لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مقابله با احساس تنهایی، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز بیماری های جسمی و روانی ناشی از تنهایی دارد. احساس تنهایی در کوتاه طبیعی است. بسیاری از افراد در طول زندگی خود بارها احساس تنهایی می کنند. اما احساس تنهایی در بلند مدت مساله ای کاملا غیر طبیعی است و می تواند برای سلامت روانی افراد آسیب زا باشد.

تنهایی، در بلند مدت منجر به انزوای فرد می شود. ما به عنوان موجودات اجتماعی در تعامل با دیگران رشد می کنیم. برقراری تعامل با دیگران، به زندگی اجتماعی افراد شکل می بخشد.  بنابراین انزوا از جمع و احساس تنهایی می تواند پیامدهای جسمی و روانی زیادی داشته باشد. تنهایی، می تواند زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار دهد، اما روش هایی وجود دارد که با کمک آن می توانیم بر احساس تنهایی غلبه کنیم.

روش های مقابله با احساس تنهایی

چرخه های تفکر منفی را متوقف کنید. شاید بارها از خود بپرسیم که چه کارهایی می توانستیم انجام دهیم تا از احساس تنهایی خود پیشگیری کنیم. ما در مورد رویدادها، اشخاص یا علل ایجاد کننده تنهایی فکر می کنیم. زیرا معتقدیم که فکر کردن در مورد تنهایی در حل این مشکل به ما کمک می کند. در حالیکه این طرز تفکر اشتباه است. ما باید اقداماتی را برای بهتر شدن احساس خود انجام دهیم نه اینکه درگیر افکارمان شویم.

برای پایان دادن به تفکر منفی، باید کار متفاوتی انجام دهید که این افکار را متوقف کرده و تجربه شما از جهان را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر احساس تنهایی می کنید، می توانید در یک باشگاه ثبت نام کرده یا ناهار را با دوستان خود صرف کنید.

چرا احساس تنهایی می کنیم؟

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

تنهایی، دلایل بالقوه زیادی  دارد. برخی از افراد ممکن است به دلیل ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی و یا از دست دادن یک عزیز، احساس تنهایی کنند. با این حال، احساس تنهایی در عده ای دیگر از افراد به این دلیل است که شرایط بیرون رفتن و ملاقات با دوستانشان خود را ندارند.

به طور کلی علل تنهایی می تواند عاطفی، ذهنی و یا مالی باشد.

کمبود منابع مالی و تنهایی

هرگونه کمبود منابع مالی می تواند امکان بیرون رفتن، ایجاد یا حفظ روابط اجتماعی را برای برخی از افراد دشوار کند. بسیاری از افراد تمام پول خود را برای انجام کارهای روزمره خرج می کنند. در حالیکه هیچ وقت حاضر نیستند برای گذران وقت و کسب تجربه با دیگران هزینه ای صرف کنند.

صرف هزینه برای سلامت روان و مقابله با احساس تنهایی ضروری است. به عنوان مثال یک مهمانی شام، پیاده روی در ساحل یا شرکت در یک نمایشگاه صنایع دستی تاثیر زیادی در بهبود روحیه افراد دارد. شرکت در فعالیت های گروهی باعث می شود کمتر احساس تنهایی کنید.

فناوری های نوین و تنهایی

همچنین بررسی ها نشان می دهد که فناوری های نوین و رسانه های جمعی در تنها شدن افراد نقش مهمی دارند. برای برخی از افراد که احساس تنهایی می کنند، دیدن زندگی دیگران در شبکه های اجتماعی مختلف در اینترنت بسیار ناامید کننده است. افراد خود را با دیگران مقایسه کرده و احساس خوشبختی نمی کنند.

روابط آنلاین باعث می شود افراد موفقیت های خود را زیر سوال ببرند. در واقع افراد با دیدن تصاویر زندگی دیگران به آنها غبطه خورده و تصور می کنند که نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. بنابراین تمرکز زیاد روی خود را متوقف کنید. احساس کمبود در دنیای مدرن تکنولوژی، تقریبا اجتناب ناپذیر است. بسیاری از تصاویر صفحات مجازی کاذب یا غیرواقعی هستند. اما ممکن است با دیدن آنها احساس غبطه کنیم .

اگر با خود می گویید “من خیلی تنها هستم”، از خود بپرسید این تنهایی از کجا ناشی می شود؟ دانستن اینکه احساس تنهایی شما از کجا نشات می گیرد، به شما کمک می کند که بفهمید هنگام حرکت به جلو چگونه با مقابله با احساس تنهایی روی اهداف خود تمرکز کنید.

اگر می توانید منشا این تنهایی را تعیین کنید، هنوز جای امیدواری باقی است. در اولین قدم عوامل مختلف اجتماعی شدن در زندگی مانند محیط کار، مدرسه، خانواده، مذهب یا اجتماع را بررسی کنید. از خود بپرسید که در جنبه های مختلف زندگی خود به دنبال چه روابطی هستید؟ سپس یکی از آنها را به عنوان هدف انتخاب کرده و به سمت آن حرکت کنید.

تنهایی چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

احساس تنهایی در کوتاه مدت کاملا طبیعی است. هر فردی ممکن است در مراحلی از زندگی خود احساس تنهایی کند. ولی با این حال احساس تنهایی در دراز مدت غیر طبیعی است. تنها ماندن به مدت طولانی باعث انزوای فرد از خانواده، دوستان و جامعه می شود. یکی از مهمترین تاثیرات منفی تنهایی ابتلا به افسردگی است. احساس تنهایی باعث به خطر افتادن سلامت عاطفی انسان می شود. ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی آسیب های زیادی به سلامت جسمی و روحی شما وارد می کند.

برخی از  عوارض تنهایی بر سلامت افراد، عبارتند از:

  • اختلال خواب
  • زوال شناختی
  • ابتلا به افسردگی
  • مشکل در حفظ تمرکز
  • مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن
  • بیماری های مربوط به سلامت قلب و عروق
  • کاهش علاقه به مراقبت از خود و افزایش رفتارهای ناسالم

تنها ماندن و تنهایی چه فرقی با هم دارند؟

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

یادآوری این نکته مهم است که تنها ماندن و احساس تنهایی دو چیز متفاوت هستند. بسیاری از افراد می توانند وقت خود را با انجام سرگرمی های مختلف پر کنند و در حین انجام این کار احساس تنهایی نمی کنند. با این حال، برخی دیگر از افراد ممکن است در هنگام تنها بودن و حتی در میان جمعیت احساس تنهایی کنند. این مسئله لزوماً به معنای تنهایی نیست اما این افراد علی رغم قرار گرفتن در میان جمع قادر به برقراری تعامل با دیگران نیستید.

احساس تنهایی می تواند باعث احساس انزوا در فرد شود، روش هایی وجود دارد که می تواند بر احساس تنهایی غلبه کند و روابط رضایت بخشی را با اطرافیان ایجاد کند.

چگونه روابط معناداری ایجاد کنیم؟

برای کمک به خود و مقابله با احساس تنهایی، از توجه به لحظه حال را شروع کنید. چه تجربیاتی باعث احساس تنهایی  در شما می شود؟ شرکت در چه فعالیت هایی باعث می شود که شما احساس ارتباط و تعلق خاطر داشته باشید؟ حضور در لحظه حال، می تواند در کاهش تنهایی به شما کمک کند. حتی اگر تنهایی ناشی از مجموعه ای از علل مختلف باشد، باز هم روش های زیادی وجود دارد که می توانید بر احساس تنهایی خود غلبه کنید. خارج شدن از انزوا، باعث می شود زندگی اجتماعی راضی کننده تری را شروع کنید. روش های زیر به شما کمک می کنند که از انزوا خارج شده و بتوانید روابط معناداری را با دیگران ایجاد کنید:

به مکان های عمومی بروید.

تنهایی مزمن، باعث فرسودگی روح و روان می شود. احساس تنهایی، برای کسانی که عادت به تعامل با دیگران ندارند می تواند کاملاً ترسناک باشد. به جای اینکه خود را در موقعیت های ناراحت کننده قرار دهید، شروع به رفت و آمد در مکان های عمومی کنید.

با حضور در کنار دیگران ممکن است احساس تنهایی کمتری داشته باشید. ممکن است شروع مکالمه با شخص دیگر فرصتی برای پیدا کردن یک دوست جدید باشد. برداشتن اولین قدم ها در جهت ملاقات با افراد جدید برای همه آسان نیست. اما تلاش در جهت ایجاد روابط جدید ارزش امتحان کردن را دارد.

برای دستیابی به نتایج بهتر با غریبه ها صحبت کنید. حتی تعاملات ظاهراً بی اهمیت با غریبه ها مانند گپ زدن با یک راننده تاکسی می تواند تنهایی را از بین ببرد. بنابراین در سلام دادن به افراد پیش قدم شوید، حال آنها را جویا شوید و یا در مورد هرچیزی که فکر می کنید گپ بزنید. این اقدامات کوچک می تواند تفاوت زیادی ایجاد کرده و به شما در کاهش احساس تنهایی کمک کند.

در فعالیت های گروهی شرکت کنید.

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

مشکل ورود به اجتماع و ملاقات با دوستان این است که ما غالباً کسی را نداریم که شروع کننده مکالمه باشد. یا نمی دانیم که آیا با فرد مورد نظر علایق مشابهی داریم یا نه. با جستجوی فعالیت های گروهی و شرکت در آنها می توانید به برقراری تعاملات اجتماعی کمک کنید. اگرچه ممکن است در این گروه کسی را نشناسید، اما می دانید که همه شما عاشق یک فعالیت مشترک هستید.

شرکت در فعالیت های جمعی می تواند فرصتی مناسب برای ایجاد دوستی های طولانی مدت ایجاد کند. اگر قصد انجام پروژه ای را دارید، در جستجوی راهی باشید که بتوانید آن را به صورت جمعی و با کمک دیگران انجام دهید. برقراری ارتباط با دیگران علاوه بر اینکه باعث کشف استعدادهای شما می شود، در یافتن دوستان جدید نیز به شما کمک می کند.

دوستان و خانواده خود را بشناسید.

احساس تنهایی، هنگامی که افراد زیادی در اطراف شما وجود دارند، ممکن است یک تجربه سخت باشد. اگرچه احساس تنهایی در میان جمع  دلایل زیادی دارد، اما می تواند نشانه این باشد که شما به اندازه کافی به اطرافیان خود توجه نمی کنید. انزوا، بدترین حالت تنهایی است. دوری از روابط اجتماعی، باعث اضطراب، ترس و کاهش اعتماد به نفس در شما می شود. به جای اینکه اجازه دهید احساس تنهایی شما ادامه پیدا کند، سعی کنید پیوند نزدیکتری با اطرافیان خود برقرار کنید. انجام این کار ممکن است مدتی طول بکشد، اما هرچه پیوند قوی تری با دیگران برقرار کنید احساس نزدیکتری به آنها خواهید کرد.

رابطه بهتری با خود ایجاد کنید.

چگونه با احساس تنهایی خود مقابله کنیم؟ | پزشکت

بسیاری از افراد از رابطه با خود غافل می شوند. کمی وقت بگذارید تا در مورد افکار، عقاید، دوست داشتن ها، دوست نداشتن ها، نظرات و سایر جنبه های شخصیتی خود فکر کنید.

مراقبه یکی از روش های عالی است که به انسان در شناخت خود کمک می کند. شما باید عزت نفس خود را پرورش دهید. افزایش عزت نفس باعث می شود تا بتوانید شیوه درک خود را در تعاملات با دیگران بهبود ببخشید. مهم این است که نسبت به خود مهربان باشید. وقتی در انجام کاری شکست می خورید به یاد داشته باشید که شکست خوردن طبیعی است.

همه انسان ها حداقل یک بار شکست را در زندگی خود تجربه می کنند. بنابراین احساس گناه نکنید. خود را از مردم و جامعه عقب نکشید. درعوض، سعی کنید با خود به روشی حمایت کننده و مهربان صحبت کنید. این کار باعث می شود احساس تنهایی کمتری کرده و بتوانید روابط خود را با دوستان و خانواده از سربگیرید.

در تعامل با دیگران ابتکار عمل داشته باشید.

اگر احساس تنهایی کرده و می خواهید با افرادی که به آنها علاقه دارید وقت بگذرانید، آنها را به بیرون دعوت کنید. انجام این کار به شخص مقابل نشان می دهد که شما به او و رابطه خود اهمیت می دهید. گاهی یک قرار قهوه، ناهار یا یک ساعت گپ و گفتگو با دیگران می تواند باعث پیدا کردن یک دوست صمیمی برای شما شود. دفعه دیگر که احساس تنهایی کردید از اطرافیان خود بپرسید که برای هفته آینده خود چه برنامه هایی دارند؟ این سبک گفتگو به شما کمک می کند که با ایجاد روابط دوستانه با اطرافیان خود کمتر احساس تنهایی کنید. همچنین اجتماعات خاصی وجود دارند که سالمندان می توانند از آنها برای ملاقات با افراد جدید استفاده کنند.

از یک مشاور کمک بگیرید.

اگر قادر به کنار آمدن یا غلبه بر احساس تنهایی خود نیستید، می توانید از یک روانشناس با تجربه کمک بگیرید. روان شناس به شما کمک می کند که علت تنهایی خود را کشف کنید.

منابع:

https://www.betterhelp.com/advice/loneliness/im-so-lonely-how-to-build-meaningful-social-connections

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/click-here-happiness/201902/feeling-lonely-discover-18-ways-overcome-loneliness

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز