لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیباییروانشناسی و روانپزشکی

بیماری کندن پوست چیست؟

بیماری کندن پوست چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیماری کندن پوست یا dermatillomania و یا درماتیلومانیا یک بیماری روانپزشکی است که به صورت کندن تکراری و اجباری پوست خود را نشان می دهد. این یک بیماری کنترل تکانه و یکی از چندین رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) است که در حال حاضر در DSM-5 تحت بیماری های وسواسی-اجباری طبقه بندی می شود. درماتیلومانیا تا 1.4 درصد از کل جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد و تقریباً 75 درصد از مبتلایان زن هستند. تفاوتی بین درماتیلومانیا و لایه برداری طبیعی از نقص و بی نظمی پوست وجود دارد. درماتیلومانیا مزمن است، منجر به آسیب شدید بافتی و پریشانی و بیماری در عملکرد فرد می شود.

این بیماری منجر به ضایعات پوستی می شود و مشکلات زیادی در زندگی فرد می شود. افراد مبتلا به این بیماری از روی عادت یا انگیزه، پوست خود را می کنند. حتی ممکن است پوست سالم و یا ضایعات کوچک پوستی بدن خود مانند جوش و یا آکنه های روی پوست خود را بکنند.

کندن مرتب پوست شامل کشیدن، فشردن، خراشیدن و حتی گاز گرفتن پوست سالم و آسیب دیده از قسمت های مختلف بدن است. افراد مبتلا به درماتیلومانیا اغلب صورت، دست ها، انگشتان، بازوها و پاها را هدف قرار می دهند. آنها ممکن است از انگشتان خود یا از ابزاری مانند موچین یا سنجاق استفاده کنند.

این بیماری معمولاً مزمن است و دارای دوره های بهبودی متناوب می باشد. حتی در صورت عدم درمان، ممکن است هفته ها، ماهها یا سالها طول بکشد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً مقدار قابل توجهی از وقت خود را، حتی گاهی چند ساعت در روز از وقت خودشان را، صرف این رفتار می کنند.

علت بیماری کندن پوست چیست؟

بیماری کندن پوست | پزشکت

احتمال دارد یک ژنتیکی در درماتیلومانیا موثر باشد، زیرا به نظر می رسد برخی از افراد تمایل ارثی به BFRB مانند برداشتن پوست و کشیدن مو و همچنین بالاتر از حد متوسط بیماریات خلقی و اضطرابی در بستگان درجه یک دارند. از دیگر عواملی که ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد شامل مزاج فردی، استرس و سن است. درماتیلومانیا می تواند با کمال گرایی همراه باشد که منجر به آراستگی بیش از حد می شود. همچنین می تواند به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از کاهش استرس یا از بین بردن تنشی که در نتیجه احساسات منفی مانند بی حوصلگی، ناامیدی، نارضایتی و حتی بی حوصلگی ایجاد می شود، در نظر گرفته شود.

در حال حاضر، علت خاصی برای بیماری کندن پوست بدن مشخص نشده است. این بیماری اغلب با یک یا دو محرک شروع می شود:

  • عفونت، آسیب یا زخم
  • یک رفتاریا عادت منفی برای کاهش استرس

بیماری کندن پوست هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد. تقریباً در هر سنی می تواند رخ دهد، اما به طور معمول اولین بار در نوجوانی یا شروع بلوغ ظاهر می شود.

بیماری های همزمان با بیماری کندن پوست

بیماری کندن پوست | پزشکت

شواهد نشان می دهد که این بیماری در افراد مبتلا به وسواس اجباری بیشتر دیده می شود. همه مبتلایان به وسواس فکری به بیماری کندن پوست مبتلا نمی شوند، اما بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند اغلب دچار وسواس فکری نیز می شوند. از طرفی هم به نظر می رسد این بیماری تا حدودی جنبه ژنتیکی و ارثی دارد.

بیماری کندن پوست بدن غالباً با بیماری وسواس فکری عملی، تریکوتیلومانیا (کشیدن مو) و بیماری افسردگی اساسی همراه است. 38٪ از افراد مبتلا به این بیماری کندن پوست بدن به طور همزمان از تریکوتیلومانیا رنج می برند.

سایر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن (BFRB)، مانند ناخن جویدن نیز احتمال دارد با بیماری کندن پوست همزمان شود.

علاوه بر آن، چندین بیماری معمولاً همزمان با بیماری کندن پوست اتفاق میفتد. این بیماری ها یا بیماران می تواند به عنوان علائم یک بیماری بروز پیدا کنند. یا شاید در بسیاری ازمواقع، عوامل خطر زمینه ای مشترک داشته باشند.

بیماری های همزمان با اختلال کندن پوست، عبارتند از:
  • وسواس. وسواس یک بیماری بهداشت روان است که اغلب باعث رفتارهای تکراری می شود و در کیفیت زندگی فرد بیماری ایجاد می کند.
  • بیماری بدشکلی بدن. افراد مبتلا به این بیماری، افکار منفی در مورد ظاهر بدن خود دارند. مبتلایان به بیماری ممکن است به علت افکار منفی خود، ضایعات پوستی بدن شان را بکنند.
  • بیماری افسردگی. افسردگی می تواند منجر به بسیاری از رفتارها، از جمله برداشتن پوست شود.
  • تریکوتیلومانیا (کشیدن مو). تقریباً 38 درصد از افراد مبتلا به بیماری کندن پوست، تریکوتیلومانیارا تجربه می کنند.
  • سایر BFRB ها. اگرچه کشیدن مو متداول ترین BFRB است، اما می تواند شامل موارد دیگرمانند جویدن ناخن، گاز گرفتن لب ها تا زمانی که خونریزی نکند و جویدن قسمت داخلی گونه ها باشد.

علائم بیماری کندن پوست چیست؟

بیماری کندن پوست | پزشکت

درماتیلومانیا به طور کلی یک بیماری مزمن است، اگرچه علائم ممکن است گاه به گاه بوجود آمده و از بین بروند. افراد مبتلا به این بیماری می توانند ساعت ها به فکر کندن و تلاش برای مقاومت در برابر اصرار قبل از تسلیم باشند. اضطراب، افسردگی، شرم، ترس از قرار گرفتن در معرض و خجالت از این بیماری معمولاً منجر به تلاش برای پوشاندن پوست با آرایش، لباس یا به وسیله دیگر می شود. برای تشخیص بیماری دفع، فرد باید علائم و نشانه های زیر را خود بروز دهد:

  • تلاش های مکرر برای جلوگیری از رفتار
  • کندن مکرر پوست که منجر به ضایعات پوستی می شود.
  • علائم باعث پریشانی یا بیماری قابل توجه بالینی می شود.
  • علائم ناشی از یک ماده یا بیماری پزشکی یا پوستی نیست.
  • علائم با بیماری روانپزشکی دیگری توضیح داده نمی شود.
سایر علائم و نشانه های بیماری درماتیلومانیا، عبارتند از:
  • تلاش برای از بین بردن ضایعات پوستی: برخی از افراد به طور مکرر پوست را خراشیده و یا سعی می کنند «ضایعاتی» را که در پوست خود می بینند را بکنند؛ اما این وضعیت می تواند باعث ایجاد ضایعات، بریدگی و زخم های بیشتری شود.
  • صرف زمان زیاد برای درماتیلومانیا: بعضی از افراد مبتلا به این بیماری چندین بار در روز پوست خود را انتخاب می کنند. یا شاید چند بار در یک زمان این کار را انجام دهند. در هر صورت، این رفتار می تواند زندگی اجتماعی و شغلی افراد را مختل کند.
  • ایجاد زخم و عفونت در اثر کندن مکرر: این بیماری می تواند منجر به عفونت، ضایعات و زخم هایی شود که برای مدت طولانی ادامه دارند. عفونت ها احتمال دارد نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشند.
  • اجتناب از مکان های عمومی به دلیل داشتن ظاهر پوست: کندن مکرر باعث ضایعات و جای زخم های بی شماری بر روی پوست می شود. برخی از افراد مبتلا به این شرایط احتمال دارد به دلیل ظاهر پوست ازرفتن به سالن شنا، سالن بدن سازی یا مکانهایی که به برهنه شدن نیاز دارند خودداری کنند.

بیماری درماتیلومانیا چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کندن پوست | پزشکت

بررسی و شناخت علائم و نشانه های بیماری کندن پوست می تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد. به عنوان مثال، کندن گاه به گاه و موقت به ندرت به عنوان یک بیماری تشخیص داده می شود.

با این حال، افراد مبتلا به بیماری کندن پوست احتمال دارد تبخال، برجستگی ها، جوش ها یا سایر ضایعات پوستی خود را بکنند. همچنین مبتلایان به این بیماری ممکن است پوست اطراف ناخن و انگشتان پا را در نظر بگیرند.

گاهی اوقات، افراد مبتلا به این بیماری اجازه می دهند تا مناطق برداشت شده بهبود یابند تا دوباره بتوانند پوست بهبود یافته را بکنند. این یک چرخه عادت و انگیزه است که فرد باید با آن مقابله کند.

بیماری کندن پوست را خود فرد نمی تواند تشخیص دهد. پزشک باید برای تشخیص این بیماری سایر بیماریات مشابه را تایید و یا رد کند. بر همین اساس در مرحله اول برای تشخیص بیماری معاینه جسمی را انجام می دهد.

پس از انجام معاینه جسمی، پزشک در مورد رفتارها و احساساتی که فرد در هنگام کندن پوست خود دارد سوالاتی را می پرسد.

اگر پزشک به بیماری در پوست مشکوک باشد، احتمال دارد فرد را به یک روان شناس راجاع دهد. برای تشخیص بهتر متخصصان داخلی هم می توانند به روان شناس کمک کنند.

بیماری درماتیلومانیا چگونه درمان می شود؟

بیماری کندن پوست | پزشکت

افرادی که پوست خود را انتخاب می کنند معمولاً تلاشهای مکرر و ناموفق را برای متوقف کردن خود انجام می دهند، زیرا شرم و خجالت ناشی از درماتیلومانیا ممکن است آنها را از مراجعه به درمان حرفه ای باز دارد. در حقیقت، تصور می شود کمتر از یک نفر از هر پنج نفر مبتلا به درماتیلومانیا به دنبال درمان هستند.

گزینه های درمانی موجود برای بیماری کندن پوست به دو دسته اصلی دارو و درمان تقسیم می شوند.

یک متخصص یا مشاور بهداشت روان می تواند در شناسایی محرک هایی که منجر به کندن پوست می شوند به فرد کمک کند. روان پزشک می تواند راه هایی را برای مقابله با این رفتار ها پیشنهاد کند. به عنوان مثال، فشار دادن توپ استرس، بازی با مکعب روبیک، نقاشی یا سایر رفتارهایی که دست را مشغول می کند، گاهی برای جلوگیری از کندن استفاده می شود. علاوه بر آن، روان شناس می تواند به فرد آموزش دهد که در هنگام بروز علائم، گزینه های دیگری را جایگزین کند. استفاده از دستکش یا بانداژ چسب برای پوشاندن پوسته یا بریدگی نیز می تواند در جلوگیری از کندن پوست کمک کند.

دارو درمانی برای بیماری کندن پوست بدن

داروهای ضد افسردگی می تواند به کنترل رفتارهای کندن پوست کمک کنند. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) معمولاً در این شرایط تجویز می شوند. سایر داروها، از جمله داروهای روانپزشکی و ضد تشنج، احتمال دارد برای درمان این بیماری تجویز می شوند. این بدان معنی است که اگرچه این دارو در درجه اول برای درمان بیماری دیگری تجویز می شود، اما می تواند برای درمان بیماری کندن پوست هم کاربرد داشته باشد.

پزشک یا روان شناس می تواند بعد از تشخیص بیماری، یک برنامه درمانی مشخصی را برای بیمار مشخص کند؛ اما برنامه درمانی می تواند متناسب با نیازهای بیمار تغییر پیدا کند و پزشک مجبور به بازنگری در برنامه درمانی در طول دوره درمان شود.

حرف آخر

کندن پوست یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) است که به طور معمول در ابتدای دوران بلوغ یا همزمان با بلوغ در سنین 13-15 سالگی شروع می شود. حتی احتمال دارد در کودکان (زیر 10 سال) یا بزرگسالان نیز رخ دهد. این بیماری تقریباً 1.4٪ از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد ودر زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

منابع:

https://www.healthline.com/health/skin-disorders/excoriation#outlook

https://www.mhanational.org/conditions/excoriation-disorder-skin-picking-or-dermatillomania

https://www.psychologytoday.com/us/conditions/dermatillomania-skin-picking

[advisers limit=3 online =true skill=”11 21″]

نوشته های مشابه

42 دیدگاه

  1. سلام. از کودکی پوست دور ناخنهامو میکندم در حدی که همیشه خون میومد به شدت.
    ناخنمو هم میجویدم و پوست روی ناخونو میکندم با دندان.
    کلن انگشت سالم نذاشتم برای خودم
    الان تو سن سی سالگی میخام این رفتار رو ترک کنم. با اینکه خیلی ساله دیگه ناخنهامو نمیخورم بیماری های مختلفی گرفته ناخنهام،مثلن ناخن اشاره ی دستم تا انتها شکسته و همونطور شکسته بلند میشه. به علبارتی از یه حدی بلندتر نمیشه نگهش داشت.
    حالا هنوز پوست اطراف ناخنم رو خیلی بد میکَنم و خودم هم دلم نمیخاد اما به خاطر اینکه اینهمه سال کندم الان زبر و خشن شده. این اذیتم میکنه و مجبورم میکنه که بکنمشون چون اگه حتی با ناخونگیر بچینم به خاطر اینکه ضخیم شدن باز هم گیر میکنه سرش به لباسام یا اشیا و موهام و خیلی درداوره.
    موندم که باهاشون چیکار کنم.
    راهی نیست که دوباره نرم و نازک و خوب بشن؟
    دارویی نیست برای مصرف کردن؟
    هرچقدر هم روغن میزنم فایده ای نداره.
    جالب هم اینجاست که مادامی که کاشت ناخن انجام میدم و روی ناخنمهام کاشت هست هیچ مشکلی ندارن.
    الان که برشون داشتم یا یه ذره که میومد بالا و رشد میکرد و زمان ترمیم میشد باز همینطور پوست پوست میشد اطراف ناخونم.
    برای ناخن شکسته ی دستم چی؟ کاری نمیشه کرد؟!

    1. سلام برای رفع مشکل از مشاوره تلفنی متخصص پوست و روانپزشکی کمک بگیرید.

  2. سلام. دخترم 10ساله هست. از کودکی پوست لب و بعد ناخن جویدن و کندن پوست دور ناخن را شروع کرد. الان تبدیل شده به کندن پوست دست وپاهاش. تمام بازوهاش زخمه. همه فکر میکنن که یا من داغش کردم یا جای سالک روی دستاش هست. با هیچ کادو و تشویق و تنبیهی این کار را کنار نگذاشته. لطفا من را هم راهنمایی کنید

    1. سلام راه کار های این مشکل در مقاله آمده است لطفا مقاله را با دقت بخوانید،
      این بیماری قطعا قابل درمان است.

    2. سلام دوست عزیز
      دخترتان حتما وسواس اجباری و اضطراب دارند.شما با تشویق و تنبیه کاری نمیتونید بکنید چون دست خودش نیست. مدتی خوب میشه دوباره از اول. حتما به یک روان پزشک جهت تجویز دارو و یک روانشناس جهت اصلاح رفتار با هم مراجعه کنید.

  3. باسلام.من از دوره نوجوانی شروع به کندن پوست ابرو و موهای ابرو داشتم.احساس میکردم چیزی زیر پوستم هست حالت سوزن سوزن شدن که با کندن هر ابرو بهتر میشد ولی دیگه عادت شده. میگردم ببینم زیر کدوم موی ابروم تحریک کنندست.دکتر بهم قرص های فلوکستین نوشت ولی حالمو خیلی بد میکنه باعث بی خوابی میشه و نمیتونم تمرکز کنم. قبلا هم یسری قرص هایی دادن که مربوط به بیماری روانی بود که مسئول داروخانه برام منع کرده بود. حالا هم ۱۵ سال گذشته و هنوز دارم با همین مشکل پیش میرم.آیا هنوز امیدی هست؟ با هیپنوتیزم برطرف میشه؟

  4. سلام من ناخنم و پوست دورشو میکنم ۱۶ سالمه و فکنم ۲ سالی هست میکنن مشکل ایا عصبیه و اینکه چی کار میشه کرد؟؟

    1. سلام
      بله، مشکل عصبی است و به روان پزشک مراجعه کنید.

      1. سلام من هم چند سالی هست که دور ناخن هایم رو پوستش رو میکنم و الان دوتا انگشت شصت
        دستم کاملا زخم میدونم به خاطر مشکل عصبی هست چون واقا احساس افسردگی میکنم و برای کسی مهم نیست میشه بگید چیکار کنم تا دیگر دست هایم زخم نشود من عادت کردم نمیتوانم ترک کنم ؟

        1. سلام این یک عادت بوده و با دارو و رفتار درمانی حل می شود.

  5. سلام من هشت سالم که بود جای کندن پوست کنار ناخن پوست بند بند انگشتای دستمو با دندون میکندم درحدی که مامان و بابام با این چسب های سفید که معمولا تو بیمارستانا هست (نمیدونم اسمشون چیه)دور بند انگشتامو میبستن که نرم سراغشون ….یه سوال…این رفتار عصبی بوده یعنی؟مثلا بخاطر استرس بوده؟

    1. سلام بله ریشه این رفتار استرس بوده است اگر همچنان ادامه دارد با روانپزش و یا روانشناس مشورت نمایید.

      1. من 13 سالمه و 1 سال میشه که مخصوصا پوست سر و بازوهامو میکنم خیلی سعی کردم که اینکارو نکنم اما نمیتونم چجوری این عادت رو ترک کنم

        1. سلام همزمان به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمایید.

  6. سلام
    من ۱۴ سالمه و حدود ۲ سالی هست که پوست دور ناخن هامو میکنم. چند بار سعی کردم نکنم و واسه ی هفته هم نکندم و خوب شدن ولی نمیتونم این کارو نکنم انگار هیچ کنترلی روی این رفتارم ندارم. الان هیچ انگشتی ندارم که سالم باشه و جدیدا پوست لب هام روهم میکنم. پدر و مادرم هم خیلی نگرانم هستن ولی نمیتونم اینو ترک کنم.
    اصلا از کارم هم راضی نیستم.
    چی کار کنم

    1. سلام این کار شما نشانه اضطراب هست لازمه با روانپزشک مشاوره نمایید.

      1. ممنون
        بعد من خودم زیاد اضطراب رو حس نمیکنم این مشکلی هست؟ و اینکه توی مواقعی هم که استرس دارم این کارو میکنم ولی معمولا در زمان های معمولی و بدون اینکه بخوام این کارو میکنم.
        بازم واسه اضطراب؟

        1. سلام الان شاید اضطراب حس نشه چون به یک عادت تبدیل شده لازمه به روانپزشک مراجعه نمایید.

  7. سلام وقتتون بخیر ممنون از شما، من ۲۰ سالمه از ۱۳ سالگی شروع ب کندن پوست لبم کردم و هنوز ادامه داره… تاجایی میکنم که حتی یه جای سالم رو لبم نیست و هیچ پوستی باقی نمیمونه… ازتون خواهش میکنم یه راه حل یه روش بدید بتونم ترک کنم ممنون

    1. سلام این اختلال در ابتدا به دلیل اضطراب ایجاد می شود و بعدها یک اختلال عادتی محسب می شود بنظر می رسد نیاز به درمان دارویی دارید.

  8. سلام وقت شما بخیر ببخشید من الان حدودا سه چهار سالی میشه که مدام ناخن هامو با دست میکَنم و این تبدیل به ی عادت شده برام حتی پوست های اطراف ناخن هامو میکَنم با دست (نه با دندون)من بر خلاف خیلیا با دست میکَنم ?البته خیلی کم پیش میاد با ناخن بکَنمشوون و همینطور پوست لبهامو گهگاهی ی کم پوسته پوسته میشه میکَنم شون ولی ناخن های دستمو خیلی کندم و واقعا ناخن نزاشتم برای خودم کچل شده انگشتام!! مادرم همش میگه این عادتتو ترک کن ناخناتو زشت کردی ولی دست خودم نیست وقتی ناخن هام بلند میشن انگار مرضی تو وجودمع حتما باید بِکَنم تا نَکَنم آروم نمیشم ! آیا این رفتار من وسواس اجباری هست و چطوری باید درمانش کنم ممنون میشم جواب بدید ?البته اینو هم بگم ی مدتی قرص اعصاب مصرف میکردم (کمتر از یکسال) چون وسواس فکری داشتم و شبها هم خوابم نمیبرد دیگه چند ماه پیش شکر خدا ترکش کردم چون منجر به فراموشی میشد

    1. سلام این بیانگر اختلال اضطرابه بهتر است که به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.

  9. سلام وقت بخیر.
    من از ۴-۵ سالگی عادت به کندن پوست لب یا اطراف انگشتم داشتم و یادم نمیاد تا الان که ۱۸ سالمه بیشتر از ۶ ماه تونسته باشم ترکش کنم و تا حالا ادامه داره و افزایش بیشتری پیدا کرده طوری که چندین ساله پاهام زخمی ان و جاشون ترمیم نمیشه و بخش زیادی از پوست بدنم به دلیل کندن مداوم رنگ دیگه ای پیدا کرده.
    از روش های زیادی برای ترک استفاده کردم ولی متاسفانه نتونستم مدت طولانی ادامه بدم.
    آیا درمانی برای من وجود داره؟ با مراجعه به روانشناس بهبود پیدا میکنم یا نیاز به دارو درمانی دارم؟

    1. سلام همزمان به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمایید.

  10. من دستام بیماری اگزما دارن همیشه خدا خشک هستن و زخم میشن منم همیشه اونا رو میکنم واقعا دستام افتضاح شدن تو رو خدا راه حلی واسم بگین خیلی سعی میکنم این عادت رو ترک کنم ولی نمیتونم واقعا از خودم بدم میاد

    1. سلام با مشاوره با روانشناس و یا روانپزشک مشکلتان رفع می شوند.

  11. سلام من ۱۵ سالمه و از ۱۳ سالگی پوست دور ناخنم رو میکندم عادت کرده بودم اما به تازگی پوست دستم و بازوم رو خراش میدم در حدی که خون میاد این عادت هستش یا مشکل عصبی؟
    و اینکه چطور میتونم خودم رو اینجور مواقع متوقف کنم؟

    1. سلام این ها نشانه مشکل عصبی هست که با گذشت زمان تبدیل به عادت می شود با روانپزشک مشاوره نمایید.

  12. سلام ببخشید من یه سوالی داشتم
    من هفته پیش به خاطر استرس امتحانم دستم کامل زخم کردم طوری که انگار با تیغ اونارو کندم و همینجور از زخمام خون میومد
    این هم میتونه جزش باشه؟

    1. سلام شاید دندان ها کامل جفت نشده اند به دندانپزشکتان مراجعه کنید

  13. سلام من 16 سالمه و از بچگی از وقتی که یادم میاد هرجا که زخم و جوش داشتم میکندمشون و پوست سرمم شوره میزنه و اوناذو هم میکنم و اصلا نمیتونم ترکش کنم. حتی مشاوره هم رفتم و جواب نداد. اصلا نمیتونم تحمل کنم که زخمی روی پوستم داشته باشم و سریع میکنمشون.
    ممکنه عصبی باشه؟؟

  14. سلام وقت بخیر
    ۲۱ سالمه و تقریبا یکساله که از یک پوسته کوچیک روی کف پاشنه پام شروع شد و کل پوست پاشنه پامو از همون موقع همش نواری میکنم که متاسفانه زمانی که برای امتحانات پایان ترم دانشگاه پشت میز میشینم تشدیدمیشه اینکار و یک عالم پوسته ضایعات بوجود میاد ?همش دستم باید با یک چیز مشغول باشه و مثلا چندروزی با کار دیگه مشغول میشدم اصلا یادم میرفت بکنم ولی مبادا که دوباره پوست بیچارم شروع به ساخت پوست جدید میکرد
    راهکارش چی میتونه باشه

  15. سلام من چند ماه هست که خال روی صورتم رو زخم میکنم باید چیکار کنم تا درمان بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز