لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مقابله با ترس از بوسیدن

مقابله با ترس از بوسیدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در این موارد، اضطراب به طور کلی خفیف تا متوسط است و با کسب تجربه به سرعت از بین می رود. با این حال، گاهی اوقات، فیلموفوبیا شدیدتر است و می تواند در هر سنی رخ دهد. این مقاله از پزشکت به برخی از علل و علائم ترس از بوسیدن می پردازد. همچنین درمان های موجود را بررسی می کند که ممکن است به شما کمک کند و استراتژی هایی که می توانید برای مقابله با ترس خود استفاده کنید.

علل، محرک ها و عوامل خطر فیلماتوفوبیا

این ترس به ویژه مشکل ساز است زیرا می تواند بر توانایی فرد در ایجاد روابط عاشقانه یا تعاملات اجتماعی تأثیر بگذارد. افرادی که ترس از بوسیدن دارند ممکن است از رابطه جنسی نیز ترس داشته باشند.

ترس از میکروب

فیلموفوبیا گاهی، اما نه همیشه، با ترس از میکروب ها مرتبط است. برخی از مردم نگران ابتلا به بیماری هستند، در حالی که برخی دیگر از مفهوم بزاق منزجر هستند. بسیاری از افرادی که نسبت به بزاق انزجار دارند واکنش مشابهی نسبت به سایر مایعات بدن دارند.

ترس از بوی بدن

طبیعی است که نگران بوی بد دهان باشید، به خصوص زمانی که انتظار دارید شخص خاصی را ببوسید. اما برای کسانی که برومیدروفوبیا یا ترس از بوی بدن دارند، نگرانی عادی ممکن است به وحشت تبدیل شود. مهم نیست که چقدر دهانشویه یا خوشبو کننده نفس استفاده می کنید، ممکن است ترس داشته باشید که تنفس شما غیرقابل قبول باشد. یا اینکه ممکن است نفس شریک زندگی شما نباشد.

ترس از لمس

اگرچه نادر است، اما ترس از لمس می تواند عواقب مخربی برای کسانی که آن را تجربه می کنند داشته باشد. اگر با ترس از لمس دست و پنجه نرم می کنید، بوسیدن ممکن است به جای یک تجربه لذت بخش، تجاوز به نظر برسد. این می تواند از داشتن یک ارتباط شخصی عمیق با یک شریک عاشقانه جلوگیری کند و از طرف کسی که به دنبال این نوع ارتباط بدون آسیب پذیری عادی تماس شخصی است، ناتوان کننده باشد.

ترس از صمیمیت و آسیب پذیری

علائم این فوبیا مشابه سایر انواع فوبیای خاص است. تجربه خود شما ممکن است بسته به شدت ترس شما متفاوت باشد، اما برخی از علائم فیزیکی رایج عبارتند از:

  • لرز
  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • تکان دادن
  • تنگی نفس
  • عرق کردن

علائم عاطفی و رفتاری نیز شایع است. به عنوان مثال، ممکن است از قرار ملاقات و روابط جلوگیری کنید زیرا می ترسید که این ارتباطات باعث شود شریک زندگی خود را ببوسید.

چگونه بفهمیم از بوسیدن می ترسیم؟

فیلموفوبیا به عنوان یک وضعیت متمایز در “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم” (DSM-5) شناخته نشده است، ابزاری که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان سلامت روان برای تشخیص اختلالات روانی استفاده می کنند. اگر علائم دارای معیارهای خاصی باشند، ممکن است فوبیای خاصی برای شما تشخیص داده شود. فوبیا چیزی فراتر از ترس است. برای تشخیص فوبیای خاص، فرد باید موارد زیر را تجربه کند:

  • ترس بیش از حد و بی دلیل
  • یک پاسخ اضطراب فوری
  • پریشانی یا اجتناب شدید

این علائم باید زندگی را محدود کنند و بر توانایی فرد برای عملکرد طبیعی در بخش‌های مهم زندگی از جمله مدرسه، خانه و محل کار تأثیر بگذارند. آنها باید شش ماه یا بیشتر طول بکشند و نباید ناشی از بیماری روانی دیگری باشند.

برای تشخیص، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی درباره ماهیت، مدت، فراوانی و شدت علائم شما سؤالاتی می‌پرسد. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند و آزمایش های آزمایشگاهی را برای رد هر گونه بیماری که ممکن است در علائم شما نقش داشته باشد، درخواست کنند.

فیلموفوبیا یک وضعیت مشخص در DSM-5 نیست. با این حال، علائم ترس از بوسیدن ممکن است معیارهای یک فوبیای خاص را برآورده کند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند علائم شما را ارزیابی کند، تشخیص دهد و سپس گزینه های درمانی را توصیه کند.

ترس از بوسه را چگونه درمان کنیم؟

درمان‌های فوبیای خاص معمولاً شامل نوعی روان‌درمانی به نام رفتار درمانی شناختی (CBT) است. این رویکرد افکار منفی اساسی را تغییر می دهد که باعث ایجاد احساس ترس می شود. با کار با یک درمانگر، ممکن است افکار منفی که در مورد بوسیدن دارید را شناسایی کنید که باعث ایجاد اضطراب می شود و سپس برای جایگزینی آن افکار با افکار مثبت و سازگارتر تلاش کنید.

یکی از مؤلفه‌هایی که می‌تواند به درمان فوبیا کمک کند به عنوان مواجهه درمانی شناخته می‌شود. این فرآیند شامل قرار گرفتن تدریجی در معرض چیزی است که از آن می ترسید. در عین حال، تکنیک های آرام سازی را نیز تمرین خواهید کرد. با گذشت زمان، احساس اضطراب و ترس شروع به فروکش می کند.

در برخی موارد، داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است مفید باشند. چنین داروهایی می توانند به رفع برخی از علائم حاد ترسی که ممکن است تجربه می کنید کمک کنند. همچنین در صورت داشتن یک بیماری همزمان مانند اختلال اضطراب یا افسردگی دیگر، ممکن است مفید باشند.

عوارض فیلماتوفوبیا چیست؟

فیلموفوبیا همچنین ممکن است در توانایی شما برای عملکرد در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند.

پیش آگهی و پیشگیری از فیلماتوفوبیا

فوبی هایی مانند فیلموفوبیا معمولاً به درمان پاسخ می دهند.

CBT به کمک فناوری که اغلب از ابزارهای مجازی درمانی استفاده می کند نیز موثر است.

چگونه با ترس از بوسه مقابله کنیم؟

روان‌درمانی

استفاده از راهبردهای تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق و آرام سازی پیشرونده عضلانی می تواند در مواقعی که احساس اضطراب را تجربه می کنید مفید باشد. این تکنیک ها به آرامش بدن و کاهش برخی از علائم فیزیکی واکنش ترس کمک می کند. با این حال، ترس های شدیدتر ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشد.

مانند همه فوبیاها، فیلموفوبیا بدون عارضه به گزینه های درمانی مختلف پاسخ خوبی می دهد. اگر ترس شما به فوبیای دیگر یا نگرانی های عاطفی عمیق تری مرتبط باشد، درمانگر شما یک طرح درمانی ایجاد می کند که به این موضوع می پردازد. اگر شما تجربه از فویباهای خاص دارید که فکر می کنید ممکن است برای دیگران جالب و جدید باشد، مشکل خود را در پایان همین مقاله برای ما کامنت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز