لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید!

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید! | پزشکت

فهرست مطالب

هنر عذرخواهی کردن و راهکارهای کلیدی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هنر عذرخواهی کردن و راهکارهای کلیدی آن را یادبگیرید تا بتوانید روابط سالم تر و مستحکم تری را با دیگران داشته باشید. عذرخواهی کردن، هنر و جرات خودش را می طلبد و راهکارهای خودش را دارد.

همه ما در زندگی با افراد زیادی تعامل داریم. طبیعی است که در این میان گاهی دچار اشتباه می شویم. عذر خواهی بهترین راه برای برطرف کردن سوء تفاهم ها ست. یک عذرخواهی ساده اگر به طور موثر و صادقانه انجام شود، تاثیر زیادی در بهبود مجدد رابطه دارد. اگر برای عذرخواهی کردن خیلی صبر کنید ممکن است انجام آن برای شما سخت تر شده و تاثیر زیادی هم در طرف مقابل ایجاد نکند. از طرفی دیگر اگر خیلی زود عذرخواهی کنید ممکن است این کار شما تملق به نظر برسد.

کلماتی که برای عذرخواهی به کار می برید بسیار مهم است. اگر کلمات خود را با دقت انتخاب نکنید، ممکن است به رابطه عاطفی خود آسیب جدی برسانید.

ابتدا از خودتان عذرخواهی کنید.

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید! | پزشکت

اولین مرحله این است که از خودتان عذرخواهی کنید. زیرا شما در اثر اشتباه به گونه ای واکنش نشان داده یا رفتار کرده اید که نشان دهنده آن چیزی نباشد که هستید. بنابراین پیش از هر چیز باید به دنبال بخشش از خود باشید.

عذرخواهی و بخشش چیزی بیش از گفتار و کردار است. در قدم اول، شما باید آنچه اتفاق افتاده است را واقعا بپذیرید. پذیرفتن آنچه انجام داده اید مهم و در عین حال بسیار دشوار است. نپذیرفتن اشتباه باعث می شود که عذرخواهی شما صادقانه به نظر نرسند. تضمینی نیست که عذرخواهی شما توسط شخص دیگری پذیرفته شود اما به هر حال این کار یک جزء ضروری از ادب است.

شما باید تصدیق کنید که کنترل خود را از دست داده و رفتاری انجام داده اید که شایسته شما نبوده است. سعی کنید در رفتار خود عمیق شده و بفهمید که چه عواملی باعث شده است که این وضعیت نامطلوب رخ بدهد. با دقت به گذشته نگاه کنید تا آنچه در لحظه به عنوان ماشه یا کاتالیزور رفتار اشتباه شما بوده است، را شناسایی کنید.

در این زمان احساس ناامیدی، عصبانیت، گناه، دلهره و موارد دیگر کاملا طبیعی است. قبل از اینکه بتوانید از صمیم قلب مراتب عذرخواهی خود را به شخص دیگر منتقل کنید، باید ابتدا به فکر خود و بخشش خود باشید. خود را برای کار اشتباهی که انجام داده اید سرزنش و یا مجازات نکنید. مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید. سعی کنید با بخشش خود از تجربیات گذشته درس بگیرید.

چرا عذرخواهی می کنیم؟

هیچ انسانی کامل نیست. همه ما ممکن است گاهی در زندگی خود سهوا یا عمدا دچار اشتباهایی شویم. در این شرایط عذرخواهی بهترین راه برای برگرداندن اعتماد از دست رفته است. دلایل زیادی وجود دارد که شما احساس می کنید نیاز به عذرخواهی است. اگر هر یک از موارد زیر از ذهن شما می گذرد، باید از طرف مقابل خود عذرخواهی کنید، به عنوان مثال:

  • یک رفتار اجتماعی را زیر پا گذاشته اید.
  • اعتماد خود و دیگری را زیر سوال برده اید.
  • شما می دانید که در عقاید خود دچار اشتباه شده اید.
  • عمداً احساسات شخص مقابل را جریحه دار کرده اید.
  • حوصله خود را از دست داده و حرف هایی زده اید که آرزو می کنید ای کاش هرگز نگفته بودید.

این فقط برخی از دلایل مورد نیاز برای عذرخواهی است. موارد بسیار بیشتری از این اشتباهات برای عذرخواهی وجود دارد. این دلایل بر اساس افراد و شرایط با هم تفاوت دارند. عذرخواهی برای اغلب افراد تصمیم بسیار دشواری است. دلیل این دشوار بودن این است که شما در واقع احساس می کنید که با صدای بلند در حال اعتراف به شکست خوردن خود هستید. هر چند این طرز تفکر کاملا نادرست است. عذرخواهی به این معنی نیست که ذاتاً مشکلی دارید. بلکه صرفاً به این است که شما یک قدم به سمت اصلاح رفتار خود قدم برداشته اید.

عذرخواهی همراه با بخشش راهی برای کاهش تنش و اضطراب، ایجاد پیوند محکم تر، کاهش احتمال درگیری در آینده، باز کردن راههای جدید ارتباطی، بازگرداندن احساس امنیت و اعتماد و همچنین ایجاد آگاهی در افراد است.

عذرخواهی یک رفتار سالم است.

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید! | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که دو نوع پشیمانی وجود دارد: پشیمانی برای عملی که به موقع انجام نشده و پشیمانی برای عملی که به اشتباه انجام شده است. به این معنا که شما به گذشته خود نگاه کرده و از کاری که انجام داده اید و یا انجام نداده اید احساس پشیمانی می کنید.

هنگامی که از کلمه متاسفم استفاده می کنید، متوجه می شوید که راه را برای هرگونه احساسات منفی باز کرده اید. شاید این کلمه باعث ایجاد استرس، احساس درد و ناراحتی در بدن، کاهش اشتها، خستگی ذهنی، اختلالات خواب یا موارد دیگر در شما شود.

عذرخواهی به شما اجازه می دهد این احساسات منفی را از درون رها کنید. بخشش به طور مستقیم با کاهش فشار خون، کاهش کورتیزول و کاهش بیماری های قلبی مرتبط است. همچنین بررسیها نشان می دهد که عذرخواهی می تواند از سیستم ایمنی شما در طولانی مدت پشتیبانی کند. باید توجه داشته باشید که این فرایند یک شبه قابل انجام نیست، بنابراین در حین عذرخواهی از دیگری خود را نیز بخشیده و صبور باشید.

عذرخواهی کردن برای افرادی که خود را مجبور به این کار می بینند، واقعا ناخوشایند است. گاهی اوقات گفتن کلمه متاسفم می تواند صدمات روحی بیشتری را در این افراد به بار آورد. اما این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که شما از ترس عذرخواهی کرده و یا از عذرخواهی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید.

عذر خواهی کردن یا ژست اجتماعی

برخی از افراد نیز وجود دارند که بیش از حد از کلمه متاسفم استفاده می کنند. این افراد می خواهند در چشم دیگران بسیار مودب به نظر برسند. در واقع می توان گفت که عذرخواهی کردن در نظر این افراد اظهار ندامت و تلاش برای جبران اشتباه نیست. بلکه این افراد عذرخواهی کردن را بیشتر یک نوع ژست اجتماعی می دانند. در نتیجه این افراد برای کوچکترین و بی اهمیت ترین تخلفات عذرخواهی کرده و در مکالمات روزمره خود به طور دائم از عبارت متاسفم استفاده می کنند.

در حالیکه این کار بسیار اشتباه است. زیرا باعث می شود شما فردی ضعیف، بدون اعتماد به نفس نظر برسید. بنابراین اگر برای هر کار پیش افتاده ای از دیگران حد عذرخواهی می کنید باید در رفتار خود تجدید نظر کرده و میزان عزت نفس و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

روش و نکات کلیدی در  هنر عذرخواهی کردن

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید! | پزشکت

هیچ فرمول جادویی برای عذرخواهی وجود ندارد. این یک رفتار کاملاً شخصی و عمیقاً ذهنی بوده و برای همه متفاوت است. به عنوان مثال در برخی افراد حفظ رابطه عاطفی یکی از انگیزه های مهم اقرار به اشتباه و عذرخواهی است. در حالیکه برخی دیگر فقط به جنبه اخلاقی قضیه توجه می کنند.

هرکس انگیزه و روش خاص خود را برای عذرخواهی کردن دارد. به عنوان مثال ممکن است هدف شما از عذرخواهی کردن آسوده شدن وجدان، حفظ موقعیت کاری و یا حفظ رابطه عاطفی باشد. در هنگام عذرخواهی تنها نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که عذرخواهی شما همراه با صداقت باشد.

روش های زیادی برای عذرخواهی کردن وجود دارد، از جمله:
  • با اظهار تاسف شروع کنید. گفتن کلمه متاسفم به فرد مقابل نشان می دهند که شما برای عمل یا گفتار خود ابراز پشیمانی می کنید. مهم اصالت و صمیمیت کلمات است. اگر از صمیم قلب برای رفتار خود متاسف نباشید عذرخواهی شما نمی تواند فرد مقابل را قانع کند.
  • به طور مختصر توضیح دهید. به صورت خیلی مختصر درباره علت رفتار اشتباه خود توضیح دهید. این کار به طرف مقابل کمک می کند که بهتر بتواند احساس شما را درک کند. با یک توضیح مختصر می توانید آسیب پذیری ای که در زمان گذشته احساس می کردید را به طرف مقابل نشان دهید.
  • مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید. شما باید مسئولیت کار اشتباهی که انجام داده اید را بپذیرید. با این کار می توانید اشتباه خود را تصدیق کرده و با طرف مقابل همدلی کنید. در واقع پذیرفتن مسئولیت اشتباه بخش مهمی از عذرخواهی است که به طرف مقابل نشان می دهد که احساس او را درک کرده اید. عذرخواهی باعث برقراری مجدد ارتباط عاطفی می شود.
  • برای جبران تلاش کنید. اگر با اشتباه خود به فرد مقابل ضرری رسانده اید، برای درست کردن اوضاع تلاش کنید. این تنها کاری است که برای نشان دادن حسن نیت خود می توانید انجام دهید. شما باید برنامه ای داشته باشید که به کمک آن بتوانید همه مشکلات پیش آمده را حل کنید. در همه مراحل صداقت داشته باشید. از دادن وعده های پوچ و دورغین پرهیز کنید. برای عذرخواهی باید از کلمات مناسب استفاده کنید که بتواند منظور شما را به طور کامل منتقل کند.
قول بدهید که تکرار نکنید.

هنر عذرخواهی کردن را داشته باشید! | پزشکت

در آخر باید به شخص مقابل خود قول بدهید که دیگر این عمل یا رفتار اشتباه را تکرار نخواهید کرد. شما باید نشان بدهید که مایل به تغییر هستید و دوست دارید که اشتباهات خود را جبران کنید. این کار باعث می شود که اعتماد از دست رفته دوباره بین شما دو نفر شکل بگیرد. پس از بیان عذرخواهی، تمام تلاش خود را بکنید که صداقت خود را نشان بدهید. در آینده به قول و وعده های خود پایبند باشید.

اگر روش هایی که در بالا ذکر شد برای شما خیلی پیچیده به نظر می رسد، می توانید فقط از کلمه متاسفم برای اظهار تاسف و پشیمانی خود استفاده کنید. این کلمه با این که کوتاه و ساده است، می تواند احساس شما را به خوبی منتقل کند. شما باید در گفته خود صادق باشید. عذرخواهی شما فقط در صورتی صادقانه به نظر می رسد که واقعا از کار یا عمل خود پشیمان شده باشید.

کسی که بعد از عذر خواهی شروع به بهانه تراشی کرده و یا قصد توجیه کردن رفتار خود را دارد نشان می دهد که در کار خود صادق نیست. طبیعی است که در این شرایط فرد مقابل نمی تواند به شما اعتماد کرده و عذرخواهی شما را بپذیرد. برای عذرخواهی ابتدا مطالبی که می خواهید بگویید را در یک برگه کاغذ یادداشت کنید. با این کار شما مطمئن می شوید که پیامتان واضح و خلاصه است.

فاصله میان بخشیدن و فراموش کردن

پذیرفتن اشتباه و عذرخواهی پس از آن یک تعهد اخلاقی است. شما نمی توانید تمام آسیب ها و دردهایی را که در شخص دیگر ایجاد کرده اید یک شبه از میان ببرید. این کار کاملا غیرممکن است. در مرحله اول شما با عذرخواهی فقط پشیمانی خود را نشان می دهید.

پس از آن باید به فرد مقابل زمان و فرصت کافی بدهید تا صحبت های شما را بشنود و بتواند علت رفتار اشتباه شما را درک کرده و عذرخواهی شما را بپذیرد. بسیاری از اشتباهات هستند که با عذرخواهی ساده بخشیده و فراموش نمی شوند. زیرا ممکن است این اشتباه شما به فرد مقابل صدمات جبران ناپذیری وارد کرده باشد. بنابراین فردی که در حق او ظلم شده ممکن است بلافاصله شما را ببخشند، و گاهی نیز ممکن است این بخشش مدتی زمان ببرد. بنابراین باید صبور باشید. زیرا گاهی اوقات ممکن است وقایع آنطور که شما انتظار دارید پیش نرود.

عذرخواهی کردن سخت است. زیرا این کار به تواضع و فروتنی نیاز دارد. در واقع شما باید به سطح مشخصی از بلوغ عاطفی رسیده باشید تا بتوانید به اشتباه خود اعتراف کرده و مسئولیت آن را به عهده بگیرید.

منبع:

https://medium.com/swlh/the-art-of-apologizing-779d2effcf88

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز