لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ اگر شما عزیزی دارید که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از دروغ گفتن آنها گیج، عصبانی و رنجانده شوید. منطقی نیست که کسی برای مصرف الکل بخواهد زندگی، سلامتی و روابط خودش را از بین ببرد.

برای درک اینکه چرا افرادی که با مشروبات الکلی دست و پنجه نرم می کنند، مرتباً دروغ می گویند، درک منطق اعتیاد یا روند تفکر دروغگویی و سوء مصرف الکل برای شما مفید است. اما واقعا چرا افرادی که با اعتیاد به الکل روبرو هستند، وقتی می دانند این مورد به عزیزانشان آسیب می زند، باز هم دروغ می گویند؟

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل با احساس گناه و عصبانیت روبرو می شوند، که می تواند منجر به سرزنش شود. انکار، سرزنش و عدم صداقت ممکن است عزیزان را عصبانی کند. اما باید درک کنیم این اقدامات بیش از آنکه نمایانگر واقعی شخصیت شخص باشد، عوارض و نتیجه بیماری آنها است.

دروغ گفتن در مبتلایان به مصرف الکل

اگر یکی از نزدیکان شما، مانند یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک شما، دچار اعتیاد به الکل شود، ممکن است متوجه شوید که رفتار او متفاوت از قبل است. نشانه هایی از اختلال مصرف الکل اغلب شامل تغییرات فیزیکی و رفتاری مشکل ساز مانند دروغ گفتن است.

دروغ گفتن به عزیزان نیز علامت شایع اعتیاد به الکل و اختلالات مصرف مواد مخدر است. شما ممکن است از دروغ گفتن آنها آگاهی داشته باشید، اما ممکن است از خود بپرسید که چرا آنها دروغ می گویند؟ حتی ممکن است از دروغ گفتن به آنها ناامید شوید.

افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند ممکن است برای جلوگیری از قضاوت، از جمله دلایل دیگر، بیماری خود را پنهان کنند. دروغ برای بسیاری از افرادی که با اعتیاد به الکل روبرو هستند، مکانیزم دفاعی است که بیماری اعتیاد را حفظ می کند و در نهایت، دروغ گفتن تنها راه نجات آنها از قضاوت اطرافیان است.

رفتارهای دروغین در مصرف کنندگان الکل

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ | پزشکت

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل برای پنهان کردن عادت های نوشیدن و یا شدت اعتیاد خود دروغ می گویند. دروغ گفتن در بین افراد مبتلا به اعتیاد به الکل معمول است. برای این افراد، عدم صداقت می تواند عمدی یا غیر عمدی باشد. آنها ممکن است دروغ بگویند تا به طور همزمان عادت های آشامیدنی خود و روابط خود را با عزیزان حفظ کنند. آنها همچنین ممکن است برای تحریف حقیقت در مورد اعتیاد به الکل، دست به فرار، فریب و رفتارهای پرخطر بزنند.

چندین نکته مهم که باید در مورد اعتیاد به الکل و رفتارهای دروغین به خاطر بسپارید عبارتند از:

  • عزیز شما که اعتیاد به الکل دارد چه دروغ بگوید و چه نگوید، باید با کار او مقابله کنید.
  • یافتن راه حل های درمانی، سالم ترین گزینه برای فردی است که با اعتیاد به الکل روبرو است.
  • وقتی کسی با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند، ممکن است اعضای خانواده اش نیز برای کنار آمدن با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.
  • افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است برای جلوگیری از مشکلات خود، فرار از واقعیت و حفظ اعتیاد خود، از جمله دلایل دیگر، دروغ بگویند.

علل دروغ گفتن در مصرف کنندگان الکل

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ | پزشکت

اعتیاد به الکل نوعی بیماری مغزی است که می تواند منجر به الگوی رفتاری غیرمنطقی، نامتعادل و ناسالم شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است خشن شوند و یا رفتارهای پرخطر را از خود بروز دهند

اعتیاد به الکل باعث ایجاد تفکر مخدوش می شود. بسیاری از مبتلایان به این اختلال دروغ می گویند و دیگران را به خاطر عملکردشان سرزنش می کنند. این واقعیت آسیب زایی است که بسیاری از خانواده ها آن را تجربه می کنند. اما شناخت عوارض و پیامدهای رفتاری اعتیاد به الکل می تواند به مردم کمک کند بیماری را درک کرده و به عزیزانشان برای درمان کمک کنند.

انکار، نتیجه رایج اعتیاد به الکل است. این بیماری روی شیمی عصبی تأثیر می گذارد و الكلی ها معمولاً اعتقاد ندارند كه به اختلال مصرف الكل مبتلا هستند. در برخی موارد، انکار آنها باعث می شود که آنها نتوانند درک کنند که سوءمصرف مواد بر زندگی آنها تأثیر دارد.

اگر کسی به آنها بگوید که به مشروبات الکلی اعتیاد دارند ممکن است این افراد آزرده یا خشمگین شوند. انکار مکانیسم دفاعی برای افرادی است که از اعتیاد رنج می برند و این یکی از عواملی است که می تواند آنها را از درمان باز دارد.

چندین دلیل برای دروغ گفتن اغلب افرادی که دچار اختلالات مصرف الکل هستند عبارتند از:

دروغ گفتن برای جلوگیری از مشکلات

افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند، هرگز مهارت کنار آمدن با مشکلات خود و زندگی را یادنمی گیرند. آنها ممکن است در هنگام نوشیدن الکل به یک آرامش کوتاه مدت دست پیدا کنند. بر همین اساس، وقتی از آنها بخواهید که از مصرف آن دست بکشند، با شما مخالفت کنند.

به عنوان یک عزیز می توانید به آنها کمک کنید تا بفهمند که نوشیدن الکل مکانیزم دفاعی موثری برای آنها نیست.

دروغ گفتن برای حفظ اعتیاد 

افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل معمولاً  درد جسمی، روانی ناشی از اعتیاد خود در دیگران را نادیده می گیرند. آنها نمی پذیرند که اعتیادشان باعث درد و رنجش دیگران می شود. بنابراین، آنها به خودشان دروغ می گویند، معتقدند که به افراد نزدیک خود آسیب نمی رسانند.

دروغ گفتن برای ساختن یک واقعیت کاذب

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ | پزشکت

اعتیاد و مواد واقعیت را برای فرد مبتلا به اعتیاد به الکل تغییر می دهند. واقعیت ناشی از اعتیاد، اغلب بیش از حد دردناک است، بنابراین ممکن است فرد یک واقعیت کاذبی را برای خودش بسازد. آنها ممکن است فکر کنند، “من می توانم هر وقت که می خواهم از نوشیدن دست بکشم.” در واقعیت، آنها ممکن است هر شب تا حد مرگ مشروب بخورند.

اعتیاد به الکل و ترس از قضاوت شدن

امروزه بسیاری از مردم به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه نمی کنند. برخی معتقدند که این یک مشکل اخلاقی است. و بسیاری از جامعه افراد را به دلیل اعتیاد به الکل سرزنش می کنند. این ننگ باعث ایجاد شرم، احساس گناه و ترس در افراد معتاد به الکل می شود. در نتیجه، بسیاری از افراد بیماری خود را از دید مردم پنهان می کنند.

افراد مبتلا به اعتیاد به الکل ممکن است دروغ بگویند تا  از تمسخر همسالان خود جلوگیری کنند. در برخی موارد، تمسخر باعث می شود افراد مبتلا به اعتیاد به الکل از اعتیاد مجدد جلوگیری کنند. مطالعه ای که در سال 2007 توسط مرکز ملی اعتیاد و سو مصرف مواد انجام شد، نشان داد که 37 درصد دانشجویان به دلیل ترس از تمسخر دیگران از درمان سو ءمصرف مواد پرهیز می کردند.

ترس از تغییر می تواند منجر به دروغگویی یا سرزنش دیگران شود.

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال تمایلی به درمان ندارند، بخشی از این دلیل است که الکل قسمت اصلی زندگی آنها شده است. آنها حاضر نیستند که الکل را کنار بگذارند. و آنها می دانند که ترک می تواند رابطه آنها را با الکل به خطر بیاندازد.

افراد مبتلا به مشكلات الكل تلاش زیادی می كنند تا دچار تغییر نشوند. در نتیجه، آنها در مورد نوشیدن خود دروغ می گویند یا دیگران را بخاطر مشکلاتشان سرزنش می کنند.

شایع ترین دروغ هایی که الکلی ها می گویند

چرا الكلی ها دروغ می گویند؟ | پزشکت

قبل از هر چیز، مهم است که بدانید چرا عزیز شما دروغ می گوید. دو نوع دروغ وجود دارد که الکلی ها می گویند:

  • دروغ هایی که آنها به شما می گویند.
  • دروغ هایی آنها به خودشان می گویند.

دروغ هایی که الکلی ها به شما می گویند معمولاً برای آن چیزی است که فکر می کنند به نفع شماست. آنها نمی خواهند شما نگران نوشیدن آنها باشید بنابراین، در عوض، آن را نادیده گرفته یا دروغ می گویند. آنها همچنین ممکن است از نوشیدن مشروبات الکلی خود خجالت بکشند و دوست نداشته باشند که عزیزانشان از مشکلات آنها مطلع شوند.

در کنار دروغ گفتن به شما، دروغهایی وجود دارد که الکلی ها به خودشان می گویند. این دروغ ها معمولاً به این دلیل است که فرد الکلی نوشیدن خودش را انکار می کند. اعتراف به اینکه آنها مشکلاتی دارند، ممکن است سخت باشد، بنابراین الکلی ها وقتی نوبت به نوشیدنشان می رسد بهانه می گیرند. برای بسیاری از افراد مبتلا به مشروبات الکلی، دروغ گفتن به خود آسان تر از پذیرفتن واقعیت است.

همراه با گوش دادن به دروغ های رایج که الکلی ها می گویند، به آنچه بدن و صدای آنها می گوید توجه کنید. نگاه کردن به پایین، پرهیز از تماس چشمی، تکان خوردن، صحبت کردن با صدای بلند، صاف کردن گلو، لغزش بر روی کلمات یا مکث طولانی قبل از صحبت کردن، همه نشانگر دروغ گفتن کسی است. به جای کلمات، بدن آنها می تواند آنها را لو بدهد، بنابراین به این سرنخ ها توجه کنید.

اهمیت درمان در اعتیاد به الکل

در بسیاری از موارد، سرزنش و دروغگویی متوقف نخواهد شد تا زمانی که فرد معتاد به مصرف مشروبات الکلی اعتراف کند. در این صورت خانواده ها می توانند برای درمان اعتیاد از برنامه های توانبخشی الکل کمک بگیرند.

انجام کامل توانبخشی الکل یک روش اثبات شده برای غلبه بر اعتیاد به الکل است. در اعتیاد، افراد تحت سم زدایی از الکل قرار می گیرند. با خطرات اعتیاد به الکل آشنا می شوند. حتی راه های جدیدی برای جلوگیری از نوشیدن پیدا می کنند. آنها همچنین یاد می گیرند که چگونه زندگی سالم و بدون الکل داشته باشند.

اگر عزیز شما همچنان به دروغ گفتن در مورد عادت های نوشیدن خود ادامه می دهد، احتمالاً مشروبات الکلی وی مشکل ساز شده است. اولین گامی که باید بردارید تلاش برای گفتگو با آنها در مورد این مسائل است. اگر آنها خودشان انکار کنند، ممکن است این صحبت ها خیلی خوب پیش نرود، اما آرام باشید. اگر چندین تلاش برای کمک به آنها تاثیری نداشته باشد، ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید.

منابع:

https://www.therecoveryvillage.com/alcohol-abuse/faq/why-alcoholics-lie/

https://www.drugrehab.com/addiction/alcohol/why-alcoholics-lie/

https://www.drugrehab.com/addiction/alcohol/why-alcoholics-lie/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز