لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

8 قدم برای جلوگیری از دروغ گفتن کودک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جلوگیری از دروغ گفتن کودکان همیشه لازم و ضروری نیست. چون بسیاری از کودکان با رشد بیشتر، دروغ گفتن را کنار می گذارند. همه بچه ها گاهی دروغ می گویند و دروغ گاه به گاه آنها معمولاً نباید باعث نگرانی والدین شود. با این حال، هنگامی که دروغ گفتن کودک به یک عادت منظم تبدیل می شود، می تواند به یک مشکل قابل توجه تبدیل گردد. همچنین آموزش راستگویی و صداقت به فرزندتان اهمیت مسئولیت شخصی، اعتماد و مراقبت را نشان می دهد.

وقتی کودک شما ببیند که دروغ گفتن او یک روش  موثر برای رهایی از دردسر است یا با استفاده از آن می تواند از مسئولیت های خود شانه خالی کند، ممکن است از دروغ گفتن کودک شما به یک عادت بد تبدیل شود. بنابراین، وقتی کودک شما دروغ می گوید، آن را به روشی مستقیم حل کرده و از تکرار آن جلوگیری کنید.

در این مقاله ما 8 استراتژی و راهکار را مورد بررسی  قرار داده ایم که استفاده از آنها باعث می شود کودک شما دروغ نگوید، پس اگر با مشکل دروغ گویی کودک خود روبرو هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

راهنمای دروغگویی سن به سن در کودکان

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟ | پزشکت

واقعیت این است که بچه ها دروغ می گویند. اما اگر والدین در سیاست عدم دروغگویی قاطعانه برخورد کنند، بیشتر کودکان یاد می گیرند که این عادت بد را ترک کنند.

والدین به عنوان الگوی اصلی زندگی کودکان، نقشی اساسی در گفتن صداقت دارند. همانطور که کودکان بالغ می شوند و درک پیچیده تری از آداب معاشرت را به دست می آورند، والدین باید به کودکان کمک کنند بین دروغ های کوچک مصلحتی و صداقت، تفاوت قائل شوند. همه کودکان دروغ می گویند. به کودکان در مورد اهمیت صداقت زودهنگام آموختن و نحوه حل و فصل شرایط را یاد دهید تا نیازی به اعتماد به دروغ گفتن نداشته باشند. اما برای رسیدن به این هدف والدین باید یاد بگیرند که چگونه به کودکان خود در سنین مختلف که دروغ می گویند، پاسخ مناسبی را ارائه دهند.

دروغ گفتن کودکان در سنین 2 تا 4

از آنجا که مهارتهای زبانی کودکان نوپا تازه در حال رشد است، آنها هنوز تصور روشنی از دروغ و حقیقت ندارند. در این سن، کودکان نوپا نیز درک نسبتاً متفاوتی از واقعیت، خیال پردازی، آرزوها، خیالات و ترس دارند. به یاد داشته باشید که کودکان نوپا در تلاشند استقلال خود را به نمایش بگذارند. بنابراین یک پاسخ آرام و دیپلماتیک را امتحان کنید که کودک را دچار شک و تردید کند.

کودکان نوپا به دلیل دروغگویی مجازات نمی شوند، اما والدین می توانند با زیرکی شروع به تشویق صداقت کنند.

دروغ گفتن در سن 5 تا 8 سال

در سنین 5 تا 8 سالگی، کودکان دروغ بیشتری برای فرار از خیلی مسائل، به خصوص دروغ های مربوط به مدرسه (کلاس ها، مشق شب، معلمان و دوستانشان) می گویند. اما والدین باید قبول کنند که مقررات و مسئولیت های این سن اغلب برای کودکان بسیار زیاد است. در نتیجه، کودکان اغلب برای جلب رضایت دیگران دروغ می گویند. اما خوشبختانه، کشف اکثر دروغ ها در این سنین به راحتی آسان است. با فرزندان خود صریح صحبت کنید و صداقت را در آنها تشویق کنید. مانند “صادق باشید و حقیقت را بگویید. وقتی کودک صادق است، به او توجه کنید و ستایش و بازخورد مثبت دهید.

دروغ گویی در سنین دبستان (9 تا 12 سالگی)

بیشتر کودکان در این سن به خوبی در راه ایجاد هویتی سخت کوش، قابل اعتماد و وظیفه شناس هستند. اما آنها همچنین در حفظ دروغ مهارت بیشتری پیدا می کنند و نسبت به پیامدهای اعمال خود حساس تر می شوند و ممکن است بعد از دروغگویی احساس گناه شدیدی داشته باشند. در این شرایط، با کودک خود صریح رفتار کنید.

گفتن حقیقت را یک قانون خانگی قرار دهید.

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟ | پزشکت

به عنوان بخشی از قوانین و ارزش های خانوادگی خود، یک قانون روشن خانگی ایجاد کنید که بر اهمیت صداقت و برقراری ارتباط صحیح تأکید نماید. با رعایت این قانون، فرزندان شما می فهمند که شما برای واقعیت و راست گویی ارزش قائل هستید، حتی وقتی گفتن آن دشوار است. در مورد انواع دروغ ها و آسیب هایی که هر نوع می تواند ایجاد کند با کودک خود صحبت کنید.

درباره گفتن حقیقت، با کودک خود صحبت کنید.

مهم نیست که فرزند شما چند سال دارد، توضیح تفاوت بین گفتن حقیقت در مقابل دروغ گفتن بسیار مهم است. با این حال توجه داشته باشید که تا حدود چهار سالگی، کودکان کوچک تفاوت دروغ و حقیقت را کاملا درک نخواهند کرد.

در مورد کودکان خردسال، گفتن جملاتی از جمله: “اگر بگویم آسمان سبز است، این حقیقت است یا دروغ” می تواند مفید باشد. درباره عواقب احتمالی دروغ گفتن با کودک صحبت کنید. به آنها بگویید در صورت دروغ گفتن، مردم دیگر به گفته های شما اعتقاد ندارند.

صحبت در مورد گفتن حقیقت در مقابل صداقت بی رحمانه و رک بودن بیش از حد، هم از اهمیت زیادی برخوردار است. بچه ها باید یاد بگیرند که لزوماً لازم نیست اعلام کنند: “این یک پیراهن زشت است”، یا “شما جوش دارید”، فقط به این دلیل که می خواهند صداقت داشته باشند و صادقانه حرف بزنند. بعلاوه، با کودک خود در مورد عواقب  دروغ گفتن، صحبت کنید. این کار به شما کمک می کند تا هر دو بدانید که در صورت دروغ گفتن دقیقاً چه کاری باید انجام دهید.

دلیل دروغ را تشخیص دهید.

به سه دلیل اصلی بچه ها دروغ می گویند:

  • فانتزی
  • لاف زدن
  • برای جلوگیری از پیامدهای منفی

تشخیص دلیل احتمالی دروغ می تواند به شما کمک کند برنامه ای برای پاسخ به آن پیدا کنید.

فانتزی

کودکان پیش دبستانی اغلب دروغ های فانتزی می گویند. اگر کودک شما گفت، “من دیشب به ماه رفتم”، بپرسید، “آیا این چیزی است که واقعاً درست است؟” این می تواند به بچه ها کمک کند تفاوت بین واقعیت و باور را درک کنند. با این حال، اگر کودک شما به سادگی وانمود می کند، بهتر است که اجازه دهید خیال بپردازی کند. تا زمانی که کودک آگاه شود که این داستان است.

لاف زدن

دروغ گفتن کودک به علت لاف زدن، به این دلیل است كه کودک شما عزت نفس پایینی دارد یا می خواهد مورد توجه قرار گیرد. در حالی که آنها می توانند از یادگیری مهارت های جدید اجتماعی و انجام فعالیت های مثبت برای تقویت عزت نفس خود بهره مند شوند .

اجتناب از مسئولیت پذیری

همه بچه ها گاهی برای فرار از مشکلات دروغ می گویند. شاید دروغ های آنها موفقیت آمیز نباشد.  یکی دیگر از مولفه های استفاده از دروغ برای جلوگیری از مسئولیت این است که بچه ها ممکن است از دروغ برای برآورده کردن انتظارات یا رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) بیشتر مستعد دروغ گفتن هستند. علائم شایع ADHD فراموشی، تکانشگری و بی نظمی می تواند منجر به استعدادی برای عدم صداقت شود. این کودکان غالباً دچار سو ء تفاهم می شوند.

به عنوان مثال، ممکن است از کودکی بخواهید اسباب بازی هایش را کنار بگذارد، سپس وقتی این کار را انجام نداده اند، ممکن است سرسختانه اصرار کنند که هرگز به او نگفتی این کار را انجام بدهد. این ممکن است دروغ نباشد. آنها ممکن است در واقع دستورالعمل شما را فراموش کرده باشند.

با این حال، اجازه ندهید که توجیه آنها به یک جواب همیشگی تبدیل شود. فقط به یاد داشته باشید که ADHD ممکن است بر صداقت فرزند شما تأثیر بگذارد.

به کودک خود هشدار دهید.

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟ | پزشکت

وقتی کاملاً مطمئن هستید که بچه های شما راست می گویند یا دروغ، یک هشدار دهید. برای مثال، با خونسردی بگویید، “من به شما یک فرصت دیگر می دهم تا حقیقت را به من بگویید. اگر من متوجه دروغ شما شوم، نمره منفی دریافت می کنی. “

همچنین بهتر است عواقب دروغگویی را به کودک خود گوشزد کنید. اما تمرکز خود را بر آموزش مسئولیت و صداقت بگذارید، نه اینکه کودک خود را سرزنش یا شرم گین کنید. صحبت کردن با بحن آرام و دلسوزانه نیز کمک می کند. اگر عصبانی هستید، فریاد بکشید یا تهدید کنید، کودک شما نمی توانند احساسات خودش را بروز دهد.

درباره عواقب دروغگویی با کودک خود صحبت کنید.

با کودک خود در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید که عدم صداقت باعث  می شود که شما حرف های کودک را باور نکنید، حتی وقتی آنها حقیقت را می گویند. حتی سایر افراد ممکن است افرادی که معروف به دروغ گفتن هستند را دوست نداشته باشند.

صداقت کودک را تشویق کنید.

در هنگام راستگویی کودک خود، از آنها تعریف و تمجید کنید، “من می دانم که حتماً سخت بوده است که به من بگویید آن ظرف را شکستی، اما من خیلی خوشحالم که تصمیم گرفتی در این مورد صادق باشی.”

به کودک کمک کنید دوباره اعتمادسازی کند.

اگر فرزند شما عادت به دروغ گفتن دارد، به او کمک  کنید که دوباره بتواند اعتماد شما را به دست آورد و اعتماد سازی کند.

به عنوان مثال، یک برنامه امتیاز  دهی را برای کودک خود در نظر بگیرید که وقتی کودک به شما حرف های راست می زند، به او امتیاز مثبت بدهید. وقتی آنها حقیقت را بگویند، یک قدم دیگر به امتیازات بیشتر نزدیک می شوند.

به دنبال کمک حرفه ای باشید.

چگونه از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟ | پزشکت

مواقعی وجود دارد که دروغ گفتن می تواند به یک مشکل جدی برای کودکان تبدیل شود. اگر به نظر می رسد دروغ گفتن کودک شما غیر قابل تحمل است یا در مدرسه یا با همسالان برای کودک شما مشکل ایجاد می کند، برای رفع دروغ گفتن آنها از متخصص یا مشاور کودکان کمک بگیرید.

سخن آخر

همه بچه ها گهگاهی دروغ می گویند اما نباید به آنها اجازه دهید که به دروغ گفتن عادت کنند. بچه ها دلایل مختلفی برای دروغ گفتن دارند اما مهمترین و نگران کننده ترین آنها، جلوگیری از بروز رفتارها و عواقب منفی راستگویی است. هنگامی که کودک شما مطمئن باشد که از او توقع راست گفتن دارید، احتمالاً کودک شما هم یاد می گیرد که کمتر دروغ بگوید.

الگوهای خوب بودن برای فرزندان شما بسیار مهم است. کودکانی که با والدین خود رابطه تثبیت شده ای دارند، به احتمال زیاد حقیقت را می گویند.

منابع:

https://www.parents.com/kids/development/behavioral/age-by-age-guide-to-lying/

https://www.verywellfamily.com/steps-help-child-stop-lying-tell-the-truth-1094945

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز