لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خارش رگهای واریسی

خارش رگهای واریسی | پزشکت

فهرست مطالب

خارش رگهای واریسی و درمان آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بهترین راه برای جلوگیری از خارش رگهای واریسی، مدیریت خود رگ ها است. بالا نگه داشتن پاها و ایجاد سایر تغییرات در شیوه زندگی می تواند از بدتر شدن وریدهای واریسی جلوگیری کند. این اقدامات همچنین ممکن است به کند کردن وریدهای جدید کمک کند. اگر این اقدامات موثر واقع نشد، چند روش می تواند رگ های آسیب دیده را ببندد یا حذف کند.

اگرچه بسیاری از ما با علائم بیماری واریس مانند درد و سنگینی آشنا هستیم، اما خارش پوست هم می تواند از علائم بیماری ورید باشد. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری ورید هستند، بدون توجه به اینکه رگ های آنها روی سطح پوست ظاهر می شود، می توانند خارش را تجربه کنند. خارش فقط با وریدهای واریسی برآمده مرتبط نیست، بلکه می‌تواند با رگ‌های عنکبوتی هم ارتباط داشته باشد و حتی زمانی که رگ‌ها قابل مشاهده روی سطح پوست نیستند، خارش رخ دهد. در مورد بیماری ورید هم همینطور است – همیشه نمی توانید فقط با نگاه کردن به پوست تشخیص دهید که آیا یک فرد به ورید مبتلا است یا خیر!

وریدهای واریسی به دلیل بیماری به نام درماتیت استاز وریدی خارش دارند. هنگامی که خون در رگ های آسیب دیده جمع می شود، در نهایت می تواند به داخل پوست نشت کند. نشت رگ های خونی و التهاب مرتبط با آن منجر به نرسیدن اکسیژن کافی به پوست شما شود. پوست روی رگ ها قرمز و ملتهب می شود. زخم های قرمز یا بنفش ممکن است ایجاد شود که این زخم ها مایع ترشح می کنند و سپس پوسته پوسته می شوند. با بدتر شدن درماتیت استاز وریدی، پوست روی ساق پاها و پاهای شما قرمز و پوسته پوسته می شود.  این بیماری درماتیت استاز یا اگزمای وریدی نیز نامیده می شود.

چه چیزی باعث خارش رگ های واریسی شما می شود؟

خارش رگهای واریسی | پزشکت

قلب خونی را پمپاژ می کند که سرشار از اکسیژن و مواد مغذی است. این خون “تازه” از طریق شریان ها عبور می کند تا وارد تمام سلول های بدن شما شود. از سوی دیگر، رگ‌ها خون «استفاده‌شده» را به قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌های شما برمی‌گردانند تا بتوان آن را «تصفیه» کرد و دوباره «تازه» کرد و بنابراین کل چرخه مانند یک حلقه ادامه می‌یابد. از آنجایی که وریدها حامل خون «استفاده شده» هستند، آن خون دیگر غنی از اکسیژن نیست.

در عوض، خون موجود در رگ‌ها دارای مقدار زیادی مواد زائد متابولیک مانند دی اکسید کربن و اسید لاکتیک است که توسط سلول‌های بدن تولید می‌شوند. ، اگر خون به سرعت به قلب، ریه ها، کبد و کلیه ها برای تصفیه منتقل نشوند، این مواد زائد متابولیک تا حدودی برای بدن سمی خواهند بود.

خون در پاها “به چالش کشش گرانشی” می رسد. خون باید برخلاف نیروی جاذبه به سمت بالا حرکت کند تا به اندام های تصفیه کننده بازگردد. برای اینکه خون در وریدهای پا به سمت بالا حرکت کند، دریچه های ریز و یک طرفه در داخل سیاهرگ ها وجود دارد. این «دریچه‌های چک» اجازه می‌دهند خون به سمت بالا و به سمت قلب جریان یابد، اما هر زمانی که خون شروع به پایین آمدن در داخل سیاهرگ‌ها می‌کند، دریچه‌های کوچک بسته می‌شوند و از ایجاد جریان نامناسب جلوگیری می‌کنند.

متأسفانه، این دریچه های کوچک و ظریف ممکن است نشت کنند. هنگامی که این دریچه ها نشت می کنند، خون بیش از حد می تواند به سمت پایین و به سمت پاها برگردد و این مسیر اشتباهی برای جریان خون در وریدها است. این باعث فشار بیش از حد و رکود بیش از حد خون در وریدهایی می شود که به درستی کار نمی کنند.

چرا دریچه های وریدی از کار می افتند؟

دریچه های وریدی به دلایل زیادی از جمله ژنتیک، بارداری، تغییرات هورمونی، سرطان، آسیب، تصادف، آسیب های ورزشی، جراحی و همچنین سن بالا ممکن است از کار بیفتند. این نارسایی دریچه یک وضعیت پیشرونده است که با گذشت زمان بدتر می‌شود و همچنین ممکن است باعث شود رگ‌ها روی سطح چه به شکل وریدهای برآمده یا وریدهای عنکبوتی قابل مشاهده‌تر شوند.

مشابه سایر بیماری‌های رایج پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا، برای تعیین اینکه آیا بیماری سیاهرگی در حال رخ دادن است یا خیر، آزمایش دقیق لازم است. شما همیشه نمی توانید آن را با “چشم غیر مسلح” ببینید. چگونه می توانید بفهمید که خارش پوست شما مربوط به بیماری واریس است؟

برخی از علائم رایج رگ های واریس، عبارتند از:
  • زخم های باز، احتمالاً ترشح و پوسته پوسته شدن
  • پوست ضخیم و تغییر رنگ در اطراف مچ پا یا ساق پا
  • احساس سنگینی، درد یا گرفتگی پس از دوره های طولانی ایستادن یا راه رفتن
  • پوست تحریک شده، قرمز، خارش دار، ملتهب، به ویژه روی هر گونه رگ های واریسی یا عنکبوتی

با این حال، اگر مطمئن نیستید، با پزشک و یا متخصص پوست خود صحبت کنید. همچنین، به دنبال مشاوره با یک پزشک متخصص در مراقبت از رگ باشید. در نهایت، صرف نظر از ظاهر بیرونی، تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا نارسایی وریدی علت خارش است یا خیر، انجام سونوگرافی برای ارزیابی وضعیت است.

چگونه خارش رگ های واریسی را درمان کنید؟

خارش رگهای واریسی | پزشکت

افرادی که دچار خارش پا هستند اغلب پوست خشکی دارند و با وجود استفاده از چندین کرم و لوسیون خشکی پوست رفع نمی شود. با این حال، اگر علت اصلی خارش بیماری سیاهرگی باشد، کرم‌ها و لوسیون‌ها ممکن است تا حدی کمک کنند، اما منبع مشکل را برطرف نمی‌کنند. خارش و خشکی پوست آزاردهنده است و باید به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفته شود. در صورت عدم درمان، این تحریک مزمن می تواند منجر به تخریب غیرقابل برگشت پوست و بافت اطراف شود. نارسایی مزمن وریدی، یا بیماری ورید، یک روند بیماری پیشرونده است. اگر علت اصلی درمان نشود، وضعیت و علائم مرتبط با آن به مرور زمان بدتر می شوند. برای درمان خارش وریدهای واریسی، معمولاً به متخصص پوست یا پزشک متخصص مراجعه خواهید کرد.

درمان های رگ های واریسی، عبارتند از:

کرم های دارویی. یک کورتیکواستروئید یا کرم مهارکننده کلسینورین می تواند به کاهش التهاب در پاها و تسکین خارش کمک کند.

آنتی هیستامین. این نوع دارو، ماده شیمیایی به نام هیستامین را که باعث خارش پوست شما می شود، مسدود می کند.

آنتی بیوتیک ها. اگر زخم‌های روی رگ‌های واریسی شما با یک باکتری عفونی شود، پزشک آنتی‌بیوتیکی برای درمان عفونت تجویز می‌کند. می توانید آنتی بیوتیک ها را به صورت خوراکی مصرف کنید یا آنها را مستقیماً روی زخم بمالید.

پانسمان. اگر زخم باز دارید، پزشک ممکن است یک پوشش مخصوص روی زخم قرار دهد تا به بهبود آن کمک کند. آنها همچنین ممکن است از یک جوراب فشرده برای کمک به کاهش التهاب و بهبود گردش خون استفاده کنند.

عمل جراحی. جراحی تنها راه درمان واریس خارش دار است. اگر وضعیت با درمان های دیگر بهبود نیافت، پزشک ممکن است یکی از این روش ها را توصیه کند:

اسکلروتراپی

برای این روش، پزشک داروی خاصی را به رگ های شما تزریق می کند. این ماده شیمیایی رگ ها را تحریک می کند و باعث ایجاد بافت می شود. در نهایت وریدهای تحت درمان بسته می شوند. بعد از سه تا چهار ماه، رگ های واریسی شما باید ناپدید شوند. نسخه جدیدتر این درمان از فوم برای بستن رگ ها استفاده می کند.

لیزر درمانی

این درمان از نور شدید برای خلاص شدن از شر رگ های واریسی استفاده می شود. روی رگ های کوچکتر کار می کند. ممکن است برای پاک کردن کامل رگ ها به بیش از یک روش درمانی نیاز داشته باشید.

ریشه کنی درون وریدی. در این روش، پزشک یک برش پوستی بسیار کوچک ایجاد می کند و یک لوله نازک به نام کاتتر را وارد ورید می کند. انرژی فرکانس رادیویی یا لیزر در نوک کاتتر گرم می شود و ورید را می بندد.

جراحی آندوسکوپی ورید. در طول این درمان جراحی، پزشک یک برش کوچک روی پوست ایجاد می کند و یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن را وارد رگ می کند. دستگاه مخصوصی که در انتهای دوربین قرار دارد رگ را می بندد. این روش معمولاً برای وریدهای واریسی شدید که باعث ایجاد زخم های باز در پوست شده اند، اختصاص دارد.

برداشتن و بستن ورید. این روش ورید را از طریق برش‌های کوچک جدا می‌کند و برای وریدهای واریسی شدیدتر استفاده می شود. ممکن است برای این جراحی بیهوش شوید.

فلبکتومی سرپایی. این روش شامل بریدگی های کوچک در پوست شما و برداشتن سیاهرگ های نزدیک به سطح پوست توسط پزشک می شود. شما بیدار خواهید بود و بی حسی موضعی نواحی نزدیک وریدهایی را که روی آنها کار می شود بی حس می کند.

چگونه می توان خارش رگ های واریسی را در خانه مدیریت کرد؟

خارش رگهای واریسی | پزشکت

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا خارش رگ های واریسی خود را در خانه مدیریت کنید.

پاهای خود را بالا بیاورید. پاهای خود را هر 2 ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه روی چهارپایه یا بالش قرار دهید . همچنین سعی کنید هنگام خواب پاهای خود را بالا نگه دارید. قرار دادن پاهای خود در بالای قلب باعث می شود خون در جهت درست جریان یابد و از تجمع آن در رگ های شما جلوگیری می کند.

جوراب های واریس بپوشید. جوراب های واریس و تنگ به پاهای شما فشار می آورد تا گردش خون وریدی شما را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد. می توانید آنها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید یا می توانید آنها را با نسخه پزشک تهیه کنید. خرید جوراب‌های نسخه‌ای به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که جورابی مناسب تهیه کرده اید، زیرا پزشک شما می‌تواند به انتخاب بهترین جوراب فشاری برای شما کمک کند. جوراب های نسخه ای نیز نسبت به جوراب های بدون نسخه موثرتر هستند..

از مرطوب کننده استفاده کنید. چند بار در روز یک مرطوب کننده به پوست خود بزنید تا خشکی آن برطرف شود. یک کرم نرم کننده غلیظ یا ژله نفتی به خوبی کار می کند. از کرمی استفاده کنید که ملایم باشد و فاقد عطر و رنگ باشد.

جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی

خارش رگهای واریسی | پزشکت

در اینجا چند راه دیگر برای مراقبت از پاها و جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی آورده شده است:

  • اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید. اضافه وزن به رگ های شما فشار بیشتری وارد می کند.
  • هر روز پیاده روی کنید یا ورزش های هوازی دیگری انجام دهید تا خون در رگ هایتان حرکت کند.
  • از ایستادن در یک مکان یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. هر 30 دقیقه یکبار بلند شوید و راه بروید .
  • لباس هایی که کمر تنگ یا مدل های تنگ روی پاها دارند نپوشید. فشار می تواند رگ های واریسی را بدتر کند.
سخن آخر

خارش وریدهای واریسی می تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولا جدی نیستند. تغییرات سبک زندگی مانند پوشیدن جوراب های فشرده و بلند کردن پاها باعث بهبود جریان خون در پاهای شما می شود و باید به کاهش خارش کمک کند. اگر خارش و سایر علائم واقعا شما را آزار می دهد، به متخصص پوست یا متخصص رگ (فلبولوژیست) مراجعه کنید. متخصصان ورید (“فلبولوژیست”) پزشکانی هستند که به تشخیص و درمان بیماری های وریدی اختصاص دارند. فلبولوژیست یک معاینه جامع انجام می دهد و اگر علت آن، بیماری سیاهرگی تشخیص داده شود، یک برنامه درمانی شخصی به منظور درمان این عارضه ایجاد می شود تا علائم شما از جمله خارش را بهبود بخشد. ممکن است برای بستن یا برداشتن ورید آسیب دیده نیاز به جراحی داشته باشید. بسیاری از روش ها کم تهاجمی هستند و شما در همان روز به خانه می روید.

منابع:

https://www.veinclinics.com/blog/why-do-my-veins-itch/

https://www.healthline.com/health/itchy-varicose-veins#management

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز