لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کلونازپام چیست؟

کلونازپام چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کلونازپام (Clonazepam) یک داروی ضد اضطراب و آرامبخش است که به عنوان عضوی از خانواده بنزودیازپین‌ها شناخته می‌شود. این دارو عمدتاً برای کنترل اضطراب، تشنج‌ها، خواب آلودگی و عصبی‌گریزی استفاده می‌شود و با نام تجاری، کلونوپین در دسترس است.

کلونازپام از طریق اثر بر مغز و سیستم عصبی مرکزی، آرامش را بهبود می‌بخشد. Clonazepam با افزایش فعالیت اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) کار می کند. این ماده شیمیایی است که سیگنال هایی را به سراسر سیستم عصبی فرد ارسال می کند. اگر فردی به اندازه کافی GABA نداشته باشد، بدن او ممکن است در حالت هیجان باشد. این وضعیت ممکن است باعث حملات وحشت یا تشنج شود. وقتی فردی این دارو را مصرف می کند، GABA بیشتری در بدن خود دارد. این به آنها کمک می کند حملات هراس و تشنج کمتری داشته باشند.

مصرف کلونازپام باید طبق دستور پزشک و با رعایت دقیق دوز و زمانبندی تجویز شده صورت گیرد. علاوه بر اثرات مفید، کلونازپام همچنین می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که باید با پزشک خود مطرح شود. برخی از عوارض جانبی ممکن شامل خواب آلودگی، خستگی، افزایش یا کاهش آرزوی جنسی، افزایش وزن، تاری دید و تغییر در تمرکز و حافظه می‌باشد.

کلونازپام ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد فرد آن را با داروهای دیگر مصرف کند.

برای مشاوره با روانپزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

Clonazepam 

عوارض کلونازپام

عوارض جانبی شایع قرص خوراکی Clonazepam می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • افسردگی
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات در راه رفتن و هماهنگی
  • روحیه افسرده یا افکار خودکشی (صدمه زدن به خود)
  • تشنج (این موارد بیشتر در صورتی که شخصی به سرعت مصرف این دارو را متوقف کند یا اگر قبلاً اختلال تشنج داشته باشد، اتفاق میفتد.)

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی Clonazepam یا نکاتی در مورد چگونگی کنار آمدن با یک عارضه جانبی نگران کننده، فرد باید با پزشک یا داروساز خود صحبت کند.

نحوه مصرف کلونازپام

دوز Clonazepam که پزشک تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن فرد
  • شکل کلونازپام که مصرف می کنید.
  • سایر شرایط پزشکی که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد.
  • نوع و شدت بیماری که فرد از کلونازپام برای درمان استفاده می کند.

به طور معمول، پزشک دارو را با دوز کم شروع می کند و به مرور تنظیم می کند تا به دوز مناسب با وضعیت بیمار برسد. آنها در نهایت کمترین دوز را ارائه می دهند که اثر مطلوب را فراهم می کند. با این حال، فرد باید حتما دوز مصرفی پزشک را برای او تجویز کند. پزشک بهترین دوز را متناسب با نیازهای فرد تعیین می کند.

در افراد سالمند و مسن، کلیه های بیمار ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد و مثل سابق کار نکند. این وضعیت می تواند باعث شود که بدن آنها داروها را با سرعت بیشتری تجزیه کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عوارض جانبی داروها را افزایش می دهد. پزشک ممکن است دارو را با دوز کمتری شروع کند.

قرص خوراکی Clonazepam برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. عدم مصرف دارو طبق دستورالعمل آن می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد.

اگر فردی مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کند یا به طور کامل آن را مصرف نکند، احتمال دارد اختلال وحشت یا تشنج وی بهتر نشود و حتی بدتر هم شود. قطع ناگهانی مصرف دارو می تواند با بروز علائم ترک همراه باشد. این علائم شامل تحریک پذیری، مشکل خواب و اضطراب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلونازپام با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

کلونازپام چیست؟ | پزشکت

عوارض مصرف بیش از حد کلونوزپام 

علاوه بر آن، مصرف بیش از حد دارو می تواند منجر به بروز عوارض خطرناک دیگری شود، از جمله:

  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • مشکل در هماهنگی یا رفلکس های کند
  • کما

در صورت مصرف بیش از حد دارو باید با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت محلی تماس بگیرد.

در صورت فراموش کردن دوز دارو، باید به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما هرگز نباید دوز فراموش شده را با مصرف قرص اضافی جبران کنید. این کار می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

مطالعه بیشتر: فرق بین پانیک و اضطراب

هشدارهای کلونازپام

مصرف این دارو می تواند با بروز چندین هشدار همراه است. این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد، به پزشکان و بیماران هشدار می دهد.

استفاده از کلونازپام همزمان با داروهای افیونی می تواند اثرات خطرناکی ایجاد کند. این اثرات می تواند شامل خواب آلودگی شدید، تنفس کند، کما و مرگ باشد. اگر پزشک همزمان با Clonazepam دارو های مسکن قوی دیگری را تجویز کند، به طور حتم شما را از نزدیک کنترل می کند. نمونه هایی از این دارو ها شامل هیدروکدون، کدئین و ترامادول است.

خطر وابستگی

استفاده از کلونازپام، حتی طبق دستورالعمل، در صورت قطع ناگهانی مصرف دارو، می تواند منجر به وابستگی جسمی و ترک آن شود. مصرف این دارو همچنین می تواند منجر به سوءاستفاده و اعتیاد شود. سوءاستفاده از کلونازپام خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد.

این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت نگرانی در مورد مصرف بی خطر این دارو با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

کلونازپام تعدیل کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. این نوع از دارو می تواند فعالیت مغز را کند کرده و در قضاوت، تفکر و زمان واکنش فرد اختلال ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو، فرد نباید الكل بنوشد و یا از داروهای دیگری كه فعالیت مغز را كند می کند نیز استفاده شود. همچنین فرد نباید بعد از مصرف دارو رانندگی کنند، از ماشین آلات استفاده کنند یا فعالیتهای دیگری را که نیاز به هوشیاری دارند را انجام دهند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین روانشناسان و روانپزشکان  

Clonazepam

افکار و رفتار خودکشی

Clonazepam می تواند خطر افکار یا رفتار خودکشی (افکار یا اعمال صدمه به خود) را افزایش دهد. اگر فرد دچار افسردگی، افکار یا رفتار خودکشی یا هرگونه تغییر غیر عادی در خلق و خو یا رفتار می شود، باید به پزشک خود اطلاع دهد.

تداخل الکل

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل همزمان با این دارو می تواند خطر ابتلا به اثرات آرام بخشی کلونازپام را در فرد افزایش دهد. این وضعیت می تواند خطرناک باشد. بهتر است در  هنگام مصرف این دارو، نوشیدن الکل را به طور کامل ترک کنید.

هشدار آلرژی

کلونازپام می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل تنفس
  • تورم گلو یا زبان

اگر فردی واکنش آلرژیک دارد، باید فوراً با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت محلی تماس بگیرد. علاوه بر آن، در صورت حساسیت فرد نباید این دارو را دوباره مصرف کند. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

مطالعه بیشتر: ترینتلیکس برای اضطراب

کلونازپام در افراد افسرده

هشدارها مصرف کلونازپام

  • مبتلایان به افسردگی

 ممکن است افسردگی فرد هنگام مصرف این دارو بدتر شود. اگر شخصی علائم افسردگی رو به وخامت یا هرگونه افکار خودکشی (فکر آسیب رساندن به خود) دارد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

  • مبتلایان به گلوکوم حاد

 اگر فرد مبتلا به گلوکوم زاویه باریک حاد است نباید از این دارو استفاده کند. این می تواند وضعیت را بدتر کند.

  • مبتلایان به بیماری کبد

 اگر شخصی به مشکلات کبدی مبتلا باشد، بدن او نمی تواند این دارو را به خوبی دفع کند. این می تواند باعث تجمع دارو در بدن شود. این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی قرار می دهد.

  • افراد مسن

کلیه های افراد سالمند ممکن است مانند گذشته کار نکند. این می تواند باعث شود که بدن آنها داروها را با سرعت بیشتری تجزیه کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. این خطر ابتلا به عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد.

  • مصرف کلونازپام در کودکان

 این دارو در کودکان مبتلا به اختلالات هراس مطالعه نشده است. در افراد زیر 18 سال نباید برای درمان این بیماری استفاده شود.

  • مصرف کلونازپام در بارداری

مطالعات نشان می دهد که خطر مصرف عوارض جانبی برای مادر در هنگام مصرف دارو وجود دارد.

این دارو فقط باید در دوران بارداری در موارد جدی که برای درمان یک بیماری خطرناک در مادر مورد نیاز است استفاده شود.

اگر فردی باردار است یا قصد بارداری دارد، باید با پزشک خود صحبت کند. این دارو باید فقط در صورت استفاده از مزایای بالقوه خطر احتمالی برای جنین استفاده شود. اگر فرد حین بارداری این دارو باردار شد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد.

جهت ویزیت آنلاین با متخصص زنان روی لینک کلیک کنید.

کلونازپام به شیر مادر منتقل می شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند عوارض جانبی ایجاد می کند. اگر شخصی به کودک خود شیر داد باید با پزشک خود صحبت کند. ممکن است لازم باشد آنها تصمیم بگیرند که شیردهی یا مصرف دارو را قطع کنند.

مطالعه بیشتر: داروهای ضد اضطراب در بارداری

کلونازپام چیست؟ | پزشکت

تداخل دارویی کلونازپام

Clonazepam می تواند با چندین داروی دیگر تداخل کند. فعل و انفعالات مختلف می تواند تأثیرات مختلفی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی می توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر باعث افزایش عوارض جانبی می شوند.

قبل از مصرف کلونازپام، فرد باید اطمینان حاصل کند که تمام داروهای تجویز شده، بدون نسخه و سایر داروهای مصرفی خود را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهد. آنها همچنین باید در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنند به پزشک خود بگویید.

اگر شخصی در مورد تداخل دارویی سوالاتی دارد که ممکن است روی او تأثیر بگذارد، باید از پزشک یا داروساز خود سوال کند.

مصرف کلونازپام با داروهای خاص دیگر ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • بنزودیازپین ها مانند لورازپام، کلونازپام، تریازولام و میدازولام. ممکن است فرد احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری کند.
  • مواد افیونی، مانند کدئین و هیدروکدون. مصرف این داروها با کلونازپام فرد را در معرض خطر جدی خواب آلودگی، کندی تنفس، کما یا مرگ قرار می دهد.
  • داروهای خواب باربیتورات و غیر باربیتورات، مانند آموباربیتال، بوتاباربیتال، ازوپیکلون، پنتوباربیتال، زالپلون و زولپیدم. ممکن است فرد احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری کند.
  • داروهای دیگری که برای درمان اضطراب استفاده می شوند مانند بوسپیرون و هیدروکسی زین. ممکن است فرد احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری کند.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین. ممکن است فرد احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری کند.
  • داروهای دیگری که برای درمان تشنج استفاده می شوند، مانند گاباپنتین و پرگابالین. ممکن است فرد احساس آرامش و خواب آلودگی بیشتری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز