان، این وضعیت کوتاه مدت است و در نهایت از بین خواهد رفت. اما برخی از بیماران هنوز از داشتن مشکلات حساسیت شکایت دارند. بر این اساس می توان آنها را درمان کرد. گاهی اوقات مواد پرکننده مناسب بیمار نیست. سپس فرد باید یک جلسه پر کردن دیگر را برنامه ریزی کند.

چگونه از حساسیت دندان جلوگیری کنیم؟

تاثیر پر کردن دندان بدون توجه به آمادگی فرد می تواند باعث حساسیت دندان شود. با این حال، رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت دندان است. پس از پر کردن، فرد می تواند با پرهیز از غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد و غذاهایی که برای جویدن تلاش می کند، ناراحتی را به حداقل برساند.

وقتی بیماران به کلینیک می‌ رسند و می‌ پرسند چرا دندان من بعد از پر کردن هنوز درد می‌ کند؟ دندانپزشک یک برنامه کامل برای آنها دارد. این عمدتا به دلیل حساسیت است. درمان حساسیت عمدتاً با استفاده از “ژل های فلورید” است. علاوه بر این، خمیر های حساسیت‌ زدا نیز در کلینیک دندانپزشکی موجود است.

نحوه درمان دندان حساس

همچنین ممکن است فرد روش های زیر را در خانه برای کمک به کاهش حساسیت دندان امتحان کند:

  •  با ضربات آرام و دایره ای روی دندان ها و لثه ها مسواک بزنید.
  • مسکن‌ های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • با استفاده از پماد بی حس کننده موضعی مخصوص دهان
  • شستشوی دهان با آب بعد از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی
  • اجتناب از خمیر دندان و محصولات سفید کننده، که می تواند حساسیت را بدتر کند.
  • از مسواک بلافاصله پس از صرف غذاهای اسیدی خودداری کنید، زیرا انجام این کار ممکن است مینای دندان را از بین ببرد.

اگر حساسیت دندان در روزهای بعد از پرکردن بهبود نیافت، مهم است که با دندانپزشک صحبت کنید. دندانپزشک باید سایر علل بالقوه حساسیت را که ممکن است به پرکردگی مرتبط نباشد رد کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندانی در روزهای پس از پر کردن دندان کمی حساس شد، نباید نگران باشند. آنها معمولاً با استفاده از داروهای خانگی و خمیردندان های حساسیت زدا می توانند این ناراحتی را تسکین دهند. در صورت بدتر شدن حساسیت، مشکل در خوردن، یا علائم دیگری مانند دندان درد یا تب، فرد باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند.

بی حسی پس از پر کردن ظرف یک یا دو ساعت از بین می رود. طبق برنامه بهبودی نیز طی چند روز فروکش می کنند. اگر پرکردن به طور معمول عمل می کند، پس از یک هفته به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ عفونتی به دنبال آن وجود ندارد.

سخن آخر

پر کردن روشی مطمئن و موثر برای درمان حفره های دندانی است. بیشتر پرکردن ها سال ها دوام خواهند داشت . مراقبت از دندان ها با مسواک و نخ دندان روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به پیشگیری از پوسیدگی در آینده کمک کند.

مقداری حساسیت پس از پر کردن، رایج و مورد انتظار است. با این حال، در صورت بروز حساسیت یا درد شدید یا بروز علائم دیگری مانند تب، مهم است که با دندانپزشک صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز