لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اوتیسم در دختران

اوتیسم در دختران || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای کمک به دختران در تشخیص سریعتر اوتیسم، آگاهی والدین از علائم اوتیسم در دختران بسیار مهم است. بنابراین، اوتیسم در دختران چه علائمی را منجر می شود؟ اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نشان می دهد که اختلال طیف اوتیسم (ASD) از هر 44 کودک در ایالات متحده یک نفر را در تمام گروه های قومی تحت تاثیر قرار می دهد و در پسران چهار برابر بیشتر از دختران شیوع دارد. اکنون شواهد مختلف نشان می‌دهد که این نادرست است و اوتیسم در دختران بیشتر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند.

اتیسم طبق سیستم طبقه بندی DSM-5 با مشکلات ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی مشخص می شود. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که معیارهای تشخیص بر اساس شواهد علمی اوتیسم در پسران است. در نتیجه، تشخیص اوتیسم در دختران معمولا دیرتر از پسران اتفاق می افتد.

به همین دلیل، بسیاری از دختران در این طیف بدون حمایت و کمکی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند، زندگی را پشت سر می گذارند و مطمئن نیستند که چگونه برای مشکلاتی که در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند پاسخ دهند. این چالش ها، بسته به وسعت و شدت، می تواند برای دختران جوان و همچنین خانواده آنها فشار روانی ایجاد کند.

علائم اوتیسم در دختران چیست؟

اختلال طیف اوتیسم اغلب به عنوان یک اختلال در “پسر” توصیف می شود، زیرا تعداد پسران مبتلا به تشخیص بیشتر از دختران است. این می تواند به این دلیل باشد که معیارهای تشخیصی اوتیسم اساساً بر اساس تحقیقات انجام شده در پسران مبتلا به اوتیسم است تا زنان. در نتیجه، بسیاری از دختران مبتلا به اوتیسم تا سنین نوجوانی تشخیص داده نمی شوند.

در بسیاری از موارد، دختران مبتلا به اوتیسم در سنین پایین‌تر، در مقایسه با پسران، ظرفیت بیشتری برای تعامل در محیط‌های اجتماعی از خود نشان می‌دهند و اغلب قادر به ایجاد و حفظ دوستی در سنین پایین هستند. این ویژگی برای دختران مبتلا به اوتیسم تشخیص داده نشده مضر است زیرا طبق معیارهای تشخیصی، افراد اوتیستیک فاقد ظرفیت برای تعامل اجتماعی و ارتباط هستند. با این حال، اگر تشخیص داده نشود، ویژگی های اوتیسم با رسیدن به سنین نوجوانی آشکارتر می شود زیرا نیاز به ظرفیت تعامل اجتماعی پیچیده افزایش می یابد.

چالش های مهارت های اجتماعی و ارتباطات

اوتیسم در دختران || پزشکت

اگرچه تشخیص اوتیسم در دختران دشوارتر از پسران است، اما علائمی وجود دارد که می توانید به آنها توجه کنید.

در اینجا چند چالش پیش روی دختران اوتیستیک آورده شده است. به یاد داشته باشید، اوتیسم یک طیف است و در هر فردی به طور متفاوتی ظاهر می شود. با این حال، فهرست زیر برخی از مشکلات «متداول» را که ممکن است دختران مبتلا به اوتیسم با آن مواجه شوند، ارائه می‌کند.

یکی از کلاسیک‌ترین نشانه‌های طیف اوتیسم را می‌توان با نگاه کردن به مشکلات کودکان اوتیسم مربوط به تعاملات اجتماعی دید. تشخیص این موضوع در پسران بسیار ساده تر است زیرا دختران و زنان به طور طبیعی تر از مردان تمایل به انطباق با موقعیت های اجتماعی دارند.

دشواری در حفظ تماس چشمی در طول تعاملات اجتماعی یا فرار از رویدادهای دشوار از طریق پردازش ذهنی یا رویاپردازی می تواند سرنخ هایی را ارائه دهد که دختران ممکن است به اوتیسم  مبتلا باشند.

نمونه های دیگر عبارتند از:

  • مشکلات ارتباطی و زبانی
  • مشکل در توانایی سازگاری
  • مشکل در ایجاد تعامل اجتماعی صمیمی
  • سطوح پایین‌تر توانایی شناختی کلامی
  • درک تحت اللفظی اطلاعات؛ مبارزه با طعنه
  • به زمان بیشتری برای پردازش برای تعامل و تعامل نیاز است.
  • اغلب برای برقراری ارتباط مشکل است. مکالمه آنها به صورت متنی می شود.

مسائل مربوط به پردازش حسی

مشکلات پردازش حسی شامل مشکلات پردازش نور شدید، صدا یا لمس است. همه اینها علائم مشخصه اوتیسم هستند. برای فردی که دارای ASD است، ورودی‌های حسی وجود دارد که نیاز به خودتنظیمی را از طریق تحریک، فروپاشی یا در موارد شدیدتر، رفتارهای آسیب‌رسان به خود افزایش می‌دهد.

چالش های رفتاری

دختران مبتلا به اوتیسم گاهی اوقات می توانند رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند. این وضعیت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که آن ها سعی در برقراری ارتباط با چیزی دارند، یا زمانی که مشکل حسی وجود دارد که سعی در تنظیم آن دارند. از طرف دیگر، می تواند به دلیل یک مشکل فیزیولوژیکی یا مرتبط با سلامتی باشد.

تفکر بصری

تفکر بصری به این مفهوم مربوط می شود که افراد مبتلا به ASD یادگیرندگان بصری هستند و بیشتر به تصویر فکر می کنند تا زبان. این امر برخی از افراد مبتلا به اوتیسم را قادر می سازد تا الگوها را در ذهن خود مفهوم سازی کنند و مشکلات سخت را حل کنند.

علایق و وسواس خاص

افراد در طیف اوتیسم اغلب تمایل به ایجاد علایق و وسواس های خاص دارند. کلیشه های کلاسیکی که در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد، علایق خاص و وسواس در حقایق است. دختران مبتلا به اوتیسم عموماً علاقه محدودی به فعالیت‌ها دارند و اغلب در آنچه که از آن لذت می‌برند بسیار خاص هستند.

با این حال، یک تئوری در مورد اینکه چرا دختران برای تشخیص نادیده گرفته می شوند این است که علایق ویژه آنها اغلب “از نظر اجتماعی قابل قبول تر” از علایق پسران در طیف است. به عنوان مثال، یک دختر نوجوان ممکن است علاقه شدیدی به پسران یا افراد مشهور پیدا کند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها تمایل زیادی به “تطابق” با همسالان خود دارند.

انتخاب نقاب: دلیل غفلت دختران برای تشخیص ASD؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که دلیل اینکه دختران معمولاً تحت تشخیص اختلال طیف اوتیسم هستند این است که معیارهای تشخیصی فعلی بیان اوتیسم در دختران را برآورده نمی کند.

مطالعات کنونی نشان می دهد که حداقل سه مرد به ازای هر یک زن، تشخیص اوتیسم را دریافت می کنند. دو استدلال فعلی توضیحی را پیشنهاد می‌کنند. اولین استدلال می کند که دلیل این اتفاق این است که دختران یک ویژگی ذاتی دارند که آنها را از احتمال ابتلا به اوتیسم “محافظت” می کند. در حالی که استدلال دوم این است که احتمال ابتلای دختران به اوتیسم بیشتر از تخمین‌های داده‌های فعلی است، عامل محدودکننده این است که سوگیری تشخیصی و تغییرات در بیان اوتیسم در دختران تشخیص مثبت را محدود می‌کند.

از بین این دو استدلال، استدلال دوم بسیار بیشتر از دیگری مورد پسند است. مسئله اصلی در مورد معیارهای تشخیصی کنونی این است که نقاب‌های رفتاری که به عنوان معیاری برای تشخیص اوتیسم استفاده می‌شوند بر اساس تصورات از قبل موجود در مورد اینکه اوتیسم چگونه به نظر می‌رسد، است. اینها عمدتاً بر اساس نمونه‌های جمعیت مردانه است که قبلاً مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده بودند.

تفاوت های جنسیتی کودکان اوتیسم از سنین اولیه

بررسی ها نشان می دهد دختران کوچک بیشتر از پسرها در موقعیت‌های اجتماعی از دیگران تقلید می‌کنند و می‌خواهند با بچه‌های دیگر هماهنگ شوند. آنها اغلب راهی برای مخفی سازی علائم خود ایجاد می کنند. رابین یانگ، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه فلیندرز استرالیا و یکی از اعضای تیم هیلر، می‌گوید: همچنین، آن‌ها به دوستی‌ها وسواس دارند و می‌توانند آن‌ها یا یک یا دو متحد نزدیک و همفکر را توسعه دهند.

پسرها بیشتر احتمال دارد خود را کنار بکشند و خود را از دیگران منزوی کنند. در واقع، والدین پسران بیشتر نگران انزوای پسران خود بودند، در حالی که والدین دختران نگرانی های بیشتری در مورد طغیان های عاطفی مانند فروپاشی گزارش کردند. یک مطالعه جداگانه روی کودکان در مجموعه Simons Simplex ، تحریک پذیری و بی حالی را به لیست مشکلاتی اضافه کرد که دختران را بیشتر از پسران مبتلا به ASD تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس مطالعات متعدد روی کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​ضریب هوشی متوسط، دختران در مدرسه احساسات خود را بهتر کنترل می کنند، جایی که آنها بسیار متفاوت از خانه رفتار می کنند. معلمان نسبت به پسران کمتر احتمال دارد نگرانی های خود را در مورد دختران ابراز کنند. به نظر می رسد معلمان بیشتر توجه خود را بر روی پسران مبتلا به اوتیسم متمرکز می کنند که طبق گزارش ها با بیش فعالی و رفتار کلاسی دست و پنجه نرم می کنند.

با این وجود، طبق برخی مطالعات، دختران مبتلا به اوتیسم در مهارت های اجتماعی و ارتباطی خود به همان اندازه یا بیشتر آسیب دیده اند. دختران و پسران در درک موقعیت‌های اجتماعی مشکلات مشابهی دارند. اما برخی از دختران در استفاده از حرکات و حفظ مکالمه نسبت به پسرها برتری دارند.

علائم اوتیسم در دختران

به یاد داشته باشید که علائم اوتیسم باید آنقدر شدید باشد که عملکرد روزانه را محدود کند. به عبارت دیگر، اگر دختری یک یا دو مورد از علائم اوتیسم را دارد، اما از جهات دیگر به خوبی موفق باشد، بعید است که مبتلا به اوتیسم باشد. در اینجا به برخی از علائم اوتیسم در دختران اشاره می کنیم:

او به بچه های دیگر (معمولاً دختران) تکیه می کند تا در طول روز مدرسه او را راهنمایی کنند و به جای او صحبت کنند.

او علایق پرشور اما محدودی دارد. آنها بسیار باریک و محدود هستند. برای مثال، یک دختر مبتلا به اوتیسم ممکن است بی‌پایان درباره شخصیت‌های برنامه‌های تلویزیونی، مکان‌ها، مکان‌ها، یا بازیگران صحبت کند، اما درباره‌ی خود نمایش اطلاعات کمی داشته باشد یا چیزی نداشته باشد.

او به طور غیرعادی به چالش های حسی مانند صدای بلند، نورهای روشن یا بوهای تند حساس است. این علامت در بین پسران به همان اندازه که در بین دختران شایع است.

گفتگوی او به موضوعات مورد علاقه او محدود می شود . او ممکن است تمرکز خود را روی یک علاقه خاص با شما در میان بگذارد، اما برای پاسخ شخص دیگر اهمیت چندانی ندارد. این ممکن است در توانایی او برای پیوستن به گروه ها یا دوست یابی اختلال ایجاد کند.

او سطح ناامیدی پایینی دارد و وقتی ناامید است مدیریت احساسات برایش سخت است. این وضعیت ممکن است در مدرسه اختلال ایجاد کند، یا منجر به بازداشت یا حتی تعلیق شود، زمانی که معلمان و سایر بزرگسالان محدودیت هایی را تعیین می کنند.

او درجه بالایی از افسردگی، اضطراب یا بدخلقی دارد. اینها علائم منحصر به فرد اوتیسم نیستند، اما هم با اختلالات خلقی و هم با اختلال وسواس فکری-اجباری مرتبط هستند.

علائم ظریف اوتیسم در دختران

اوتیسم در دختران || پزشکت

علائم دیگری نیز وجود دارد که به نظر می رسد ریشه در شخصیت یک دختر یا نحوه ارتباط او با دیگران دارد. اینها نیز ممکن است نشانه های ظریف اما نادیده گرفته شده اوتیسم در دختران باشد.

برخی از علائم ظریف اوتیسم در دختران، عبارتند از:

او برای دوست یابی یا حفظ دوستان مشکل دارد. وقتی صحبت از نشانه های اجتماعی غیرکلامی به میان می آید، ممکن است بی خبر به نظر برسد. او همچنین ممکن است برای “تطبیق” با همه چیز از نحوه رفتار دختران اطرافش تا انتخاب های مو و مد آنها مشکل داشته باشد.

او را در مدرسه و سایر موقعیت های اجتماعی “ساکت” یا “خجالتی” می نامند. این اوتیسم در همه موارد نیست. اما مشکلات زبانی می‌تواند شروع به صحبت با دوستان، بالا بردن دست خود در کلاس یا پاسخ سریع در محیط‌های اجتماعی را دشوار کند.

او به طور غیرعادی منفعل است. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم کاملا قاطع هستند. با این حال، رفتارهای منفعل به دلیل عملکرد خوب آنها در مدرسه پاداش می گیرند، اما همیشه کار نمی کنند. آنها می توانند نشانه ای باشند که او مطمئن نیست چه کاری باید انجام دهد یا بگوید، و مسیر امن تر را برای انجام دادن یا گفتن کمترین حد ممکن در پیش گرفته است.

به نظر می رسد که او معمولاً به عنوان یک دختر جوان در حال رشد است، اما با ورود به سال های نوجوانی، ارتباط اجتماعی را به طور فزاینده ای دشوار می کند. دختران مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا ممکن است راه‌هایی برای مخفی و مقابله با آن پیدا کنند. اما هنگامی که انتظارات اجتماعی در سال های اولیه نوجوانی سخت تر می شود، مشکل روشن می شود.

او تشنج صرع دارد. در یک مطالعه مشخص شد که صرع در بین دختران مبتلا به اوتیسم بیشتر از پسران است.

اگر تعدادی از این مسائل را مشاهده کردید، و در طول زمان ادامه پیدا کردند، ممکن است در توانایی دختر برای رشد اختلال ایجاد کنند. ممکن است بخواهید او را توسط یک تیم حرفه ای از متخصصان اوتیسم غربالگری یا ارزیابی کنید.

چگونه تشخیص ASD می تواند به دختر مبتلا به اوتیسم کمک کند؟

درست مانند همتایان پسران خود، زنان و دختران مبتلا به اوتیسم از مداخله زودهنگام سود می برند. تشخیص زودهنگام می تواند به معنای دسترسی زودتر به درمان ها و منابع باشد. همچنین می تواند به معنای زمان بیشتری برای دختر و خانواده اش باشد تا نحوه مدیریت تشخیص ASD را یاد بگیرند. مداخله زودهنگام کلیدی است، اما تشخیص در مراحل بعدی زندگی بهتر از عدم تشخیص است.

به اعتقاد دکتر سوزان اف. اپستاین، یک عصب روانشناس بالینی، دختران مبتلا به اوتیسم اغلب ممکن است به این فکر کنند که “مشکل” آنها چیست و از اعتماد به نفس ضعیف، افسردگی رنج می برند و ممکن است در برابر قلدری آسیب پذیر شوند.

زنان جوان و بزرگسالی که مبتلا به اوتیسم هستند، ممکن است مجبور باشند مهارت‌های اجتماعی و مکانیسم‌های مقابله‌ای را به خوبی انجام دهند. با این حال، پس از یک دوره سازگاری، اکثر زنان و دختران از دریافت تشخیص خود راحت می شوند. پس از تشخیص، شما و یا فرزندتان می توانید با متخصصان اوتیسم، کاردرمانگران، روانپزشکان، یا سایر متخصصانی که می توانند به سوالات پاسخ دهند و درازمدت کمک کنند، ملاقات کنید.

خدمات حمایتی برای دختران مبتلا به اوتیسم

تعدادی از خدمات برای خانواده ها و والدین دارای فرزندان با نیازهای ویژه ارائه شده است. هدف برخی از این موارد برای دختران مبتلا به اوتیسم و ​​همچنین کسانی که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده نشده هستند که ممکن است علائم آنها را درک نکنند، ارائه می دهد. چند پیشنهاد برای دخترانی که به دنبال حمایت هستند:

یک گروه یا انجمن پشتیبانی پیدا کنید.

این که آیا اوتیسم در شما تشخیص داده شده است یا خیر؛ همیشه مهم است که یک مکان امن با افراد همفکری داشته باشید که ممکن است علائم مشابه شما را تجربه کنند.

کتاب ها و مقالاتی در مورد تجربه زنانه اوتیسم بخوانید. تعدادی کتاب توسط افراد با نیازهای خاص یا به طور خاص با ASD وجود دارند. شما ممکن است پاسخ هایی را که به دنبال آن هستید در این موارد بیابید.

در کلاس های مهارت های اجتماعی شرکت کنید. در اینجا، دختران اوتیستیک یاد می گیرند که با موقعیت های اجتماعی چالش برانگیز مختلف کنار بیایند و روابط بین فردی ایجاد کنند. درمانگران همچنین می توانند به دختران کمک کنند تا شرایط همزمان با اوتیسم مانند اضطراب، افسردگی ، اختلال دوقطبی، OCD و بی اشتهایی را مدیریت کنند.

شرکت در درمان

اوتیسم در دختران || پزشکت

برخی افراد بر این باورند که تحلیل رفتاری کاربردی (ABA) به ویژه برای دختران جوان (زیر پنج سال) مفید است، اما دختران بزرگتر  نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

گفته می شود روشی به نام گفتار درمانی به دختران اوتیسم کمک می کند. در طول روان‌درمانی، درمانگر مشکلاتی را به کودک ارائه می‌کند و هر دو با هم کار می‌کنند تا راه‌حل‌هایی ارائه دهند

کاردرمانی (OT) گزینه دیگری برای کودکانی است که برای ایجاد برنامه های روزمره و انجام کارهای روزانه به کمک نیاز دارند. یک کاردرمانگر می تواند به دختران اوتیستیک کمک کند تا مهارت هایی را بیاموزند که به او در خانه، مدرسه یا محل کار کمک می کند.

دخترانی که دارای اختلالات همزمان مانند OCD، بی اشتهایی یا افرادی هستند که از تروما جان سالم به در برده اند، ممکن است به متخصصان بیشتری در تیم خود نیاز داشته باشند. از آنجایی که تعداد بیشتری از دختران مبتلا به ASD تشخیص داده می شوند، متخصصان از روش منحصر به فرد دختران در طیف اوتیسم آگاهی بیشتری پیدا می کنند و در حال توسعه راه های جدیدی برای کمک به رشد آنها هستند.

به عنوان والدین مهم است که به صحبت های فرزند خود گوش دهید، زیرا فقط دختر شما می داند که او چه می گذرد. گوش دادن همچنین می تواند برای توجه به ارتباط غیرکلامی نیز کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال، سرنخ های ظریف در زبان بدن، مانند نحوه واکنش او در موقعیت های خاص. همچنین می تواند با کنجکاو بودن در مورد رفتارهای فرزندتان و صحبت کردن در مورد آنها کلامی باشد. والدین مسئولیت بزرگی برای محافظت از فرزندان خود و اطمینان از حمایت از رشد آنها دارند. مهمتر از همه، از متخصص کمک بگیرید. به شهود والدین خود اعتماد کنید و از جستجوی پاسخ خود دست نکشید.

آیا دختران مبتلا به اوتیسم نسبت به پسران «وسواس» کمتری دارند؟

برخی از دختران مبتلا به اوتیسم نسبت به پسرانی که تشخیص مشابهی دارند، علائم اوتیسم کمتر آشکارتری دارند.

فهرست رفتارهای رایج اوتیسم – که کارشناسان آن را “رفتارهای تکراری و محدود” می نامند – عمدتاً از مطالعه پسران مبتلا به اوتیسم تهیه شده است. این رفتارها شامل ردیف کردن اسباب‌بازی‌ها، شیفتگی به چرخ‌های در حال چرخش یا قسمت‌هایی از اشیاء و وسواس با قطار، موتور، بازی‌های ویدیویی یا اشیاء مکانیکی است. اما اکنون محققان می گویند دختران مبتلا به اوتیسم یا رفتارهای تکراری خفیف تری دارند یا رفتارهای متفاوتی دارند.

برای یک چیز، دختران مبتلا به ASD کمتر از پسرها در صف قرار می گیرند یا چیزها را مرتب می کنند. یک مطالعه روی کودکان در مجموعه Simons Simplex سطوح کمتری از علایق وسواسی را در دختران نسبت به پسران مبتلا به ASD نشان داد.

مطالعه ای که توسط شبکه اوتیسم تعاملی انجام شد همچنین نشان داد که دخترانی که در رجیستری بزرگ مستقر در ایالات متحده هستند، رفتارهای اوتیسم خفیف تری نسبت به پسران دارند.

پل اچ لیپکین، مدیر IAN، می‌گوید: «این و سایر مطالعات نشان می‌دهند که دختران مبتلا به ASD از نظر علائم و رفتارهای کلیدی با مردان تفاوت دارند، به‌ویژه در مورد تعاملات اجتماعی». ما باید در نظر بگیریم که آیا دختران نه تنها بعداً شناسایی می شوند، بلکه ممکن است به دلیل علائم کمتر شناخته شده نیز شناسایی شوند.

سخن آخر

بیشتر مطالعات در مورد اوتیسم در دختران فقط شامل دخترانی است که مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شده اند، اما یک مطالعه بزرگ در بریتانیا روی دخترانی با علائم اوتیسم اما بدون تشخیص ASD انجام شد. این نشان داد که دخترانی با سطوح بالایی از ویژگی‌های اوتیسم، اما بدون مشکلات رفتاری یا اختلال در یادگیری، ممکن است توسط ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص ASD نادیده گرفته شوند. محققان نتیجه گرفتند که این ممکن است به دلیل سوگیری جنسیتی در تشخیص باشد یا به این دلیل که دختران بهتر از پسرها می توانند با شرایط خود سازگار شوند.

اوتیسم در هر فردی علائم متفاوتی را نشان می دهد. در دختران، متخصصان بهداشت اغلب از اوتیسم غافل می شوند. زیرا دختران مبتلا به اوتیسم تمایل دارند ویژگی های اوتیسم خود را پنهان کنند تا احساس کنند “از نظر اجتماعی قابل قبول هستند”.

اگر والدین بتوانند علائم احتمالی اوتیسم را در دختران تشخیص دهند، درمان می تواند زودتر شروع شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز