لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغییرات ضربان قلب یا HRV

تغییرات ضربان قلب یا HRV || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر تا به حال نبض خود را گرفته اید، ممکن است احساس کنید که قلب شما با سرعت ثابتی می تپد. با این حال، تغییرات ضربان قلب، یک امر رایج است. نوسان بین زمان ضربان قلب، تغییرپذیری ضربان قلب یا HRV نامیده می شود. اندازه گیری HRV می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما ارائه دهد. در این مقاله از پزشکت چگونگی اندازه گیری و تفسیر تغییرات ضربان قلب و معنای اندازه گیری بحث می شود.

تغییرات ضربان قلب زمانی رخ می دهد که زمان بین ضربان قلب شما کمی در نوسان باشد. اگرچه این نوسانات به جز با دستگاه های تخصصی غیرقابل تشخیص نیستند، اما همچنان می توانند بیماری های زمینه ای فعلی یا آینده از جمله شرایط قلبی و مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی را نشان دهند. این تغییرات، بسیار کوچک هستند و کسری از ثانیه را بین ضربات اضافه یا کم می کنند. در حالی که تغییرات ضربان قلب ممکن است در افراد سالم وجود داشته باشد.

آیا تغییر ضربان قلب همان آریتمی است؟

تغییرات ضربان قلب یک اتفاق طبیعی است.

ضربان طبیعی قلب شما “ریتم سینوسی” نامیده می شود. زمانی که قلب شما به طور طبیعی می‌تپد، اما تغییرپذیری بین ضربان‌های قلب بیشتر از 0.12 ثانیه است، به این حالت “آریتمی سینوسی” می‌گویند. تغییرات ضربان قلب گاهی اوقات می تواند معیارهای آریتمی سینوسی را برآورده کند.

آریتمی های سینوسی معمولاً به دلیل تنفس است (به این آریتمی سینوسی تنفسی گفته می شود)، که بخشی از یک رفلکس طبیعی قلب و سیستم گردش خون شما است. با این حال، زمانی که آریتمی سینوسی ناشی از تنفس نباشد، ممکن است نشانه ای از مشکل قلبی دیگری باشد که نیاز به ارزیابی توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

تغییر ضربان قلب چگونه کار می کند؟

قلب شما همیشه با سرعت خاصی می تپد. این سرعت، بسته به کاری که در آن زمان انجام می دهید تغییر می کند. ضربان قلب آهسته‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که در حال استراحت یا ریلکس هستید و ضربان‌های سریع‌تر زمانی که فعال هستید، استرس دارید یا در خطر هستید، اتفاق می‌افتد.

بر اساس نیازهای بدن و الگوهای تنفسی‌تان، ضربان قلب شما متغیر است. برخی داروها و دستگاه های پزشکی مانند ضربان ساز نیز می توانند بر تغییرات ضربان قلب شما تأثیر بگذارند. تغییرات ضربان قلب شما نیز با افزایش سن به طور معمول کاهش می یابد.

چه بیدار باشید و چه خواب، آرام باشید یا استرس داشته باشید، قلب شما باید بتواند به تغییرات در زندگی و محیط اطرافتان واکنش نشان دهد. اما نمی داند چه زمانی به تنهایی واکنش نشان دهد، بنابراین برای کمک به سیستم های دیگر بدن متکی است.

به طور کلی، تغییرات ضربان قلب پایین، نشانه‌ای از مشکلات سلامتی فعلی یا آینده در نظر گرفته می‌شود، زیرا نشان می‌دهد بدن شما انعطاف‌پذیری کمتری دارد و برای مدیریت شرایط در حال تغییر تلاش می‌کند. همچنین در افرادی که ضربان قلب در حالت استراحت بالاتری دارند، شایع تر است. این به این دلیل است که وقتی قلب شما سریع‌تر می‌تپد، زمان کمتری بین ضربان‌ها وجود دارد و فرصت تغییرپذیری را کاهش می‌دهد. این اغلب در مورد بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، آریتمی قلبی، آسم، اضطراب و افسردگی صدق می کند.

چگونه HRV اندازه گیری می شود؟

تغییرات ضربان قلب یا HRV || پزشکت

ضربان قلب سرعت ضربان قلب شماست. با گرفتن نبض می توانید ضربان قلب خود را احساس کنید – چه در کنار گردن یا در سمت شست مچ دست. تعداد ضربان را در 60 ثانیه بشمارید تا ضربان قلب خود را مشخص کنید.

تغییرات ضربان قلب با دقت بیشتری با الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) اندازه گیری می شود – آزمایشی که نموداری از ضربان قلب شما را از الکترودهایی که روی قفسه سینه، بازوها و پاهای شما قرار داده شده ارائه می دهد. این الکترودها سیگنال های الکتریکی را در قلب شما حس می کنند که باعث ضربان قلب شما می شود.

الکتروکاردیوگرام سیگنال های الکتریکی مختلف را اندازه گیری می کند تا سرعت ضربان قلب شما و همچنین زمان بین ضربان قلب شما را تعیین کند. HRV فاصله RR نیز نامیده می شود. فاز “R” ضربان قلب شما، سنبله ای در الگوی نوار قلب است.

برای دریافت ایده دقیق تر از HRV پایه خود، باید آن را به مدت 24 ساعت تحت نظر داشته باشید. 1 HRV تحت تأثیر سطوح استرس، الگوهای خواب، و تغییرات در احساسات و فعالیت های شما در طول روز است. تغییرات ضربان قلب معمولاً بسته به دستگاه اندازه گیری شما در ثانیه یا میلی ثانیه ثبت می شود.

اندازه گیری ضربان قلب در خانه کمی چالش برانگیزتر است، اما فناوری در حال پیشرفت است. تسمه های سینه ای که از الکترود استفاده می کنند را می توان برای نظارت بر HRV خود استفاده کرد. این فناوری همچنین در ساعت‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های همراه با آن‌ها گنجانده شده است.

چگونه اطلاعات HRV را تفسیر کنم؟

تغییرات ضربان قلب نتیجه عملکرد سیستم عصبی خودکار (ANS) است. ANS ضربان قلب، تنفس و هضم شما را کنترل می کند. دو بخش از ANS بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد که عبارتند از:

سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) مسئول پاسخ جنگ یا گریز شما است. وقتی ناراحت یا ترس دارید، ممکن است متوجه شوید که ضربان قلب شما (همراه با تنفس) افزایش می یابد. این سیستم به خون رسانی ماهیچه های بازوها و پاهای شما کمک می کند تا بتوانید به خطرات احتمالی واکنش نشان دهید.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PSNS) گاهی اوقات سیستم “استراحت و هضم” نامیده می شود. هنگامی که این قسمت از ANS فعال شود، ضربان قلب شما کاهش می یابد. خون بیشتری برای هضم به اندام های داخلی شما هدایت می شود تا به عضلات بقیه بدن.

HRV من چقدر باید باشد؟

تغییرات ضربان قلب یا HRV || پزشکت

به طور کلی ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. میانگین HRV برای فردی با ضربان قلب در حالت استراحت 60 ضربه در دقیقه یک ثانیه است، اما مقادیر واقعی HRV می‌تواند نوسانات گسترده‌تری داشته باشد.

تغییرات ضربان قلب با ضربان قلب متفاوت است – یک محدوده “طبیعی” خاص وجود ندارد که برای همه اعمال شود. طبیعی بودن یک فرد می تواند برای شما غیر طبیعی باشد. پوشیدن مداوم دستگاه ردیاب برای چند هفته می تواند به شما در تعیین اندازه گیری پایه HRV کمک کند.

چرا HRV مهم است؟

HRV بالاتر می تواند نشانه ای از سازگاری بدن شما با تغییرات محیطی و سطوح مختلف استرس باشد. همچنین انتظار می رود زمانی که ضربان قلب شما در طول فعالیت های بدنی مانند دویدن افزایش می یابد، اندازه گیری HRV بالاتری رخ دهد. با این حال، HRV بالاتر همچنین می تواند نشانه ای از برخی شرایط پزشکی مانند فیبریلاسیون دهلیزی (AFib، ریتم غیر طبیعی قلب) باشد.

از طرف دیگر، اگر به طور مزمن استرس دارید یا با افسردگی روبرو هستید، HRV شما ممکن است پایین تر باشد. پایین بودن HRV همچنین می‌تواند به خطر بالای مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب (قلب به اندازه کافی کارآمد پمپاژ نمی‌کند) یا بیماری کرونری قلب (شریان‌ها نمی‌توانند خون غنی از اکسیژن کافی را به قلب برسانند) اشاره کند.

عوامل موثر بر HRV

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر تغییرات ضربان قلب افراد تأثیر بگذارد، از جمله:

شرایط سبک زندگی: استرس، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی و خوردن یک رژیم غذایی ناسالم می تواند تأثیر منفی بر HRV داشته باشد. ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی در این زمینه ها می تواند HRV شما را بهبود بخشد.

التهاب: HRV می تواند تحت تأثیر سطوح بالاتر التهاب در بدن تأثیر منفی بگذارد. التهاب با انواع مختلفی از علل و شرایط همراه است.

شرایط دارویی: وجود سایر بیماری های زمینه ای مانند اضطراب، آسم، افسردگی، بیماری قلبی و دیابت می‌تواند بر HRV تأثیر بگذارد.

سن: ضربان قلب طبیعی در کودکان کوچکتر بیشتر است که باعث افزایش HRV می شود. با افزایش سن، HRV به طور طبیعی کاهش می یابد.

دارو: HRV می‌تواند تحت تاثیر داروهایی که قلب شما را تنظیم می‌کنند، مانند مسدودکننده‌های بتا.

چگونه HRV را بهبود ببخشیم؟

تغییرات ضربان قلب یا HRV || پزشکت

اگر می خواهید HRV خود را بهبود بخشید، این نکات را برای کاهش استرس کلی و بهبود سلامت خود امتحان کنید:

  • ماساژ بگیرید.
  • موسیقی گوش کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • مدیتیشن را تمرین کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • عمیق و آهسته نفس بکشید.
  • زمانی را در آفتاب بگذرانید.
  • بیشتر غذاهای کامل بخورید.
  • وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید.
  • از سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.

تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) اندازه گیری زمان بین ضربان قلب است. HRV طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و سطح آن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. HRV پایین اغلب با سطح استرس بالا و وجود سایر شرایط پزشکی همراه است، اما مقادیر بالاتر همیشه خوب نیست.

تغییرات ضربان قلب تنها یک داده است که می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما ارائه دهد. در حالی که ابزارهای زیادی در خانه برای اندازه‌گیری نبض استفاده می‌شود، صحت این اندازه‌گیری را تنها با آزمایش‌های پزشکی می‌توان تضمین کرد. اگر در مورد HRV خود نگرانی دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آیا تغییر ضربان قلب من چیزی است که باید مرا نگران کند؟

به طور کلی، تغییر غیرطبیعی ضربان قلب چیزی نیست که باعث اورژانس پزشکی شود، اما می تواند نشانه ای از مشکلات فعلی سلامتی یا مشکلاتی باشد که در راه است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که اکثر دستگاه‌های سطح مصرف‌کننده که تغییرات ضربان قلب را ردیابی می‌کنند به اندازه EKG حساس نیستند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که ریتم قلب شما بسیار پیچیده است. در حالی که می‌توانید دستگاه‌ها و برنامه‌هایی را بیابید که تغییرات ضربان قلب شما را ردیابی می‌کنند، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط بیشتری برای بررسی ضربان قلب شماست و به شما توصیه می‌کند که در مورد آن چه کاری می‌توانید و باید انجام دهید.

متأسفانه، تفسیر تغییرات ضربان قلب دشوار است. تغییرپذیری نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد و تغییرپذیری که در یک فرد طبیعی است ممکن است برای شخص دیگری طبیعی نباشد. اگر می خواهید تغییرات ضربان قلب خود را بدانید و در مورد آن چه کاری باید انجام دهید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص بهترین فردی است که می توانید به سراغ او بروید.

سوالات متداول

آیا HRV بالا بهتر است یا HRV پایین؟ HRV طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، اندازه گیری HRV کمتر با سلامت کلی ضعیف تر همراه است.

برخی از دلایل HRV پایین چیست؟ HRV پایین اغلب با استرس مزمن و سایر شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی و دیابت رخ می دهد.

چه مدت طول می کشد تا HRV شما بهبود یابد؟ اندازه گیری های HRV به طور مداوم بر اساس محیط و سطح فعالیت شما در نوسان است. بهبودهای پایدار در HRV ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز