لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در اینکه حیوانات خانگی می توانند شادی زیادی را برای صاحبان خودشان به ارمغان بیاورند شکی نیست؛ اما مزایای نگهداری از حیوانات خانگی بیشتر از سرگرم شدن با آن ها است. علاوه بر آن، نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه برای کودکان می تواند در کسب و آموزش های مهارت های مهم زندگی مانند مسئولیت، اعتماد، دلسوزی، احترام و صبر موثر باشد. هم کودکان و هم حیوانات خانگی از بازی با انرژی زیاد و همچنین داشتن یک دوست صمیمی لذت می برند. در روشن نمودن نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک ، لازم است بدانیم که اگر فرزند شما دوست دارد که یک حیوان خانگی داشته باشد بهتر است قبل از هر موضوعی در مورد مسئولیت پذیری و نحوه نگهداری از حیوان با او صحبت کنید.

برای کودکان خود موارد زیر را کاملا به طور واضح بیان کنید:

  • حیوان خانگی نیاز به مراقبت و مواظبت و نظافت دارد.
  • این احتمال وجود دارد به هر نحوی حیوان خانگی بیمار شود و یا حتی بمیرد.
  • حیوان خانگی شما ممکن است پیر شود و نیاز به توجه بیشتری داشته باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین راهکار رشد شخصیت کودک

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

فواید نگهداری حیوانات خانگی در کودکان

توجه کردن

نیاز به لمس و نوازش ملایم در هنگام غذا خوردن و خوابیدن حیوان خانگی باعث یادگیری احترام به دیگران در کودکان خردسال می شود. توجه و احترام به دیگران یکی از دشوارترین مهارت ها برای یادگیری در سنین نوجوانی است.

اعتماد به نفس

هنگامی که حیوانات خانگی عشق بی قید و شرط خودش را به کودکان نشان می دهند، باعث افزایش عزت نفس در او می شود. علاوه بر آن، یادگیری حس مسئولیت پذیری در کودکان یک عامل اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در آنها است.

مطالعه بیشتر: افزایش اعتماد به نفس در کودکان

وفاداری

حیوانات خانگی بسیار وفادار هستند و کودکان می توانند نحوه رفتار با دیگران را از آن ها یاد بگیرند.

صبر

بعضی اوقات برقراری ارتباط صحیح و مناسب و آموزش ترفند ها و یاد دادن رفتار های مناسب با حیوان خانگی زمان می برد و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد که کودکان شما می توانند با نگهداری از حیوان خانگی صبر و تمرین زیاد را تقویت کنند.

مهارت های اجتماعی

حیوانات خانگی در بهبود و یادگیری برقراری رابطه اجتماعی بسیار عالی هستند. سگ ها هنگام مسافرت، گفتگو با دیگران را تشویق می كنند و مهارت های اجتماعی كودك را بهبود می بخشند.

مطالعه بیشتر: علائم اضطراب اجتماعی در کودکان

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

مسئولیت پذیری

یکی از مهمترین دلایل و مهارت مهم زندگی برای داشتن حیوان خانگی یادگیری مسئولیت پذیری در کودکان است. حیوانات خانگی به غذا، آب، عشق و اکثر آن ها به ورزش نیاز دارند. علاوه بر آن شخصی که دوست دارد از حیوانات خانگی نگهداری کند باید مسئولیت نظافت حیوانات مانند مسواک زدن و حمام بردن حیوان را قبول کند. پس کودک شما قبل از خرید حیوان خانگی باید مسئولیت وظایف مربوط به آن را قبول کند. نگهداری از حیوانات خانگی می تواند نقش بسیار مهمی در یادگیری مهارت های رشد کودکان بالاتر از 5 سال داشته باشد.

اعتماد کردن

دومین مهارتی که کودکان با نگهداری از حیوان خانگی خود آن را یاد می گیرند اعتماد کردن است. حیوان خانگی در هنگام غمگین و یا ناراحت بودن صاحبان خود بدون هیچ قید و شرطی از او حمایت می کند. این رفتار حیوانات خانگی به کودک شما یاد می دهد که می تواند به حیوان خانگی خود اعتماد کند.

دلسوزی و مهربانی

وقتی کودک از حیوان خانگی مراقبت می کند، یاد می گیرد با مراقبت از دیگران با آنها مهربان باشد.

مطالعه بیشتر: چکار کنیم بچه ها حرف گوش کنند؟

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

فعالیت بدنی

از آنجایی که اکثر حیوانات خانگی علاقه زیادی به پیاده روی و پرتاب توپ دارند، نگهداری از آنها می تواند باعث افزایش فعالیت در کودکان شود. داشتن حیوان خانگی در کودکی یک تجربه خارق العاده برای کودک است. کودکان یاد می گیرند مسئولیت یک چیز دیگر زنده را به عهده بگیرند. کودکان دارای حیوانات خانگی می دانند که نیازهای آنها همیشه در اولویت است و بعضی اوقات برای مراقبت از حیوانات خانگی خود باید از استراحت و بازی های خودشان بگذرند. این کودکان نسبت به کودکانی که با حیوانات خانگی رشد نکرده اند دلسوزتر، کمتر خودخواه و خوشحال تر هستند.

کودکانی که حیوانات خانگی دارند علاقه مند هستند که بیشتر فعالیت کنند و زمان بیشتری را در خارج از منزل بگذرانند. این موضوع در نهایت می تواند منجر به بهبود سلامت کودکان و کاهش چاقی در آنها شود. از آنجا که چاقی کودکان یک بیماری همه گیر و در حال رشد است و عواقب جدی برای سلامتی از جمله دیابت کودکان و سایر بیماری های جدی در آنها دارد، داشتن حیوان خانگی برای کودک می تواند یک تجربه یادگیری ارزشمند و یک تصمیم مهم برای سلامتی باشد.

مطالعه بیشتر: 16راهکار برای پیشرفت تحصیلی فرزند شما

مقابله با غم و اندوه

هنگامی که کودک حیوان خانگی خود را از دست می دهد در اصل روند اندوه و سوگواری را تجربه می کند و یاد می گیرید که در شرایط از دست دادن و غم و اندوه چگونه رفتار کند. علاوه بر این، کودکان اغلب از طریق فرایند داشتن حیوان خانگی از دست دادن و مرگ نزدیکان را تجربه می کنند. برای بسیاری از کودکان، از دست دادن حیوان خانگی دوست داشتنی اولین تجربه آنها با مرگ است. بچه ها با خداحافظی از حیوانات خانگی خود شروع به درک و حل ثبات مرگ می کنند. این تجربه پاداش از اهمیت بالایی برخوردار است و فرزندان را برای ضررهای بزرگی آماده می کند زیرا ممکن است بعداً در زندگی مرگ عزیزان خود را تجربه کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا درک و مدیریت بهتر درد و ناامیدی در سایر جوانب زندگی خود را یاد بگیرند.

انگیزه

نگهداری از حیوان خانگی توسط کودکان باعث ایجاد انگیزه درونی در آنها می شود. تقویت انگیزه در کودکان می تواند تاثیر زیادی بر روی عملکرد درسی کودکان داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بررسی ها نشان می دهد کودکانی که حیوانات خانگی مانند سگ ها زندگی می کنند کمتر دچار عفونت گوش و دستگاه تنفسی می شوند و کمتر به آنتی بیوتیک نیاز پیدا می کنند. محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض حیوانات در سنین کودکی باعث تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

خطرات نگهداری از حیوانات خانگی

با تمام مزایایی که در مورد نقش حیوانات خانگی در تربیت کودکان عنوان شد باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نگهداری از حیوانات خانگی ممکن است با خطراتی هم همراه باشد. برخی از نژادهای سگ ممکن است نسبت به سایرین تحمل کمتری داشته باشند. والدینی که سگ را برای کودکان خود به عنوان یک حیوان خانگی خریداری می کنند، باید مزاج و سن سگ را در نظر بگیرند. سگ های مسن ممکن است برخورد بهتری با کودکان پر سر و صدا داشته باشند، در حالی که یک توله سگ بسیار جوان نمی توانند درک کنند که کودک وسیله اسباب بازی نیست و ممکن است به کودک آسیب برساند.

برخی از والدین ها فکر می کنند خرید یک توله سگ و یا بچه گربه نسبت به حیوانات مسن تر گزینه های مناسبی برای خرید هستند این در حالی است که توله سگ و یا بچه گربه ها به راحتی صدمه می بینند و حتی در مواردی ممکن است به کودک آسیب برسانند. علاوه بر آن، حیوانات خانگی کوچکتر به مراقبت و آموزش بیشتری نیاز دارند. در برخی موارد حتی ممکن است سگ یا گربه یک حیوان خانگی ایده آل برای کودکان نباشد، زیرا حتی لطیف ترین حیوان خانگی نیز نمی تواند به راحتی با کودکان رابطه برقرار کنند.

والدین بهتر است در این زمینه می توانند از راهکارهای زیر برای انتخاب و آموزش بهتر حیوان خانگی استفاده کنند:

  • یادگیری مشکلات رفتاری حیوانات خانگی
  • خریداری محصولات آموزشی برای تربیت حیوانات خانگی
  • مراجعه به پرورش دهنده با تجربه. یک پرورش دهنده باتجربه می تواند در مطابقت و تشخیص سن و نوع سگ مناسب با خلق خو کودکان به شما کمک کند.

مطالعه بیشتر: آموزش لازم برای سگ های خانگی

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

راهنمای خرید حیوان خانگی

برخی نکات مهم بهداشتی و ایمنی وجود دارد که باید هنگام ورود حیوان خانگی به خانه خود آنها را رعایت کنید. رعایت و آگاهی فرزندان و حتی حیوانات خانگی می تواند تاثیر زیادی در وضعیت سلامتی جسمی و روانی کودکان شما داشته باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که در تهیه و انتخاب حیوان خانگی مناسب برای کودک خود وقت بگذارید و هزینه کنید و از پرورش دهنده گان و دامپزشکان باتجربه در این زمینه تحقیق کنید. اگر کودک شما حساسیت یا آلرژی خاصی دارد بهتر است قبل از خرید حیوان خانگی حتما با پزشک آنلاین تلفنی مشورت کنید. در شرایطی که بعد از خرید حیوان خانگی، کودک شما علائمی از حساسیت را بروز داد به پزشک مراجعه کنید.

برای خرید حیوان خانگی مناسب برای کودک خود بهتر است راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  • از سالم بودن حیوان مطمئن شوید.
  • حیوان خانگی خود را از یک فرد مطمئن خریداری کنید.
  • از یک دامپزشک برای بررسی وضعیت سلامت حیوان خانگی کمک بگیرید.
  • در هنگام انتخاب سن و نژاد حیوان را بپرسید و حیوانی متناسب با سن کودک خود انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که حیوان خانگی هر ساله واکسیناسیون شده و واکسن های مورد نیاز را دریافت کرده است.

مطالعه بیشتر: کدام حیوان خانگی باعث حساسیت می شود؟

نقش حیوانات خانگی در تربیت کودک | پزشکت

اقدامات لازم در هنگام انتقال حیوان خانگی به منزل

  • هرگز کودک خردسال را با حیوان تنها نگذارید.
  • اجازه ندهید حیوانات خانگی با کودکان بخوابند.
  • اجازه ندهید حیوان خانگی به تنهایی در اتاق کودک بچرخد.
  • مکانی آرام و مشخصی را برای حیوان خانگی خود در نظر بگیرید.
  • به فرزندان خود بیاموزید که با حیوانات به آرامی و با احترام رفتار کنند.
  • اجازه ندهید که حیوان خانگی صورت فرزند شما یا هرگونه بریدگی و خراش را لیس بزند.
  • در مراقبت از حیوان خانگی خود از کودکان کمک بگیرید تا روند مسئولیت نگهداری از حیوان را یاد بگیرد.

هر سگ شخصیت و خلق و خوی متمایز خود را دارد. نژاد تنها یک مؤلفه در تعیین رفتار آن است. هر سگ پتانسیل گاز گرفتن دارد. همه سگ ها، بدون توجه به اندازه و سن خود نیاز به آموزش و معاشرت دارند تا بتوانند جزئی از خانواده شما باشند. آنها به ورزش کافی، غذا و آب، مراقبت دامپزشکی، پناهگاه و البته عشق نیاز دارند.

اقدامات لازم برای خرید یک سگ

  • به دنبال یک سگ با طبیعت آرام باشید.
  • سگ خود را در فضایی که بتواند راحت باشد نگه دارید.
  • سگ خود را در معرض انواع مختلف مردم و موقعیت ها قرار دهید.
  • سگ های مسن تنها در صورتی که قبلا هم در کودکان بوده اند می توانند انتخاب مناسبی برای کودک شما باشند.
  • توله سگ ها می توانند بسیار سرگرم کننده باشند اما انرژی زیادی دارند. توله سگ ها برای آموزش مناسب به زمان و صبر زیادی احتیاج دارند.
  • برای مدت طولانی سگ خود را در خانه تنها نگذارید. اگر مجبور هستید مدت زمان طولانی را از حیوان خانگی خود دور شوید سگ گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.
  • سگ ها به ورزش زیادی احتیاج دارند. فرزندانتان را تشویق کنید همراه با سگ های خانگی خود پیاده روی کنند.

اقدامات لازم برای نگهداری گربه خانگی خود

  • گربه خود را در داخل خانه نگه دارید تا از آسیب در امان بماند.
  • مراقب باشید گربه خانگی شما با حیوانات دیگر در ارتباط نباشد.
  • جعبه بستر را تمیز نگه دارید. همیشه هنگام تمیز کردن جعبه، دستکش بپوشید.

اگر یک سگ یا گربه نوع مناسب حیوان خانگی برای خانه شما نیست، گزینه های دیگری نیز وجود دارد؛ اما حیوانات عجیب و غریب مانند گلایدرهای قند، جوجه تیغی یا میمون حیوانات خانگی مناسبی برای کودکان نیستند. آنها می توانند خطرناک باشند، یا کودکان نتوانند به درستی از آنها نگهداری کنند. خرگوش و موش خرما حیوانات خانگی خوبی برای کودکان خردسال نیستند. علاوه برآن، خزندگان، به ویژه لاک پشت ها، حیوانات عجیب و غریب به حساب می آیند و قبل از خرید و نگهداری آنها باید با یک دامپزشک آنلاین تلفنی مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 20

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز