لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هورمون عشق را بشناسید.

هورمون عشق را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

هورمون عشق یا اکسی توسین را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به اکسی توسین، هورمون عشق گفته می شود، زیرا سطح اکسی توسین هنگام بغل گرفتن و ارگاسم افزایش می یابد. همچنین ممکن است به عنوان درمانی برای تعدادی از شرایط از جمله افسردگی، اضطراب و مشکلات گوارشی فوایدی داشته باشد. اکسی توسین یک هورمون و یک انتقال دهنده عصبی است که در زایمان و شیردهی نقش دارد. همچنین با همدلی، اعتماد، فعالیت جنسی و ایجاد روابط همراه است. اکسی توسین در هیپوتالاموس، بخشی از مغز تولید می شود. زنان معمولاً سطح بالاتری از هورمون عشق را نسبت به مردان دارند.

  • اثرات جسمی و روانی از جمله تأثیرگذاری بر رفتار و احساسات اجتماعی دارد.
  • اکسی توسین در مشکلات زنان و زایمان به عنوان دارو تجویز می شود و می تواند در زایمان موثر باشد.
  • تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، اضطراب و سندرم روده تحریک پذیر موثر باشد.
  • اکسی توسین در هیپوتالاموس تولید می شود و در حین رابطه جنسی، زایمان و شیردهی آزاد می شود تا به عملکردهای تولید مثل کمک کند.

اکسی توسین چیست؟

اکسی توسین در هنگام زایمان و شیردهی مهم است. اکسی توسین یک انتقال دهنده عصبی و هورمونی است که در هیپوتالاموس تولید می شود. از آنجا، به غده هیپوفیز، در پایه مغز منتقل و ترشح می شود.

 در عملکرد تولید مثلی زنان، از فعالیت جنسی به زایمان و شیردهی نقش موثری را ایفاء می کند. تحریک نوک سینه ها باعث آزاد شدن آن می شود.در طی زایمان، اکسی توسین با افزایش تحرک رحم، باعث انقباض در عضلات رحم می شود. با شروع گشاد شدن دهانه رحم و واژن برای زایمان، اکسی توسین ترشح می شود. این گسترش با وقوع انقباضات بیشتر، افزایش می یابد.

اکسی توسین همچنین عملکردهای اجتماعی دارد. رفتار مربوط به رابطه ها، ایجاد خاطرات گروهی، شناخت اجتماعی و سایر کارکردهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد.

ارتباط اکسی توسین با عشق

هورمون عشق را بشناسید. | پزشکت

محققان در یک مطالعه 2012 دریافتند که زوجین در اولین مراحل دلبستگی عاشقانه دارای میزان اکسی توسین یا هورمون عشق به طور قابل توجهی بالاتر از همتایان مجرد خود هستند. اما اکسی توسین به موارد دیگری بیش از عشق جدید وابسته است. همچنین در حین فعالیت جنسی آزاد می شود و با شدت ارگاسم ارتباط دارد. یکی بررسی 2013 تمام اثرات احتمالی افزایش رابطه اکسی توسین را نشان داده است. برخی از این موارد، عبارتند از:

  • یکدلی
  • زل زدن
  • وفاداری
  • اعتماد کردن
  • ارتباطات مثبت
  • خاطرات رابطه مثبت

رابطه اکسی توسین یا هورمون عشق و وفاداری

ارتباط بین اکسی توسین و وفاداری ممکن است با توانایی هورمون در ایجاد مردان باعث شود همسرانشان جذاب تر از سایر زنان آشنا و ناآشنا باشند.

تحقیقات سال 2012 نشان می دهد که این هورمون ممکن است بر روی مردان تأثیر بگذارد تا فاصله اجتماعی بیشتری با غریبه های زن جذاب داشته باشد.

این ممکن است به دلیل تأثیر اکسی توسین در مسیرهای پاداش باشد. درگیر شدن در تماس های اجتماعی یا جنسی با شریک زندگی عاشقانه خود ممکن است سطح اکسی توسین را افزایش دهد. هرچه زمان بیشتری را با شریک زندگی خود سپری کنید، اکسی توسین بیشتری تولید می کنید. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید، ممکن است آرزوی بیشتری برای زندگی با شریک خود داشته باشید.

یکی مطالعه حیوانات 2014نشان داده که درمان با اکسی توسین رفتارهای مرتبط با خیانت را کاهش می دهد، به ویژه در زنانی که ترجیح می دهند به جای غریبه های جنس مخالف، با شریک مرد خود تعامل اجتماعی داشته باشند. تصور می شود که اکسی توسین باعث کاهش تازگی تعامل با یک غریبه می شود.

هورمون عشق و احساسات

در سال 2012، محققان گزارش دادند كه افراد در مراحل اول دلبستگی عاشقانه، در مقایسه با افراد مجرد، سطح بالاتری از اکسی توسین را دارند. این سطح حداقل 6 ماه ادامه داشت.

مشخص شده است که فعالیت جنسی باعث تحریک ترشح اکسی توسین می شود و به نظر می رسد که در نعوظ و ارگاسم نقش دارد. دلیل این امر به طور کامل مشخص نشده است، اما، در زنان، افزایش تحرک رحم ممکن است به اسپرم کمک کند تا به مقصد برسد. برخی همبستگی بین غلظت اکسی توسین و شدت ارگاسم را تایید کرده اند.

به نظر می رسد اکسی توسین در تعامل اجتماعی و روابط بین افراد نقش دارد. وقتی اکسی توسین وارد جریان خون می شود، رحم و شیردهی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما وقتی در قسمت های خاصی از مغز ترشح شود، می تواند بر رفتارهای عاطفی، شناختی و اجتماعی تأثیر بگذارد. یک بررسی از تحقیق در مورد اکسی توسین نشان می دهد که تأثیر این هورمون بر روی “رفتارهای اجتماعی” و پاسخ های عاطفی به آرامش، اعتماد و ثبات روانشناختی افراد کمک می کند. همچنین به نظر می رسد اکسی توسین مغز پاسخ های استرس، از جمله اضطراب را کاهش می دهد. این اثرات در تعدادی از گونه ها دیده شده است.

این هورمون به عنوان یک جز مهم از یک سیستم پیچیده عصبی شیمیایی توصیف شده است که به بدن اجازه می دهد تا خود را با شرایط بسیار احساسی سازگار کند.

هورمون عشق و روابط اجتماعی

هورمون عشق را بشناسید. | پزشکت

در سال 2006، محققان گزارش کردند که سطح بالاتری از اکسی توسین و کورتیزول را در میان زنانی که ” در روابط اجتماعی خود مشکل” دارند و روابط منفی بیشتری با شریک اصلی خود دارند، پیدا کردند. شرکت کنندگان همه تحت هورمون درمانی قرار گرفته اند.

بررسی ها بر روی حیوانات میزان بالایی از استرس و اکسی توسین را در منافذی که از سایر موش ها جدا شده بودند، پیدا کرده اند. با این حال، هنگامی که به موش های دوز اکسی توسین تزریق می شد. سطح اضطراب، استرس قلبی و افسردگی آنها کاهش پیدا می کرد. این نتایج نشان داده استرس میزان هورمون را افزایش می دهد. در حالی که دوزهای عرضه شده اکسی توسین تزریق شده می تواند به کاهش استرس کمک کند.

واضح است که عملکرد اکسی توسین ساده نیست. یک بررسی منتشر شده در سال 2013 هشدار می دهد که اکسی توسین احتمالاً تأثیرات عمومی و نه خاص دارد و اکسی توسین به تنهایی بعید است “روندهای پیچیده و عالی نظم شناختی اجتماعی” را تحت تأثیر قرار دهد. نویسندگان همچنین اشاره کردند که تمایل به همکاری در وهله اول احتمالاً ناشی از اضطراب است.

با این وجود، به نظر می رسد که اکسی توسین با رفتارهای اجتماعی، از جمله مراقبت از مادر، پیوند بین زوجین، رفتار جنسی، حافظه اجتماعی و اعتماد در ارتباط است.

اکسی توسین به عنوان یک دارو

اکسی توسین به عنوان داروی تجویزی با نام تجاری Pitocin استفاده می شود. تحت نظارت پزشکی، از تزریق اکسی توسین گاهی اوقات برای شروع انقباضات هنگام تولد یا تقویت آنها در حین زایمان استفاده می شود و به کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می کند. عوارض جانبی آن شامل ضربان قلب سریع و خونریزی غیرطبیعی است. مصرف بیش از حد اکسی توسین ، می تواند منجر به پارگی رحم شود.

همچنین می توان برای انقباض رحم و کنترل خونریزی پس از زایمان، از اکسی توسین استفاده کرد.

هورمون عشق و اثرات رفتاری

دریافت اکسی توسین از طریق اسپری بینی این امکان را به محققان داده است تا تأثیرات آن را بر رفتار افراد بررسی و مشاهده کنند.

در سال 2011، تحقیق منتشر شده در روان درمانی (Psychopharmacology) نشان داد که اکسی توسین داخل بینی باعث بهبود درک از خود در موقعیت های اجتماعی و افزایش ویژگی های شخصیتی مانند گرما، اعتماد و نوع دوستی می شود.

در سال 2013، یک بررسی نشان داد که اکسی توسین با فعال کردن مراکز پاداش دهی در مغز، می تواند مردان را به شریک زندگی خود وفادار نگه دارد.

در سال 2014، بررسی ها نشان می دهد افراد پس از دریافت اکسی توسین از طریق اسپری بینی، احساسات صورت را در دیگران با شدت بیشتری مشاهده می کنند.

روان درمانی و اکسی توسین

هورمون عشق را بشناسید. | پزشکت

اکسی توسین به عنوان یک درمان احتمالی برای هراس اجتماعی، اوتیسم و افسردگی پس از زایمان پیشنهاد شده است. دانشمندان توصیه کرده اند که ممکن است به بهبود رفاه بین فردی کمک کند و همچنین می تواند برای افرادی که دارای برخی اختلالات عصب روانپزشکی هستند کاربردهایی داشته باشد.

آنها معتقدند که اکسی توسین می تواند به افرادی که از تعامل اجتماعی اجتناب می کنند و کسانی که ترس مداوم و ناتوانی در اعتماد به دیگران را تجربه می کنند، موثر باشد.

برخی از محققان می گویند، کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند از اکسی توسین بهره مند شوند. در سال 2013، یک مطالعه کوچک نشان داد که سطح اکسی توسین در مغز بر نحوه درک 17 کودک از یک سری تصاویر اجتماعی و غیر اجتماعی تأثیر می گذارد.

اکسی توسین همچنین ممکن است در کنترل خشم نقش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که شکل خاصی از ژن گیرنده اکسی توسین (OXTR) با افزایش تمایل به واکنش عصبانی نسبت به شرایط همراه است.

به طور خاص، به نظر می رسد تفاوت در بیان ژن OXTR در تنظیم رابطه بین الکل و رفتار پرخاشگرانه تأثیر می گذارد.

کاربرد اکسی توسین

هورمون عشق را بشناسید. | پزشکت

به نظر می رسد اکسی توسین میزان ترشح پروستاگلاندین E2)PGE2) در سلول های روده را افزایش می دهد. حتی در ترمیم آسیب روده می تواند موثر باشد. اگر این مورد تأیید شود، اکسی توسین می تواند یک درمان مفید برای جلوگیری از آسیب روده ناشی از رادیوتراپی باشد و برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده شود.

خطرات و عوارض اکسی توسین

نقش اکسی توسین پیچیده است و مشخص کردن عوارض آن آسان نیست. در زنان، این هورمون باعث زایمان و ترشح شیر مادر می شود. در مردان، اکسی توسین به حرکت اسپرم کمک می کند.

اگرچه به نظر می رسد پیوندها و رابطه ها را تقویت می کند. اما همچنین ممکن است باعث ایجاد حسادت، تعصب و احتمالاً پرخاشگری شود.

شرکت کنندگان در یک مطالعه در سال 2014 پس از دریافت اکسی توسین بیشتر به نفع دیگران در همان گروه دروغ می گفتند. این یافته ها نشان می دهد اکسی توسین می تواند در همکاری به فساد موثر باشد. برای درک پیچیدگی اکسی توسین و عملکرد آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/275795#uses

https://www.healthline.com/health/love-hormone#negative-effects

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سطح انگیزه و انرژی ما در طول روز و البته تو کل عمرما بستگی به یه سری از هورمون ها داره که یکیشون اکسی توسینه. همه ما هم میدونیم که چقدر موفقیت ما در جامعه امروزی به توانایی ما تو برقراری ارتباط برمیگرده . پس همه ادم ها به این هورمون نیاز دارند تا بتونن راحت تر ارتباط برقرار کنن.بخاطر همینه که اسم این هورمون رو بارها تو مجلات و مقالات مرتبط با بحث های کاری مثل فرچون و دانشگاه کسب و کار میبینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز