لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرپیتوس گردن چیست؟

کرپیتوس گردن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرپیتوس گردن، به شنیدن صدای ترک خوردگی، ترکیدن و ساییدگی در گردن اشاره دارد. این صداها می‌توانند به علت سفتی و انقباض، وضعیت بدنی نامناسب یا آرتریت ایجاد شوند. کرپیتوس گردن به طور کلی نگران کننده نیست. اما صدای ترک خوردگی به صورت مزمن، تکراری یا دردناک، می‌تواند به مشکل جدی تری افراد اشاره کند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت توضیح می‌دهیم که کرپیتوس چیست، چه علتی باعث ایجاد کرپیتوس گردن می‌شود، چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کنید و چگونه این اختلال را تشخیص داده و درمان می‌شود.

صدای گردن || پزشکت

کرپیتوس چیست؟

کرپیتوس شامل ایجاد صدای ترک خوردگی، ترکیدن و ساییدگی در مفاصل شما است. ممکن است هنگام حرکت این صداها را بشنوید و آن را احساس کنید. به طور کلی بروز صداها و احساسات ساینده، اغلب ناشی از سفتی مفاصل یا آسیب غضروف در نظر گرفته می‌شوند.

غضروف موجود در مفاصل به استخوان‌های شما کمک می‌کند تا به آرامی روی یکدیگر حرکت کنند. اما غضروف ممکن است آسیب دیده یا فرسوده شود. در صورتی که غضروف‌های شما آسیب ببیند، این احتمال وجود دارد که استخوان‌ها به یکدیگر ساییده شوند.

صدای ترک خوردگی اغلب نتیجه وجود حباب‌های هوا است. این حباب‌ها در نقاط خالی موجود در مفاصل تشکیل می‌شوند. به این حالت کاویتاسیون می‌گویند. اغلب تصور می‌شود که این صدا از ترکیدن حباب‌ها به وجود می‌آیند. نتایج حاصل از تحقیقات منتشر شده در سال 2015 نشان می‌دهد که این صدا ممکن است در واقع از حباب‌ها ناشی شده باشد.

هنگامی که به طور ناگهانی مفصل خود را مجبور می‌کنید تا به طریق خاصی حرکت کند، قسمت‌های مختلف آن برای مدت کوتاهی از هم جدا می‌شوند. این کار حفره‌هایی را ایجاد می‌کند که در داخل آن حباب‌ها می‌توانند تشکیل شوند. در هر صورت، در صورت انجام حرکات سریع، صدایی شنیده می‌شود.

این حرکات سریع می‌تواند شامل ترک خوردن بند انگشتان یا خم کردن یا چرخاندن گردن باشد. این حرکات سریع و ناگهانی که با فشار همراه هستند، می‌توانند باعث شوند که در محل مفصل مورد نظر، صداهایی را بشنوید. این صداها با عنوان کلی کریپتوس شناخته می‌شوند.

به طور کلی، کریپتوس در مفاصل ممکن است به علت فرسودگی غضروف بروز پیدا کرده باشد. این وضعیت باعث می‌شود که استخوان‌ها هنگام حرکت بر روی یکدیگر ساییده و باعث ایجاد صدا شوند. علاوه براین، صدای ترکیدن و ترک خوردن مربوط به حباب‌های گازی است که در حفره‌های کوچک داخل مفاصل ایجاد می‌شوند.

علل بروز کرپیتوس گردن

 کرپیتوس گردن در اثر آسیب مفصل، سفتی یا آرتریت مهره‌های گردنی رخ می‌دهد. آرتریت گردن ( اسپوندیلوز گردنی) ناشی از تحلیل رفتن غضروف در طول زمان است. از دست دادن غضروف به این معنی است که مهره‌های گردن نمی‌توانند به آرامی روی یکدیگر حرکت کنند. بنابراین هنگامی که شما حرکت می‌کنید، باعث ساییدگی می‌شود.

علاوه براین، سفتی گردن می‌تواند به علت آسیب نیز ایجاد شده باشد. به عنوان مثال، تصادفات رانندگی و ضربه شلاقی به گردن، از جمله علل شایع بروز این وضعیت هستند. با این حال هر چیزی که باعث وارد شدن ضربه به گردن شود، می‌تواند منجر به بروز التهاب و سفت شدن عضلات و بافت‌های همبند شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

صدای ترک خوردگی بیش از حد گردن، ترکیدن یا ساییده شدن گردن ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در سلامتی شما باشد. از جمله این موارد شامل بی‌ثباتی ستون فقرات گردنی فرد است. به طور کلی در صورتی که با موارد زیر رو به رو شده‌اید، بهتر است که با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  • وارد شدن آسیب به گردن
  • وجود درد یا تورم قابل توجه
  • گردن با هر حرکت صدای ترک خوردگی ایجاد می‌کند.

به طور کلی ایجاد حفره و ترک در مفاصل با مقاومت بیشتر که در بافت‌های اطراف گردن هستند، احتمال بیشتری دارد. این بافت‌ها، عبارت‌اند از:

  • عضلات پارا نخاعی گردن: از قاعده جمجمه به سمت پایین تا مهره‌های قسمت فوقانی کمر حرکت کنید.این عضلات یک شکل “V” را تشکیل می‌دهند.
  • رباط‌ها: رباط‌ها، بافت‌هایی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند و آنها را ثابت نگه می‌دارند.
  • فاسیا: یک شبکه نازک موجود در سراسر بدن که از جنس بافت همبند است و اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی شما را در جای خود نگه می‌دارد.

علائم کریپتاسیون گردن کدام‌اند؟

کرپیتوس یا کرپیتاسیون شامل صدایی است که ممکن است در حین حرکات مفصل شنیده شوند. اصواتی مانند صدای ترک خوردن، ترکیدن، کوبیدن یا ساییده شدن از جمله این موارد هستند. این صداها و احساسات می‌توانند در گردن نیز ایجاد شوند. اکثر مردم در برخی مواقع کرپیتوس گردن را تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال احساس ترک خوردگی گردن در هنگام چرخاندن سر برای دیدن مسیر حرکت ماشین در هنگام پارک، از جمله این موارد است. کرپیتوس به هرگونه احساس ترک خوردگی، ترکیدن، ضربه خوردن یا ساییدگی اشاره دارد که هنگام حرکت مفصل رخ می‌دهد. به طور معمول 3 علت شایع برای توضیح کرپیتوس مفصلی وجود دارد.

با وجود اینکه کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است و به طور معمول نشان دهنده مشکلی جدی نیست، با این حال، اگر کرپیتوس همراه با علائم آزاردهنده دیگری مانند درد یا پس از وقوع تروما رخ دهد، می‌تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای جدی تری باشد.

علل صدا دادن گردن چیست؟

مفاصل فاست در گردن، محل اتصال پشت مهره‌های مجاور به هم هستند. انتهای هر استخوان یک سطح صاف به نام غضروف وجود دارد. در داخل مفصل فاست مایع سینوویال وجود دارد که مفاصل را روان می‌کند. در قسمت جلوی مهره‌های مجاور اتصال دیگری به نام فضای دیسک بین مهره‌ای وجود دارد.

تصور می‌شود که کرپیتوس گردن زمانی رخ می‌دهد که ساختارهای ستون فقرات به یکدیگر ساییده می‌شوند و صدا ایجاد می‌کنند. برخی از علل احتمالی بروز کرپیتوس گردن، عبارت‌اند از:

تغییر فشار مفصلی

حباب‌های کوچک گاز می‌توانند در این قسمت از بدن تشکیل شوند و در نهایت در داخل مفاصل سینوویال وارد شوند، سپس آزاد شوند و صداهایی مانند ترکیدگی در مفاصل فاست گردن ایجاد کنند. این وضعیت شامل صداهایی است که در هنگام شکستن بند انگشت افراد شنیده می‌شود که مضر نیست.

این صداهای ترک خوردگی مفاصل می‌توانند در حین حرکت طبیعی یا در حین دستکاری ستون فقرات در فیزیوتراپی یا توسط متخصص کایروپراکتیک ایجاد شوند. نتایج به دست آمده در سال‌های اخیر در میان جامعه پزشکی در مورد اینکه آیا این صداها توسط حباب‌های گاز ایجاد می‌شوند یا خیر، متناقض بوده است.

بیشتر اعضای جامعه پزشکی بر این باورند که صداهای ایجاد شده در اثر از بین رفتن حباب‌ها است، اما این مسئله هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

حرکت رباط یا تاندون در اطراف استخوان

به طور کلی تمام رباط‌ها و تاندون‌ها، هر دو به استخوان‌های بدن متصل هستند. در برخی موارد، ممکن است که در اثر حرکت یک رباط یا تاندون متحرک در اطراف استخوان و یا روی یکدیگر، صدای ترکیدگی ایجاد شود. این مسئله می‌تواند به این علت رخ دهد که ماهیچه‌ها و بافت‌های ما خیلی سفت هستند یا به این علت که با افزایش سن خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کنند. به این ترتیب، یکی از علل احتمالس کریپتوس، می‌تواند مربوط به رباط‌ها و تاندون‌ها باشد‌.

ساییدگی یک استخوان بر روی استخوان دیگر

از آنجایی که مفاصل فاست می‌توانند به علت ابتلا به استئوآرتریت تحلیل روند، غضروف محافظ فرسوده می‌شود و استخوان‌های مهره‌های مجاور می‌توانند شروع به ساییده شدن روی یکدیگر کنند که ممکن است باعث ایجاد صدای ساییده شدن یا احساس ساییدگی شود. علاوه براین، این وضعیت می‌تواند به علت انحطاط دیسک و در نتیجه سایش بیشتر بین مهره‌ها رخ دهد.

تصور می‌شود که کرپیتوس گردن زمانی رخ می‌دهد که ساختارهای ستون فقرات به یکدیگر ساییده می‌شوند و صدا ایجاد می‌کنند. یکی از علل پیشنهادی بروز کرپیتوس گردن، تشکیل و فروپاشی حباب‌های کوچک گاز است که در اثر تغییرات فشار در مفصل ایجاد می‌شوند.

به طور کلی، کرپیتوس گردن می‌تواند ناشی از هر یک از این عوامل باشد. علاوه براین در برخی موارد می‌تواند ترکیبی از این عوامل یا عوامل دیگر باشد. همچنین باید توجه داشت که کرپیتوس می‌تواند در هر مفصل متحرک بدن (مواردی از جمله زانو و شانه) رخ دهد.

درد گردن || پزشکت

عوارض کرپیتوس گردن

با وجود اینکه کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است، با این حال می‌تواند با درجات مختلفی از سفتی گردن یا درد گردن، از درد مبهم تا دردهای تیز، همراه باشد. افرادی که درجاتی از درد ناشی از کرپیتوس گردن را تجربه می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای داشتن افکار منفی و استرس مرتبط با صدای ترک خوردگی و ساییدگی گردن خود باشند.

این افکار منفی ممکن است باعث شوند که افراد به طور غیر ضروری رفتار خود را تغییر دهند یا نگران این مسئله باشند که ممکن است در گردن آنها آسیب ساختاری جدی وجود داشته باشد، حتی اگر چنین نباشد. مطالعه‌ای که بر روی افراد مبتلا به کرپیتوس دردناک زانو مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که شرکت‌کنندگان نگران این مسئله بودند که صدای ترک خوردگی زانو ممکن است که نشان‌دهنده پیری زودرس باشد و همچنین به احتمال زیاد سعی می‌کردند حرکات خود را تغییر دهند تا از ایجاد صدا پیشگیری کنند. نتایج مشابه با این مورد ممکن است برای افراد مبتلا به گردن درد و کرپیتوس نیز صادق باشد.

سن بروز کرپیتوس گردن

کرپیتوس گردن ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر خواهد بود. فرکانس صدای ترک خوردگی و ساییدگی گردن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است چند بار در ماه کرپیتوس گردن را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هر روز یا حتی در طول روز با اکثر حرکات گردن آن را تجربه کنند.

کرپیتوس گردن ممکن است در دوره‌هایی بیشتر از دوره‌های زمانی دیگر رخ می دهد. به عنوان مثال، ترک خوردن و ساییدگی گردن ممکن است به طور مکرر برای چند روز رخ دهد و سپس از بین برود. در مواردی که کرپیتوس گردن نتیجه ساییده شدن استخوان به استخوان به علت ابتلا به آرتروز مفصل فاست باشد، صدای ترک خوردن و ساییدگی گردن بیشتر با حرکات ایجاد می‌شود و از بین نمی‌رود.

در حالی که افزایش صدای ترک خوردگی و ساییدگی گردن ممکن است همزمان با آرتریت رخ دهد، در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد صدای ترک خوردگی مکرر گردن می‌تواند منجر به بروز آرتریت شود. با بالا رفتن سن، صداها از ترک‌های بلندتر و واضح تر به سمت احساس خراش تغییر پیدا می‌کنند.

سخن آخر

ممکن است که شما نیز برخی مواقع هنگام حرکت کردن با سر و صدای ناشی از مفاصل قسمت‌های مختلف بدن، از جمله زانو و گردن رو به رو شده باشید. در صورتی که درباره کریپتوس گردن، روش‌های درمان، علائم و عوارض آن سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

در صورتی که صدای ترک خوردگی یا ساییدگی گردن با درد، سفتی یا سایر علائم نگران کننده همراه است، ممکن است نشان دهنده ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای باشد که باید توسط یک پزشک متخصص بررسی شود. به همین علت در چنین شرایطی بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز