لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

زانو درد در بارداری

زانو درد در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

زانو درد در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زانو درد در بارداری، به علت اضافه وزن که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد، زیاد شایع است. زنان در دوران بارداری ممکن است به تدریج شروع به درک و تجربه تغییرات مختلفی در بدن خود کنند، که برخی از آنها می تواند همه آنها را خسته و ناتوان سازد. از حالت تهوع و استفراغ گرفته تا درد و خستگی در بدن، علائم زیادی وجود دارند که زنان در دوران بارداری ممکن است تجربه کنند.

زنان در دوران بارداری در کنار انتظار تغییرات فیزیکی خاص در بدن، باید برای کمر درد و درد مفاصل نیز آماده باشند. بیشتر زنان در دوران بارداری درد کمر و مفاصل را تجربه می کنند، اما برخی از خانم های باردار نیز از درد زانو شکایت دارند. هنگام ذکر درد و بارداری در یک جمله، بسیاری از افراد ممکن است به ناراحتی کمر، تورم مچ پا و کل روند زایمان فکر کنند. اما درد زانو برای برخی از زنان یک عوارض بارداری بسیار واقعی است.

درد زانو معمولا پس از بارداری برطرف می شود، اما ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد. بیشتر خانم ها در دوران بارداری به دلیل اضافه وزن که مفاصل را تحت فشار قرار می دهد، دچار درد زانو می شوند. برای اطلاع از راهکارهای درمانی و تسکین علائم به شما پیشنهاد می کنیم مقاله زانو درد در بارداری را تا انتها بخوانید.

درد زانو در اوایل بارداری

با افزایش وزن یک زن در دوران بارداری، معمولاً در طول نه ماه، این فشار به رحم، مفاصل و رباط های وی منجر به درد زانو در اوایل بارداری و سه ماهه اول بارداری می شود. تغییرات هورمونی نیز در ایجاد درد زانو در اوایل بارداری نقش اساسی دارد.

انواع درد زانو در دوران بارداری

انواع مختلف زانو درد وجود دارد که یک زن می تواند در دوران بارداری تجربه کند. آنها عبارتند از:

  • زنان در دوران بارداری ممکن است درد مات و مستمری در زانوی خود احساس کنند که می تواند به دلیل آسیب دیدگی در رباط ها و بافت های نرم باشد. درد می تواند شدیدتر هم شود، به گونه ای که انگار زانوی توسط چیزی تیز ضربه خورده است.
  • ممکن است دردی در زانوان خود احساس کنید که در صورت ایستادن یا راه رفتن بیش از حد و در نتیجه درد مفاصل ایجاد می شود.

دلایل درد زانو در دوران بارداری

زانو درد در بارداری | پزشکت

دلایل مختلفی می تواند باعث درد زانو در دوران بارداری شود. برای آگاهی از دلایل مختلف درد زانو در دوران بارداری ادامه مطلب را بخوانید:

تغییرات هورمونی

در طی سه ماهه سوم، هورمون ها آزاد می شوند تا رباط های لگن و تاندون ها را برای آماده سازی برای زایمان شل کنند. هورمون ها نه تنها رباط های ناحیه لگن را شل می کنند، بلکه باعث شل شدن سایر رباط ها و تاندون ها از جمله مفصل های اطراف زانو می شوند

فشار به ورید ها

بارداری ممکن است رگ های زانو و پاها را تحت فشار قرار دهد و باعث این درد شود.

افزایش وزن

شایعترین علت این درد در دوران بارداری افزایش تدریجی وزن است. این می تواند زانوها را تحت فشار قرار دهد، به خصوص اگر اولین بارداری شما باشد، زیرا بدن شما برای تحمل وزن اضافی عادت ندارد.

ورزش بیش از حد

اگر در دوران بارداری بیش از حد ورزش کنید، ممکن است درد زانو داشته باشید. ورزش هایی مانند اسکات در دوران بارداری مفید هستند، اما همچنین می توانند زانوها را ضعیف کنند. بعد از انجام اسکات حتماً تمرینات تقویت زانو را انجام دهید.

آسیب دیدگی

در بعضی موارد، درد زانوی شما می تواند در نتیجه یک آسیب باشد، مانند کشیدگی یا افتادن، و نه به دلیل تغییر بدن شما. اگر دچار درد شدید زانو هستید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است آسیب جدی باشد.

پیاده روی یا ایستادن بیش از حد

گاهی اوقات، این درد می تواند به دلیل راه رفتن بیش از حد یا ایستادن در طول روز ایجاد شود. زانوهای شما مجبور می شوند وزن را برای مدت طولانی تری تحمل کرده و آنها شروع به ضربان یا درد می کنند.

کمبود کلسیم

کمبود کلسیم در استخوان های شما همچنین می تواند علت این درد در دوران بارداری باشد.

تغییر جاذبه زمین

اگر در دوران بارداری بیش از حد حرکت یا ورزش کنید، بدن مرکز ثقل خود را تغییر داده و به زانوها فشار وارد می کند، بنابراین باعث درد زانو می شود.

عوارض مرتبط با درد زانو در دوران بارداری

زانو درد در بارداری | پزشکت

در صورت عدم بررسی، معاینه یا کنترل، درد زانو در دوران بارداری می تواند در آینده باعث بروز عوارض شود. برخی از عوارض مرتبط با درد زانو در بارداری عبارتند از:

  1. اگر در دوران بارداری از این بیماری رنج می برید، بعداً در معرض خطر آرتروز قرار می گیرید، که یک بیماری مفصل پیشرونده است و به دلیل فرسودگی غضروف در اطراف زانو رخ می دهد. این بیماری باعث سفتی مفصل، قفل شدن مفاصل زانو و درد شدید خواهد شد.
  2. وزن اضافی به زانوها فشار وارد می کند و به غضروف محافظ و رباط اطراف مفاصل آسیب می رساند. این می تواند در طولانی مدت مشکلاتی در راه رفتن، خم شدن و دویدن ایجاد کند.

درد زانو در دوران بارداری چگونه درمان می شود؟

درد زانو شما ممکن است (معمولاً) به یکی از دو دلیل (آسیب دیدگی یا تأثیرات بارداری) باشد. مورد اول نیاز به مداخله پزشکی دارد، اما روش دوم را می توان به روش های طبیعی زیر درمان کرد:

  1. سعی کنید وزن بدن تان متعادل باشد.
  2. تمرینات تقویت کننده زانو می تواند در درمان درد کمک کند.
  3. بیشتر اوقات پاها را بالا نگه دارید و استراحت کافی داشته باشید.
  4. برای کمی تسکین، یک گرمکن یا یک بسته یخ روی زانوها قرار دهید.
  5. غذاهای غنی از کلسیم بخورید تا مقدار کلسیم در بدن شما حفظ و متعادل شود.
  6. همراه با وعده های غذایی روزانه غذاهای غنی از امگا 3 و مکمل های گیاهی بیشتر مصرف کنید. اما، قبل از افزودن هر چیزی به رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های خانگی درد زانو در زنان باردار

زانو درد در بارداری | پزشکت

درد زانوی شما موقتی است و پس از زایمان فروکش می کند. اما، تا زمانی که این اتفاق نیفتد، در اینجا چند راه حل خانگی برای کاهش و تسکین علائم شما وجود دارد که می توانید آنها را رعایت کنید:

  1. ماساژ درمانی می تواند به درد و سفتی مفصل کمک کند.
  2. ممکن است از آتل به خصوص در دست و پا برای تسکین استفاده شود.
  3. کفش های بالشتی بپوشید. کفش های مناسب، آسیب را جذب و از زانوها نیز محافظت می کنند.
  4. وزن خود را کنترل کنید و از رژیم عادات خود آگاه باشید. افزایش 15 کیلوگرم در دوران بارداری طبیعی تلقی می شود.
  5. به دنبال زانوبند باشید. آنها می توانند از رباط ها و تاندون های شما حمایت کنند، به خصوص اگر در دوران بارداری زانو متورم شده باشند.
  6. برای تقویت عضلات زانو، تمرینات کم ضربه را امتحان کنید. قبل از انجام هرگونه تمرین در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
  7. از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید دوزهای کمی از پاراستامول را در دوران بارداری مصرف کنید. شما می توانید فقط طبق تجویز پزشک آن را مصرف کنید.
  8. پاهای خود را بالا نگه دارید. هر زمان که امکان دارد پای خود را به سمت بالا قرار داده و وزن را از روی زانو بردارید.  این وضعیت نه تنها درد زانو را تسکین می دهد، بلکه ممکن است از بروز درد جلوگیری کند.
  9. یک رژیم خوب و متعادل داشته باشید و سعی کنید زیاد غذا نخورید. برای کنترل وزن خود به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید.این بهترین روش برای جلوگیری از درد زانو در دوران بارداری است.
  10. از افزایش وزن زیاد خودداری کنید. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که زنانی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند ، باید 25 تا 35 پوند در دوران بارداری اضافه کنند (زنان دارای اضافه وزن فقط باید 15 تا 25 پوند اضافه وزن داشته باشند). اگر به این دستورالعمل ها پایبند باشید، تسکین درد زانو با بازگشت سریع به وزن قبل از بارداری آسان تر خواهد بود.

چگونه می توان از درد زانو در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

زانو درد در بارداری | پزشکت

برای جلوگیری از درد زانو می توانید راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  1. برای تسکین درد در مفاصل درد از بسته های گرم یا سرد استفاده کنید.
  2. استراحت کافی داشته باشید تا به زانوها و مفاصل خود استراحت دهید.
  3. برای جلوگیری از درد مفاصل، غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  4. برخی از مکمل های گیاهی را می توان برای جلوگیری از درد مفاصل استفاده کرد. مجدداً، قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.
  5. داروهای بدون نسخه را امتحان کنید. اما، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان معمولاً پاراستامول را برای مسکن در دوران بارداری مجاز می دانند، مگر اینکه موارد منع مصرف داشته باشید.

در درد زانوی دوران بارداری، چه موقع با یک پزشک مشورت کنید؟

اگر در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کرده باشید، بیشتر منجر به درد زانو می شود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، درد ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شود. تحت هر یک از شرایط زیر می توانید به پزشک مراجعه کنید:

  1. اگر درد زانوی شما به دلیل آسیب نباشد، می توانید از یک پزشک مشاوره بگیرید.
  2. اگر در اطراف کسی بوده اید که به ویروس اریتروس آلوده شده باشد (بیماری پنجم نیز نامیده می شود)، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. زیرا خطر نقص مادرزادی با آن ارتباط دارد. این یک پدیده نادر است بنابراین نیازی به نگرانی نیست.

این بیماری فقط یکی از تغییراتی است که بدن زن در دوران بارداری خود تجربه خواهد کرد. با این حال، معمولاً بی ضرر است و جای نگرانی نیست. این روش با روش های ساده قابل رفع است و شما در دوران بارداری خود با کمترین درد آن را برطرف خواهید کرد.

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/knee-pain-during-pregnancy-causes-risks-and-remedies/?ref=interlink

https://www.everydayhealth.com/knee-pain/knee-pain-and-pregnancy.aspx

[advisers limit=3 online =true skill=”26 9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز