لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی به وضعیتی گفته می شود که در آن شخصی که با او در حال صحبت هستید، دائم تلفن همراه خود را چک می کند. به بیان خیلی ساده تر  فابینگ به معنای سرگرم بودن دائم با تلفن همراه به خصوص در جمع های دوستانه یا خانوادگی است.

عبارت  Pubbing برای اولین بار در می سال 2012 ابداع شد. یک آژانس تبلیغاتی استرالیایی این کلمه را برای اولین بار به کار برد. فابینگ در توصیف پدیده مخربی استفاده می شود که امروزه به شدت در جوامع مختلف انسانی رو به رشد است. در این پدیده افراد اعضای خانواده و دوستانی که در کنارشان هستند، را نادیده می گیرند و به جای آن با تلفن های همراه خود سرگرم می شوند.  بلافاصله پس از اعلام این اصطلاح و توصیف آن، کمپین Stop Phubbing در بسیاری از نقاط جهان راه اندازی شد.

درست است که این کلمه در واژگان روزانه شما جایی ندارد، ولی عملا بسیاری از شما با این مشکل درگیر هستید. بررسی ها نشان می دهد که بیش از 17 درصد از مردم حداقل چهار بار در روز به دلیل مشغول بودن با تلفن همراه، اطرافیان خود را نادیده می گیرند. همچنین تقریباً 32 درصد از مردم گزارش می‌دهند که دو تا سه بار در روز از طرف دوستانی که با موبایل خود سرگرم هستند، مورد بی توجهی قرار می گیرند.

در نگاه اول ممکن است این رفتار چندان مهم به نظر نرسد، اما بررسی ها نشان می دهد که فابینگ می تواند به روابط و سلامت روان شما آسیب برساند.

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی چه تاثیری بر سلامت روانی دارد؟

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی || پزشکت

 اثر فابینگ بر روی برخی افراد بیشتر است. برخی افراد وقتی توسط دوستانی که با موبایل مشغول هستند، نادیده گرفته می شوند، نسبت به این رفتار احساس منفی بیشتری در خود احساس می کنند.

در واقع به نظر می رسد که فابینگ تهدیدی برای چهار نیاز اساسی انسان است. این نیازهای اصلی عبارتند از:

  • مفهوم وجود
  • اعتماد به نفس
  • احساس تعلق داشتن
  • احساس تحت کنترل داشتن امور

وقتی کسی شما را نادیده می گیرد، احساس طرد شدن به شما دست می دهد. این احساس منفی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.

همچنین بررسی ها نشان می‌دهد که افراد تنها و منزوی، بیشتر از دیگران گوشی‌های موبایل خود را به دست می‌گیرند. این افراد سعی می‌کنند با شبکه‌های اجتماعی مختلف درگیر شوند تا خلاء تنهایی خود را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.

به علاوه، گشت و گذار در رسانه های اجتماعی ممکن است مشکل را بدتر کند. این کار حتی می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان شما داشته باشد. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند احساس افسردگی را بدتر کنند و هر چه بیشتر در رسانه‌های اجتماعی غرق شوید، احتمال افسردگی یا اضطراب در شما بیشتر می‌شود.

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی چگونه بر روابط تأثیر می گذارد؟

فابینگ توانایی شما برای حضور و تعامل با اطرافیانتان را مختل می کند. امروزه، بیش از سه چهارم مردم جهان صاحب گوشی هوشمند هستند، بنابراین ممکن است مشکل فابینگ روز به روز بدتر شود.

بررسی ها نشان می دهد که ارسال پیامک در طول یک مکالمه رو در رو می تواند تجربه ناخوشایندی را برای هر دو طرف درگیر ایجاد کند.

فابینگ و استفاده از گوشی های هوشمند حتی می تواند بر ازدواج تأثیر بگذارد. بررسی ها نشان می دهد که مشغولیت مداوم با گوشی موبایل تا حد بسیار زیادی باعث کاهش رضایت زناشویی طرفین می شود. درگیری بر سر استفاده از تلفن نیروی محرکه بسیاری از مشکلات زناشویی است. همسرانی که به جای گفتگو و تعامل با یکدیگر دائم با موبایل خود درگیر هستند، میزان افسردگی بیشتری را تجربه می کنند.

آیا شما دچار فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی هستید؟

مهمترین مشخصه ای که نشان می دهد شما دچار فابینگ هستید، این است که دائم گوشی موبایل خود را در دست داشته باشید. اگر تلفنتان همیشه همراه شماست، زیرا می‌ترسید تماس، توییت یا به‌روزرسانی یک وضعیت را از دست بدهید، به احتمال زیاد دچار فابینگ هستید.

سه علامت اصلی وجود دارد که نشان می دهد شما در گروه افراد مبتلا به فابینگ قرار دارید:

  • شما نمی توانید بدون چک کردن گوشی خود غذا بخورید. ترس از دست دادن یک تماس یا پیام تلفنی دائم باعث آزار ذهن شما در موقعیت های مختلف اجتماعی می شود.
  • شما به طور همزمان در حال انجام دو مکالمه یکی به صورت حضوری و دیگری به صورت تلفنی هستید. شما احتمالاً به دلیل عدم تمرکز کافی در هیچ یک از این دو مکالمه موفق نیستید.
  • بلافاصله گوشی خود را در هنگام شام یا استراحت بیرون می آورید. قرارگیری گوشی موبایل در کنار بشقاب غذا یک علامت قرمز است. در واقع لازم نیست که حتما در حال مکالمه تلفنی باشید تا در روابط خود با اشخاص حاضر تاثیر منفی بگذارید. بررسی ها نشان می دهد که فقط وجود تلفن در کنار شما باعث می شود مردم احساس ارتباط کمتری با شما کنند.

شما هم دائما گوشی خود را چک می کنید! راهکار چیست؟

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی || پزشکت

اگر ایده کنار گذاری شبکه های اجتماعی شما را عصبی و حتی ناراحت می کند، باید بدانید که تنها نیستید. در واقع، بررسی ها نشان می دهد که میل به وقت گذرانی و بررسی رسانه های اجتماعی در افراد حتی قوی تر از میل جنسی است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید زمان استفاده از تلفن همراه و گشت و گذار در رسانه های اجتماعی خود را محدود کنید. روش های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند از ابتلا به فابینگ در امان بمانید، از جمله:

صرف غذا در مکان بدون تلفن

وقتی زمان صرف غذا فرا می رسد، مهم نیست کجا هستید، در همان لحظه گوشی خود را کنار بگذارید. اگر صدای اعلان‌ها از دور باعث حواس‌پرتی بیش از حد شما می‌شود، تلفن خود را در حالت پرواز قرار دهید.

زمان صرف وعده های غذایی را به خود اختصاص دهید. در طول این مدت تا با افرادی که در کنار شما قرار دارند وارد تعامل شوید و گفتگوی صمیمانه ای را آغاز کنید. ممکن است در روزهای اول این گفتگو نوعی احساس اجباری یا ساختگی بودن به شما بدهد. اما مطمئن باشید که به زودی با گفتگوی رو در رو احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

همراه نداشتن گوشی

شما طبق عادت همیشگی، هرگز از گوشی خود جدا نمی شوید. اما باید به تدریج یاد بگیرید که وابستگی به گوشی را در خود کاهش دهید. سعی کنید تا حد امکان گوشی را در جایی گذاشته و آن را با خود نبرید. ممکن است در روزهای اول احساس کنید که عضوی از بدنتان را از دست داده اید. اما از گذاشتن تلفن خود در داشبورد ماشین، کشوی میز یا کیف خود نترسید. با وجودی که کار سختی است اما گوشی را در همانجا بگذارید. نگران نباشید، مطمئنا هر کس با شما تماس بگیرد یا پیامی بفرست، منتظر جواب شما خواهد ماند.

به چالش کشیدن خود

همه انسان ها از گرفتن یک جایزه هر چند کوچک لذت می برند. بنابراین فاصله گیری از تلفن را برای خود به یک چالش تبدیل کنید. وعده‌های غذایی یا ساعاتی که بدون گوشی تلفن به سر می برید را داخل یک دفترچه یادداشت کنید. اگر پس از مدتی تلاش بالاخره توانستید به راحتی از گوشی موبایل خود فاصله بگیرید، می توانید به خود یک جایزه بدهید. سپس دوباره از نو شروع کنید و خود را به چالش بکشید.

3 راه برای کمک به اشخاص مبتلا به فابینگ

فابینگ یا چک کردن دائمی گوشی || پزشکت

مطمئنا در اطراف شما نیز عزیزان بسیاری هستند که دوست دارید زمانی از روز خود را با آنها سپری کنید. اما متاسفانه امروزه بسیاری از عزیزان و اعضای خانواده ما چه جوان و چه میانسال به فابینگ مبتلا هستند. این افراد زمان زیادی از روز خود را بدون توجه به افراد حاضر در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. لذت محروم شدن از مصاحبت با عزیزان سخت است. بنابراین اگر می‌خواهید به عزیزانتان کمک کنید تا از فابینگ دست بردارند، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

الگوی رفتاری بهتری باشید.

اگر می خواهید فرد مبتلا به فابینگ را بی سرو صدا تشویق کنید که دست از این کار بردارد، باید ابتدا خودتان مثال خوبی برای او باشید. وقتی روی کاناپه دراز کشیده اید، گوشی خود را کنار بگذارید. افراد را تشویق نکنید که در یک قرار ملاقات چیزی را در تلفن خود به شما نشان دهند. روی افراد حاضر در کنار خود تمرکز کنید. مطمئنا عزیزان شما با مشاهده این رفتار، پیام آموزشی شما را دریافت خواهند کرد.

مشکل را مستقیما مطرح کنید.

اگر فردی که مرتباً با او در ارتباط هستید، عادت ناپسندی دارد، می توانید این مساله را با صراحت با او در میان بگذارید. اگر مکالمه رو در رو برای شما خیلی سخت یا ناراحت کننده است، می توانید از روش های دیگری برای رساندن پیام اعتراض خود استفاده کنید. به عنوان مثال یکی از این راهها گذاشتن یادداشت در قالب یک ایمیل است.

در هر صورت، به این فرد توضیح بدهید که رفتارش را دوست ندارید و این رفتار باعث آزار شما می شود. در ادامه به دوست خود نشان بدهید که با آمادگی کامل می توانید در کسب عادت های بهتر به او کمک کنید.

دلسوز باشید.

فابینگ یک اعتیاد واقعی نیست، اما یک مشکل تکانه ای است. تکانه ها و رفتارهای آموخته شده مدتی طول می کشد تا شکسته شوند. بنابراین صبور باشید تا بتوانید علت رفتار دیگران را درک کنید. اما با این حال قاطعیت خود را از دست ندهید. در همه حال مصمم باشید تا راه های بیشتری را برای تغییر عادات در خود و دیگران بیاموزید.

همیشه در حال یادگیری نکات مفید برای ایجاد ارتباطات قوی تر باشید. داشتن روابط قوی رکن اساسی موفقیت در زندگی اجتماعی است. برقراری روابط جدید و حفظ ارتباطات پایدار، در لذت بردن از یک زندگی اجتماعی سالم به شما کمک می کند.

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

گاهی چک کردن دوباره و دوباره تلفن می تواند به انگیزه ای تبدیل شود که نمی توانید آن را کنترل کنید. اگر برای متوقف کردن این چرخه معیوب مشکل دارید، احتمالا لازم است که با یک درمانگر یا روانشناس صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا عادات مضر و سبک زندگی نادرست خود را تغییر بدهید.

درمانگر به شما کمک می کند تا بفهمید چرا در وهله اول انگیزه فابینگ و چک کردن دائم گوشی در شما ایجاد شده است. برای بسیاری از مردم، پرسه زدن در رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک راه فرار از مشکلات در پایان روز شروع می‌شوند. در حالیکه این رفتار ممکن است به زودی مشکلات زیادی را در زندگی روزمره شما ایجاد کند.

رسانه های اجتماعی ممکن است منجر به بدتر شدن علائم افسردگی و کاهش شدید اعتماد به نفس در افراد شوند. یک درمانگر می تواند به شما در درک این مسائل کمک کند. درمانگر یا روانشناس به شما یاد می دهد تا به تلفن خود و دنیای درون شبکه های اجتماعی وابسته نباشید.

سخن آخر

به طور کلی برای پیشگیری از فابینگ و وابستگی زیاد به گوشی لازم نیست  که استفاده از تلفن همراه خود را متوقف کنید. فقط توصیه می شود که رفتار آگاهانه تری داشته باشید. هنگامی که در یک جمع حضور دارید، مراقب نوع رفتار خود با دیگران باشید. کنار گذاشتن موقت گوشی و تمرکز بر افراد حاضر در کنار شما نقطه خوبی برای شروع است.

فوبینگ یک رفتار آموخته شده و اکتسابی است. وابستگی به گوشی تلفن همراه و چک کردن دائمی آن در حضور دیگران باعث مشکلات زیادی در روابط اجتماعی می شود. شما می توانید با کمی تمرین این رفتار ناپسند را ترک کنید. با اینکه اصلاح عادات نادرست دشوار است و کمی زمان می برد اما بعدها به خاطر تاثیرات مثبت آن در سلامت روان از خودتان تشکر خواهید کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز