لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طرد شدن عشقی یا طرد شدن از سمت فردی که دوستش دارید تجربه ای بسیار دردناک است. بررسی ها نشان می دهد که طرد شدگی گیرنده های درد در مغز را فعال می کند. گیرنده های درد مسئول انتقال احساس درد به مغز و سیستم عصبی هستند. به همین علت بسیاری از مردم درد و رنج ناشی از طرد شدن را با ناراحتی قلبی یکسان می دانند.

آنچه مهم است، این است که چگونه با طرد شدن عشقی برخورد کرده و از این شرایط بحران به سلامت خارج شوید. یادگیری نحوه کنار آمدن با کسی که شما را رد کرده است به شما کمک می کند تا زندگی عاشقانه خود را مجددا ساخته و به سمت موقعیت های جدید و بهتر بروید.

 

راهکارهای زیادی وجود دارند که می توانند در گذر از این بحران عاطفی به شما کمک کنند، از جمله:

هنگام طرد شدن عشقی، مثبت اندیش بمانید.

در برابر عصبانیت مقاومت کنید. در شرایطی که از طرف نامزد خود طرد شده اید، احساس ناراحتی و کمی دل شکستگی کاملا طبیعی است، اما عصبانیت هیچ کمکی به شما نمی کند. حتی اگر رابطه شما با نامزدتان قابل ترمیم باشد، عصبانی شدن باعث بدتر شدن رابطه و از بین رفتن کامل آن می شود.

  • برای نامزد خود آرزوی موفقیت کرده و سعی کنید لبخند بزنید. به دوستان خود اطلاع دهید که از نامزد خود جدا شده اید و امیدوارید که این امر باعث تغییر چیزها بین شما نشود. اجازه ندهید این طرد شدگی در روابط شما با دیگران تاثیر بگذارد. این کار بهترین راه برای حفظ چهره پس از طرد شدن است.

با دوستان خود وقت بگذرانید.

یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر ناراحتی و طرد شدن این است که خود را با دوستان صمیمی احاطه کنید. با دوستان خود به سینما بروید. با هم غذا بخورید. برای صرف نوشیدنی بیرون بروید. حتی می توانید فقط  در خانه با هم معاشرت کنید. نکته مهم این است که در شرایط سخت تنها نمانده و وقت خود را با دوستانتان بگذرانید.

  • به دوستان خود اطلاع دهید که شما در حال گذر از یک بحران روانی شدید هستید. از آنها بخواهید که اگر وقت آزاد دارند، مدتی را در کنار شما بگذرانند. برخی از دوستان به طور خودجوش تلاش خواهند کرد تا با شما تماس بگیرند، اما برخی دیگر از دوستان ممکن است نیاز به دعوت داشته باشند. تلاش برای گذراندن وقت با دوستان باعث می شود که احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

به سرگرمی های مورد علاقه بپردازید.

کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. اگر احساس غم و اندوه ناشی از طرد شدن دارید، به دنبال فعالیت هایی باشید که شما را خوشحال می کند. گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، تماشای فیلم و یا صرفاً پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند لذت زیادی به شما بدهد. انجام کارهایی که از آنها لذت می برید به شما کمک می کند که بتوانید بر غم و اندوه ناشی از طرد شدن از طرف شریک عاطفی خود، غلبه کنید.

هنگام طرد شدن عشقی، احساسات خود را بنویسید.

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن | پزشکت

 برخی از افراد تصور می کنند که نوشتن احساسات هیچ کمکی به شما نمی کند. اما بررسی ها نشان داده است که نوشتن افکار و احساسات روزمره باعث پاکسازی ذهن شما می شود. این کار به شما کمک می کند تا به افکار خود مسلط شده و پس از تجربه دلشکستگی همچنان مثبت اندیش باقی بمانید.

  • یک دفتر بزرگ بردارید. هر روز زمانی را برای نوشتن در دفتر خود اختصاص دهید. سعی کنید زمان را طوری تنظیم کنید که بتوانید برای مدت زمان طولانی تر بنویسید. بیرون ریختن افکار و احساسات احساس آرامش زیادی به شما خواهد داد.
  • با خودتان صادق باشید. قرار نیست  یادداشت های شما توسط دیگران خوانده شود، بنابراین تمام آنچه که به ذهنتان می رسید را صادقانه در دفتر بنویسید. یادداشت های شما می تواند ترکیبی از افکار، احساسات یا مشاهدات باشد. پس مدتی متوجه می شوید که مدیریت بیشتری بر رفتار خود دارید.

از دیگران درخواست کمک کنید.

اگر به دلیل طردشدگی احساس خجالت می کنید، یا تصور می کنید که عزت نفس خود را از دست داده اید، حتما از دیگران کمک بگیرید. از صحبت در مورد احساسات خود نترسید. با یک دوست صمیمی و قابل اعتماد صحبت کرده و بای گذر از این شرایط از او راهنمایی بگیرید. اگر نمی خواهید دوستان و اطرافیان شما متوجه طرد شدن شما از سوی نامزدتان شوند، بهترین کار این است که با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید.

  • بسیاری از دانشگاهها مشاوره رایگان ارائه می دهند. اگر دانشجو هستید، می توانید بدون پرداخت هزینه از مشاوران دانشگاه خود کمک بگیرید. همچنین می توانید به صورت غیر حضوری از خدمات روان شناسی و مشاوره آنلاین نیز استفاده کنید.

در هنگام شکست عشقی گذشته را رها کنید.

طبیعی است که پس از طرد شدن از طرف شریک عاطفی خود کمی احساس صدمه کنید، اما مهم این است که در گذشته باقی نمانید. این کار باعث می شود که ذهن شما طرد شدن را برای خود الگو قرار داده  و در روابط آینده خود نیز همیشه منتظر این اتفاق باشید.  این نوع ترس فاجعه بار است.

  • فراموش نکنید که طرد شدگی مشکلی دائمی نیست و زندگی دیر یا زود فرصت های جدید خود را به شما نشان خواهد داد.
  • به یاد داشته باشید که اگرچه طرد شدن ممکن است ناراحت کننده و حتی دردناک باشد، اما وضعیت وحشتناک مرگ و زندگی نیست.

خودتان را با طرد شدن تعریف نکنید.

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن | پزشکت

بسیاری از افراد با درونی کردن یک اتفاق به آن پاسخ می دهند. در حالیکه طرد شدن هرگز نباید بر روی عزت نفس شما تاثیر منفی بگذارد.  طرد شدگی هیچ ربطی به میزان جذابیت یا دوست داشتن شما ندارد. بلکه طرد شدن بیشتر در مفهوم سازگاری خلاصه می شود. ممکن است علت این طرد شدگی عدم تفاهم شما و نامزدتان در زمینه های مختلف باشد.

  • هرگز اجازه ندهید تأیید یا رد دیگران ارزش شما را مشخص کند.به یاد داشته باشید که شما در هر حال فرد ارزشمندی هستید.

طردشدگی و شکست عشقی را یک فرصت بدانید.

مایه تاسف است که احساس عمیق عاطفی شما نسبت به نامزدتان یکطرفه بود. پذیرفتن این حقیقت واقعا دردناک است. اما با این حال باید بدانید که نامزد شما فقط یک نفر از میان مردم جهان بود که هیچ تناسبی هم با شما نداشت. بنابراین طرد شدن را فرصتی برای یافتن موقعیت بهتر با فردی بدانید که احساس عاشقانه مشابهی به شما دارد.

  • اگر نامزد شما فکر می کرد که نمی توانید با هم سازگار باشید، پس شخص دیگری وجود دارد که می توانید با او سازگاری بیشتری داشته باشید.

در جستجوی شخص جدید باشید.

علت طرد شدن شما از رابطه هر چه بود، اکنون زمان مناسبی است که با خود صادق باشید. اجازه ندهید رابطه قبلی و یا خاطرات شما با نامزد سابقتان حتی در ذهن شما ادامه پیدا کند. با خود خلوت کرده و تعیین کنید که از یک شریک ایده آل چه می خواهید.  این کار در نهایت باعث می شود که به شناخت درستی از خود و یک شریک عاطفی ایده آل برسید.

  • به ویژگی هایی فکر کنید که از شریک ایده آل خود انتظار دارید. شاید شما فردی مهربان و دلسوز می خواهید، یا شاید امانت داری برای شما مهمتر است. علایق مشترک یا جهان بینی جزء ویژگی های مشترکی هستند که افراد آنها را در شریک احساسی خود جستجو می کنند.

واکنش های احساسی خود را بشناسید. 

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن | پزشکت

هر یک از ما نسبت به اکثر افرادی که ملاقات می کنیم واکنش احساسی ناگفته ای داریم. گاهی اوقات به دلیل ظاهر یا شخصیت جذاب کسی که دوستش داریم از دیدن ویژگی های منفی او کور می شویم. اهمیت دادن به واکنش های احساسی و ارزیابی آنها در هر رابطه ای بسیار مهم است. باید یاد بگیریم واکنش های احساسی که در حضور دیگران احساس می کنیم را تشخیص دهیم.

  • واکنشهای احساسی معمولاً ناخودآگاه هستند و شما نمی توانید این واکنش ها را تغییر دهید. اما با تجزیه و تحلیل احساسات خود در طول زمان می توانید یاد بگیرید که چگونه واکنش احساسی خود را نسبت به یک شخص تشخیص دهید.

به احساس خود اعتماد کنید.

مانع های موجود برای سازگاری واقعی را ارزیابی کنید. احساس شما در انتخاب شریک عاطفی مناسب نقش مهمی دارد. بنابراین به احساس خود اعتماد کنید. حتی اگر شخصی دارای ویژگی های ایده آل بوده و نسبت به او واکنش احساسی مثبتی داشته باشید، باز هم ممکن است در بلند مدت نتوانید با هم به تفاهم برسید. بنابراین دید خود را بازتر کنید و به دنبال سازگاری طولانی مدت با شریک عاطفی خود باشید. رسیدن به یک سازگاری واقعی و معنی دار می تواند از بروز بسیاری از مشکلات مانند طرد شدگی در آینده پیشگیری کند.

  • به ویژگی های شخصیتی شریک عاطفی خود دقت کنید. هر چه نقاط مشترک بیشتری با هم داشته باشید احتمال ماندگاری رابطه بیشتر خواهد بود.
  • هنگام وارد شدن به یک رابطه عاطفی به احساس خود اعتماد کنید. اگر شخصی در نظر شما جذاب است اما شباهت زیادی با او ندارید، احتمالاً از این رابطه به نتیجه ای نخواهید رسید. یاد بگیرید که هنگام ارزیابی یک شریک عاطفی به احساس خود اعتماد کنید. این کار باعث می شود که از طرد شدن و یا آسیب های روحی احتمالی در آینده به راحتی پیشگیری کنید.

نکات مهم در هنگام بروز شکست عشقی یا طرد شدن

طرد شدن عشقی و راه های مقابله با آن | پزشکت

  • جدا شدن از نامزدتان آخر دنیا نیست. احساس طردشدگی برای همیشه دوام ندارد.
  • از شریک عاطفی خود فاصله گرفته و و این شکست احساسی را با صبوری تحمل کنید.
  • به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. بسیاری از مردم هر روز از سوی شریک عاطفی خود طرد می شوند.
  • ممکن است آمادگی نداشتن نامزد سابقتان برای برقراری ارتباط علت اصلی این طردشدگی باشد. دلیلش هرچه باشد، ربطی به شما ندارد. این مساله نباید در احساس ارزشمندی و عزت نفس شما تاثیر منفی بگذارد.
  • هرگز اجازه ندهید کسی احساسات شما را تعریف یا کنترل کند. در زندگی سرشار از فرصت های جدید است. گذر زمان همه چیز را حل می کند. این مشکل را به عنوان یک درس و تجربه زندگی همیشه در ذهن داشته باشید.
  • طرد شدن را به عنوان یک فرصت ببینید. اکنون می دانید که لازم نیست وقت خود را با کسی هدر بدهید که احساس مشابهی نسبت به شما ندارد. با کمی تلاش می توانید شخصی را پیدا کنید که از هر نظر مناسب شما باشد.
  • طرد شدن اتفاقی است که می تواند در زندگی برای هر کسی رخ بدهد. بنابراین یاد بگیرید که این شکست عاطفی را پذیرفته و با آن کنار بیایید.  با دید مثبت به تلاش در زندگی ادامه دهید تا بالاخره کسی را پیدا کنید که از هر نظر مناسب شما باشد.

هشدارهای مهم در زمان طرد شدن عشقی

  • خود را در اتفاقی که رخ داده، مقصر ندانید. این احساس به هیچ وجه نظر نامزد سابقتان را نسبت به شما تغییر نمی دهد. بلکه فقط باعث می شود شما احساسات تلخ تری را تجربه کنید.
  • ممکن است به خاطر طرد شدگی احساس خشم و عصبانیت زیادی داشته باشید. خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید. این احساسات منفی فقط باعث وخیم تر شدن اوضاع روحی شما خواهند شد.
  • اگر احساس درد یا اندوه قابل توجهی دارید، با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید. به دوستان و خانواده خود اطلاع دهید که چه احساسی دارید، بنابراین آنها می توانند برای آرامش شما تلاش کنند.

منبع:

https://www.wikihow.com/Handle-Your-Crush-Rejecting-You

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز