لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اثرات بغل کردن برای سلامتی

بغل کردن|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

حتما درباره اثرات در آغوش گرفتن و بغل کردن بر سلامتی مطالبی را شنیده‌اید. شاید از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانم از قدرت آغوش استفاده کنم. به طور کلی، تاثیر و فواید بغل کردن را نمی‌توان انکار کرد. اگر تا به حال احساس کرده‌اید که مانند گرسنگی نیاز به لمس و بغل کردن دارید، حرف بی ربطی نزده‌اید.

در واقع همان مناطقی از مغز ما که با غذا خوردن سیر می‌شوند، با لمس شدن توسط انسان دیگر از جمله در آغوش گرفتن نیز ارضا می‌شوند. در طول قرنطینه‌های مرتبط با بیماری COVID-19، بسیاری از افراد، به ویژه آنهایی که تنها زندگی می‌کردند، متوجه تأثیر کاهش تماس انسانی در زندگی خود شدند.

به عبارت دیگر، زندگی اجتماعی در آن‌ دوره کم رنگ شده بود. در آغوش گرفتن به صورت رضایت‌بخش و دلخواه می‌تواند در طول یک سلام و احوالپرسی گرم، یک تماس درمانی و ارتباط اجتماعی انجام شود و نیز نشانه‌ای از صمیمیت، محبت و مراقبت باشد.

بغل کردن به ما کمک می‌کند تا با دیگران پیوند برقرار کنیم و احساس امنیت، آسایش، همدلی و آرامش را تجربه کنیم. این موارد، نیازهایی هستند که بسیاری از افراد در زمان عدم اطمینان و نبود آرامش به شدت به آنها احتیاج پیدا می‌کنند. پس در طول قرنطینه کووید که فاصله گذاری اجتماعی منجر به محرومیت از لمس شده بود، انسان‌ها از این موارد محروم شدند.

قدرت در آغوش گرفتن

سوال اصلی این مورد است که چرا آغوش حس خوبی دارد؟ پاسخ در ترشح هورمون اکسی توسین نهفته است که گاهی اوقات به عنوان “هورمون عشق” شناخته می‌شود. این هورمون در دستگاه تناسلی زنان به ویژه در طول زایمان و سپس پس از تولد، شیردهی و پیوند با کودک نقش اساسی دارد.

اکسی توسین پیامدهای اجتماعی نیز به همراه دارد. مواردی مانند دلبستگی‌، اعتماد و پیوند با دیگران، از این جمله هستند. پیوند زوجی (یا اجتماعی) به عنوان تمایل به گذراندن زمان بیشتر با یک فرد شناخته می‌شود. ترشح این هورمون با فعال کردن مراکز لذت در مغز شما به تسهیل این پیوند کمک می‌کند.

علاوه براین، در آغوش گرفتن هدفی تکاملی داشته است که به ما کمک می کند تا بفهمیم در کنار چه کسی ایمن و در کنار چه کسی در امان نیستیم. داشتن افرادی مطمئن و همراه که برای بغل کردن، آسایش و مراقبت به آنها مراجعه کنید، می‌تواند ابزاری درمانی، مفید و شفابخش برای شما باشد. سیستم عصبی ما قادر نیست که استرس عاطفی را با استرس فیزیکی تعقیب شدن توسط ببر تشخیص دهد. بنابراین منطقی است که در مواقع استرس، هوس آغوش کنیم. به عبارت دیگر می‌خواهیم بدانیم که در امان هستیم.

آغوش|| پزشکتفواید بغل کردن چیست؟

در آغوش گرفتن، همان مراکز پاداشی را در مغز ما فعال می‌کند که غذا خوردن آن کار را انجام می‌دهد، بنابراین اگر محبت فیزیکی دریافت نمی‌کنید، ممکن است احساس کنید که برای لمس شدن “گرسنه” هستید. عدم دریافت محبت فیزیکی کافی، ممکن است که با موارد زیر مرتبط باشد:

  • تنهایی
  • افسردگی
  • درد جسمی
  • فشار روانی
  • مسائل اجتماعی
  • کیفیت پایین خواب
  • اختلالات شخصیتی
  • آلکسی تایمیا (مشکل در احساس عواطف)

تمامی این موارد، می‌توانند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی و نامطلوبی بگذارند. به عنوان یک انسان، لمس فیزیکی برای ما بسیار مهم است و راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها، در آغوش گرفتن می‌تواند برای سلامتی کلی شما مفید باشد. بیایید نگاهی به این نکته بیندازیم که در آغوش گرفتن چگونه می‌تواند بر سلامتی کلی شما تأثیر مثبت بگذارد.

بهبود خواب

در آغوش گرفتن قبل از خواب مطمئناً می‌تواند اثرات مثبتی را در شما ایجاد کند. در حالی که اکسی توسین مستقیماً از نظر بیولوژیکی بر کیفیت خواب فرد تأثیر نمی‌گذارد، اثرات کاهش اضطراب آن مطمئناً با بهبود شرایط خواب مرتبط و بر آن موثر است.

همانطور که مشخص است، با در آغوش گرفتن به معنای واقعی کلمه می‌توانید شب‌ها بهتر بخوابید. به عبارت دیگر، وقتی که از حمایت اجتماعی برخوردار هستید، احساس آرامش به شما دست خواهد داد. احساس امنیت در روابط اجتماعی تان می‌تواند برای سلامتی روانی شما بسیار مفید و مطلوب باشد.

در آغوش گرفتن یکی از عزیزان می‌تواند منجر به کاهش کورتیزول (هورمون استرس) شود، زیرا لمس، بخشی از مغز را که به تهدیدات پاسخ می‌دهد، غیرفعال می‌کند. علاوه براین ترشح اکسی توسین اثرات آرام بخش دارد که می‌تواند خواب آرام تری را برای شما رقم بزند.

افزایش احساس لذت

مطالعه‌ای که بر روی نخستی‌ها انجام شد، نشان داد که “لمس” در آنها پیوندهای اجتماعی را ایجاد می‌کند که به حفظ روابط اجتماعی شان می‌انجامد. علاوه بر این، لمس از نظر بیولوژیکی تقویت می‌شود تا لذت بخش باشد و روی همان سیستم‌های مغزی اثر می‌گذارد که مواد افیونی انجام می‌دهند تا پاداش‌ها را تقویت و سرخوشی ایجاد کنند.

بهبود و تقویت سیستم ایمنی

خبر خوب برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا این است که در آغوش گرفتن ممکن است شما را سالم نگه دارد! در یک مطالعه، آنهایی که بیشتر در آغوش گرفته می‌شدند، معمولا کمتر مریض می‌شدند و زمانی که بیمار می‌شدند، اختلال آنها شدت کمتری داشت. این مسئله به طور بالقوه به علت مزایای حمایت اجتماعی به خوبی درک شده است.

تاثیر بر سلامت قلب و عروق

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در آغوش گرفتن برای قلب شما مفید است. نه فقط به شکلی هیجان انگیز بلکه برای سلامت فیزیکی واقعی شما نیز موثر است. در یک مطالعه، در آغوش گرفتن به مدت 20 ثانیه تاثیری بر کاهش فشار خون شرکت کنندگان در آن لحظه داشت. این اثر از جمله پس از خروج همسرشان از اتاق مشاهده شد.

فشار خون آنها به طور قابل توجهی کمتر از فشار خون گروه کنترل در مطالعه بود که کسی آنها را در آغوش نمی‌گرفت. محققان پیشنهاد کردند که این مسئله ممکن است به تحمل بهتر استرس مربوط شود، که به طور کلی منجر به بهبود سلامت قلب در طولانی مدت می‌شود.

دعوا و درگیری کمتر در رابطه

در یک رابطه عاشقانه، یکی از اثرات در آغوش گرفتن این نکته است که ممکن است منجر به ایجاد درگیری و دعوای کمتری شود. اگر در یک رابطه عاشقانه هستید، بهتر است بدانید که شواهد نشان می‌دهند هر چه زوج‌ها بیشتر همدیگر را در آغوش بگیرند، تعارض بین فردی کمتری را تجربه می‌کنند.

تصور می‌شود که این نتیجه به این علت است که در آغوش گرفتن به عنوان سیگنالی از حمایت اجتماعی تلقی می‌شود و بنابراین احساسات منفی بالقوه را کاهش می‌دهند. در آغوش گرفتن به عنوان یک راه حل کلی در برابر استرس عمل می‌کند. تماس بین فردی با افزایش امنیت و دلبستگی، حمایت بیشتر از سوی شریک زندگی، صمیمیت بیشتر، رضایت بیشتر از رابطه و حل آسان‌تر تعارضات مرتبط است که همگی از راه حل‌های مسالمت‌آمیزتر و درگیری و دعوای کمتر پشتیبانی می‌کنند.

تسکین علائم درد

آغوش یا لمس ممکن است علائم درد را بهبود بخشد. بیماران سرطانی که از این روش استفاده کردند، درد بعد از عمل کمتری تجربه و همچنین از مسکن‌های مخدر کمتری استفاده کردند. بنابراین، می‌توان گفت که این روش می‌تواند در کنترل احساس درد تا حدودی موثر باشد.

بهبود عملکرد تیمی

لمس فیزیکی حتی با بهبود عملکرد فیزیکی نیز مرتبط است. مطالعه‌ای که در انجمن ملی بسکتبال (NBA) مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که تیم‌هایی که نرخ لمس بالاتری داشتند (از جمله در آغوش گرفتن) بهتر از تیم‌هایی با نرخ لمس پایین‌تر عمل کردند. زیرا با در آغوش گرفتن و لمس،‌ بازیکنان می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند.

مهربانی بیشتر نسبت به خود

یک مطالعه نشان داد که اکسی توسین ممکن است به شما کمک کند تا نسبت به خودتان دلسوزتر باشید. در واقع، این مسئله منجر به کاهش سطح کورتیزول یا هورمون استرس می‌شود. کسانی که به در آغوش گرفته شدن پاسخ مثبت دادند، افرادی بودند که معتقد بودند از حمایت اجتماعی برخوردار هستند و اکسی توسین (حتی اگر در مطالعه به صورت شیمیایی تجویز شد!) فقط این باورها را تقویت کرد.

بغل و محبت || پزشکتچگونه از قدرت در آغوش گرفتن (خود یا دیگران) استفاده کنیم؟

اول از همه، هر نوع آغوشی بهتر از بی آغوشی است و هیچ راه اشتباهی برای بغل کردن وجود ندارد! اما اگر می‌خواهید تمام مزایایی را که ممکن است، از آغوش دریافت کنید، می‌توانید بر اساس گفته‌های علمی عمل کنید. یک مطالعه نشان داد که در آغوش گرفتن 5 ثانیه‌ای و 10 ثانیه‌ای با درجه لذت بالاتر (نسبت به آغوش ۱ ثانیه‌ای) مرتبط است.

در شرایطی که اگر تنها زندگی می‌کنید یا با در آغوش گرفته شدن توسط دیگران راحت نیستید، هیچ جایگزینی برای اینکه بتوانید دست خود را دراز کنید و آنها را لمس کنید، وجود ندارد‌. اما هنوز راه‌هایی برای فعال کردن هورمون‌های مرتبط با احساس خوب که در اثر در آغوش گرفتن آزاد می‌شوند، وجود دارد.

خودت را در آغوش بگیر! احتمالاً احمقانه به نظر می‌رسد، اما شرایطی که در آن دستان خود را به دور خود قرار می‌دهید، می‌تواند درد را کاهش دهد. زیرا در آغوش گرفتن خود چیزی نیست که بدن شما انتظارش را دارد. این وضعیت یک احساس غیر معمول است که مغز شما را گیج می‌کند، زیرا سعی می‌کند بفهمد که این احساس از کجا می‌آید.

سپس درد مسدود می‌شود، زیرا هنگامی که دست‌هایتان را روی بدن خود می‌گذارید، سیگنال‌ها به معنای واقعی کلمه از نورون‌ها و سیستم عصبی شما عبور می‌کنند. خودت را آنطور که دوست داری در آغوش بگیر. برای ایجاد حسی که به دنبالش هستی، تا زمانی که دوست داری می‌توانی این کار را انجام دهی!

زندگی با حیوان خانگی

در صورتی که در خانه‌تان گربه یا سگ خانگی دارید، آنها را نوازش کنید! سرگرم شدن با یک حیوان خانگی، هورمون نوازش را ترشح می‌کند. این عمل، همان کاری که در هنگام در آغوش گرفتن یک انسان انجام می‌شود، عملی می‌کند.

به طور کلی تصور می‌شود که لمس یک حیوان خانگی اعصاب حسی شما را فعال می‌کند و باعث می‌شود هورمون‌های مرتبط با احساس خوب در بدن شما ترشح شود. نوازش یک حیوان به ایجاد دلبستگی بین شما کمک می‌کند. در واقع این اثر، همان کاری که تماس پوست به پوست با یک انسان انجام می‌دهد.

سخن آخر

در صورتی که احساس ناراحتی می‌کنید یا احساس می‌کنید که از لمس و آغوش محروم شده‌اید، از دوست، شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید که شما را بغل کند تا بتوانید فواید مثبت آغوش برای سلامت روحی و جسمی را احساس کنید.

علاوه براین سعی کنید خود را در آغوش بگیرید یا حتی حیوان خانگی‌تان را در آغوش بگیرید تا ترشح هورمون‌های مرتبط با احساس خوب در مغزتان تقویت شود. اگر متوجه شدید که با محرومیت شدید لمسی روبرو هستید یا احساس تنهایی می‌کنید، یک متخصص اعصاب و روان می‌تواند به شما کمک کند تا با هر گونه احساسات منفی مقابله کنید.

یک پزشک با تجربه و متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا به روشی سالم با مشکلات خود کنار بیایید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز