لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شایع ترین علل فراموشی

شایع ترین علل فراموشی | پزشکت
فهرست مطالب

قبل از بررسی شایع ترین علل فراموشی، باید بدانیم که، فراموشی زمانی است که نمی‌توانید خاطرات جدید بسازید یا تجربیات یا خاطرات قدیمی را به خاطر بیاورید. فراموشی معمولاً ناگهانی اتفاق می افتد و علت مشخصی دارد. انواع دیگر از دست دادن حافظه، مانند زوال عقل، اغلب به تدریج ایجاد می شود. فراموشی می‌تواند موقت یا دائمی باشد و ممکن است از دست دادن حافظه جزئی یا کلی داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به فراموشی در به یاد آوردن گذشته مشکل دارند که به آن فراموشی رتروگراد می گویند. دیگران نمی توانند خاطرات جدیدی به نام فراموشی انتروگراد ایجاد کنند.

نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها موارد دراماتیک فراموشی کامل را به تصویر می‌کشند که معمولاً پس از تصادف رانندگی یا آسیب‌های دیگر رخ می‌دهد. در بیشتر موارد، فراموشی به آن شدتی که نشان داده شده نیست و در موارد تروما، به طور ناگهانی درمان نمی شود، بلکه درمان روندی تدریجی دارد. فراموشی تجزیه ای معمولاً پاسخی به یک عامل استرس زای خاص است.

فراموشی همچنین ممکن است پس از آسیب مغزی، تشنج یا حتی استرس شدید رخ دهد. در حالی که می‌تواند با زوال عقل همپوشانی داشته باشد، فراموشی معمولاً منجر به از دست دادن حافظه عمیق‌تر می‌شود. از دست دادن حافظه عمیق‌تر شامل علائمی مانند عدم شناخت افرادی که می شناسید یا به خاطر سپردن رویدادها یا اطلاعات است. دمانس پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان بدتر می شود، در حالی که فراموشی ممکن است به همان شکل باقی بماند یا حتی با گذشت زمان بهبود یابد.

7 علل شایع فراموشی کدامند؟

شایع ترین علل فراموشی | پزشکت

از آنجایی که فراموشی به طور ناگهانی اتفاق می افتد، باید برای بررسی هر گونه مشکل جدی پزشکی به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به فراموشی ممکن است از علائم خود آگاه نباشند و ممکن است به کمک دیگران برای شناسایی آن نیاز داشته باشند.

آسیب تروماتیک مغزی از شایع ترین علل فراموشی

آسیب مغزی تروماتیک (TBI) ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما ضربه خورده، یا ضربه ای به سرتان وارد شود. طبق گفته آکادمی جراحان مغز و اعصاب آمریکا، TBI در بزرگسالان بالای 75 سال، کودکان بسیار جوان و بزرگسالان جوان، 15 تا 24 سال شایع‌تر است. ضربه مغزی شکل خفیف TBI است. از آنجایی که ممکن است به یاد نداشته باشید که دقیقاً قبل یا بعد از آسیب چه اتفاقی افتاده است، پزشک شما به آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی (توموگرافی کامپیوتری) یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) نیاز خواهد داشت..

علائم آسیب تروماتیک مغزی، عبارتند از:

  • تغییر بینایی
  • سردرد جدید
  • بی حسی عمومی
  • احساس تحریک پذیری

درمان شما بر اساس شدت آسیب است. اگر ضربه مغزی دارید، ممکن است نیاز به استراحت و درمان داشته باشید. فراموشی شما احتمالا با این اقدامات بهبود می یابد. ممکن است برای سردرد به داروهایی مانند آمی تریپتیلین نیاز داشته باشید. اگر یک مورد شدید TBI دارید، ممکن است به داروها و درمان‌هایی برای مدیریت تشنج، خونریزی در مغز یا جراحی نیاز داشته باشید.

فراموشی جهانی گذرا (TGA)

فراموشی جهانی گذرا (TGA) زمانی است که شخصی به طور ناگهانی قادر به ایجاد خاطرات جدید نیست ولی خاطرات قبلی حفظ می شود. با TGA، ممکن است در ابتدا تشخیص ندهید که فراموشی دارید. اما اطرافیان شما متوجه می شوند که در حال تکرار سوالاتی در مورد رویدادهایی هستید که اتفاق افتاده است. TGA در بزرگسالان 50 تا 80 ساله رخ می دهد و معمولاً کمتر از 24 ساعت طول می کشد. هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث TGA می شود. ممکن است ناشی از اختلال جریان خون، اختلال تشنج، میگرن یا استرس باشد.

پزشک شما اسکن MRI و نوار مغزی (EEG) را انجام می دهد که فعالیت الکتریکی مغز را بررسی می کند. این آزمایشات سکته مغزی یا تشنج را رد می کند. درمان خاصی برای TGA وجود ندارد، اما پزشک شما باید خطر سکته مغزی شما را ارزیابی کند.

تشنج از شایع ترین علل فراموشی

تشنج انتشار ناگهانی و غیر طبیعی سیگنال های الکتریکی در مغز است. به طور معمول این سیگنال ها به طور هماهنگ از یک سلول به سلول دیگر منتقل می شوند، اما در طول تشنج هیچ الگوی وجود ندارد. معمولاً فرد به یاد نمی آورد که تشنج کرده و چه اتفاقی درست قبل یا بعد از تشنج افتاده است. افرادی که آسیب های قبلی به مغز، سکته مغزی و سابقه خانوادگی تشنج دارند، بیشتر در معرض خطر تشنج هستند.

علائم تشنج عبارتند از:

  • گیجی
  • گزگز زبان
  • تشنج را به یاد نمی آورید.
  • لرزش کل بدن یا قسمتی از بدن

اگر تشنج در شما تشخیص داده شود، یک داروی ضد تشنج مانند لوتیراستام به شما داده می شود. برخی از مردم متوجه خواهند شد که “دوست ندارند درباره گذشته خود صحبت کنند”، اما در برخی موارد به این دلیل است که آنها در واقع بخشی از این خاطره را فراموش کرده اند. پس از یک شرح حال دقیق، اغلب می توان علت فراموشی را تعیین کرد، اما در موارد دیگر، تصاویری از مغز – به ویژه با MRI و همچنین آزمایشگاه ها – مورد نیاز است.

زوال عقل از شایع ترین علل فراموشی

شایع ترین علل فراموشی | پزشکت

زوال عقل به آرامی حافظه و توانایی تفکر و به خاطر سپردن را از بین می برد. انواع مختلفی از زوال عقل مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل فرونتومپورال وجود دارد. بر خلاف انواع دیگر فراموشی، از دست دادن حافظه در زوال عقل پیشرونده است. زوال عقل همچنین منجر به مشکلاتی در انجام وظایفی مانند مراقبت از خود و علائم عصبی مانند مشکل در صحبت کردن و راه رفتن می شود. درمان زوال عقل پیچیده است و بر کمک به افراد برای حفظ عملکرد ذهنی خود، مدیریت علائم رفتاری و کند کردن پیشرفت بیماری متمرکز است.

سندرم WKS از شایع ترین علل فراموشی 

سندرم (WKS) ناشی از کمبود تیامین است که ویتامین B1 نیز نامیده می شود. این وضعیت شامل طیف گسترده ای از مرحله حاد، به نام آنسفالوپاتی Wernicke، تا مرحله مزمن، به نام سندرم کورساکوف است. در انسفالوپاتی Wernicke، افراد ممکن است دچار گیجی، مشکل در راه رفتن و حرکات تند چشم شوند. سندرم کورساکوف می تواند باعث سردرگمی شود، یعنی زمانی که افراد خاطرات نادرستی ایجاد می کنند و متقاعد می شوند که اطلاعات درست است. احتمال بروز WKS در افراد مبتلا به اعتیاد به الکل بیشتر است. اما سایر افراد مبتلا به کمبودهای تغذیه ای ممکن است در معرض خطر باشند، از جمله افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند یا به غذای کافی دسترسی ندارند، کسانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند و کسانی که بیماری های جدی مانند سرطان یا ایدز دارند.

علائم این وضعیت عبارتند از:

  • سردرگمی و فراموشی
  • سوسو زدن حرکات چشم
  • راه رفتن تند، ناپایدار یا ناهماهنگ
  • ناتوانی در حرکت دادن چشم در جهات خاص
  • احساس گیجی و بی معنی بودن در حین صحبت کردن

آنسفالوپاتی Wernicke می تواند یک بیماری جدی و خطرناک باشد. افراد مبتلا به WKS باید الکل را ترک کنند. پزشکان تیامین را از طریق تزریق داخل وریدی به شما می‌دهند، مکمل‌های تیامین را تجویز می‌کنند و سایر علائم مانند بی‌قراری یا ترک را با داروهای بنزودیازپین درمان می‌کنند. اگر راه رفتن مشکل است، فیزیوتراپی نیز ممکن است مورد نیاز باشد. درمان زودهنگام بهترین شانس را برای بهبودی از WKS ارائه می دهد.

آنسفالیت ویروسی

آنسفالیت تحریک و التهاب مغز است. خطرناک ترین نوع آنسفالیت ناشی از عفونت ویروسی است که اغلب ویروس هرپس سیمپلکس است. سایر ویروس ها مانند ویروس نیل غربی که از طریق نیش پشه منتقل می شود نیز می توانند باعث انسفالیت شوند. ویروس ها می توانند به بخشی از مغز به نام لوب تمپورال که مسئول حافظه است آسیب بزنند. به همین دلیل، خطر از دست دادن حافظه و تشنج زیاد است.

افراد مبتلا به انسفالیت ویروسی معمولاً خیلی سریع علائم را بروز می دهند و می توانند در عرض چند روز از حالت عادی به بیماری شدید تبدیل شوند. پزشک شما علائمی مانند سردرد شدید و تب را بررسی خواهد کرد. ممکن است به آزمایش‌های تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی و پونکسیون کمری (تپ ستون فقرات) نیاز داشته باشید. آنسفالیت ویروسی با داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر که از طریق تزریق داخل وریدی تجویز می شود، درمان خواهد شد. طبق گفته انجمن انسفالیت، حتی با درمان، خطر مرگ می تواند تا 20٪ باشد. شروع زودهنگام درمان ضد ویروسی شانس شما را برای بهبودی افزایش می دهد.

سایر علل احتمالی فراموشی

سایر شرایطی که ممکن است باعث فراموشی شود عبارتند از:

  • میگرن
  • اختلال استرس حاد
  • اختلال هویت شخصیت
  • الکل و مواد مخدر مانند باربیتورات ها

مراجعه به پزشک در زمان بروز فراموشی

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید:

  • فراموشی پس از ضربه به سر
  • عدم توانایی در شناسایی خود
  • گیجی شدید یا احساس سردرگمی
  • عدم شناسایی دوستان نزدیک و اعضای خانواده
  • عدم بخاطر آوردن تاریخ و روز یا رویدادهای فعلی
  • از دست دادن ناگهانی حافظه، سردرگمی ناگهانی یا احساس سردرگمی دارید. علائم عصبی مانند ضعف در بازو یا پا، تکلم نامفهوم یا لرزش بخشی از بدن یا کل بدن خود دارید. شما پس از ضربه به سر دچار از دست دادن حافظه یا گیجی شده اید و از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا کومادین استفاده می کنید.

بسته به علل زمینه‌ای، درمانی که ممکن است به حافظه کمک کند شامل موارد زیر است:

  • روان درمانی
  • داروهای تشنج
  • استراحت در منزل
  • مدیتیشن. این تمرین آرام بخش می تواند به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک کند.
  • برنامه خواب منظم. هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و هر شب 8 ساعت بخوابید.
  • کار درمانی. این به افراد کمک می‌کند تا چیزهای جدیدی بیاموزند و در زمانی که فراموشی طولانی‌مدت است، با سبک زندگی جدیدی سازگار شوند.

فراموشی چقدر طول می کشد؟

شایع ترین علل فراموشی | پزشکت

این وضعیت ممکن است کوتاه مدت باشد، کمتر از 24 ساعت طول بکشد، یا بسته به علت آن می تواند طولانی مدت باشد. فراموشی ناشی از از دست دادن موقت جریان خون، حملات صرعی محدود و رویدادهای روانی معمولاً موقتی است. آسیب دائمی به مغز، مانند یک آسیب مغزی تروماتیک، منجر به فراموشی طولانی مدت یا دائمی می شود.

آیا فراموشی قابل برگشت است؟

فراموشی در بسیاری از موارد ممکن است از بین برود، بسته به دلیل آن. اغلب، پس از یک ضربه مغزی خفیف یا از دست دادن حافظه ناشی از دارو، حافظه شما به طور خود به خود باز می گردد. سایر علل شایع از دست دادن حافظه برگشت پذیر شامل تشنج، میگرن و آنسفالیت ویروسی است. اما از دست دادن حافظه ناشی از زوال عقل معمولاً قابل برگشت نیست. مهمترین چیزی که باید به پزشک خود اطلاع دهید این است که اگر علائم دیگری دارید، به ویژه علائم عصبی مانند سردرد، ضعف، اختلال در گفتار، تب.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.