لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خمیر دندان ضد حساسیت چیست؟

خمیردندان حساسیت زدا چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خمیر دندان ضد حساسیت که به طور خاص با یک جزء ضد حساسیت طراحی شده است، می تواند یک راه حل موقت برای حساسیت دندان شما باشد. این خمیردندان ها با ترکیبات خاصی ساخته شده اند . این ترکیبات به کاهش تحریک عصبی در دندان ها کمک می کند. آنها این کار را با مسدود کردن انتقال محرک های حسی از مینای دندان به ریشه های عصبی واقع در بافت متخلخل عاج انجام می دهند.

از آنجایی که سیگنال ها در میانه راه از بین می روند، نمی توانند به مغز برسند و پاسخی را به شکل حساسیت دندان ثبت کنند. بنابراین، حتی زمانی که اعصاب شما در معرض گرما یا سرما هستند، این محرک ها حساسیت دندان شما را تحریک نمی کند.

خمیر دندان ضد حساسیت یی اساساً به عنوان یک بی حس کننده خفیف عمل می کند که قبل از اینکه بتواند تسکین مورد نظر را ارائه دهد، نیاز به استفاده مکرر دارد. احتمالاً تنها پس از استفاده منظم از خمیردندان به عنوان بخشی از روال خوراکی خود برای چند روز، کاهش حساسیت را تجربه خواهید کرد.

اما به خاطر داشته باشید که این ابزار بهداشت دهان و دندان تنها درد را بدون رفع مشکل اصلی بی حس می کند. بنابراین حساسیت به احتمال زیاد پس از توقف استفاده از خمیردندان برمی گردد. نیترات پتاسیم و فلوراید دو ماده ای هستند که در حال حاضر به خمیردندان های ضد حساسیت اضافه شده اند که نشان داده شده است در کاهش حساسیت موثر هستند.

انواع خمیردندان های حساسیت زا کدامند؟

به طور عمده دو نوع خمیر دندان ضد حساسیت در فروشگاه ها موجود است:

  • خمیردندان حاوی پتاسیم که باعث ایجاد اثر دپلاریزاسیون بر هدایت عصبی می شود.
  • خمیردندان حاوی ترکیباتی مانند فلوراید قلع، فسفوسیلیکات سدیم کلسیم، کلرید استرانسیوم و آرژنین است که پوشش محافظی را بر روی لوله‌های عاج در معرض دید تشکیل می‌دهد که از تحریک خارجی برای ایجاد یک اثر حساسیت‌زدایی جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که بسیاری از گزینه‌های خمیر دندان هم به صورت آنلاین و هم در مکان‌های خرده‌فروشی در دسترس هستند، خرید محصول مناسب می‌تواند یک کار طاقت فرسا باشد. تولید کنندگان مزایا و نشانه های محصول را در وب سایت خود ارائه می دهند.

هر فردی نیازهای خاص خود را دارد و یافتن خمیردندان ضدحساسیت کامل یک تصمیم شخصی است.

ایمن ترین توصیه این است که یک برنامه درمانی با دندانپزشک ایجاد کنید تا مشخص شود کدام خمیردندان ضد حساسیت (در صورت وجود) راه حلی برای ناراحتی دندان شما است.

حساسیت دندان چیست؟

خمیر دندان ضد حساسیت چیست؟ || پزشکت

حساسیت دندان یا حساسیت بیش از حد عاج با درد یا ناراحتی در دندان ها به دلیل از بین رفتن مینای دندان یا فرورفتگی لثه مشخص می شود که مسیرهای عصبی را که در زیر آن قرار دارند آشکار می کند. این نوع ناراحتی دندان معمولاً توسط محرک‌های خاصی مانند مصرف چیزی گرم، سرد، سخت، شیرین یا اسیدی یا چیزی به سادگی تنفس ایجاد می‌شود،. مدت زمان درد یا ناراحتی ناشی از حساسیت دندان نشان می دهد که چقدر جدی است. حساسیت دندان می تواند نشانه اولیه یک مشکل پریودنتال شدیدتر باشد. به محض اینکه متوجه علائم جدیدی از حساسیت دندان شدید، برای معاینه دندان اقدام کنید.

علل اصلی حساسیت دندان

دندان ها از سه لایه مجزا تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • خارجی ترین لایه مینای دندان است.
  • قسمت میانی عاج است.
  • درونی ترین قسمت پالپ که هم عصب و هم خون برای دندان را در بر می گیرد.

تحریک مایع در لوله های عاجی از طریق دما (گرم یا سرد)، شیمیایی (شیرینی، اسید) یا مکانیکی (جویدن) باعث حرکت مایع، فعال شدن گیرنده های عصبی در پالپ و در نتیجه پاسخ درد می شود.

برای تحریک مایع موجود در این لوله ها، لایه عاج باید در معرض محیط دهان قرار گیرد. یکی از منابع رایج قرار گرفتن در معرض عاج، تحلیل لثه است. عوامل مختلفی از جمله مسواک زدن تهاجمی دندان، ساییدن و افزایش سن در بروز این وضعیت نقش دارند.

کسانی که در معرض حساسیت دندان قرار دارند ممکن است یک تکان ناگهانی درد ناشی از غذاهای بسیار گرم یا سرد را تجربه کنند. ناراحتی دمایی کوتاه مدت بدون شواهدی از کاویتاسیون می تواند نشانه ای از حساسیت باشد.

درمان پزشکی برای دندان های حساس

خمیر دندان ضد حساسیت چیست؟ || پزشکت

خمیر دندان ضد حساسیت یی می تواند ارزش بسیار خوبی به بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد. اما فقط به طور موقت حساسیت دندان را تسکین می دهد و باید همراه با سایر درمان ها استفاده شود.

بیشتر این درمان ها به صورت بالینی توسط دندانپزشک انجام می شود. پیگیری های منظم برای پیگیری پیشرفت شما و شناسایی هر گونه علائم جدید پوسیدگی دندان یا سایر عوارض ضروری است.

در اینجا برخی از رایج ترین مداخلات بالینی مورد استفاده برای حساسیت دندان آورده شده است:

استفاده از عوامل دندانی محافظ

این یک درمان در مطب است که شامل کاربردهای متعدد ژل مبتنی بر فلوراید بر روی دندان ها برای معکوس کردن یا ترمیم فرسایش مینای دندان است که یکی از دلایل اصلی حساسیت بیش از حد عاج است.

کل این روش طی چندین جلسه پیگیری با فاصله 1 تا 2 هفته تکمیل می شود. دندانپزشک حتی ممکن است یک لاک محافظ روی دندان های شما قرار دهد. یا یک دهانشویه حرفه ای برای شستشو دندان های شما تجویز کند.

همه این روش‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند:

  • کمک به بازسازی یا بازسازی مینای دندان
  • محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب بیشتر
  • محافظت از دندان‌های حساس در برابر انتقال احساسات

تاج

دندانپزشک ممکن است یک تاج، اینله یا باندینگ روی دندان‌های شما نصب کند تا عیب را اصلاح کند. یا پوسیدگی دندان را بپوشاند تا حساسیت آن کاهش یابد.

جراحی پیوند لثه

در تحلیل لثه، بعد از تحلیل رفتن بافت دندان ریشه دندان آشکار و بسیار حساس می شود. در این مورد، دندانپزشک ممکن است پیوند لثه جراحی را روی ریشه دندان در معرض دید قرار دهد تا آن را بپوشاند و در نتیجه حساسیت را کاهش دهد.

عصب کشی

کانال ریشه درمان تهاجمی است که با هدف حذف پالپ دندان به شدت تخریب و عمیقا تمیز کردن داخل دندان آسیب دیده. دندانپزشکان معمولاً زمانی این روش را توصیه می کنند که تمام اقدامات دیگر در کاهش حساسیت شدید و مداوم دندان ناکام باشند.

خمیردندان ضد حساسیت چقدر موثر است؟

خمیر دندان ضد حساسیت چیست؟ || پزشکت

خمیر دندان ضد حساسیت یی می تواند به کاهش حساسیت دندان برای مدت کوتاهی بدون ایجاد عوارض جانبی کمک کند، اما علت اصلی مشکل مانند پوسیدگی یا تحلیل لثه را برطرف نمی کند.

تنها کاری که انجام می دهد این است که به طور موقت پایانه های عصبی دندان های شما را بی حس می کند تا درد کمتری احساس کنید، اما این اثر بی حس کننده پس از مدتی کاهش می یابد و با قطع استفاده از آن کاملاً از بین می رود.

در هر صورت، حتی اگر پس از این مداخله، وضعیت شما بهبود یابد، باید معاینات منظم دندانپزشکی خود را دنبال کنید. مگر اینکه حساسیت شما نسبتاً خفیف و گاه به گاه باشد، برای تسکین طولانی مدت به درمان های پیشرفته تری نیاز خواهید داشت.

آیا خمیر دندان ضد حساسیت برای کودکان مفید است؟

اگر کودکان زیر 12 سال دارید، قبل از اینکه به آنها اجازه دهید از خمیردندان های حساسیت زا استفاده کنند. ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا این ناراحتی می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد.

کودکان خردسالی که به طور تصادفی خمیر دندان را قورت می دهند، ممکن است دچار فلوئوروزیس شوند. فلوئوروزیس یک ناهنجاری مینای دندان ناشی از مصرف بیش از حد فلوراید است. مصرف بیش از حد فلوراید همچنین می تواند منجر به تهوع، اسهال، استفراغ و زخم یا سوزش دهان و زبان شود.

سدیم لوریل سولفات (SLS) افزودنی دیگری است که در خمیر دندان برای ایجاد کف استفاده می شود. حتی می تواند باعث تحریک لثه شود. اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی SLS نگران هستید، به دنبال خمیردندان ضد حساسیت یی باشید که بدون SLS باشد.

در مورد تمام محصولات بهداشت دهان و دندان، دستورالعمل ها باید به دقت خوانده و دنبال شوند. فرمولاسیون های قوی تری از خمیردندان های ضد حساسیت وجود دارد.آنها فقط با نسخه در دسترس هستند. اگر بعد از 4 هفته، درد در دندان شما ادامه یافت، برای راهنمایی بیشتر با دندانپزشک مشورت کنید. حساسیت دندانی طولانی مدت ممکن است نیاز به درمان پیشرفته تری داشته باشد.

سخن آخر

افرادی که دندان های حساسی دارند باید از نوع مناسب خمیر دندان استفاده کنند تا ناراحتی دندانی خود را به حداقل برسانند. خمیردندان ضد حساسیت ممکن است به بی حس شدن انتهای عصب دندان برای مدتی موقت کمک کند و درد کمتری را احساس کنید. اما برای بهینه سازی اثر بی حسی آن، باید به طور منظم یا طبق توصیه دندانپزشک از خمیر دندان استفاده کنید.

خمیر دندان ضد حساسیت یی ابزاری مکمل است که تنها زمانی که همراه با سایر درمان های تجویز شده توسط دندانپزشک و به عنوان بخشی از یک روال کلی بهداشت دهان و دندان استفاده شود، تسکین واقعی ایجاد می کند.

اگر با وجود درمان و مراقبت های تجویز شده متوجه هر نوع حساسیت یا افزایش ناراحتی دندانی خود شدید، فوراً برای ارزیابی کامل به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز