لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زندگی در کنار دیگران، برای ایجاد یک خانه امن و هماهنگ، همیشه نیاز به تعادل و تفاهم دارد. اگرچه، برقراری این تعادل و تفاهم در زندگی با یک فرد معتاد می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. برخی از خانواده که یکی از اعضاء آنها به اعتیاد مبتلا شده در مورد اینکه چگونه با یک معتاد زندگی کنیم، دچار مشکلات زیادی می شوند.

در این مورد باید گفت، هدف اصلی در زندگی با یک فرد معتاد، درک خود اعتیاد و تاثیرات آن بر خانواده و روابط اعضاء خانواده است.

اعتیاد بیماری است که باعث تغییراتی در مغز می شود. در افراد مبتلا به اعتیاد، گیرنده های دوپامین فعال می شوند و به مغز می گویند که داروها پاداش دارند. با گذشت زمان، مغز با وابستگی به ماده مورد استفاده تغییر کرده و به آن سازگار و معتاد می شود.

به دلیل چنین تغییرات قابل توجهی در مغز، اعتیاد یک بیماری مزمن یا طولانی مدت محسوب می شود. این اختلال می تواند چنان قدرتمند شود که برای عزیز شما کنترل استفاده از این ماده دشوار می شود، حتی اگر او از پیامدهای جسمی، عاطفی و مالی آن آگهی کامل را داشته باشد.

اما اعتیاد قابل درمان است. توانبخشی در بیماران بستری ممکن است یک راه حل کوتاه مدت برای ترک اعتیاد باشد، در حالی که مشاوره و مربیگری بهداشتی می توانند گزینه های طولانی مدت باشند؛ اما فرد معتاد در طول دوران بهبودی خود به حمایت خانواده و دوستانش نیاز زیادی دارد.

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

آیا با فرد معتاد ازدواج کنم؟

یکی از عواملی که می تواند بزرگترین مشکل را در یک ازدواج یا روابط طولانی مدت ایجاد کند، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است. کسی که ازدواج با یک فرد معتاد را قبول می کند و یا با شخص معتاد رابطه متعهدانه ای برقرار کرده است، بدون شک می داند که انتخاب نادرستی انجام داده است. در برخی از روابط متعهد، اعتیاد چیزی نیست که بلافاصله بروز کند.

اعتیاد در دوران ازدواج می تواند از علت های مختلفی ناشی شود، از جمله:

  • فرد معتاد بوده اما در ابتدای رابطه مشخص نبوده است.
  • فرد معتاد بوده اما رفتارهای او در ابتدا کاملا طبیعی به نظر برسد.
  • اعتیاد فرد به مواد مخدر و یا الکل ممکن است در مدت کوتاه بعد از ازدواج بروز کند.
  • اعتیاد فرد به مواد مخدر و یا الکل ممکن است تا مدت ها تشخیص داده نشده و بیشتر هم شده باشد.

صرف نظر از نوع موادی که فرد به آن اعتیاد پیدا کرده است، تداوم آن می تواند عواقب زیادی به همراه داشته باشد. وقتی فرد معتاد شود، قبل از ازدواج، قبل از اولویت قرار دادن همسر و بچه هایش و هر چیز دیگری، مواد مخدر یا الكل را انتخاب می كند.

اعتیاد، علت های زیادی دارد اما ممکن است سال ها طول بکشد تا متوجه شویم که چرا فرد معتاد شده است. عواملی مانند بیکاری، ورشکستی، افزایش درگیری های خانوادگی یا کاهش علاقه به رابطه می توانند در معتاد شدن فرد تاثیر داشته باشند.

با وجود بسیاری از چالش های جدید و پیش بینی نشده در ازدواج، شاید یکی از راه حل های پیشنهادی برای افرادی که طرف مقابل آنها معتاد است، این باشد که او را ترک کنید.

مطالعه بیشتر: روز شمار ترک اعتیاد

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

به همسر معتادم علاقه دارم، تکلیف چیست؟

وقتی اعتیاد، در طول دوران آشنایی یا نامزدی رخ می دهد، شاید فرد، به سختی بتواند معتاد شدن فردی که عاشق او شده را تشخیص دهد. اگر با یک شخص معتاد، به هدف ازدواج کردن با هم آشنا شده اید، بهتر است راهکارهای زیر را برای تصمیم اینکه در این رابطه بمانید یا نه در نظر بگیرید.

انکار نکنید.

اعتیاد به طرز باورنکردنی دردناک است و علاوه بر این، یک مشکل بزرگی است که فرد را احاطه می کند. به همین دلایل، بعضی اوقات اعضای خانواده و دوستان سعی می کنند فرد معتاد را نادیده بگیرند و او را به حال خودش رها کنند. حتی برخی از خانواده ها به راحتی وانمود می کنند که مشکلی وجود ندارد. با این حال، انجام این کار نه به همسر معتاد شما کمک می کند و نه به شما. رو به رو شدن با واقعیت، به شما این امکان را می دهد که و سلامتی خود را کنترل کنید و در مورد آینده خود درست تصمیم بگیرید.

در مورد اعتیاد اطلاعات زیادی کسب کنید.

شخصی را که عاشقش شده اید به یاد دارید؟ او هنوز وجود دارد و هرگز نمی خواست در این چرخه اعتیاد قرار بگیرد و به شما آسیب برساند. اعتیاد یک بیماری است و متاسفانه یک بیماری خانوادگی محسوب می شود، که می تواند اعضاء یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه بفهمید با چه کاری سر و کار دارید، بهتر است که تا آنجا که می توانید در مورد این بیماری اطلاعات کسب کنید. علاوه بر آن، باید با یک مشاور و روان شناس مشورت کنید. یک مشاور با تجربه می تواند تصویری واضح و روشن در مورد وضعیت شما را برایتان مشخص کند.

شاید هر لحظه نگران فرد باشید که مبادا با کسی درگیر شود یا مشکلی برای او پیش آمده باشد. متأسفانه، وقتی تمرکز خود را بر روی یک فرد دیگری بگذارید، نمی توانید روی زندگی یا اهداف خود تمرکز کنید. افرادی که خود را درگیر اعتیاد فردی می کنند که او را دوست دارند، اغلب خود را درگیر مشکلات زیادی می کنند. برهمین اساس بهتر است مشکلات پیش رو را بشناسید و راه های مقابله به آن را شناسایی کنید. در این شرایط هم مشاور و روانشناس آنلاین در پزشکت می تواند شما را کاملا راهنمایی کند.

اعتیاد چگونه بر یک خانواده تأثیر می گذارد؟

اعتیاد از طرق مختلف بر تمام اعضای خانواده تأثیر می گذارد. فقط برخی از این تأثیرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • احساس گناه
  • مشکلات مالی
  • عصبانیت و خجالت
  • اضطراب و استرس
  • خطر جسمی و امنیتی
  • ناسازگاری در قوانین، برنامه ها و روال ها

 اعتیاد می تواند تعدادی از عوارض خطرناک و آسیب زا را ایجاد کند، از جمله:

  • خودکشی
  • مسائل حقوقی
  • مشکلات مالی
  • ابتلا به یک بیماری واگیردار مانند HIV
  • مشکلات خانوادگی و اختلافات زناشویی یا خانوادگی
  • مشکلات سلامت روانی و جسمی کوتاه و طولانی مدت
  • کاهش عملکرد در محل کار و در نهایت از دست دادن شغل

مطالعه بیشتر: ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

زندگی با معتاد، چه مشکلاتی دارد؟

برخی از مشکلاتی که یک فرد معتاد ممکن است برای خانواده خودش ایجاد کند، عبارتند از:

مشکلات در روابط

زندگی با یک معتاد ماهیت رابطه بین اعضاء خانواده را عمیقا تغییر می دهد. اعتیاد یا وابستگی می تواند بر تمام جنبه های رابطه افراد خانواده مسلط شود و باعث ایجاد فضای استرس زا، پرتنش و اضطراب در محیط داخلی شود. انتظارات، برنامه ها و وعده های آتی اغلب ممکن است تحت تاثیر رفتارهای فرد معتاد قرار بگیرد و اعضاء خانواده را خسته و مکررا ناامید کنند.

وقتی دروغ و سرقت های فرد معتاد کشف و روز به روز بیشتر شود، اعتماد بین اعضاء خانواده نیز ممکن است از بین برود. انگ و درد اعتیاد همچنین می تواند فرد معتاد را تحت فشار قرار دهد و او مجبور شود تا اعتیاد خودش را مخفی نگه دارند.

زندگی خانوادگی

زندگی خانوادگی و حتی جلسات دورهمی در خانواده یک فرد معتاد، ممکن است تحت اعتیاد قرار بگیرد. وقایعی مانند جشن خانوادگی یا اوقات خاص سال از جمله دورهمی های خانوادگی می تواند یک زمان اضطراب آور برای اعضاء خانواده فرد معتاد باشد. چون فرد معتاد و اوضاع اعتیاد او هر لحظه ممکن است جلسه را به هم بریزد.

کودکان

کودکان می توانند به شدت تحت تأثیر اعتیاد فرد معتاد در خانه قرار بگیرند. اعتیاد می تواند به طور قابل توجهی توانایی والدین را تغییر دهد. کودکان ممکن است تجربه های نامطلوب مختلفی را با تأثیرات آسیب زا و ماندگار متحمل شوند. سوء استفاده از مواد می تواند، یک چرخه خشونت بین نسلی ایجاد کند، با این احتمال که این کودکان بیشتر کودکان خود را در معرض سختی و آسیب قرار دهند.

همچنین مشخص شده است كه كودكانی كه چهار یا چند ناملایمات را تجربه می كنند، دو برابر بیشتر از حد شراب می خورند و یازده برابر بیشتر از سایر کودکان به استفاده از كراك، كوكائین یا هروئین ادامه می دهند.

مطالعه بیشتر: سم زدایی بدن چقدر طول می کشد؟

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

در زندگی با یک معتاد، چه نکاتی را رعایت کنم؟

در زندگی با یک فرد معتاد، در مرحله اول به این نکته توجه داشته باشید که شما باعث اعتیاد فرد معتاد نشده اید. علاوه بر آن، به تنهایی نمی توانید او را درمان کنید. کاری که می توانید انجام دهید این است که همین حالا برای اطمینان از ایمنی و محافظت از رفاه خود گام بردارید.

اگر با عزیزی زندگی می کنید که اعتیاد دارد، نکات زیر را در نظر بگیرید:

خودتان و خانواده را در امان نگه دارید

این مسئله به ویژه در صورت داشتن اعضای خانواده که از آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند مانند کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی بسیار مهم است. قوانین و مرزهای خاصی را برای اعضاء خانواده مشخص کنید. حتی در موارد بسیار حاد مجبور می شوید که از فرد معتاد بخواهید تا مدتی از خانه و محیط خانوادگی دور شود.

دسترسی به پول را محدود کنید

این را در نظر داشته باشید که یک فرد معتاد، ممکن است برای بدست آوردن پول خرید ماده ای که به آن اعتیاد دارد، دست به هر کاری بزند. پس بهتر است دسترسی فرد معتاد را از حساب های بانکی شخصی و کارت های اعتباری محدود کنید. حتی ممکن است به عنوان یک اقدام احتیاطی افتتاح حساب بانکی جدیدی را برای خود در نظر بگیرید.

برای خانه خود حد و مرزی تعیین کنید

قوانین و انتظارات خاصی را در منزل مشخص کنید. حتی می توانید لیستی از این قوانین را برای اعضاء خانواده و فرد معتاد تهیه کنید. عواقب و جریمه های خاصی را برای شکستن این حد و مرزها مشخص کنید.

درمان را تشویق کنید

با فرد معتاد در مورد یک برنامه درمانی صحبت کنید، به خصوص فکر می کنید درمان های فردی به تنهایی در ترک اعتیاد تاثیر زیادی ندارند، می توانید از روندهای درمانی توانبخشی، روان درمانی و مشاوره تغذیه آنلاین تلفنی کمک بگیرید.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

این زمان سختی برای شما و خانواده شماست. استرس بیش از حد باعث می شود شما نیازهای اساسی خود را نادیده بگیرید. در صورت امکان، سعی کنید کمی از روز خود را برای خود اختصاص دهید. ورزش کنید، درست غذا بخورید و زمانی را برای استراحت اختصاص دهید تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

به یک گروه حمایتی بپیوندید

شما مطمئنا تنها نیستید. در سال 2016، بیش از 20 میلیون نفر از افراد 12 سال به بالا در ایالات متحده دچار اختلال در مصرف مواد شده اند. گروه های پشتیبانی بصورت گسترده و بصورت آنلاین و بصورت حضوری در دسترس هستند که به خانواده های افراد معتاد در رفع مشکلاتی روحی و روانی کمک می کنند.

چگونه با یک معتاد زندگی کنیم؟ | پزشکت

در زندگی بعد از ترک مواد، باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در شرایطی که عضو خانواده شما، مواد را ترک کرده و یا برای مدت زمان زیادی از مصرف مواد دست کشیده است، فرد به عنوان فرد در حال بهبودی محسوب می شود؛ یعنی هنوز هم فرد در برابر عود و بازگشت به اعتیاد، آسیب پذیر است؛ بنابراین، خانواده ها باید همچنان به حمایت از فرد معتاد ادامه دهند و به او اعتماد کنند تا از بازگشت دوباره فرد به سمت اعتیاد جلوگیری شود.

اعتماد دوباره به یک فرد معتاد ممکن است زمان ببرد، به خصوص اگر او دروغ گفته باشد، رفتارهای مضر از خود نشان داده باشد یا از شما سرقت کرده باشد. شاید بهتر باشد برای به دست آوردن اعتماد دوباره خود از یک مشاور و درمانگر کمک بگیرید. همچنین از سوال پرسیدن مستقیم از فرد معتاد در طول دوران بحران ترسی نداشته باشید. سوال پرسیدن می تواند فرد را مجبور کند تا احساسات خودش را بروز دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز