لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تست هوشی که به طور رسمی به آن تست های “ضریب هوشی” می گویند، به اشکال مختلفی ارائه می شوند. آنها می توانند به تشخیص ناتوانی ذهنی یا سنجش پتانسیل فکری افراد کمک کنند. اگر به آزمایش IQ فکر می کنید، پزشک شما باید اولین نقطه تماس شما باشد.

تاریخچه تست IQ

آلفرد بینه روانشناس فرانسوی اولین تست هوش را در اوایل دهه 1900 ایجاد کرد. با این حال، تست هوش مدرن در ایالات متحده از کار هنری هربرت گدارد سرچشمه می گیرد. گدارد روانشناسی بود که در سال 1899 دکترای خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه کلارک گرفت. او آزمون بینه را از فرانسوی به انگلیسی ترجمه کرد. این آزمون برای آزمایش عملکردهای فکری اساسی در کودکان مدرسه ای ایالات متحده و حمایت از تشخیص سلامت روان مورد استفاده قرار گرفت.

گدار در تاریخ روانشناسی به عنوان شخصیتی بحث برانگیز باقی مانده است. این به دلیل استدلال او است که بزرگسالان با ضریب هوشی پایین نباید تولید مثل کنند. خوشبختانه جامعه تا حد زیادی از چنین دیدگاه هایی حرکت کرده است. امروزه تست های IQ متعددی وجود دارد که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشتر آنها برای کمک به تشخیص ناتوانی های یادگیری استفاده می شوند.

انواع تست هوش

از زمان تست های بحث برانگیز بینه گدارد، روان شناسان برای ایجاد تست های متعدد دیگر تلاش کرده اند. بیشتر برای کودکان دبستانی در نظر گرفته شده است، اما برخی ممکن است برای بزرگسالان استفاده شوند.

رایج ترین انواع تست هوش عبارتند از:

  • مقیاس هوش استانفورد-بینه
  • هوش غیرکلامی کلی
  • مقیاس های توانایی افتراقی
  • تست موفقیت فردی پی بادی
  • آزمون موفقیت فردی وکسلر
  • مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر
  • تست های وودکاک جانسون سوم ناتوانی های شناختی

نتایج یک تست هوش

تست هوش چیست؟ || پزشکت

بر اساس موسسه ملی بهداشت کودک و توسعه انسانی د 85 درصد از کودکان کم توان ذهنی نمره IQ بین 55 تا 70 دریافت می کنند. نمره 100 متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

نمرات بالا

نمره IQ بالا، بالای 100، معمولاً با هوش بالا مرتبط است. هوش افراطی 130 یا بالاتر است. با این حال، این نتایج کلیشه ای هستند. نمره بالا معمولاً به این معنی است که فرد دارای پتانسیل زیادی است، نه اینکه به خصوص “باهوش” است.

نمرات پایین

فردی که نمره زیر 100 را کسب کند، دارای هوش «زیر متوسط» در نظر گرفته می شود. نمرات بسیار پایین، زیر 70، معمولاً باعث نگرانی است. آنها ممکن است نشان دهنده یک ناتوانی یادگیری اساسی باشند. تست هوش ممکن است اولین گام در تشخیص مسائل فکری باشد. اگر فرزند شما نمره پایینی دارد، پزشک ممکن است دستور دهد:

  • غربالگری مهارت های انطباقی
  • آزمایشات خون
  • سونوگرافی مغز
  • غربالگری کامل سلامت روان

غربالگری های قبل از تولد ممکن است به شناسایی ناتوانی های ذهنی بالقوه قبل از تولد نوزادان کمک کند. این امر به ویژه در مورد مادرانی که 35 سال یا بیشتر دارند، یا کسانی که در دوران بارداری از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده اند، صادق است. اگر مشکلات احتمالی در این زمان تشخیص داده شود، ممکن است پزشک اطفال شما آزمایش IQ را در اوایل کودکی پیگیری کند.

چگونه تست IQ بگیریم؟

نمرات IQ تنها یک تکه از پازل است. این آزمایشات هنوز برای بسیاری از خانواده ها غیرقابل دسترسی است. همه مدارس دولتی از آنها استفاده نمی کنند. برخی از خانواده ها ممکن است به پزشک یا روانشناس که بتواند آزمایش را انجام دهد دسترسی نداشته باشند. این می تواند منجر به از دست رفتن فرصت ها برای آزمایش های مهم شود – به ویژه در سال های اولیه کودک که درمان حیاتی است.

تست های هوش آنلاین در دسترس هستند، اما برای تشخیص پزشکی نباید به آن ها اعتماد کنید. اگر به ناتوانی ذهنی در یکی از عزیزان خود مشکوک هستید، منتظر آزمایش پزشک خود نباشید. گزینه های خود را برای آزمایش اولیه جستجو کنید.

تست ضریب هوشی تنها یکی از راه های سنجش هوش افراد است. هنگام تشخیص ناتوانی ذهنی، پزشک به آزمایش ها و مشاهدات اضافی تکیه می کند. مطمئناً نباید تست های IQ را تخفیف داد، اما مهم است که به آنها به عنوان تنها معیار سنجش هوش اعتماد نکنید.

ضریب هوشی متوسط ​​چقدر است؟

“IQ” مخفف “ضریب هوشی” است. ضریب هوشی یک فرد امتیازی است که از تست های استاندارد شده ای به دست می آید که برای سنجش هوش و پتانسیل فکری انسان طراحی شده است. تست های هوش شامل سوالات مختلفی است که مهارت های استدلال و حل مسئله را می سنجد.

نمرات ضریب هوشی اغلب برای قرار گرفتن در برنامه های آموزشی یا مدرسه ای یا ارزیابی فردی از نظر ناتوانی ذهنی استفاده می شود. تست هوش نیز گاهی اوقات به عنوان بخشی از یک درخواست شغلی استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده است که میانگین IQ در سراسر جهان متفاوت است. دلیل این نابرابری برای مدتی طولانی مورد توجه دانشمندان بوده است. همچنین منبع اصلی بحث و جدل بوده است.

بحث بر سر این است که آیا این تفاوت ها در IQ ناشی از ژنتیک، عوامل محیطی یا هر دو است. به همین دلیل است که درک اینکه ضریب هوشی متوسط ​​چه معنایی دارد و چه معنایی ندارد، بسیار مهم است.

میانگین ضریب هوشی در سطح جهانی چقدر است؟

تست هوش چیست؟ || پزشکت

تست های هوش به گونه ای ساخته می شوند که میانگین نمره ۱۰۰ داشته باشند. روانشناسان هر چند سال یک بار این تست را اصلاح می کنند تا ۱۰۰ را به عنوان میانگین حفظ کنند. بیشتر مردم (حدود 68 درصد) دارای ضریب هوشی بین 85 تا 115 هستند. تنها بخش کوچکی از افراد دارای ضریب هوشی بسیار پایین (زیر 70) یا ضریب هوشی بسیار بالا (بالای 130) هستند.

آی کیو چگونه اندازه گیری می شود؟

تست هوش مدرن در ایالات متحده برگرفته از کار روانشناس هنری هربرت گدارد است. گدار در ترجمه یک تست هوش که توسط روانشناس فرانسوی آلفرد بینه ساخته شده بود به انگلیسی کمک کرد.

این آزمون توسط Binet برای ارزیابی عملکردهای اساسی فکری در کودکان مدرسه ای و کمک به تشخیص سلامت روان مورد استفاده قرار گرفت. تست های هوش از آن زمان به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. امروزه بیش از ده ها تست مختلف برای سنجش هوش وجود دارد. به طور کلی برای ارزیابی مهارت استدلال و حل مسئله افراد از تست هوش استفاده می شود.

برخی از پرکاربردترین تست های هوش عبارتند از:
  • مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC-V)
  • یا مقیاس هوش وکسلر برای بزرگسالان (WAIS)
  • مقیاس هوش استانفورد-بینه
  • یا مقیاس های توانایی افتراقی (DAS)
  • تست موفقیت فردی پی بادی

تست ها توسط روانشناسان دارای مجوز انجام می شود. آنها معمولاً از چندین بخش تشکیل شده اند. به عنوان مثال، مقیاس هوش وکسلر شامل 15 خرده آزمون است.

هر خرده آزمون جنبه های متفاوتی از IQ مانند ریاضی، زبان، استدلال، حافظه و سرعت پردازش اطلاعات را اندازه گیری می کند. سپس نتایج در یک نمره به نام IQ ترکیب می شوند. نمرات نیز بر اساس سن تنظیم می شود.

افزایش ضریب هوشی

از اوایل دهه 1900، نمرات خام در تست های IQ تا حد زیادی در اکثر نقاط جهان افزایش یافته است. این پدیده گاهی اوقات به نام دانشمند کشف کننده آن، جیمز فلین، “اثر فلین” نامیده می شود.

در دهه 1980، فلین متوجه شد که پرسنل ارتش ایالات متحده که در دهه 1980 تست IQ انجام دادند، بسیار بهتر از افرادی که در دهه 1950 همان تست را انجام دادند، عمل کردند. پس از انجام تحقیقات بیشتر، فلین متوجه شد که نمرات IQ در سراسر جهان حدود سه امتیاز یا بیشتر در هر دهه افزایش یافته است.

باز هم، ما لزوماً باهوش تر از اجدادمان نشده ایم. دانشمندان بر این باورند که این افزایش ضریب هوشی به این دلیل است که ما توانایی های خود را برای تفکر منطقی، حل مسائل و در نظر گرفتن موقعیت های فرضی بهبود بخشیده ایم. همچنین احتمالاً به دلیل افزایش تحصیلات رسمی، واکسیناسیون و تغذیه بهتر است.

چرا آزمایش بحث برانگیز است؟

از زمانی که تست های هوش اختراع شدند، میانگین IQ یک موضوع بحث برانگیز بوده است. برخی افراد به اشتباه بر این باورند که افراد با نژاد، جنس یا پیشینه خاص به دلیل ژن هایشان ضریب هوشی پایین تری دارند و بنابراین پایین تر هستند. این اطلاعات برای تقویت برنامه های نژادپرستانه و جنبش های اصلاح نژاد در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

در حالی که تعدادی از ژن های فردی با ضریب هوشی مرتبط هستند، هیچ یک اثر قوی نشان نداده است. انجمن روانشناسی آمریکا نیز شواهدی برای حمایت از توضیحات ژنتیکی برای تفاوت امتیاز IQ بین نژادهای مختلف پیدا نکرده است.

مطالعات همچنین نتوانسته اند تفاوتی در میانگین نمرات IQ بین مردان و زنان پیدا کنند.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که مفهوم IQ و تست های IQ توسط اروپایی های غربی مطابق با استانداردهای فرهنگی خود توسعه داده شده است. هنوز مشخص نیست که آیا IQ می تواند هوش را در افرادی با ساختارهای اجتماعی، فرهنگ ها، باورها و شیوه های تفکر کاملاً متفاوت اندازه گیری کند یا خیر. علاوه بر این، واضح است که عوامل محیطی نقش زیادی در ضریب هوشی متوسط ​​دارند.

عواملی که ارتباط مثبتی با ضریب هوشی بالاتر دارند عبارتند از:
  • تغذیه خوب
  • مدرسه منظم با کیفیت خوب
  • آموزش موسیقی در دوران کودکی
  • موقعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر
  • کاهش شیوع بیماری های عفونی
  • قوانین مستلزم غنی سازی برخی از محصولات غذایی
  • قوانینی که سطوح ایمن آلاینده ها مانند سرب را ایجاد می کند.

بررسی ها نشان داد که بیماری های عفونی ممکن است تنها پیش بینی کننده واقعاً مهم ضریب هوشی متوسط ​​باشد. محققان بر این باورند که این به این دلیل است که اگر کودکی بیمار شود، بدن از انرژی خود برای مبارزه با عفونت استفاده می کند تا اینکه از آن برای رشد مغز استفاده کند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد توانایی های شناختی و عملکرد مدرسه در افراد مبتلا به مالاریا (یک بیماری عفونی که توسط پشه ها منتشر می شود) در مقایسه با افراد سالم دچار اختلال شده است.

مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شد، ارتباط قوی بین ایالت هایی با شیوع بالاتر بیماری های عفونی و بهره هوشی پایین را نشان داد.

IQ تنها راه اندازه گیری هوش نیست.

ضریب هوشی متوسط ​​به طور گسترده ای برای اندازه گیری هوش انسان استفاده می شود و ابزار مفیدی است. با این حال، با اخطارهای زیادی همراه است. میانگین بهره هوشی در کشورها متفاوت است و برخی افراد این اطلاعات را برای توجیه انگیزه های نژادپرستانه دستکاری کرده اند.

با این حال، عوامل محیطی، مانند دسترسی به آموزش و تغذیه مناسب و همچنین بروز بیماری های عفونی، نقش بزرگ تری در توضیح تفاوت ضریب هوشی از کشوری به کشور دیگر ایفا می کنند.

نمره IQ احتمالاً کل داستان را بیان نمی کند. در حالی که نمرات IQ می تواند بینش مهمی در مورد هوش به ما بدهد، ممکن است تعاریف گسترده تر از هوش مانند خلاقیت، کنجکاوی و هوش اجتماعی را اندازه گیری نکند.

بنابراین، اگر از نظر نتایج تست IQ خود نابغه محسوب نمی شوید، نگران نباشید اکثریت قریب به اتفاق مردم اینطور نیستند. عوامل زیادی وجود دارد که موفقیت شما را تعیین می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز