لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علائم اختلالات روانی

شایع ترین علائم اختلالات روانی | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم اختلالات روانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شناخت شایع ترین علائم اختلالات روانی برای افرادی که دائما از  خودشان می پرسند آیا من بیمار روانی هستم؟ آیا من مشکل روانی دارم؟ می تواند تا حدودی موثر باشد. هنگامی که تغییرات احساسی، شناختی و جسمی را تجربه می کنید، زندگی می تواند ترسناک، گیج کننده یا ناراحت کننده باشد. حتی ممکن است از خود بپرسید: “آیا من بیماری روانی هستم؟” این یک سوال طبیعی است، به خصوص از آنجا که طبق آمار NAMI، از هر 5 بزرگسال آمریکایی 1 نفر در سال 2018 دچار نوعی اختلال روانی شده بود. دانش در مورد اختلالات روانی ممکن است اولین قدم عالی در جهت بهبود روانی شما باشد. لیست زیر شامل بسیاری از شایع ترین بیماری های روانی و علائم آنها است.

اختلالات خلقی

فرهنگ لغت روانشناسی APA اختلال خلقی را “یک وضعیت روانی می داند که در آن ویژگی اصلی یک اختلال احساسی طولانی مدت و فراگیر است.” اختلالات روانی موجود در این گروه نه تنها بر احساسات شما بلکه بر افکار و عملکرد بدنی شما نیز تأثیر می گذارد.

افسردگی شدید

افسردگی شدید یکی از اختلالات روانی است که با ناراحتی مداوم و علائم دیگر مشخص می شود. با این حال، اگر افسردگی شدید داشته باشید، علائم دیوانگی یا هیپومانیک را نخواهید داشت. افسردگی شدید بر احساسات، افکار و جسم تاثیر می گذارد که علائم هر کدام متفاوت است. مانند:

  • افکار. مشکل در تمرکز و تصمیم گیری، افکار خودکشی
  • جسمی. تغییر اشتها و وزن، دردهای بدون دلیل، بی خوابی یا خواب زیاد، خستگی
  • احساسات. غمگین، ناامیدکننده، گناهکار، تحریک پذیری، اضطراب، پوچی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.

اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم یک مشکل بهداشت روانی است که در آن شما علائم افسردگی را در بیشتر روزها به مدت حداقل دو سال تجربه می کنید.

اختلال دوقطبی

چندین اختلال روانی زیر چتر اختلال دوقطبی قرار می گیرد. اگر یکی از این شرایط سلامت روانی را دارید، دوره های افسردگی با هر یک از علائم افسردگی را تجربه خواهید کرد. شما همچنین علائم دیوانگی یا هیپومانیا را خواهید داشت. علائم شیدایی عبارتند از:

  • احساسات. خوش بین، میل به پیشرفت، سرخوش
  • فیزیکی. افزایش انرژی یا تحریک، نیاز به خواب یا غذا کمتر
  • افکار. حواس پرتی، اعتماد به نفس بیش از حد، عدم قضاوت، ریسک شدید

افسردگی پس از زایمان

شایع ترین علائم اختلالات روانی | پزشکت

شما ممکن است در هر زمان از بارداری تا یک سال پس از تولد نوزاد دچار افسردگی شوید. علاوه بر علائم افسردگی دیگر، ممکن است با گریه زیاد، کناره گیری از خانواده، مشکل در پیوند با نوزاد جدید و احساس اینکه مادر بدی هستید احساس کنید. اگر وضعیت سلامت روانی شدید باشد، ممکن است حتی در مراقبت از نوزاد خود نیز دچار مشکل شوید.

اختلال سندرم پیش قاعدگی

علائم بیماری پیش قاعدگی شدیدتر از PMS، شامل تغییرات خلقی، تحریک پذیری و سایر علائم افسردگی همراه با گرفتگی عضلات، نفخ، درد و سردرد است. علائم از یک هفته تا ده روز قبل از قاعدگی شروع می شود و پس از شروع قاعدگی برطرف می شود.

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی با نگرانی، ترس و عصبی شدن بیش از حد ایجاد می شود. با این حال، هر وضعیت سلامت روانی منحصر به فرد است و اغلب هنگامی که علائم را می شناسید، تشخیص آن نسبتاً آسان است.

اختلال اضطراب فراگیر

GAD یکی از اختلالات روانی است که با نگرانی و تنش مشخص می شود. علائم آن غالباً با آنچه اتفاق می افتد بی ارتباط است و به نظر می رسد بر سلامت روان شما تأثیر نمی گذارد.

  • احساسات. بیقراری، تحریک پذیری
  • افکار. نگرانی بیش از حد، دیدگاه های غیرواقعی، مشکل تمرکز
  • فیزیکی. تنش عضلانی، سردرد، تعریق، حالت تهوع، نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی، خستگی، مشکلات خواب، لرزش

اختلال وسواس فکری عملی

وسواس شامل چندین اختلال روانی است. هر یک از این مشکلات سلامت روان شامل علائم وسواسی و اجباری است که عبارتند از:

  • وسواس. ترس از آلودگی، شک، عدم اطمینان، نیاز به قرینه بودن چیزها، افکار از دست دادن کنترل یا آسیب رساندن به خود، افکار ناخواسته تهاجمی، جنسی، یا مذهبی.
  • اجباری. شستشو و نظافت بیش از حد، شمارش مکرر، پایبندی دقیق به روال عادی، نیاز به اطمینان خاطر دائمی دارد.

پانیک

حملات پانیک ویژگی اصلی بیماری اختلال هراس است. بسیاری از علائم ظاهری فیزیکی دارند، اما این وضعیت از نظر جسمی خطرناک نیست.

  • افکار و احساسات. احساس عاقبت قریب الوقوع، ترس از مرگ، احساس غیرواقعی بودن
  • فیزیکی. حالت تهوع، درد قفسه سینه، سردرد، سبکی سر، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، لرزش، لرز، تعریق، گرفتگی شکم

فوبیا

هراس ها اختلالات روانی هستند که در آنها هنگامی که چیزی باعث ایجاد فوبیا می شود، ترس شدید را احساس می کنید. فوبیا می تواند ترس از ارتفاع، مار، فضاهای بسته یا طیف وسیعی از امکانات دیگر باشد. علائم عبارتند از:

  • احساسات. ترس از مرگ، از دست دادن کنترل، یا غش، احساس جدا شدن از بدن
  • جسمی. ناپایداری، سبکی سر، سرگیجه، احساس خفگی، ضربان قلب سریع، درد یا گرفتگی قفسه سینه، تعریق، گرگرفتگی یا سردی، تنگی نفس، تهوع، سوزن سوزن شدن، لرزش

آگورافوبیا

آگورافوبیا یک چالش سلامت روانی است که در آن شما دارای علائم شدید اضطراب هستید و از رفتن یا حتی فکر کردن در مورد مکان ها و موقعیت هایی که احساساتی مانند درماندگی، خجالت یا احساس تهدید می کنند، اجتناب خواهند کرد.

اضطراب اجتماعی

شایع ترین علائم اختلالات روانی | پزشکت

اضطراب اجتماعی یک مشکل بهداشت روانی ناامیدکننده برای هرکسی است که مایل است یا نیاز به تعامل اجتماعی با افراد دارد. علائم عبارتند از:

  • فیزیکی. سرخ شدن، لرزش، تعریق، ضربان قلب سریع، تهوع، تنگی نفس، سرگیجه، تنش عضلانی
  • رفتارها. اجتناب از صحبت با دیگران یا قرار گرفتن در مرکز توجه، تجزیه و تحلیل عملکرد اجتماعی خود پس از این واقعیت
  • ترس. از قضاوت شدن، خجالت کشیدن، یا تحقیر شدن، از غریبه ها، اینکه دیگران متوجه شوند شما مضطرب به نظر می رسید، علائم جسمی که دیگران ممکن است متوجه شوند.

اختلالات اشتها

اختلالات خوردن اختلالات روانی هستند که هم بر سلامت جسمی و هم روانی شما تأثیر می گذارد. همه آنها شامل احساسات و رفتارهای شدید مربوط به غذا خوردن است.

بی اشتهایی عصبی. بی اشتهایی عصبی یکی از اختلالات روانی اشتها است.  بی اشتهایی عصبی یک مشکل بهداشت روانی است که در آن شما بسیار کم غذا می خورید و معمولاً وزن خود سریع کاهش می دهید که برای دوستان و خانواده شما نگران کننده است. در اینجا چند مورد از رایج ترین علائم اختلال خوردن آورده شده است:

  • احساسات و رفتارها. صحبت در مورد چاق بودن و نیاز به رژیم، گفتن گرسنه نیستید، تصویر بدنی غیر واقعی، پوشیدن لباس های گشاد چند لایه
  • علائم جسمانی. کاهش چشمگیر وزن، گرفتگی معده، بی نظمی قاعدگی، مشکلات خواب، احساس سرمای مداوم، خشکی پوست و ناخن، نازک شدن موها، ضعف عضلانی، بهبود ضعیف زخم و پاسخ ایمنی

بولیمیا. یکی دیگر از این اختلالات روانی، پرخوری عصبی است که در آن شما غذا می خورید و گاهی اوقات در خوردن غذا زیاده روی کنید اما سپس سعی می کنید کالری مصرفی خود را از بین ببرید. هنگام بیماری بولیمیا ممکن است ترس زیادی از افزایش وزن داشته باشید، نگران شکل و اندازه بدن خود باشید، همزمان مقادیر زیادی غذا بخورید، به زور بخواهید استفراغ کنید و بین غذا خوردن روزه بگیرید.

پرخوری. یکی دیگر از مشکلات بهداشت روانی که مردم گاهی اوقات به آن مبتلا می شوند پرخوری است. هنگام پرخوری، شما مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاهی می خورید، اما علائم دیگری نیز وجود دارد.

  • احساسات. اینکه از کنترل خارج شده اید، افسرده هستید، از خودتان متنفر هستید، شرمنده هستید یا ناراحت هستید.
  • رفتارها. غذا خوردن هنگام سیری، غذا خوردن سریع هنگام دویدن، غذا خوردن به تنهایی یا مخفیانه، رژیم غذایی بدون کاهش وزن

اختلالات مرتبط با تروما

شایع ترین علائم اختلالات روانی | پزشکت

وقتی اتفاقی بسیار ناراحت کننده برای شما می افتد، ممکن است دچار اختلالات تروما شوید. اختلالات روانی مرتبط با ضربه ناشی از واکنش هایی به حوادث وحشتناک، نگران کننده یا تهدید کننده زندگی هستند.

اختلال استرس پس از سانحه. رویدادهای استرس زا، مانند درگیری یا حمله، می تواند PTSD را تحریک کند. PTSD در صورت عدم درمان می تواند ماه ها یا سالها ادامه یابد. علائم عبارتند از: خاطرات مزاحم، کابوس، اجتناب از هر چیزی که شما را به یاد رویداد می اندازد، افکار و احساسات منفی، مشکل در خواب، تحریک پذیری، عصبانیت، پرخاشگری و احساس بی حسی.

اختلال استرس حاد. اختلال استرس حاد یکی از شرایط سلامت روانی است که در آن علائم اضطراب را احساس می کنید. علائم معمولاً پس از یک حادثه آسیب زا ظاهر می شوند و تا یک ماه ادامه می یابند. علاوه بر علائم اضطراب، ممکن است احساس بی حسی یا احساس غیرواقعی داشته باشید، یا فلاش بک های زنده داشته باشید یا در به خاطر سپردن رویدادها مشکل داشته باشید.

اختلالات کنترل ضربه

اگر اختلالات کنترل ضربه را دارید، رفتار شما آنقدر خارج از کنترل است که می توانید به خود و دیگران آسیب برسانید.

کلپتومانیا. کلپتومانیا یک مشکل بهداشت روانی است که در آن شما چیزهایی را که نیاز ندارید از دیگران سرقت می کنید. ممکن است درست قبل از اینکه چیزی را بردارید و بعد از آن احساس آرامش کنید، استرس زیادی داشته باشید.

پیرومانیا. اگر مبتلا به پیرومانیا هستید، شیفته آتش هستید و ممکن است چیزهایی را به آتش بکشید، که اغلب به دیگران صدمه می زند یا اموال را در این راه از بین می برد.

اختلال انفجاری متناوب. اختلالات روانی مانند اختلال انفجاری متناوب می تواند به دیگران آسیب برساند و بر سلامت روان شما نیز تأثیر بگذارد. کوچک ترین عامل خشم و خشونت می توان عامل  اختلال انفجاری متناوب باشد. علاوه بر این، همه این انفجارها متناسب با رویدادهایی هستند که دلیل بوجودآورنده اختلال می شوند. یک ناراحتی روزمره می تواند باعث ایجاد خشم شود.

اختلالات روان پریشی

شرایط بهداشت روانی در گروه روان پریشی،  اختلالات روانی هستند که در آنها با واقعیت فاصله دارید. برخی از این مشکلات سلامت روانی مزمن هستند، در حالی که برخی دیگر کوتاه مدت هستند.

اسکیزوفرنی. اسکیزوفرنی یکی از اختلالات شدید روانی مزمن است. علائم معمولاً بین سنین 16 تا 30 سالگی شروع می شوند. این علائم شامل علائم مثبت (اتفاقاتی که می افتد) و علائم منفی (مواردی که وجود ندارد یا کاهش می یابد) است.

  • علائم مثبت. توهم، هذیان، طرز فکر ناکارآمد، اختلالات حرکتی
  • علائم منفی. کاهش احساس لذت در زندگی روزمره، مشکل در شروع کردن فعالیت یا ادامه فعالیت

اختلال اسکیزوافکتیو. این وضعیت سلامت روانی ترکیبی از اختلال اسکیزوفرنی و اختلال خلقی است. دو نوع اختلال اسکیزوافکتیو نوع دیوانگی و افسردگی هستند. علاوه بر علائم دیوانگی، افسردگی و اسکیزوفرنی، فردی که دارای این مشکل روانی است ممکن است گفتار ناسازگار، رفتارهای عجیب و غریب، مشکلات عملکردی در محل کار، مدرسه یا موقعیت های اجتماعی و مشکلات نظافت داشته باشد.

اختلالات شخصیتی

شایع ترین علائم اختلالات روانی | پزشکت

اختلالات شخصیتی مشکلات روانی هستند که سالها و یا حتی در کل زندگی شما باقی می مانند. هنگامی که شما یکی از این اختلالات روانی را دارید، افکار، احساسات و اعمال شما ناکارآمد هستند و ممکن است به روابط شما و دیگر جنبه های زندگی شما آسیب برساند. در اینجا برخی از اختلالات شخصیتی آورده شده است:

خودشیفتگی. افراد مبتلا به اختلال خودشیفتگی همدلی چندانی با دیگران ندارند. آنها خود محور هستند و فکر می کنند قدرت، استعداد و زیبایی فوق العاده ای دارند. در صورت داشتن این مشکل بهداشت روانی، ممکن است انتظار داشته باشید که دیگران مدام از شما تعریف کنند.

مرزی. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی تصور ناپایدار از خود و روابط شدید دارند، دارای تغییرات خلقی و رفتار خودکشی هستند، از تنهایی می ترسند و ممکن است دچار پارانویای گذرا شوند.

اجتنابی. افرادی که دارای این وضعیت روانی هستند نسبت به طرد و انتقاد بسیار حساس هستند. آنها از ارتباط با فردو فعالیت های جدید اجتناب می کنند. آنها ممکن است بسیار خجالتی باشند و نسبت به دیگران احساس حقارت کنند.

پارانوئید. اگر اختلال شخصیت پارانوئید دارید، به دیگران بی اعتماد  و مشکوک هستید. شما به اشتباه تصور می کنید که دیگران سعی می کنند به شما صدمه بزنند یا اینکه قابل اعتماد نیستند. وقتی فکر می کنید دیگران به شما توهین کرده اند، کینه توز خواهید شد.  وقتی دیگران پیشنهاد می کنند که ممکن است به درمان سلامت روان نیاز داشته باشید، حتی به انگیزه های آنها مشکوک خواهید شد.

وابستگی. وقتی دچار اختلال شخصیت وابسته هستید، ممکن است احساس وابستگی بیش از حد به دیگران یا چسبیده و مطیع باشید.  فرد وابسته از تنها بودن، مراقبت از خود، عدم توافق با دیگران، یا عدم موافقت، ترس دارد. ممکن است اعتماد به نفس پایینی داشته باشد و در انجام فعالیت ها به تنهایی دچار مشکل شود. حتی اگر شریک زندگیتان از شما سوء استفاده می کند، ممکن است به جای اینکه به تنهایی بیرون بروید، او را تحمل کنید و اگر رابطه با وجود این پایان یابد، ممکن است احساس کنید که نیاز دارید بلافاصله وارد رابطه دیگری شوید.

اختلالات اعتیاد و سوء مصرف مواد

اختلالات سوء مصرف مواد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و زندگی شما را به طرز عجیبی تحت تأثیر قرار دهد.

گاهی اوقات به سختی می توان تشخیص داد که هنگام استفاده از مواد اعتیادآور، مشکل روانی دارید یا خیر.

ممکن است احساس کنید که باید هر روز چندین بار از مواد اعتیادآور استفاده کنید. ممکن است برای به دست آوردن مواد اعتیادآور سرقت کنید و همیشه نگران نگه داشتن ذخیره آن باشید. شما سعی می کنید استفاده از آن را ترک کنید، اما موفق نمی شوید.

توصیه آخر

اگر هریک از این علائم سلامت روانی را در خود تشخیص دهید، ممکن است با خود فکر کنید “حالا چی؟” ابتدا به این فکر کنید که این مشکلات روانی چگونه بر زندگی شما و اطرافیان شما تأثیر می گذارد.

مشاوران دارای مجوز بصورت آنلاین در دسترس هستند تا بتوانند درمان آنلاین مناسب برای بسیاری از مسائل روحی و روانی را ارائه دهند. بسیاری از افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و سایر اختلالات با پیوستن به یک گروه یا انجمن حمایتی کمک می گیرند. صحبت با یک مشاور ممکن است بهترین قدم بعدی شما برای بهبود سلامت روانی شما باشد. اگر نگران داشتن هر یک از این مسائل روانی هستید، اکنون ممکن است زمان مناسبی برای پیگیری تشخیص و درمان باشد.

درمان آنلاین برای اعتیاد، مشاوره آنلاین برای اختلالات اضطرابی، درمان آنلاین برای افسردگی، درمان آنلاین برای فرسودگی شغلی و هزاران خدمات مشاوره آنلاین فوری و تلفنی با روانپزشک و روانشناس با تجربه و خوب در پزشکت جزء خدمات 24 ساعته پزشکت است که می توانید برای رهایی از هرگونه اختلالات روانی از آن بهره بگیرید. پس برای بهبود وضعیت خود از الان تصمیم بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز