لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آزمایش مواد مخدر چیست؟

آزمایش مواد مخدر چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آزمایش مواد مخدر، وجود یک یا چند داروی غیرقانونی یا تجویزی را در ادرار، خون، بزاق، مو یا عرق مصرف کننده بررسی می کند. آزمایش ادرار رایج ترین نوع غربالگری دارویی است. داروهایی که اغلب برای آنها آزمایش انجام می شوند عبارتند از:

  • کوکائین
  • استروئیدها
  • ماری جوانا
  • فن سیکلیدین (PCP)
  • آمفتامین ها، از جمله مت آمفتامین
  • باربیتورات ها مانند فنوباربیتال و سکوباربیتال
  • مواد افیونی مانند هروئین، کدئین، اکسی کدون، مورفین، هیدروکودون و فنتانیل

غربالگری مواد مخدر برای چه کاری استفاده می شود؟

غربالگری مواد مخدر برای تشخیص اینکه آیا فرد داروی خاصی را مصرف کرده یا خیر استفاده می شود. احتمال دارد برای موارد زیر نیز بکار رود:

  • استخدام. کارفرمایان می توانند فرد را قبل یا بعد از استخدام درخواست انجام آزمایش اعتیاد را داشته باشند.
  • سازمان های ورزشی. ورزشکاران حرفه ای و دانشگاهی معمولاً نیاز به آزمایش داروهای تقویت کننده عملکرد یا سایر مواد اعتیاد آور دارند.
  • اهداف قانونی یا پزشکی قانونی. آزمایش اعتیاد احتمال دارد برای بخشی از بررسی های جنایی یا تصادف وسایل نقلیه موتوری انجام شود. غربالگری مواد مخدر شاید به عنوان بخشی از یک پرونده قضایی دستور داده شود.
  • نظارت بر مصرف مواد افیونی. اگر برای دردهای مزمن به شما یک اپیوئید تجویز شده است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی احتمال دارد آزمایش دارویی را برای اطمینان از مصرف مقدار مناسب دارو تجویز کند.

علت تجویز آزمایش اعتیاد چیست؟

شاید برای شرکت در ورزش های سازماندهی شده یا به عنوان بخشی از بررسی های پلیس و پرونده قضایی مجبور به انجام آزمایش مواد مخدر به عنوان شرط استخدام خود باشید. در صورت داشتن علائم سوء مصرف دارو، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است دستور غربالگری دارو را بدهد. این علائم عبارتند از:

در طول آزمایش مواد مخدر چه رخ می دهد؟

آزمایش اعتیاد معمولاً مستلزم دادن نمونه ادرار در آزمایشگاه است. به فرد دستورالعمل هایی برای ارائه یک نمونه “تمیز” داده می شود. روش تمیز کردن شامل مراحل زیر است:

ناحیه تناسلی خود را با یک پد پاکسازی که توسط ارائه دهنده داده شده تمیز کنید. شروع به ادرار کردن کنید و ظرف جمع آوری را زیر جریان ادرار خود حرکت دهید.

مقداری ادرار را در ظرف جمع آوری کنید، که باید دارای علامت هایی برای نشان دادن مقادیر باشد. ظرف نمونه را به تکنسین آزمایشگاه یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برگردانید.

در موارد خاص، شاید لازم باشد یک تکنسین پزشکی یا سایر کارکنان در هنگام ارائه نمونه حضور داشته باشد.

در آزمایش خون برای مواد مخدر، متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از ورید بازو نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. هنگامی که سوزن داخل یا خارج می شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

آیا در هنگام آماده شدن برای آزمایش باید کاری انجام دهم؟

آزمایش مواد مخدر چیست؟ || پزشکت

اگر از داروهای نسخه ای و بدون نسخه یا مکمل ها استفاده می کنید، حتماً به ارائه دهنده آزمایش یا مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. همچنین، باید از مصرف غذاهای حاوی دانه های خشخاش خودداری کنید، زیرا می تواند نتایج مثبتی برای مواد افیونی ایجاد کند.

آیا خطری برای انجام آزمایش وجود دارد؟

هیچ خطر فیزیکی مشخصی برای انجام آزمایش اعتیاد وجود ندارد، اما نتیجه مثبت احتمال دارد بر جنبه های دیگر زندگی، از جمله شغل، واجد شرایط بودن برای انجام ورزش، و نتیجه یک پرونده قضایی تأثیر بگذارد.

قبل از انجام آزمایش دارو، باید مشخص شود که برای چه چیزی مورد آزمایش قرار می گیرید، چرا آزمایش می شوید و نتایج چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در مورد آزمایش خود سؤال یا نگرانی دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 نتایج آزمایش مواد مخدر چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج منفی نشان می دهد که هیچ داروی مخدری در بدن یافت نشد، یا سطح دارو کمتر از حد طبیعی بود، که باتوجه به دارو متفاوت است. اگر نتایج مثبت باشد، به این معنی است که سطح یک یا چند دارو در بدن بالاتر از حد طبیعی است. با این حال، نتایج آزمایش می تواند مثبت کاذب باشد. بنابراین اگر اولین آزمایش نشان دهد که دارو در سیستم بدن شما وجود دارد، آزمایشات بیشتری برای تعیین اینکه آیا واقعاً داروی خاصی مصرف می کنید یا خیر، انجام می شود.

اگر نتیجه آزمایش برای یک داروی قانونی تجویز شده مثبت باشد، کارفرما نمی تواند شما را به دلیل نتیجه مثبت جریمه کند، مگر اینکه دارو بر توانایی انجام کار تأثیر بگذارد.

زمان های مختلف برای مقادیر متفاوت داروی مخدر در سیستم بدن

آزمایش مواد مخدر چیست؟ || پزشکت

طول مدت اثرات داروهای مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، بالا بودن LSD حدود 6 تا 12 ساعت طول می کشد، اما اوج کوکائین حدود 15-30 دقیقه طول می کشد. همین امر برای مدت زمانی که یک دارو در سیستم های بدن باقی می ماند، حتی پس از بین رفتن اثر آن نیز صادق است. برخی از داروها برای روزها در سیستم بدن باقی می مانند. مدت زمانی که یک دارو قابل تشخیص است به عوامل مختلفی بستگی دارد.

انواع مختلفی از آزمایشات دارویی وجود دارد که بسته به هدف آزمایش استفاده می شود. اینها شامل ادرار، بزاق، خون، مو و تعریق است. آزمایش ادرار به دلیل سهولت، مقرون به صرفه بودن و نتایج سریع، رایج ترین است. همچنین این تنها روشی است که برای آزمایش های اجباری فدرال تأیید شده است. آزمایش ادرار می تواند تشخیص دهد که آیا شما در چند روز گذشته  موادی استفاده کرده اید، یا خیر؟

آزمایش داروی مو بسیار مؤثر است و تقلب در آن تقریباً غیرممکن است، زیرا فولیکول مو از سر فرد گرفته و به آزمایشگاه فرستاده می شود. این می تواند تشخیص دهد که آیا فرد داروها را برای مدت زمان قابل توجهی، گاهی اوقات تا 90 روز گذشته، مصرف کرده است یا خیر.

آزمایش مو همچنین برای تشخیص مصرف مداوم یا مکرر مواد مؤثرتر است. زیرا اگر فردی فقط یک بار از دارو استفاده کند، احتمال کمتری دارد که در آزمایش مو مثبت نشان داده شود. آزمایش های مو همچنین زمانی کارآمد هستند که برای ترسیم نتایج آزمایش مقایسه ای، یافتن زمان استفاده از دارو، مدت استفاده از آن، یا تعیین اینکه آیا مصرف دارو قطع شده یا خیر، انجام شود. با این حال، اگر آزمایشگر فقط نتایج کوتاه مدت بخواهد، خوب نیست.

عواملی که مدت زمان ماندن داروها را در سیستم بدن تعیین می کند، عبارتند از:
  • وزن
  • جنسیت
  • وزن بدن
  • تحمل دارو
  • فعالیت بدنی
  • نیمه عمر دارو
  • تعداد دفعات استفاده
  • سطوح هیدراتاسیون
  • سرعت سوخت و ساز
  • نوع داروهای مورد استفاده
  • مقدار داروهای مصرف شده
  • وجود سایر مواد مخدر یا الکل
  • بیماری هایی که بر حذف دارو تأثیر می گذارد.

ماری جوانا چه مدت در سیستم بدن باقی می ماند؟

آزمایش مواد مخدر چیست؟ || پزشکت

بیش از 22 میلیون آمریکایی از ماری جوانا استفاده کرده و آن را به رایج ترین ماده مخدر غیرقانونی تبدیل کرده اند. آزمایش های ماری جوانا در واقع آزمایش ماده شیمیایی تتراهیدروکانابینول (THC) است که باعث می شود افراد احساس خستگی کنند. نتایج یک آزمایش دارویی به عوامل زیادی، از جمله میزان چربی بدن فرد، تعداد دفعات مصرف و میزان سیگار بستگی دارد. مصرف کنندگان ماری جوانا برای اولین بار در مقایسه با افرادی که چندین بار در هفته آن را مصرف می کنند، بیشتر در آزمایش مواد مخدر تشخیص داده می شوند.

ماری جوانای مصنوعی چه مدت در سیستم باقی می ماند؟

ماری جوانای مصنوعی که با نام های K2 یا Spice نیز شناخته می شود، مواد شیمیایی مصنوعی هستند که روی گیاهان خشک اسپری تا دود شوند یا به عنوان مایع برای تبخیر فروخته می شوند. این دارو گاهی اوقات به عنوان “علف هرز تقلبی” به بازار عرضه و عوارض مصرف آن غیرقابل پیش بینی و خطرناک است. گاهی باعث رفتار خشونت آمیز، استفراغ، افکار خودکشی و ضربان قلب سریع می شود. نتایج آزمایش های دارویی برای ماری جوانای مصنوعی تا حد زیادی به دفعات استنشاق دارو توسط مصرف کننده بستگی دارد.

داروهای مخدر چه مدت در سیستم بدن باقی می مانند؟

اوپیوئیدها دسته ای از داروها هستند که شامل فنتانیل، هروئین و مسکن هایی مانند اکسی کدون، هیدروکودون، کدئین و مورفین می شود. یک بررسی نشان داد که 80 درصد از کارفرمایان نگران مصرف مواد افیونی هستند و 30 درصد محدودیت هایی برای استفاده از مواد مخدر دارند. زندگی در بحبوحه اپیدمی مواد افیونی ممکن است به کارفرمایان یا قضات نیاز داشته باشد که افراد را از نظر مواد مخدر آزمایش کنند. بازه زمانی تشخیص بستگی به داروی خاص، دفعات و مقدار مصرف، متابولیسم و چربی بدن دارد.

داروهای بنزودیازپین چه مدت در سیستم بدن باقی می مانند؟

بنزودیازپین ها مسکن هایی هستند که معمولاً برای اضطراب یا بی خوابی تجویز می شوند. تعداد بزرگسالانی که از این داروها سوء استفاده می کنند در حال افزایش است. بیشترین گروه این افراد در سنین 50 تا 64 سال هستند. بنزودیازپین های رایج عبارتند از Valium، Xanax و Klonopin . بنزودیازپین ها معمولاً در صورت شناسایی با آزمایش ادرار به مدت 2 تا 7 روز در سیستم  باقی می مانند، اما در صورت تکرار استفاده، مدت بیشتری قابل تشخیص هستند.

مواد توهم زا چه مدت در سیستم بدن باقی می مانند؟

توهم زاها داروهایی هستند که آگاهی افراد را تغییر می دهند و می توانند باعث شوند که افراد چیزهایی را ببینند و بشنوند که وجود ندارد. آنها به 2 دسته تقسیم می شوند: داروهای تجزیه کننده، مانند PCP، و توهم زاهای کلاسیک، مانند LSD. برخی از توهم زاها، مانند PCP و کتامین، مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند، در حالی که برخی دیگر مانند سیلوسایبین (که معمولاً قارچ جادویی نامیده می شود) به عنوان گیاه رشد می کنند و سپس مصرف می شوند. اکثر این داروها در عرض چند روز از سیستم بدن خارج، اما مشابه سایر داروها، تا 90 روز پس از مصرف در فولیکول های مو یافت می شوند.

داروهای باربیتورات چه مدت در سیستم بدن باقی می مانند؟

باربیتورات ها داروهایی هستند که عمدتا برای درمان بی خوابی و اختلالات تشنج استفاده می شوند. به دلیل جایگزین های بهتری که امروزه در دسترس هستند، آنها به طور معمول مانند گذشته تجویز نمی شوند. با این حال، تعداد افرادی که باربیتورات ها را مصرف می کنند در حال افزایش است و به مصرف کننده احساس خواب آلودگی و مستی می دهد. عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می کند باربیتورات ها چه مدت در سیستم باقی می مانند. اول اینکه اگر دارو کوتاه اثر یا متوسط باشد. دوم میزان و تعداد دفعات مصرف دارو، و سوم وزن بدن، سطح هیدراتاسیون، متابولیسم، مصرف غذا و رابطه جنسی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز