لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

 چرا نوجوان من سیگار می کشد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی از والدین ها نگران این موضوع هستند که چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ شاید شنیدن این ارقام شما را هم شوکه کند. از هر 10 سیگاری 9 نفر در 18 سالگی اولین سیگار خود را دود کرده بودند. هر روز، بیش از 3200 جوان 18 ساله یا کمتر از آن، اولین سیگار خود را می کشند. این ارقام فقط مربوط به ایالات متحده و فقط مربوط به سیگار است. تصور کنید چنین آمارهایی را برای کل جهان و انواع سیگار کشیدن کنار هم قرار دهید. مشکل سیگار کشیدن در نوجوانان بسیار نگران کننده است و هیچ پدر و مادری نمی خواهد فرزندش بخشی از این آمار باشد؛ اما آیا در دست ماست؟ آیا می توانیم درک کنیم که چرا یک نوجوان سیگار می کشد، می دانیم کودک ما سیگار می کشد یا خیر و اقداماتی را برای دور نگه داشتن کودک از سیگار انجام می دهیم؟

سیگار کشیدن در نوجوانان چقدر رایج است؟

مصرف دخانیات، دلیل اصلی بیماری های قابل پیشگیری و مرگ و میر در ایالات متحده است.

  • بیش از 90،000 نوجوان سیگاری در سنین 11 تا 15 سال وجود دارد.
  • در هند تقریباً از هر 10 کودک 13-15 ساله حداقل 1 نفر یک بار سیگار کشیده است.
  • 4.7 میلیون دانش آموز از مدارس راهنمایی و دبیرستان در ایالات متحده مصرف کننده دخانیات در سال 2015 بودند.
  • 5/23 درصد پسران و 17 درصد دختران در ایالات متحده از محصولات دخانیات مختلف در دبیرستان استفاده کرده اند.
  • طبق آمار سال 2016، از هر 100 دانش آموز دبیرستانی در ایالات متحده 3 نفر از دو یا چند محصول دخانیات استفاده کرده اند.

آمارها نشان می دهد بیشتر افرادی که به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست داده اند از سال های نوجوانی سیگار کشیدن را شروع کرده اند؛ اما چه عاملی باعث می شود که این عادت را در طول سال های جوانی خود شروع کنند؟

چرا نوجوانان سیگار می کشند؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

در اینجا برخی از دلایل سیگار کشیدن در نوجوانان ذکر شده است:

حلقه دوستان

در نوجوانان فشار همسالان وجود دارد و اگر بعضی از دوستان سیگار بکشند، دیگران به زودی این عادت را یاد می گیرند. آنها همچنین سیگار خود را به طور عادی به همسالان خود تعارف می کنند. نوجوانان وقتی عادت های سایر اعضای گروه را تقلید می کنند، احساس قدرت می کنند.

پیروی از والدین

برخی از نوجوانان این عادت را مستقیماً از والدین سیگاری خود یاد می گیرند. در کودکی سیگاری منفعل می شوند و در سنین بالاتر احتمال سیگار کشیدن آنها بیشتر می شود. سیگار کشیدن توسط مادر در دوران بارداری خطر اعتیاد به نیکوتین را در کودک افزایش می دهد.

تصویر از خود

نوجوانان نسبت به تصویر عمومی خود آگاهی بالایی دارند و این باعث می شود که آنها از آنچه در بین مردم انجام می شود تقلید کنند. آنها فکر می کنند سیگار کشیدن باعث می شود که آنها خونسرد، بزرگ و مستقل به نظر برسند.

مشکلات رفتاری

مشکلات عاطفی و رفتاری ناشی از محیط در خانه و عدم حمایت خانوادگی، نوجوانان را برای مصرف سیگار تحت تأثیر قرار می دهد.

استرس

فشار برای عملکرد خوب در دانشگاهیان، مشکلات مالی یا نگرانی های بهداشتی ممکن است برای یک نوجوان قابل تحمل نباشند. آنها ممکن است بخواهند در سیگار کشیدن آرامش پیدا کنند و استرس خود را کاهش دهند.

فرهنگ عامه

شیوه تبلیغات سیگار توسط رسانه های جمعی در فیلم ها و نمایش های تلویزیونی همچنین می تواند یک نوجوان را وادار کند از روی کنجکاوی، سیگار را امتحان کند. همچنین، آنها ممکن است بخواهند از شخصیت فیلم / تلویزیون مورد علاقه خود با سیگار کشیدن تقلید کنند.

عوامل بیولوژیکی

نوجوانان از نظر زیست شناختی حساسیت بیشتری نسبت به نیکوتین دارند و می توانند زودتر از بزرگسالان به آن وابسته شوند. هنگامی که محققان بر روی افراد سیگاری از گروه های سنی مختلف که روزانه به همان میزان سیگار می کشند، مطالعه کردند، دریافتند نوجوانان بین 12 تا 17 سال وابستگی به نیکوتین را بسیار بیشتر از هر گروه سنی دیگر نشان می دهند.

در دسترس بودن و قیمت مناسب

اگر سیگار به راحتی در دسترس جوانان باشد و اگر قیمت آن متناسب با بودجه آنها باشد، استفاده منظم از آن آسان می شود.

اثر دوپامین

مصرف نیکوتین باعث افزایش سطح یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین می شود. دوپامین در هنگام انجام برخی فعالیت های لذت بخش در بدن ترشح می شود. به همین ترتیب، وقتی شخصی از یک محصول دخانیات استفاده می کند، ترشح دوپامین باعث می شود فرد احساس خوبی داشته باشد. با این حال، این احساس در طولانی مدت باقی نمی ماند. به همین دلیل است که مردم مایلند یکی دیگر را روشن کنند و در نهایت منجر به اعتیاد شود.

خطرات بهداشتی سیگار کشیدن چیست؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

موارد زیر خطرات سلامتی مرتبط با استعمال دخانیات، عبارتند از:

افزایش فشار خون

سیگار باعث می شود غدد فوق کلیوی آدرنالین ترشح کنند که منجر به افزایش فشار خون، ضربان قلب و تنفس می شود.

اثرات مواد شیمیایی سمی

چندین ماده شیمیایی مضر دیگر مانند مونوکسیدکربن، آمونیاک، قطران، سیانور و فرمالدئید هنگام سیگار کشیدن آزاد می شوند. آنها نیز تأثیر نامطلوبی بر سلامت نوجوان دارند.

سرطان و سایر بیماری ها در طولانی مدت

سیگاری های جوان شش برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری مستعد خونریزی مغزی هستند. حدود 30 ماده شیمیایی مورد استفاده در دود و محصولات دخانیات بدون دود سرطان زا هستند و می توانند باعث سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، کلیه، مثانه، حالب و دهانه رحم شوند.

بیماری های قلبی

تنباکو همچنین خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های عروقی را افزایش می دهد. سیگار کشیدن غیرفعال همچنین خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

ناباروری در زنان

زنان سیگاری سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری با مسائل ناباروری روبرو هستند.

مشکلات تنفسی

آسم، با دود سیگار بدتر می شود. سیگار کشیدن همچنین منجر به برونشیت می شود، جایی که هوا به ریه ها متورم می شود. سیگار کشیدن غیر فعال همچنین می تواند باعث مشکلات تنفسی مانند سرفه و بلغم شود.

مشکلات بینایی و سایر مشکلات حسی

افراد سیگاری می توانند به آب مروارید مبتلا شوند. همچنین ممکن است قدرت بو و چشایی خود را از دست بدهند.

زخم های دهان و زخم ها

تنباکو بدون دود باعث ایجاد حفره های دهان، بیماری های لثه و زخم می شود. سیگار کشیدن سالها منجر به تغییر رنگ دندان ها و پیری پوست می شود.

مرگ های تصادفی

گاهی اوقات، سیگار کشیدن، فرد سیگاری را به طور مستقیم نمی کشد اما می تواند منجر به آتش سوزی و مرگ تصادفی انها شود.

مشکلات پوستی

سیگار کشیدن سالها منجر به تغییر رنگ دندان ها و پیری پوست می شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث اختلال نعوظ، شکستگی مفصل ران، نقص مادرزادی و آرتریت روماتوئید شود.

چگونه از سیگار کشیدن نوجوان خود جلوگیری کنم؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

در اینجا چند نکته برای شما آورده شده است که به نوجوان خود کمک کنید تا از سیگار کشیدن جلوگیری کند.

الگو خوبی باشید.

وقتی والدین سیگار می کشند، نوجوانان می توانند این عادت را از آنها بگیرند. بهتر است. هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، در خانه، ماشین یا جلوی کودک خود سیگار نکشید. اگر سیگاری هستید، با کودک در مورد پشیمانی خود و اینکه چقدر ترک آن برای شما دشوار است و چقدر از آن ناراضی هستید صحبت کنید.

درباره تأثیرات منفی به آنها بگویید.

با آنها در مورد عواقب طولانی مدت صحبت کنید. از نوجوان خود به خاطر همه انتخاب های خوبی که انجام داده اند قدردانی کنید. به آنها بگویید که می خواهید در عادت های خودشان نیز انتخاب های خوبی انجام دهند.

محکم باشید.

با کمال ادب به نوجوان خود بگویید که استعمال دخانیات در خانواده ممنوع است. محدودیت های استعمال سیگار در خانواده، نوجوانان را ترغیب می کند تا از استعمال سیگار خودداری کنند.

مثال های فوری بیاورید.

در مورد نزدیكان خانواده خود كه به دلیل استعمال سیگار رنج برده اند و همچنین دردی كه برای همه نزدیكان برجای گذاشته است با نوجوان خود صحبت كنید. سعی کنید احساساتی و در عین حال قاطع باشید.

از طریق هزینه های پولی انگیزه ایجاد کنید.

از آنجا که سیگار کشیدن یک عادت گران قیمت است، بنابراین می توانید برای نوجوان خود را محاسبه کنید که سالانه چه مقدار برای سیگار مصرف می کنند. این هزینه را برای چیزهایی که نوجوان شما می تواند با استفاده از پول خریداری کند مقایسه کنید.

عادت های سالم را تشویق کنید.

به نوجوان خود انگیزه دهید تا عادت ها و تمرینات سالم مانند پیوستن به باشگاه یا ورزش مورد علاقه خود را انجام دهد. این عادت ها آنها را مشغول می کند و همچنین به آنها قدرت ذهنی می دهد تا به عادتهای ناخواسته نه بگویند.

تأثیرات سیگار را در ظاهر آنها لمس کنید.

اکثر نوجوانان از بیماری های ناشی از سیگار آگاهی دارند اما آنها خیلی جوان هستند که نمی توانند جاذبه خود را درک کنند؛ بنابراین، به علائم سیگار کشیدن در نوجوان خود اشاره کنید:

  • خستگی
  • سرفه مداوم
  • بوی بد دهان
  • نفس نفس زدن
  • پوست چروکیده
  • زرد شدن دندان ها و ناخن ها

 چگونه بفهمم نوجوان سیگار می کشد؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

در اینجا برخی از علائم وجود دارد که نشان می دهد نوجوان شما سیگار می کشد:

سرفه. سرفه مزمن و تحریک گلو به طور منظم ممکن است نشان دهنده استعمال دخانیات باشد.

بوی بد دهان. اگر دهان نوجوان شما بوی بد می دهد و مدام آدامس یا نعناع مصرف می کند، این می تواند به این معنی باشد که آنها سیگار کشیده اند و به سختی سعی در پنهان کردن آن دارند.

زرد شدن دندان ها. رعایت بهداشت دهان و دندان و یا حتی مسواک زدن منظم دندان ها نمی تواند اثرات سو ء سیگار روی دندان ها را نفی کند. دندان ها به تدریج زرد می شوند و ممکن است شما آن را نشانه سیگار کشیدن ببینید.

بوی دود. شما می تواند لباس یا موی نوجوان خود را ببویید تا بوی دود را بررسی کنید.  همچنین، آنها ممکن است پنجره ها را در ساعت های عجیب باز نگه دارند و سعی کنند هوای اتاق خود را خارج کنند.

اشیایی مانند فندک یا چوب کبریت. اگر در اتاق، کمدها یا کیف های فرزند خود فندک یا چوب کبریت پیدا کردید، این ممکن است نشان دهد که او نیز سیگار می خرد.

چگونه سیگار کشیدن در سنین نوجوانی را متوقف کنیم؟

چرا نوجوان من سیگار می کشد؟ | پزشکت

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای ترک سیگار در نوجوانان انجام دهید:

با آنها صحبت کنید.

شما ممکن است قبلاً در مورد عوارض و خطرات سیگار کشیدن با کودک خود صحبت کرده باشید؛ اما اکنون که می دانید آنها سیگار می کشند، از زاویه دیگری به آنها نزدیک شوید، تأثیرات منفی را توضیح می دهید و به آنها بگویید که چقدر به آنها آسیب می زند. آنها را سرزنش و تهدید نکنید بلکه آرام باشید و شرایط را عاقلانه اداره کنید.

تاریخ ترک اعتیاد را مشخص کنید.

هنگامی که او را متقاعد به ترک سیگار کردید، به نوجوان خود انگیزه دهید تا یک تاریخ ترک را مشخص کند، شاید یک روز خوب و نمادین باشد که ممکن است نوجوان شما انگیزه ای برای ترک یک عادت بد پیدا کند و کار سازنده ای انجام دهد.

گروه متفاوتی از دوستان خود داشته باشید.

اگر حلقه دوست نوجوان شما جوانان سیگاری دارد، به فرزند خود توصیه كنید كه با دوستانی كه سیگار نمی كشند معاشرت كند. این کار آنها را از وسوسه امتحان مجدد دور می کند.

نه گفتن را به آنها بیاموزید.

ممکن است وقتی دوستانشان به آنها یک سیگار پیشنهاد می دهند نه گفتن برای نوجوان سخت باشد؛ اما آنها باید بر دشواری غلبه کنند و نه گفتن را بیاموزند. با آنها صحبت کنید و به آنها کمک کنید درک کنند که نه گفتن بی احترامی نیست. این یک انتخاب است که باید به آن احترام گذاشت.

سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کنید.

طبق انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO)، تحقیقات علمی کافی برای اثبات بهتر بودن سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای معمولی وجود ندارد؛ بنابراین اگر نوجوان شما بخواهد سیگار را ترک کند، آنها نمی توانند سیگار الکترونیکی را جایگزین کنند.

مشاوره بگیرید.

شما بهتر است از متخصصان ترک سیگار کمک بگیرید که می توانند به فرزند شما کمک کنند. نوجوان خود را تشویق کنید تا دلایل مثبتی که می خواهد ترک کند را یادداشت کند. خواندن و دیدن منظم این لیست انگیزه آنها را حفظ می کند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/effective-tips-to-make-your-teens-quit-smoking_0089740/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز