لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

باتری یا میزان انرژی برای اجتماعی شدن

باتری یا میزان انرژی برای اجتماعی شدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اصطلاح باتری اجتماعی میزان انرژی یک فرد برای معاشرت را توصیف می کند. افرادی که باتری اجتماعی کاملی دارند انرژی زیادی را برای تعاملات اجتماعی در خود تجربه می کنند. کسانی که باتری اجتماعی ضعیف تری دارند اغلب احساس می‌کنند که برای برقراری ارتباط با موثر با دیگران نیاز به شارژ مجدد باتری دارند.

مفهوم باتری اجتماعی یک استعاره است که به افراد کمک می کند تا چگونگی تأثیر اجتماعی شدن خود را توصیف کنند. میزان شارژ باتری اجتماعی در بین افراد متفاوت است و افراد مختلف بر اساس سلیقه خود ترجیح می دهند فعالیت های مختلفی را برای شارژ مجدد انجام بدهند.

به عنوان مثال اغلب افراد برونگرا، انرژی خود را از تعاملات اجتماعی می گیرند. بنابراین، زمانی که احساس می‌کنند انرژی آنها کاهش پیدا کرده است، تصمیم می گیرند که وقت خود را با دیگران بگذرانند. در مقابل، درونگراها در طول تعاملات اجتماعی انرژی مصرف می کنند. بنابراین آنها برای شارژ مجدد نیاز دارند که زمانی از وقت خود را در خلوت و تنهایی بگذرانند.

همچنین بیماران مبتلا به اوتیسم و افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نیز در این خصوصیت با درونگراها مشترک هستند. به این معنا که این افراد برای شارژ باتری اجتماعی خود نیاز دارند که برای مدتی از اجتماعات دوری کنند. باتری اجتماعی یک مفهوم پزشکی نیست، اما یک اصطلاح کاربردی و راحت برای افراد است تا به دیگران توضیح دهند که چگونه فعالیت های اجتماعی بر آنها تأثیر می گذارد.

مفهوم باتری اجتماعی

باتری اجتماعی استعاره ای است برای توضیح دقیق اینکه یک فرد چقدر انرژی برای معاشرت دارد. باتری اجتماعی ضعیف به این معنی است که فرد انرژی کمتری برای معاشرت عمومی دارد. این افراد ممکن است معاشرت را خسته کننده، استرس زا یا بیش از حد محرک بدانند. از آنجایی که باتری ضعیف اجتماعی به سرعت تخلیه می شود، این افراد نیاز به شارژ بیشتر دارند.

باتری اجتماعی قوی نشان می دهد که فرد انرژی زیادی برای معاشرت با دیگران دارد. این افراد مدت زمان زیادی طول می کشد تا احساس خستگی کنند، بنابراین نیازی به شارژ مکرر ندارند. در واقع افرادی که باتری اجتماعی قوی دارند حتی ممکن است از معاشرت با دیگران انرژی بگیرند.

عوامل زیادی هستند که می توانند بر مدت زمان ماندگاری باتری اجتماعی یک فرد تأثیر بگذارند، از جمله:

  • شخصیت افراد
  • نوع تعامل اجتماعی
  • کیفیت یا سهولت تعامل
  • عوامل استرس زای درونی، مانند اضطراب
  • عوامل استرس زای خارجی، مانند قرار گرفتن در یک محیط پر سر و صدا یا غیرقابل پیش بینی

باتری اجتماعی درونگراها در مقابل برونگرا ها

درونگرایی و برونگرایی از مهمترین معیارهایی هستند که نشان می دهند افراد چگونه به محرک های بیرونی از جمله تعامل اجتماعی پاسخ می دهند. افراد برونگرا اغلب به اتفاقات دنیای بیرون تمرکز می کنند. آنها به تعاملات اجتماعی علاقه زیادی نشان می دهند و از معاشرت با دیگران انرژی می گیرند.

درونگراها بیشتر بر عوامل درونی متمرکز هستند، بنابراین تعاملات اجتماعی و معاشرت با دیگران می تواند تا حد زیادی انرژی آنها را تخلیه کند. استفاده از مفهوم باتری اجتماعی نشان می دهد که برون گراها باتری اجتماعی قوی تری دارند و تحمل گذراندن زمان در تنهایی برای آنها دشوار است.

در مقابل، درونگراها باتری اجتماعی ضعیف تری دارند و انجام فعالیت های انفرادی یا سپری کردن زمان در تنهایی را انرژی زا می دانند. توجه به این نکته ضروری است که افراد درونگرا می توانند از معاشرت لذت ببرند و تعاملات اجتماعی در نظر آنها سرگرم کننده است.

این واقعیت که افراد درون گرا انرژی خود را در تعاملات اجتماعی انرژی مصرف می کند، نشان دهنده خجالتی بودن یا فقدان مهارت های اجتماعی نیست، بلکه فقط بیانگر یک نوع خلق و خوی خاص است.

چه چیزی باتری اجتماعی یک فرد را خالی می کند؟

باتری یا میزان انرژی برای اجتماعی شدن || پزشکت

اینکه چه چیزی انرژی یک فرد را تحلیل می برد به شخصیت او و نحوه تجربه تعاملات اجتماعی بستگی دارد. یک فرد بسیار برونگرا ممکن است تمام شدن باتری اجتماعی اش را احساس نکند.

کسانی که معاشرت را خسته کننده می دانند، احتمالا موارد زیر می تواند در خالی شدن باتری اجتماعی آنها تأثیر بگذارد:

اندازه یک گروه

 گروه های بزرگتر به تعاملات بیشتری نیاز دارند، سر و صدای بیشتری ایجاد می کنند و پویایی های اجتماعی پیچیده تری را در بر می گیرند. به همین دلیل، ممکن است فرد این تعاملات را خسته کننده تر از ملاقات انفرادی بداند.

عدم تعادل قدرت

نژادپرستی، جنسیت گرایی، قوم گرایی و عدم تعادل قدرت بر تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارند. فردی که به یک گروه از لحاظ تاریخی به حاشیه رانده شده تعلق دارد، ممکن است هنگام تعامل با فردی که تجربه او را درک نمی کند، احساس خستگی بیشتری کند.

مدت زمان تعاملات

معاشرت برای دوره های طولانی تر انرژی بیشتری را تخلیه می کند و فرصت های کمتری برای شارژ مجدد فراهم می کند. ممکن است فردی از شرکت در دو رویداد کوتاه در یک روز با استراحت بین آنها لذت ببرد، اما یک رویداد یک هفته ای را خسته کننده بداند.

نوع تعاملات

کیفیت فعل و انفعالات رابطه می تواند انرژی شما را کم و بیش تخلیه کند. گذراندن وقت با یک عضو خانواده غیر صمیمی ممکن است خسته کننده تر از معاشرت با یک دوست مهربان باشد. مردم معمولاً از تعاملاتی استقبال می کنند که در آنها احساس راحتی بیشتری دارند.

استرس

برخی از رویدادها علاوه بر خسته کنندگی شامل عوامل استرس زا نیز هستند. به عنوان مثال، ممکن است شما نسبت به سخنرانی یا کنفرانسی که باید در یک جلسه ارائه دهید، دچار استرس و تحریک پذیری شوید. همچنین ممکن است رفتن به محل برگزاری یک جلسه را استرس زا بدانید.

افراد حاضر در جمع

 ممکن است متوجه شوید که برخی افراد خاص تر از دیگران هستند و برای تعامل با آنها نسبت به دیگران به انرژی بیشتری نیاز دارید. برای مثال، تعامل با همکاران در یک زمینه حرفه‌ای و یا گپ زدن با غریبه‌ها ممکن است خسته‌کننده‌تر از وقت گذراندن با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده باشد.

نشانه های کم انرژی بودن برای معاشرت

علائم زیر نشان می دهد که انرژی شما برای معاشرت کم شده است:

  • خستگی
  • استرس و اضطراب
  • تمایل به ماندن در خانه یا در مکانی آشنا
  • احساس بی علاقگی به صحبت کردن با دیگران
  • نیاز به انجام کارهای ملایم، مانند خواندن کتاب یا تماشای یک فیلم

نشانه های ضعیف بودن باتری اجتماعی عبارت است از:

  • تمایل به تمرکز بر دنیای درون یا فرورفتن در تخیل
  • احساس نیاز به تنهایی، به ویژه پس از رویدادهای اجتماعی
  • یا احساس ناامیدی یا خستگی زودهنگام از موقعیت های اجتماعی
  • احساس غرق شدن توسط جمعیت، کنسرت ها یا سایر رویدادهای گروهی بزرگ

نحوه شارژ باتری اجتماعی

باتری یا میزان انرژی برای اجتماعی شدن || پزشکت

نحوه شارژ باتری اجتماعی افراد ممکن است متفاوت باشد. برای برخی افراد، معاشرت با دیگران می تواند باعث شارژ شدن باتری شود. افراد برون گرا می توانند از روش های زیر برای پر کردن باتری اجتماعی خود استفاده کنند:

  • برنامه ریزی برای تماس های تلفنی منظم، ملاقات ها، یا تماس های ویدیویی با دوستان و اعضای خانواده
  • پیوستن به گروه های فعال آنلاین در صفحات اجتماعی
  • پیوستن به گروه ها یا باشگاه های مورد علاقه
  • اجتناب از تنها ماندن در زندگی یا محل کار

انجام این مراحل می تواند طیف وسیعی از گزینه ها را برای اجتماعی بودن در اختیار افراد قرار دهد. بنابراین اگر دوستان یا اعضای خانواده در دسترس نباشند، می توان راه های دیگری را برای تعامل با افراد امتحان کرد. بسیاری از جوامع پیشرفته برای برون گرایی ارزش زیادی قائل هستند، به طوری که افراد را به اجتماعی بودن در محل کار یا مدرسه تشویق می کنند.

در نتیجه، بسته به محل زندگی یا کار، شارژ مجدد باتری برای افراد برونگرا نسبت به درونگراها آسانتر است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که افراد درونگرا نزدیک به 50٪ از جمعیت را تشکیل می دهند. درونگراها و سایر افراد با باتری اجتماعی ضعیف تر باید بیشتر مراقب سطح انرژی خود باشند.

این افراد می توانند برای افزایش شارژ باتری اجتماعی خود راهکارهای زیر را امتحان کنند:

تغییر وقایع

 ممکن است ترکیب فعالیت‌های شدید و ملایم برای شارژ باتری اجتماعی شما مفید باشد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید آخر هفته به عروسی بروید، می توانید آخر هفته بعد از عروسی فعالیت‌های آرام‌تری را با یکی از دوستان خود برنامه‌ریزی کنید.

برنامه ریزی برای استراحت

 پس از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی سخت یا طولانی، لازم است که برای استراحت خود برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، در طول یک سفر کمپینگ آخر هفته با دوستان، می توانید برای مطالعه انفرادی زودتر به چادر برگردید.

یادداشت کردن مشاهدات

 فرد درونگرا باید احساسی که در موقعیت‌های اجتماعی دارد و مدت زمانی که طول می‌کشد تا بعد از آن احساس شارژ بودن کند، را در داخل یک دفتر بنویسد. این یادداشت به افراد کمک می کند تا بفهمند چه مدت زمان می توانند با دیگران معاشرت کنند و چقدر زمان برای شارژ مجدد بین رویدادها نیاز دارند.

برقراری ارتباط

 در صورت امکان، باید به عزیزان خود اطلاع دهید که معاشرت انرژی شما را مصرف می کند و ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید. باید به اطرافیان خود توضیح بدهید که دیگران را زودتر ترک کردن یا شرکت نکردن در برخی از موقعیت های اجتماعی به معنای طرد نیست، بلکه فقط یک روش مراقبت از خود است.

انجام فعالیت های انرژی زا

 شما می توانید فعالیت های انفرادی مختلفی را امتحان کند تا ببیند چه چیزی در شارژ مجدد باتری اجتماعی شما موثرتر است. به عنوان مثال برخی افراد فقط به یک استراحت ساده نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است انجام یک فعالیت ملایم مانند پیاده روی، مطالعه، یوگا، باغبانی یا تهیه کاردستی را ترجیح بدهند.

اختصاص زمان برای شارژ مجدد

 پس از شرکت در یک فعالیت های اجتماعی، زمانی را برای شارژ مجدد خود اختصاص دهید. برای مثال، اگر می دانید که بعد از شرکت در یک مهمانی تقریبا یک روز طول می کشد تا احساس انرژی کنید، تنهایی بعد از مهمانی را در برنامه خود قرار دهد. از شرکت کردن در رویدادهای اجتماعی مختلف بدون اینکه وقفه ای بین آنها باشد خودداری کنید. این کار باعث تخلیه شدید شارژ اجتماعی شما خواهد شد.

باتری اجتماعی در مقابل اضطراب اجتماعی

باتری یا میزان انرژی برای اجتماعی شدن || پزشکت

اضطراب اجتماعی زمانی است که فرد دائماً عصبی است یا از قضاوت دیگران می ترسد. این ویژگی می‌تواند باعث دشوار شدن معاشرت با دیگران شود. زیرا اغلب احساس می‌ کند که برای پیشگیری از برداشت‌های منفی نیاز به ویرایش رفتار یا گفتار خود دارد. اثرات فیزیکی اضطراب می تواند باعث احساس خستگی شود.

اضطراب اجتماعی و درونگرایی مفاهیمی متمایز هستند. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌ های اجتماعی احساس نگرانی می‌کنند، در حالیکه افراد درون‌گرا می‌ توانند تا زمانی که باتری آن‌ها تمام نشده است، احساس راحتی کنند. افراد درونگرا ممکن است در کنار دیگران احساس راحتی کنند اما ظرفیت کمتری برای گذراندن دوره های طولانی با آنها دارند.

به طور کلی می توان همزمان درونگرا بود و اضطراب اجتماعی داشت. در چنین مواردی، هر دو عامل می توانند به کم شدن عمر باتری اجتماعی کمک کنند. بررسی های سال 2006 بر روی دانشجوها نشان داد که عزت نفس پایین یکی از مهمترین عوامل برای اضطراب اجتماعی است.

احساس ناکافی بودن یا استرس مکرر نسبت به آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند می تواند نشان دهنده ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی باشد. به طور کلی باتری اجتماعی راهی برای توصیف انرژی افراد برای معاشرت است. برخی از افراد انرژی زیادی برای معاشرت دارند، در حالی که برخی دیگر انرژی کمتری در خود احساس می کنند.

عواملی مانند درون گرایی، برون گرایی، سلامت روان و واگرایی عصبی می توانند بر میزان اجتماعی شدن افراد قبل از اتمام باتری تأثیر بگذارند. اصطلاح باتری اجتماعی یک مفهوم علمی نیست که رفتار خاصی را پیش بینی کند.

با این حال، می تواند ابزار مفیدی برای کمک به افراد در درک پاسخ خود به تعاملات اجتماعی و نحوه برنامه ریزی برای رویدادها باشد. این مهارت برای مراقبت از خود در افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، بسیار مهم است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز