لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ترس از آمپول زدن

ترس از آمپول زدن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ترس از آمپول زدن، شاید برای شما خنده دار باشد که این هم نوعی از فوبیا است که مبتلایان به آن از آمپول و سوزن زدن می ترسند. آیا فوبیا یا ترس از آمپول زدن بر سلامت شما یا فرزندتان تأثیر می گذارد؟ ما در این مقاله در مورد علائم و علل تریپانوفوبیا یا همان ترس از تزریق سوزن و تکنیک های اثبات شده ای که می توانید برای غلبه بر این مشکل استفاده کنید، مطالب و راهکارهایی ارائه داده ایم.

فوبیا سوزن چیست؟

آیا فکر فرو رفتن سوزن در پوست شما باعث تپش قلب و ناراحتی معده می شود؟ آیا اضطراب شما آنقدر زیاد است که از مراجعه به پزشک، واکسن و سایر اقدامات پزشکی به طور کلی اجتناب می کنید؟ فوبیای سوزن بسیار گسترده تر از آن چیزی است که تصور می کنید. بررسی ها نشان دادند که تقریباً 25٪ از بزرگسالان ترس شدید از سوزن یا تزریق آمپول را تجربه می کنند. مطالعه دیگری تخمین زده است که حدود 63 درصد از جوانان 6 تا 17 ساله دارای همان نوع فوبیا هستند. نام این بیماری رایج، تریپانوفوبیا است.

مانند سایر فوبیاها، تجربه تریپانوفوبیا بازتابی از شخصیت یا «سرسختی» شما نیست. این بیماری می تواند افراد را از هر طبقه ای بدون در نظر گرفتن سن، شغل یا جنسیت تحت تاثیر قرار دهد. حتی برخی از ورزشکاران حرفه ای از آمپول زدن بیزارند.

اضطراب ناشی از سوزن زدن بسیار واقعی است. حتی می تواند به انواع مختلف ابعاد زندگی شما یا فرزندتان تأثیر منفی بگذارد. ممکن است در طول روزها و شب‌های منتهی به یک عمل پزشکی، اضطراب یا بی‌ خوابی شدیدی را تجربه کنید. یا حتی تصمیم بگیرید از آزمایش، درمان یا روش های دندانپزشکی که برای حفظ سلامتی شما یا بهبود کیفیت زندگی شما طراحی شده اند صرف نظر کنید. افرادی که ترس از آمپول زدن دارند نیز احتمالاً در مورد واکسینه شدن در برابر ویروس هایی مانند COVID-19 نیز تردید دارند.

اگر کودک شما از آمپول می ترسد، ممکن است همیشه برای آماده‌سازی او برای مراجعه به پزشک مشکل داشته باشید. صرفاً گفتن این که واکسن های پزشکی مفید هستند، احتمالاً کمکی به کاهش اضطراب آنها نخواهد کرد. اما اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن اضطراب و کنترل مجدد سلامت و تندرستی خود انجام دهید.

علائم فوبیای سوزن

ترس از آمپول زدن | پزشکت

برای افراد در هر سنی، تزریق های پزشکی اغلب ناخوشایند هستند. احتمالاً باعث ایجاد درد عصبی می شود. بنابراین، هنگام برخورد با کودکان، در تشخیص اینکه آیا آنها ترس عادی دوران کودکی از سوزن زدن دارند یا فوبیای شدیدتری دارند، می تواند به خصوص سخت باشد. حتی احتمال ترس شما از آمپول زدن می تواند مشکل باشد.

فوبیا باعث درجاتی از اختلالات جسمی یا روانی می شود و این در زندگی فرد تاثیر می گذارد. اگر به دلیل ترس از تزریق به طور کامل از بیمارستان یا تزریق واکسن اجتناب می کنید، احتمالاً شما فوبیا دارید.

در  موارد شدید ممکن است وقتی به سوزن زدن فکر می کنید و یا کسی را در حین تزریق آمپول  می بیند دچار اضطراب و علائم آن  شوید. علائم فوبیا از سوزن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • تعریق
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • بی خوابی
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب تند
  • تنگی قفسه سینه
  • دشواری در تنفس

علاوه بر این، احتمال دارد بزرگسالان در واکنش به دیدن سوزن یا خون، فشار خون آنها به طور ناگهانی کاهش یابد یا حتی غش کنند. این پاسخ غیرارادی در کودکان کمتر دیده می شود.

عوامل خطر در فوبیا از آمپول زدن

افرادی که به درد، بسیار حساس هستند یا سابقه اضطراب دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد ترس از آمپول زدن هستند. داشتن اعضای خانواده مبتلا به فوبیای سوزن نیز می تواند یک عامل خطر باشد، که نشان می دهد یک جزء ژنتیکی در این بیماری وجود دارد.

چرا بعضی ها از آمپول زدن می ترسند؟

ترس از آمپول زدن | پزشکت

بسیاری از افراد مبتلا به فوبیا از آمپول زدن می‌توانند علت ترس خود را به یک حادثه خاص که باعث احساس وحشت و ناتوانی در آنها شده است، جستجو کنند.

شاید یک پزشک هنگام تزریق به شما در دوران کودکی بسیار بد برخورد کرده است، یا شما را برای تزریق نگه داشته است. تجربه ناخوشایند یا آسیب‌زا دیگری در یک محیط پزشکی داشته‌اید. همچنین اگر والدین در حین تزریق آمپول، بیش از حد مضطرب باشند، کودک دچار فوبیای سوزن می شوند.

در حالی که تنها یک تجربه  ناخوشایند در مطب پزشک می تواند زمینه را برای اضطراب آور در مراحل بعدی زندگی فراهم کند، همچنین ممکن است علت اصلی ترس خود از آمپول زدن را شناسایی نکنید. شاید به نظر می رسد که شما همیشه از تزریق، سوزن و محیط های بیمارستان وحشت داشته اید.

با این حال، منبع ترس شما از سوزن هرچه که باشد، نیازی به احساس خجالت یا فرار از اقدامات پزشکی نیست. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر ترس خود انجام دهید.

چگونه بر ترس از آمپول زدن غلبه کنم؟

داشتن یک ذهنیت مثبت می تواند باعث شود که کنترل بیشتری بر موقعیت داشته باشید. بنابراین، تکنیک های مختلفی که در زیر به آنها اشاره شده است را در نظر بگیرید و از هر ترکیبی از آنها برای مدیریت فوبیای خود استفاده کنید. اگر کودک شما از آمپول می ترسد، به او کمک کنید تا با تکنیک های ساده ای که می تواند در زمانی که اضطراب او به اوج می رسد، با آن مقابله کند.

همیشه به فردی که تزریق را انجام می دهد در مورد فوبیای سوزن زدن خود یا فرزندتان و اینکه چگونه قصد دارید آن را مدیریت کنید، مشورت کنید. این فوبیا به قدری رایج است که اکثر پزشکان آن را درک می کنند و هر کاری که بتوانند برای کمک به بیمار انجام می دهند.

تزریقات را در زمان های آرام انجام دهید. در صورت امکان، تزریقات را در زمان‌هایی برنامه‌ریزی کنید که کلینیک ها خلوت باشند، چون کسی که تزریق می کند عجله کمتری دارد. احتمال اینکه در صف انتظار بمانید کمتر است. نشستن طولانی مدت در یک اتاق انتظار شلوغ یا مشاهده تزریق آمپول توسط دیگران تنها باعث افزایش اضطراب شما می شود.

مواجهه با ترس از سوزن: نمونه نردبان ترس

به جای اینکه به طور کلی از سوزن زدن دوری کنید، یک تکنیک مهم در غلبه بر فوبیای خود این است که با ترس های خود در یک مرحله در زمان روبرو شوید. با قرار دادن تدریجی خود در موقعیت های مرتبط با سوزن به روشی ایمن، کنترل بیشتری بر ترس خود خواهید داشت.

برای شروع، فهرستی از موقعیت های مرتبط با آمپول زدن ایجاد کنید که باعث ایجاد اضطراب برای شما می شود. بالای لیست باید موقعیتی باشد که بیشترین ناراحتی را برای شما ایجاد کند. پایین لیست را برای موقعیتی که کمترین ناراحتی را برای شما ایجاد می کند، اختصاص دهید. وسط لیست را با ترس های دیگر مرتبط با سوزن که بر اساس شدت مرتب شده اند پر کنید.

سعی کنید به تدریج از پایین لیست به بالا بررسی کنید و هر بار ترس خود را برطرف کنید. زمانی که از مدیریت پله فعلی اطمینان دارید، به پله بعدی بروید. هر چه بیشتر خود را در معرض هر شدت ترس قرار دهید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

راهکارهای بعدی می توانند در مدیریت اضطراب شما در طول صعود و همچنین زمانی که تزریق می کنید مفید باشند.

تمرینات تنفسی را تمرین کنید.

مطالعات نشان می دهد که تمرینات تنفسی می تواند درد را در حین تزریق کاهش داده و به آرامش ذهن و بدن کمک کند. یک تمرین تنفس آهسته و عمیق باعث افزایش میزان اکسیژن در خون شما می شود و به بدن شما سیگنالی برای آرامش می دهد. ضربان قلب، فشار خون و تنش عضلانی شما کاهش می یابد.

الگوهای تنفسی مختلف را تا زمانی که الگوی مناسب خود را پیدا می کنید، آزمایش کنید. بیشتر تمرینات شامل یک دم آهسته و عمیق است که به دنبال آن یک بازدم کمی طولانی تر انجام می شود. به عنوان مثال، 4 ثانیه دم، 4 ثانیه نگه دارید و 8 ثانیه بازدم کنید. یکی دیگر از تمرینات ممکن به سادگی شامل دم به مدت 7 ثانیه و بازدم به مدت 11 ثانیه است.

تکنیک های مهار درد را امتحان کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به مقابله با تزریق، پیشگیری از درد ناشی از تزریق است. می توانید این کار را با استفاده از یک بی حس کننده موضعی (پماد بی حس کننده) روی ناحیه انجام دهید. یک کرم بدون نسخه این کار را انجام می دهد، اما حتماً دستورالعمل های روی بسته بندی را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

اکثر کرم های موضعی باید حدود 30 دقیقه قبل از تزریق استفاده شوند. احتمالاً باید آن را در چندین نقطه بمالید، زیرا تشخیص دقیق محل تماس سوزن با پوست دشوار است. همچنین در نظر داشته باشید که برای پرس و جو در مورد هر گونه بی حس کننده موضعی که در محل موجود است، با پزشک مشورت کنید.

همچنین دستگاه های ساده ای وجود دارند که می توانند به پیشگیری از درد در نزدیکی محل تزریق کمک کنند، این دستگاه ها از ترکیبی از ارتعاشات و یک کمپرس سرد قابل جابجایی استفاده می‌کنند تا سیگنال‌های درد را که در طول تزریق به مغز شما ارسال می‌شود، مختل کند. طراحی زیبا و رنگارنگ آن را به گزینه خوبی برای استفاده برای کودکان تبدیل می کند، اما برای بزرگسالان نیز کار می کند.

تکنیک حواس پرتی

استفاده از تکنیک های حواس پرتی می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را از تزریق دور کنید. اگر بزرگسال هستید و فوبیای سوزن دارید، شاید بتوانید با کسی که تزریق می کند احساس راحتی کنید و حین تزریق صحبت کنید تا حواس خود را پرت کنید.

یا اگر کمی درونگراتر هستید، می توانید به سادگی از حواس خود برای درگیر شدن با محیط اطراف خود استفاده کنید. می توانید به پوستر های اطراف دقت کنید یا حتی به آهنگ مورد علاقه‌تان در گوشی خود گوش دهید.

اگر نوجوان شما نیاز به حواس‌پرتی دارد، می‌تواند پیام‌های متنی یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی را در تلفن خود  را برای او در حین تزریق بخواند. گپ زدن مستقیم با نوجوان خود یا تشویق گفتگو بین او و تزریق کننده نیز می تواند حواس پرتی مفیدی ایجاد کند.

وقتی صحبت از پرت کردن حواس کودکان به میان می آید، گزینه های بیشتری دارید. با آنها حرف بزنید یا داستان یا آهنگی را در حین دریافت تزریق برای آنها بخوانید. در حالی که تلاش برای نگه داشتن کودک تنها به شدت به او آسیب وارد می کند، نوع لمس صحیح والدین می تواند هورمون های “احساس خوب” را ترشح کند که ممکن است به کاهش درد کمک کند. اجازه دهید فرزندتان به راحتی در دامان شما بنشیند، دست او را بگیرید یا در حالی که در حال تزریق است او را در آغوش بگیرید.

خطر غش را برطرف کنید.

ترس از آمپول زدن | پزشکت

برخی از افراد ممکن است قبل یا در حین تزریق غش کنند و این از دست دادن کوتاه هوشیاری می تواند فوبیا را بدتر کند. غش، به دلیل افت فشار خون است. این یک واکنش وازوواگال است. یک رفلکس غیر ارادی که توسط محرک های خاصی مانند دیدن خون یا یک سوزن فعال می شود.

اگر سابقه غش در حین تزریق دارید، از قبل به پزشک اطلاع دهید. همچنین می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بپرسید آیا می توانید دراز بکشید و پاهای خود را در حد سطح قلب بالا ببرید.
  • کم آبی بدن خطر غش را افزایش می دهد، بنابراین با نوشیدن آب قبل از تزریق از غش کردن پیشگیری کنید.
  • به طور مکرر عضلات پا و باسن خود را منقبض کرده و رها کنید. این تمرین سریع خون را در بدن پمپاژ می کند و می تواند رفلکس را که باعث غش می شود متوقف کند.

درمان حرفه ای برای ترس از سوزن

اگر فوبیای سوزن شدید دارید، به دنبال گزینه های درمانی حرفه ای باشید. این گزینه ها شامل مواجهه درمانی، درمان شناختی رفتاری (CBT) و دارو درمانی است.

درمان از طریق مواجهه

مواجهه درمانی می تواند راهی موثر برای کمک به کودکان و بزرگسالان برای غلبه بر فوبیای سوزن زدن باشد. یک روانشناس فوبیای شما را ارزیابی می کند و سپس مجموعه ای از قرار گرفتن در معرض سوزن را برای شما ایجاد می کند. ممکن است با نگاه کردن به تصویر یک سوزن شروع شود. این کار شبیه به روش نردبان ترس است که در راهکار های خودیاری مطرح شده است، اما یک متخصص شما را در هر مرحله در یک محیط امن راهنمایی می کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما کمک می کند تا افکار و ادراکات منفی خود را در اطراف خود شناسایی و اصلاح کنید. به عنوان مثال، یک درمانگر ممکن است به شما کمک کند تعمیم‌های بیش از حد را به چالش بکشید، مانند «من همیشه در حین تزریق آمپول غش می‌کنم» و انتظارات واقع‌بینانه‌تری داشته باشید.

سخن آخر

حتی اگر تصمیم دارید به دنبال درمان حرفه ای باشید، راهکارهای خودیاری همچنان می تواند کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید که ترس از آمپول زدن، خجالت آور نیست. شما تنها کسی نیستید که سعی می کنید بر ترس از سوزن غلبه کنید. با طرح ریزی یک برنامه عمل و برداشتن گام هایی برای غلبه بر ترس خود، در نهایت می توانید در هنگام آمپول زدن احساس آرامش و کنترل بیشتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز