لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا باید دندان عقل را بکشیم؟

دندان عقل || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دندان عقل معمولاً تنها در صورتی کشیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که دندانپزشک تشخیص دهد که ممکن است مشکلی برای فرد ایجاد کند. هیچ شواهد علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثابت شده ای برای مزایای کشیدن دندان عقل وجود ندارد. علاوه بر این، برداشتن دندان عقل معمولاً ناخوشایند است و ممکن است عوارض را به همراه داشته باشد.

در بسیاری از افراد، دندان عقل از لثه جدا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و رشد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. حتی فقط بخشی از آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکند. بیش از 80 درصد از جوانان در اروپا حداقل یک دندان عقل دارند که دچار هیچ گونه شکستگی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شکستگی دندان عقل در فک پایین نسبت به فک بالا شایع تر است. زیرا فضای کافی در فک پایین وجود ندارد. دندان های دیگر ممکن است در مسیر دندان عقل قرار گیرند یا ممکن است کج در بیاید.

دندان عقلی که شکسته نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود (که گاهی به دندان عقل نهفته نیز معروف است) اغلب مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما گاهی اوقات منجر به درد، تورم، پوسیدگی دندان یا التهاب لثه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. دندان عقل نهفته ممکن است دندان های دیگر را از مسیر خود خارج کند.

دندان عقل نهفته || پزشکت

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

تصمیم گیری در مورد کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل عمدتاً به این بستگی دارد که احتمال دارد مشکلی را برای شما ایجاد کند یا نه. مهم است که قبل از کشیدن دندان عقل به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • جراحی کشیدن دندان چه خطراتی را به همراه دارد؟
  • آیا دندان های عقل مانع از رشد صحیح دندان های دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟
  • دندان عقل با سایر درمان های دندانی یا مرتبط با فک که قبلاً برنامه ریزی شده اند تداخل دارد؟
  • آیا دندان عقل شما قبلاً باعث درد یا آسیب به فک یا دندان های مجاور شما شده است یا خطر بروز درد وجود دارد؟
  • دندان‌های عقل می‌توانند جایگزین دندان‌های آسیاب (دندان‌های پشتی) شوند که از دست رفته یا به شدت آسیب دیده‌اند؟

عوارض جانبی احتمالی کشیدن دندان عقل چیست؟

اکثر افراد پس از عمل در دهان یا گونه‌های خود ورم دارند و نمی‌توانند دهان خود را برای چند ساعت یا حتی چند روز به طور کامل باز کنند. بسیاری از افراد بلافاصله بعد از عمل درد دارند، اما مدت زیادی طول نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد که این درد فروکش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اما اگر درد بعد از چهار یا پنج روز، بدتر شد و با تورم یا بوی بد دهان همراه شد، زخم ممکن است عفونی شده باشد. اگر خون خشک شده ای که زخم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد خیلی زود جدا شود و زخم بدون محافظت بماند، احتمال بروز عفونت بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دهانشویه ها یا ژل های ضد عفونی کننده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از بروز این عفونت پیشگیری کند. در این شرایط معمولاً نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

اعصاب و رگ های خونی ممکن است در طول این عمل آسیب ببینند. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خونریزی و معمولاً بی حسی موقت در زبان یا صورت شود. در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت های جدی رخ دهد. از هر 100 نفر 1 نفر احتمال دارد در نتیجه این عمل دچار مشکلات دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند بی حسی یا آسیب به دندان های مجاور شوند.

خطر این اتفاق بستگی به جراحی دارد. دندان عقل معمولاً با بی حسی موضعی برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بیهوشی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممکن است برای روش های پیچیده تر استفاده شود.

برای درد بعد از کشیدن دندان چه کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انجام دهید؟

بسیاری از افراد پس از جراحی کشیدن دندان از مسکن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. گاهی اوقات قبل از جراحی هم به فرد مسکن داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هم ایبوپروفن و هم استامینوفن (پاراستامول) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تسکین درد بعد از عمل کمک کنند. مصرف اسید استیل سالیسیلیک (داروی موجود در داروهایی مانند “آسپرین”) قبل یا بعد از آن مناسب نیست زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که دوز 400 میلی گرم ایبوپروفن بهتر از دوز 1000 میلی گرم استامینوفن درد را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. ترکیبی از 1000 میلی گرم استامینوفن و 400 میلی گرم ایبوپروفن درد را بهتر از دوز مساوی از استامینوفن یا ایبوپروفن به تنهایی تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و اثر آن نیز طولانی تر است. بزرگسالان باید این ترکیب را حداکثر هر هشت ساعت یک بار مصرف کنند. حداکثر دوز ایبوپروفن در بزرگسالان 800 تا 1200 میلی گرم در 24 ساعت است. حداکثر دوز استامینوفن 4000 میلی گرم در 24 ساعت است.

برای چند روز پس از عمل، نگه داشتن کیسه یخ روی گونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش تورم کمک کند. در چند روز اول باید از سیگار کشیدن یا مصرف آب میوه و نوشیدنی های گرم خودداری کنید زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند روند بهبودی را کندتر کنند. نوشیدنی هایی مانند آب خنک یا چای بابونه ولرم مناسب ترند. غذاهای سفت نیز گاهی باعث بروز درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

بهتر است در چند روز اول پس از کشیدن دندان از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند ورزش یا رفتن به سونا خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند بر روند بهبودی نیز تأثیر بگذارد. حتی اگر در حال حاضر احساس بهتری داشته باشید، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود باز هم رعایت کنید.

دندان درد || پزشکت

عوارض جراحی کشیدن دندان عقل چیست؟

درد خفیف تا متوسط ​​پس از کشیدن دندان طبیعی و مورد انتظار است، اما چند عارضه دیگر نیز ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل رخ دهند، از جمله:

درد

احتمالاً همراه با کشیدن دندان ها مقداری درد و تورم ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی همراه با دوز محدودی از داروهای مسکن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کنترل بیشتر درد کمک کنند. یخ برای 24 ساعت اول توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا تورم را کاهش دهد.

پوسیدگی دندان

اگرچه به ندرت این وضعیت رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اما پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین عوارض واقعی پس از جراحی است. این عارضه معمولاً چهار تا هفت روز پس از کشیدن دندان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، زمانی که لخته خون مورد نیاز برای بهبودی خیلی زود حل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دندانپزشک شما احتمالاً بسته به شدت درد آن را با محلول ضد عفونی کننده خوراکی یا یک پانسمان خاص درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آبسه ساب پریوستئال

این وضعیت یک آبسه چرکی است و زمانی ایجاد می‌شود که استخوان و بقایای بافت بین حفره استخراج بهبودی و بافتی که استخوان را می‌پوشاند به دام افتاده باشد. دندانپزشک می‌تواند آبسه را تخلیه کرده و آنتی‌بیوتیک‌ها را برای رفع عفونت تجویز کند.

عفونت های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی پس از جراحی دندان عقل به ندرت و در کمتر از 6 درصد موارد رخ می‌دهند. دندانپزشک شما ممکن است قبل از جراحی به شما دوز آنتی بیوتیک بدهد تا از بروز عفونت پیشگیری کند. بعد از جراحی، گاهی اوقات به دهانشویه های ضد عفونی کننده یا مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید.

نحوه برداشتن دندان عقل

هنگام برداشتن و جراحی دندان عقل، معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی به شما تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. درست قبل از کشیدن دندان، فشاری را احساس خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره دندان را باز کند. گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود. برداشتن دندان عقل از چند دقیقه تا 20 دقیقه یا حتی گاهی بیشتر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد.

پس از برداشتن دندان عقل، ممکن است التهاب و ناراحتی در داخل و خارج دهان خود داشته باشید. گاهی اوقات، مقداری کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این معمولاً در 3 روز اول بدتر است، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

سوالات متداول

آیا همه دندان عقل دارند؟

نه، همه افراد با دندان های کامل به دنیا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند. در واقع، دندان‌های عقل شایع‌ترین دندان‌های از دست رفته مادرزادی هستند.

چگونه متوجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید که دندان عقل شما مشکلی دارد؟ درد در فک بالا یا پایین اغلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اولین علامتی باشد که نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد دندان عقل شما مشکل را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. ممکن است در پشت دهان خود احساس فشار کنید. همچنین بافت لثه اطراف دندان عقل در حال رویش اغلب حساس، متورم و ملتهب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، ممکن است اصلاً دردی احساس نکنید. اما عدم وجود درد لزوماً به این معنی نیست که در دندان عقل خود مشکلی ندارید. بسیاری از مردم هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل است که باید دندان عقل خود را توسط دندانپزشک معاینه کنید تا وضعیت دندان عقل آنها مشخص شود.

آیا کشیدن دندان عقل همیشه لازم است؟

اگر دندان عقل شما نهفته است، اغلب بهتر است آنها را بکشید . دندان‌هایی که در وضعیت عمودی و عملکردی بیرون می‌آیند، تا زمانی که درد ندارند و با پوسیدگی یا بیماری لثه مرتبط نباشند، اغلب نیازی به برداشتن نخواهند داشت. با این حال، حتی دندان‌های عقلی که به درستی در می‌آیند نیز می‌توانند در طول زمان دچار مشکلاتی شوند، زیرا این دندان‌ها در قسمت عقب دهان قرار دارند و تمیز کردن آنها دشوار است. بنابراین اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید دندان عقل خود را حفظ کنید، حتما آنها را به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم از مشکلات دندان عقل پیشگیری کنیم؟

اگر دندان عقل شما باعث درد شدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، باید برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. آنها دندان‌های شما را بررسی کرده و بهترین راهکار را تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که باید دندان عقل شما را بکشد، معمولاً از دهان شما عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که به آنها دید واضح تری از موقعیت دندان های شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. مانند سایر مشکلات دندانی، در صورت درد در دندان عقل مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز