لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ترس از سگ یا سینوفوبیا

ترس از سگ یا سینوفوبیا || پزشکت

فهرست مطالب

ترس از سگ یا سینوفوبیا، نوعی اختلال اضطرابی است.  Cynophobia بیشتر از ترس از سگ ها یا عدم تمایل به بودن در کنار سگ ها است. این نوع ترس در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند. سینو هراسی اغلب در سنین جوانی ایجاد می شود و گاهی اما نه همیشه نتیجه یک برخورد آسیب زا با یک سگ است. این مقاله در مورد cynophobia و علائم، تشخیص، علل و گزینه های درمانی آن بحث می کند.

بسیاری از مردم از سگ‌ها می‌ترسند یا حداقل در اطرافشان احساس ناراحتی می‌کنند و برای اجتناب از آنها اقداماتی انجام می‌دهند. با این حال، فوبیایی مانند cynophobia بیشتر از ترس از چیزی است. Cynophobia یک ترس مداوم و غیرمنطقی از سگ است که باعث علائم شدید اضطراب می شود. افراد مبتلا به cynophobia ممکن است تلاش خود را برای دوری از سگ ها انجام دهند، حتی از پیاده روی یا ملاقات با افرادی که می شناسند و سگ دارند اجتناب کنند.

این ترس اغلب بدتر از تهدید واقعی است که در اطراف یک سگ ارائه می شود. در واقعیت، مواقعی وجود دارد که قرار گرفتن در کنار سگ می تواند خطرناک باشد. با این حال، cynophobia باعث می شود که فرد باور کند که همه سگ ها شرور و آماده حمله هستند.

علائم Cynophobia چیست؟

Cynophobia از کلمات یونانی به معنای “سگ” (cyno) و “ترس” (فوبیا) گرفته شده است. فردی که دچار cynophobia است، ترسی از سگ ها را تجربه می کند که هم غیرمنطقی و هم مداوم است. این چیزی بیش از احساس ناراحتی با پارس کردن یا بودن در اطراف سگ است. در عوض، این ترس ممکن است با زندگی روزمره تداخل داشته باشد و تعدادی از علائم مانند مشکل تنفسی یا سرگیجه را ایجاد کند.

فوبیای خاص، مانند سینوفوبیا، 7 تا 9 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها به اندازه ای شایع هستند که به طور رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) به رسمیت شناخته شده اند. Cynophobia تحت عنوان “حیوان” قرار می گیرد. حدود یک سوم افرادی که به دنبال درمان فوبیای خاص هستند، ترس غیرمنطقی از سگ یا گربه دارند.

برای تجربه علائم cynophobia لازم نیست در حضور سگ باشید. در واقع، فقط فکر کردن به سگ ها می تواند باعث حمله اضطراب شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لرز
  • تعریق
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • تنگی نفس
  • بی حسی
  • ضربان قلب یا تپش
  • حس “عذاب قریب الوقوع”

چه عواملی خطر ترس از سگ را افزایش می دهد؟

ترس از سگ یا سینوفوبیا || پزشکت

ممکن است نتوانید دقیقاً زمانی که ترس شما شروع شده یا اولین بار باعث آن شده است، مشخص کنید. ترس شما ممکن است به دلیل حمله سگ به شدت ایجاد شود یا به مرور زمان به تدریج ایجاد شود. همچنین موقعیت‌ها یا استعدادهای خاصی مانند ژنتیک وجود دارد که ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به cynophobia قرار دهد.

عوامل خطر خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تجربه. آیا تا به حال تجربه بدی با سگ در گذشته داشته اید؟ شاید تعقیب شده اید یا گاز گرفته اید؟ موقعیت های آسیب زا ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به cynophobia قرار دهد.

سن. فوبیا هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد، فوبیاهای خاص ممکن است برای اولین بار در سن 10 سالگی خود را نشان دهند. آنها می توانند در مراحل بعدی زندگی نیز شروع شوند.

خانواده. اگر یکی از بستگان نزدیک شما فوبیا یا اضطراب داشته باشد، ممکن است به احتمال زیاد ترس های غیر منطقی نیز در شما ایجاد شود. ممکن است به صورت ژنتیکی به ارث برسد یا به مرور زمان به یک رفتار آموخته شده تبدیل شود. اگر خلق و خوی حساس تری دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد فوبیا باشید.

اطلاعات اگر چیزهای منفی در مورد بودن در اطراف سگ ها شنیده باشید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به cynophobia باشید. به عنوان مثال، اگر در مورد حمله سگ بخوانید، ممکن است در پاسخ به فوبیا دچار شوید.

ترس از سگ چگونه تشخیص داده می شود؟

ترس از سگ یا سینوفوبیا || پزشکت

محققان تخمین می زنند که بیش از 62400000 سگ در ایالات متحده زندگی می کنند. بنابراین شانس شما برای برخورد با سگ نسبتاً زیاد است. با cynophobia، زمانی که در اطراف سگ هستید یا حتی زمانی که فقط به سگ فکر می کنید، ممکن است علائمی را تجربه کنید.

علائم مرتبط با فوبیای خاص بسیار فردی هستند. هیچ دو نفر ممکن است ترس یا محرک های خاصی را به یک شکل تجربه نکنند. علائم شما ممکن است فیزیکی، احساسی یا هر دو باشد.

متخصصان سلامت روان مانند روانپزشکان فوبیای خاصی مانند ترس از سگ را تشخیص می دهند. این نوع اختلال اضطراب با رعایت معیارهای مشخصی که در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» (DSM-5) مشخص شده است، تشخیص داده می شود. این موارد عبارتند از:

  • ترسی که حداقل شش ماه ادامه داشته باشد.
  • پاسخ اضطراب فوری هنگام قرار گرفتن در معرض سگ
  • درک اینکه ترس شما با تهدید واقعی بودن در کنار یک سگ تناسبی ندارد.
  • اجتناب از سگ – تا حدی که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کند.
  • ترس بیش از حد و غیرمنطقی که در حضور سگ ها یا هنگام پیش بینی قرار گرفتن در کنار سگ ها رخ می دهد.

چرا برخی از سگ می ترسند؟

اگر سگی به شما یا کسی که می‌شناسید حمله کرده باشد، می‌تواند باعث ایجاد سینو هراسی شود. شما همچنین می توانید با شنیدن یا خواندن در مورد تجربه آسیب زا شخص دیگری، حتی اگر فرد را نمی شناسید، فوبیا ایجاد کنید. فوبیا همچنین می تواند “ارثی” یا از مراقبان در دوران کودکی باشد.

عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی نیز می تواند منجر به اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا شود. دو انتقال دهنده عصبی که می توانند به اضطراب کمک کنند دوپامین و سروتونین هستند.

همه فوبیاها دلیلی ندارند. برخی از افراد ممکن است به طور ذاتی از سگ ها بدون تجربه یک رویداد آسیب زا ترس داشته باشند.

سینوفوبیا چگونه درمان می شود؟

ترس از سگ یا سینوفوبیا || پزشکت

انواع مختلفی از درمان برای cynophobia در دسترس است، از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، تکنیک های آرامش و تمرکز حواس، و دارو.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری نوعی روان درمانی است. تمرکز اصلی درمان شناختی رفتاری شناسایی الگوهای فکری معیوب و یادگیری نحوه تغییر رفتارهای خود است. برای مثال، درمانگر می تواند به شما کمک کند با ترس غیرمنطقی خود از سگ روبرو شوید و راه هایی را به شما آموزش دهد که با علائم اختلال اضطراب خود کنار بیایید.

CBT ممکن است شامل مواجهه درمانی باشد. قرارگیری تدریجی با چیزی که فرد از آن می ترسد تا زمانی که پاسخ اضطراب از بین برود. این نوع درمان ابتدا با قرار گرفتن در معرض کم خطرترین محرک شروع می شود و تا زمانی که نتوانید با آن محرک بدون تجربه اضطراب باشید، پیشرفت نمی کند.

به عنوان مثال، ممکن است با صحبت در مورد سگ ها شروع کنید، سپس به تماشای تصاویر سگ ها، دیدن سگ ها از فاصله دور و سپس در نهایت لمس یک سگ پیشرفت کنید.

تکنیک های آرامش و ذهن آگاهی

فوبیا بر اساس افکار غیرمنطقی و مداوم است که شما را از آنچه در اطرافتان می گذرد منحرف می کند. تکنیک های آرامش و تمرکز حواس می تواند به بازگرداندن ذهن شما به زمان حال و کاهش علائم اضطراب ناشی از ترس غیرمنطقی شما از سگ کمک کند.

تمرینات تنفسی: زمانی که مضطرب هستید، چند دقیقه روی نفس خود تمرکز کنید. تنفس دیافراگمی می تواند برخی از علائم فیزیکی استرس ناشی از ترس های شما را معکوس کند.

  • در یک موقعیت راحت دراز بکشید یا بنشینید.
  • یک دست را روی سینه و دست دیگر را روی شکم خود قرار دهید.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. شکم خود را پر از هوا کنید. سعی کنید اجازه ندهید سینه شما بالا بیاید.
  • لب هایتان را طوری جمع کنید که انگار در حال دمیدن شمع هستید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید.
  • این کار را برای چندین نفس تکرار کنید.

تصویرسازی هدایت شده: این تکنیک شامل گوش دادن به یک صدا (و گاهی اوقات موسیقی) است تا به شما کمک کند تصور کنید در یک محیط آرام هستید.

تجسم: این تکنیک برای کمک به شما در تصویر کردن موقعیتی که در اطراف یک سگ هستید اما بدون ترس و اضطراب استفاده می شود.

داروها

رایج ترین نوع دارویی که برای فوبیا استفاده می شود، بنزودیازپین ها هستند، مانند کلونوپین (کلونازپام)، زاناکس (آلپرازولام)، والیوم (دیازپام) و آتیوان (لورازپام). این داروها کوتاه اثر هستند و زمانی که درست قبل از مواجهه با فوبیا استفاده شوند، بهترین کار را دارند.

انواع دیگر داروها را می توان برای درمان اختلالات اضطرابی از جمله فوبیاهای خاص استفاده کرد. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) بر سطوح سروتونین در مغز تأثیر می‌گذارند تا علائم اضطراب را کاهش دهند. SSRIهای رایج عبارتند از پروزاک (فلوکستین)، زولافت (سرترالین)، لکساپرو (اسکیتالوپرام) و سلکسا (سیتالوپرام).

اگر cynophobia شما خفیف است، ممکن است از انتخاب های مختلف شیوه زندگی بهره مند شوید که می تواند به کاهش علائم ناشی از ترس شما کمک کند. هنگامی که احساس اضطراب می کنید، تکنیک های مختلف آرامش را امتحان کنید، مانند شرکت در تمرینات تنفس عمیق یا تمرین یوگا. ورزش منظم ابزار قدرتمند دیگری است که ممکن است به شما در مدیریت فوبیا در دراز مدت کمک کند.

برای موارد شدیدتر، به پزشک مراجعه کنید. درمان هایی مانند رفتار درمانی معمولاً هر چه زودتر شروع کنید مؤثرتر هستند. بدون درمان، فوبیا ممکن است منجر به عوارض جدی تری مانند اختلالات خلقی، سوء مصرف مواد یا حتی خودکشی شود.

سخن آخر

Cynophobia چیزی فراتر از ترس از سگ است. این ترس غیرمنطقی و مداوم می تواند شما را از لذت بردن از زندگی روزمره باز دارد – حتی ممکن است از بازدید از مکان ها خودداری کنید زیرا این احتمال وجود دارد که سگی در مجاورت باشد. یک متخصص سلامت روان مانند یک روانپزشک می تواند شما را تشخیص دهد و شما را با یک رژیم درمانی شروع کند. روان درمانی، تمرکز حواس و داروها می توانند درمان های مفید و موثری باشند تا به شما در غلبه بر فوبیا کمک کنند.

زندگی با cynophobia می تواند ناتوان کننده باشد و شاید شما آنقدر از علائم خود خجالت زده اید که به دنبال کمک نباشید. با این حال، شما تنها فردی نیستید که با فوبیای خاص سروکار دارید و درمان می تواند بسیار موثر باشد. با پزشک یا درمانگر خود در مورد گزینه های درمانی موجود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.