لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راه های ترک خودارضایی زیادی وجود دارند. اعتیاد به خود ارضایی یک مشکل جدی است. میلیون ها زن و مرد در سراسر جهان در هر سنی از آن رنج می برند. بسیاری از افراد به خود ارضایی معتاد شده اند. آنها دائماً در فکر این هستند که چگونه می توانند خودارضایی را ترک کنند. زیرا خودارضایی اغلب باعث ایجاد تنفر از خود می شود. همچنین خودارضایی معمولا با احساسات منفی مانند شرم و احساس گناه همراه است.

اشتیاق به خودارضایی خصوصاً در دوره نوجوانی، در واقع این نشان دهنده علاقه به رابطه جنسی قبل از شروع روابط جنسی با جنس مخالف در بزرگسالی است. اما با این حال وقتی خودارضایی به یک وسواس مداوم تبدیل شود باید یاد بگیریم که چگونه از اعتیاد به استمناء پیشگیری کنیم.

راه های ترک خودارضایی

ترک اعتیاد به خودارضایی تا حدودی دشوار است. ترک استمناء نیاز به تعهد و تداوم دارد. پاداش دادن به خود برای رفتارهای خوب، روش مهمی برای ایجاد انگیزه درغلبه بر اعتیاد خودارضایی است. بنابراین برای موفقیت های خود یک سیستم پاداش تنظیم کنید. لازم نیست پاداش شما خیلی بزرگ باشد.

هر بار که بر یک مشکل غلبه می کنید چیزی به خود هدیه دهید که شما را به وجد بیاورد و یادآور  پیشرفت مداوم شما باشد. رایج ترین مسئله در رابطه با اعتیاد به خودارضایی، به ویژه در زوج های متاهل، تأثیر آن بر روابط فرد با شریک زندگی است. افرادی که اعتیاد به خودارضایی دارند خیلی زود دچار احساس غفلت، ناکافی بودن در روابط جنسی و ناامیدی می شوند.

راه های ترک خودارضایی عبارتند از:

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟ | پزشکت

خود را مجازات نکنید.

به یاد داشته باشید که همه مردم به طور طبیعی انگیزه های جنسی را دارند و این مساله باعث نمی شود که شما در مقایسه با دیگران احساس شایستگی کمتری کنید. به خود اجازه نا امیدی ندهید. زیرا افسردگی و ناامیدی باعث می شود بیشتر به سمت خودارضایی کشیده شوید. بنابراین یک تصمیم قطعی بگیرید و از نو شروع کنید.

محرک ها را حذف کنید.

دسترسی خود به تصاویر مستهجن و یا سایر محرک ها را کنترل کنید. مطمئنا اگر فیلم های پورنوگرافی دیده و یا تصاویر مستهجن را تماشا کنید، بیشتر اوقات تمایل به خودارضایی پیدا می کنید. هنگامی که به تماشای این فیلم ها وسوسه می شوید، بلافاصله ذهن خود را منحرف کرده و سعی کنید به انجام کارهای دیگر مشغول شوید. همچنین می توانید ورزش کنید. ورزش علاوه بر فوائد جسمی در تقویت اراده شما نیز تاثیر زیادی دارد.

زمان تنهایی را کاهش دهید.

اگر در اثر تنهایی به طور مکرر خودارضایی می کنید، راه هایی را پیدا کنید تا زمان تنهایی خود را کاهش دهید. ارتباط بیشتر با اطرافیان بهترین راه برای ترک خود ارضایی است. تا حد امکان در جمع دیگران حضور پیدا کنید. حضور در اماکن عمومی و در اجتماعات مختلف مسیر ذهن شما را تغیر می دهد.  تمام روز خود را در خانه محصور نکنید.

فعالیت خود را زیاد کنید.

زندگی را با فعالیتهای جذاب پر کنید. هیجان انجام کار متفاوت و رسیدن به اهداف تعیین شده تمایل شما به خودارضایی را از میان می برد. راههای زیادی برای منحرف کردن ذهن از خودارضایی وجود دارد. از فرصت های به دست آمده برای شکوفایی خلاقیت های خود استفاده کنید. لذت دستیابی به یک هدف، ذهن شما را از خودارضایی دور می کند. چیزهای زیادی وجود دارند که می توانید برای آنها وقت و انرژی صرف کنید.

به عنوان مثال نوشتن، نواختن ساز، نقاشی و یا مطالعه یک رمان جدید از کارهایی هستند که می توانید برای منحرف کردن ذهن خود انجام دهید. این کار به نظم و پشتکار زیادی نیاز دارد. مطمئنا انجام این کار بدون داشتن یک اراده قوی آسان نخواهد بود. همچنین بررسی ها نشان داده است که تغییر سبک زندگی فرد در توانایی کنترل خودارضایی نقش خیلی زیادی دارد.

سحرخیز باشید.

صبح ها به محض بیدار شدن از خواب از رختخواب برخیزید. هر زمان از روز هم که باشد در تختخواب بیدار دراز نکشید. از جای خود بلند شده و کاری انجام بدهید. هر روز را با یک فعالیت جدید شروع کنید.

پیگیر و صبور باشید.

ترک کردن استمنا کاری نیست که بلافاصله انجام شود. این کار فرایندی است که نیاز به تعهد دارد و ممکن است شما در موقعیت های مختلف زندگی دچار وسوسه شوید. اگر در اثر وسوسه ناگهانی دست به خودارضایی زدید، خود را به خاطر این رفتار سرزنش نکنید. ترک خودارضایی هدفی نیست که یک شبه به آن برسید. بلکه برای این کار باید وقت و انرژی بگذارید.

یکی از روش هایی که در ترک خودارضایی به شما کمک می کند این است که برای خود یک سیستم پاداش راه اندازی کنید. به این ترتیب روزهایی که بدون خودارضایی گذرانده اید را در یک تقویم یا دفتر یادداشت علامت بزنید. سپس برای رفتار و موفقیت خوب خود یک پاداش در نظر بگیرید. انجام این کار انگیزه جدیدی را برای ترک خود ارضایی در شما ایجاد می کند. ثبت موفقیت ها سرانجام بر میل شما به خودارضایی غلبه خواهد کرد.

برای گرفتن نتیجه عجله نکنید.

به طور کلی برای رسیدن به هر هدفی پیش از هر چیز باید صبور باشید. غلبه بر خودارضایی نیز مانند هرکار یا هدف دیگری به زمان و کمک نیاز دارد.

سبک زندگی سالم داشته باشید.

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟ | پزشکت

سبک زندگی سالم بسیار مهم است، زیرا باعث کاهش تمایل شما به خودارضایی می شود. علاوه بر آن رعایت یک سبک زندگی سالم همراه با تغذیه مناسب و ورزش روزانه  می تواند برای رسیدن به هدف انگیزه زیادی در شما ایجاد کند.

شب ها بدون لباس نخوابید.

پوشیدن لباس در شب می تواند یک مانع فیزیکی برای خودارضایی ایجاد کند. در نتیجه به راحتی می توانید تمایل به خودارضایی را در خود مهار کنید.

از متخصص کمک بگیرید.

از یک روانشناس و یا روانپزشک کمک بگیرید. صحبت با روانشناس احساسات و قضاوت های منفی شما در مورد خودتان را کاهش می دهد. علاوه بر آن در صورتی که از روش های دیگر نتیجه لازم را نگرفته اید مشورت با روانشناس می تواند در اصلاح این رفتار به شما کمک کند. بررسی ها نشان می دهد که توصیه های تخصصی در این زمینه می تواند کمک زیادی به ترک خودارضایی و پیشگیری از آن در آینده کند.

زیاد در حمام نمانید.

هنگام استحمام، خود را در آینه تحسین نکنید. هرگز بیش از پنج یا شش دقیقه در حمام نمانید. مدت زمان ماندن در حمام باید به اندازه ای باشد که فرصت کافی برای استحمام، خشک کردن بدن و لباس پوشیدن داشته باشید. خیلی زود از حمام خارج شده و به اتاقی بروید که سایر اعضای خانواده در آن حضور دارند.

ذهن خود را منحرف کنید.

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟ | پزشکت

هرگز مطالب پورنوگرافی را نخوانید. ذهن خود را از مطالب مربوط به اعتیاد جنسی دور نگه دارید.  به یاد داشته باشید که هر فکری پس از مدتی تبدیل به عمل می شود. بنابراین الگوی فکری شما باید تغییر کند. نباید اجازه دهید اعتیاد به رفتارهای جنسی در ذهن شما باقی بماند. اگر با افرادی آشنا هستید که با همین مشکل روبرو هستند، دوستی خود را با آنها قطع کنید.

شما باید از چنین افرادی به سرعت فاصله بگیرید. هرگز با افرادی که ضعف اخلاقی مشابه دارند ارتباط برقرار نکنید. حضور در کنار این افراد به تنهایی کافی است تا اعتیاد جنسی را در ذهن شما به قوت خود باقی نگه دارد. در حالیکه شما باید مشکل را از ذهن خود خارج کنید. ذهن شما باید به چیزهای مفید و مثبت تمرکز کند.

کمک های تخصصی برای ترک خودارضایی

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟ | پزشکت

اعتیاد به خودارضایی می تواند توسط چندین عامل مختلف ایجاد شود. این عوامل ممکن است روانشناختی یا عصبی باشند. در برخی موارد، افراد ممکن است به تنهایی بتوانند بر این رفتار غلبه کنند، در حالی که بعضی اوقات برای از بین بردن این عادت، به کمک یک روانشناس و یا روانپزشک نیاز است. چندین گزینه درمانی مختلف از جمله مشاوره و دارو درمانی وجود دارد که به شما کمک می کند اعتیاد به استمناء را ترک کنید.

این گزینه های درمانی عبارتند از:

شرکت در گروه های مشاوره و پشتیبانی

انواع مختلفی از برنامه های مشاوره حرفه ای وجود دارد که در ترک اعتیاد به استمناء به شما کمک می کنند. این رویکردها معمولاً شامل نگرش های کل نگر، عاطفی و ذهنی است که بیماران از طریق آنها از نظر جسمی، روحی و عاطفی درمان می شوند. شرکت در گروه های مشاوره اراده و انگیزه کافی برای غلبه بر خودارضایی را به بیماران می دهد. به این ترتیب ریشه اصلی این مشکل کاملا درمان می شود. این جلسات مشاوره می تواند به صورت فردی یا گروهی تشکیل شوند. یک دوره درمان 12 جلسه ای می تواند در ترک خودارضایی کاملاً موفقیت آمیز باشد.

کمک گرفتن از افراد غیر متخصص به ویژه در مورد اعتیاد جنسی بسیار دشوار است. زیرا صحبت در این مورد می تواند شرمندگی زیادی در شما ایجاد کند. مشورت با یک فرد متخصص مانند روانشناس باعث می شود شما بدون ترس از قضاوت شدن در مورد مشکل خود صحبت کنید. مشاوران تجربه زیادی در برخورد با افرادی دارند که از مشکلاتی مانند اعتیاد جنسی رنج می برند. بنابراین آنها تمام تمرکز خود را صرف درمان کرده و هرگز شما را قضاوت نمی کنند. مراجعه به روانشناس برای درمان خودارضایی یک گام شجاعانه برای بهبود اعتیاد جنسی است.

دارو درمانی

هیچ داروی خاصی برای درمان اعتیاد جنسی وجود ندارد که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA باشد.  اما با این حال بررسی ها نشان می دهد که می توانیم از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های خلقی، داروهای ضد روان پریشی و آنتی آندروژن برای درمان اعتیاد جنسی استفاده کنیم. تجویز این داروها بر اساس علائم بالینی و با تشخیص پزشک است. این داروها عبارتند از:

  • آنتاگونیست افیون نالترکسون یکی از معروفترین داروهای ترک اعتیاد است. مصرف این دارو ولع و اشتیاق جنسی را کاهش داده و نتایج امیدوار کننده ای را در درمان اعتیاد جنسی نشان داده است.
  • ضد آندروژن ها مصرف داروهایی از جمله استات مدروکسی پروژسترون یا استات سیپروتون، با کاهش سطح تستوسترون میل جنسی شما را کمتر کرده و می تواند تا حد زیادی به درمان خودارضایی کمک کند.
  • SSRI ها که به آنها مهارکننده های بازجذب سروتونین هم گفته می شود، برای درمان استمناء و رفتارهای جنسی اجباری مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف داروهای ضد افسردگی به ویژه در بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی معمولا موفقیت آمیز است.
  • تثبیت کننده های خلقی داروهایی مانند لیتیوم و والپروئیک اسید معمولا برای بیمارانی که دارای اختلال دو قطبی هستند تجویز می شوند. اما با این حال مصرف این داروها در درمان اعتیاد جنسی اجباری هم بسیار موثر است. همچنین بررسی ها نشان داده است که داروهای توپیرامات و نفازودون نیز می توانند به درمان اعتیاد جنسی کمک کنند.

مشکلاتی مانند اعتیاد جنسی به درمانهای مختلف و رویکردهای درمانی به خوبی پاسخ می دهد. برخی از درمانهای موفق در این زمینه شامل موارد زیر است:

  • روان درمانی انگیزشی
  • شناخت درمانی (CT)
  • واقعیت درمانی (RT)
  • پذیرش و تعهد درمانی
  • مختصر درمانی (SFBT)
  • رفتار درمانی شناختی (CBT)
  • آموزش صلاحیت اجتماعی (SoCo)

به طور کلی اعتیاد به رفتارهای جنسی اجباری از جمله خودارضایی می تواند در زندگی روزمره افراد تداخل ایجاد کند. این رفتارها ممکن است بر کار و روابط حرفه ای شما تأثیر بگذارد. برای از سرگرفتن زندگی عادی خود، لازم است رفتار مخرب خودارضایی را ترک کنید.

سخن آخر

راه های ترک خودارضایی زیادی وجود دارد. اعتیاد به خود ارضایی یک مشکل جدی است. میلیون ها زن و مرد در سراسر جهان در هر سنی از آن رنج می برند. بسیاری از افراد به خود ارضایی معتاد شده اند. آنها دائماً در فکر این هستند که چگونه می توانند خودارضایی را ترک کنند.  زیرا خودارضایی اغلب باعث ایجاد تنفر از خود می شود. همچنین خودارضایی معمولا با احساسات منفی مانند شرم و احساس گناه همراه است.

منابع:

https://addictionresource.com/addiction/masturbation/overcoming-masturbation-addiction/

https://www.cs.hmc.edu/~ivl/writing/quotes/mormons_overcoming_masturbation.html

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام به شما لطفا در مطلبی که در مورد خودارضایی گفتین بگین تحقیق بیشتر بکنین چی بخورین چی نخورین و…. با تشکر و به مدیرهای سایتها هم بگین که بذارن خیلیا فکر کردن تونستن ترک کنن نتونستن

    1. سلام کتاب راز کنترل شهوت که کاملا رایگان هست رو از اینترنت دانلود کن بخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز