لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هر انسانی در طول زندگی خود گاهی دچار اضطراب می شود. از شایع ترین عوارض اضطراب در بدن ، می توان به تنفس شدید و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. اضطراب احساس نگرانی شدیدی است که شما را برای وضعیت فرار در یک موقعیت تهدید کننده آماده می کند. اضطراب مزمن می تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند. اگرچه بیشترین تاثیر اضطراب در رفتار شما است، اما با این حال اضطراب می تواند پیامدهای جدی بر سلامت جسمی شما داشته باشد.

اضطراب و اختلالات اضطرابی

اضطراب بخشی طبیعی از زندگی انسان است. به عنوان مثال، ممکن است قبل از وارد شدن به یک جمع و یا در هنگام مصاحبه شغلی احساس اضطراب کرده باشید.

اضطراب در کوتاه مدت باعث افزایش تنفس و ضربان قلب می شود. این پاسخ، بدن شما را برای مواجهه با یک وضعیت شدید آماده می کند.

اگر اضطراب شما بیش از حد شدید شود، ممکن است احساس گیجی و حالت تهوع کنید. اضطراب بیش از حد یا مداوم می تواند تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روانی شما بگذارد.

اختلالات اضطرابی در هر مرحله از زندگی ممکن است اتفاق بیفتند، اما معمولاً در میانسالان بیشتر است. به گفته موسسه ملی بهداشت روان (NIMH) زنان بیشتر از مردان دچار اختلال اضطراب می شوند.

تجارب زندگی استرس زا نیز ممکن است خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش دهد. علائم اضطراب در برخی افراد بلافاصله و در برخی دیگر سالها بعد شروع می شود. ابتلا به بیماری های مزمن یا سوء مصرف مواد نیز می تواند منجر به اختلال اضطراب شود.

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد که عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

یکی از شایع ترین عوارض اضطراب بر بدن ابتلا به GAD است. اختلال اضطراب فراگیر با نام دیگر اختلال اضطراب منتشر نیز شناخته می شود. GAD با اضطراب عادی که هر فردی در زندگی خود تجربه می کند، تفاوت دارد. GAD نوعی اضطراب دائمی است که شدت آن می تواند باعث اختلال در فعالیت های روزمره شما شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) تخمین می زند که GAD سالانه حدود 6.8 میلیون از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 GAD هنگامی تشخیص داده می شود که نگرانی شدید در رابطه با موضوعات مختلف شش ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر اختلال اضطراب فراگیر خفیف باشد، احتمالاً می توانید فعالیتهای روزمره خود را انجام دهید. GAD در صورت شدید بودن می تواند تأثیرات منفی زیادی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. علائم GAD مشابه اختلال پانیک است.

اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال شامل ترس فلج کننده از موقعیت های اجتماعی، قضاوت یا تحقیر شدن توسط دیگران است. این هراس اجتماعی شدید می تواند احساس شرمندگی و تنهایی را در فرد ایجاد کند. اختلال اضطراب اجتماعی تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که در حدود 15 میلیون نفر از مردم جهان با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنند. سن معمول شروع این اختلال 13 سالگی است. بیش از یک سوم افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی پس از یک دهه تحمل اختلال برای درمان به روانشناس مراجعه می کنند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

PTSD پس از مشاهده یا تجربه حادثه ای آسیب زا ایجاد می شود. علائم می توانند بلافاصله شروع شوند یا سالها به تأخیر بیفتند. علل شایع شامل جنگ، بلایای طبیعی یا حمله فیزیکی است. PTSD باعث ایجاد غم شدید، افسردگی، عصبانیت و احساس گناه در افراد می شود. در برخی از افراد علائم PTSD پس از چند هفته یا چند ماه از میان می رود. در حالیکه در برخی دیگر از افراد علائم سالها ادامه یافته و باعث اختلال در زندگی و فعالیت های روزمره می شود.  

اختلال وسواس اجباری (OCD)

 OCD اختلالی ناتوان کننده است که اغلب در افراد بالای 40 سال رخ می دهد. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عادت های خاصی را بارها و بارها تکرار کرده و یا افکار مزاحم و ناخواسته ای را به دفعات مرور می کنند.

عادت های خاص شامل شستن مکرر دست ها، شمردن یا چک کردن دائم مواردی مانند خاموش کردن اجاق گاز است. افراد مبتلا به اختلال OCD در مورد تمیزی و مرتب بودن وسایل خانه و سایر موارد وسواس زیادی نشان می دهند.

فوبیا

فوبیا ترس غیر منطقی و شدیدی است که می تواند باعث اختلال در فعالیت های روزمره شود. فوبیا شامل ترس از فضاهای تنگ (کلاستروفوبیا)، ترس از ارتفاع (اکروفوبیا) و بسیاری از موارد دیگر است. افراد مبتلا به فوبیا در هنگام مواجهه با منبع ترس دچار اضطراب و وحشت زدگی شدید می شوند. شدت ترس ممکن است به حدی شدید باشد که باعث ایجاد حالت تهوع و یا بی هوشی شود. برخی افراد مبتلا به فوبیا ممکن است هرگز با منبع ترس خود مواجه نشوند.

اختلال هراس

اختلال هراس حمله پانیک نیز نامیده می شود. اختلال هراس زمانی رخ می دهد که فرد بدون قرار گرفتن در معرض خطر و در مواقعی کاملا عادی و غیرمنتظره دچار اضطراب شدید شود. این حملات ممکن است در هر زمان رخ دهد. علائم اختلال هراس شامل تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس است.

اما از شایع ترین عوارض اضطراب بر سیستم بدن می تواند، به موارد زیر اشاره کرد:

اثر اضطراب بر سیستم اعصاب مرکزی

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

اضطراب طولانی مدت و حملات وحشت باعث می شود که مغز شما به طور منظم هورمون های استرس آزاد کند. در نتیجه علائمی مانند سردرد، سرگیجه و افسردگی به تدریج افزایش پیدا می کند.

وقتی احساس اضطراب و استرس می کنید، مغز شما با ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی در پاسخ به تهدید به شما کمک می کند. آدرنالین و کورتیزول دو نمونه از هورمون هایی هستند که در هنگام اضطراب در بدن آزاد می شوند.

گرچه برای برخی اوقات استرس های شدید مفید است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون های استرس می تواند برای سلامتی بدن در طولانی مدت مضر باشد. به عنوان مثال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کورتیزول می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شما شود.

اثر اضطراب بر سیستم قلبی عروقی

یکی از شایع ترین عوارض اضطراب بر بدن ایجاد مشکلاتی در سیستم قلبی عروقی است. اختلالات اضطرابی می تواند باعث تپش قلب و درد قفسه سینه شود. همچنین ابتلا به این اختلال می تواند شما را در معرض خطر افزایش فشار خون و بیماری های قلبی قرار دهد. اگر سابقه ابتلا به بیماری های قلبی را دارید، اختلالات اضطرابی باعث افزایش خطر بیماری شریان کرونری در شما می شود.

همچنین اضطراب شدید باعث باریک شدن رگهای خونی می شود. این وضعیت انقباض عروقی نام دارد. باریک شدن رگ های خونی دمای بدن را افزایش می دهد. به همین علت افراد غالباً در هنگام اضطراب در اثر انقباض عروق دچار گرگرفتگی می شوند. بدن در پاسخ به گرمای شدید، عرق می کند تا خنک شود. این مسئله گاهی احساس سرما در فرد ایجاد می کند.

به طور کلی اضطراب طولانی مدت برای سیستم قلبی عروقی و سلامت قلب مضر است. بررسی ها نشان می دهد که اضطراب شدید باعث ابتلا افراد سالم به بیماری های قلبی می شود.

اثر اضطراب بر سیستم گوارش

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

اضطراب همچنین بر سیستم گوارش بدن تأثیر می گذارد. ممکن است در اثر اضطراب شدید معده درد، حالت تهوع، اسهال و سایر مشکلات گوارشی داشته باشید. در برخی افراد از دست دادن اشتها نیز ممکن است رخ دهد.

بررسی ها نشان می دهد که بین اختلالات اضطرابی و ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پس از عفونت روده ارتباط نزدیکی وجود دارد. IBS می تواند باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

هورمون آدرنالین از جمله هورمون هایی است که در هنگام اضطراب در بدن آزاد می شود. آدرنالین جریان خون را کاهش داده و عضلات معده را شل می کند. در نتیجه، فرد مبتلا به اضطراب ممکن است دچار حالت تهوع، اسهال و احساس گرسنگی شود. بر عکس برخی افراد ممکن است در اثر اضطراب اشتهای خود را به طور کامل از دست بدهند.

اثر اضطراب بر سیستم ایمنی

یکی از شایع ترین عوارض اضطراب بر بدن ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. اضطراب می تواند باعث ایجاد استرس شدید در شما شود. در نتیجه غدد فوق کلیوی به دستور مغز برای مواجهه با استرس مقدار زیادی هورمون کورتیزول و آدرنالین  در بدن آزاد می کنند.

این امر در کوتاه مدت ضربان قلب و میزان تنفس شما را افزایش می دهد. به این ترتیب مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند. در نتیجه شما برای پاسخگویی مناسب به یک موقعیت شدید آماده می شوید. سیستم ایمنی بدن حتی ممکن است به طور مختصر تقویت شود. با استرس های گاه و بیگاه، بدن شما با عبور از استرس به عملکرد طبیعی خود برمی گردد.

اما اگر به طور مرتب دچار استرس شده و یا اضطراب شما برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، بدن شما هرگز سیگنال بازگشت به عملکرد طبیعی را دریافت نمی کند. این مساله می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و شما را در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و بیماری های مکرر قرار دهد. همچنین، اگر دچار اضطراب باشید، واکسن های منظم نمی توانند تاثیر مثبتی در بدن شما داشته باشند.

کورتیزول از ترشح موادی که باعث التهاب می شوند پیشگیری کرده و باعث خاموش شدن سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه پاسخ طبیعی ایمنی بدن مختل شده و بدن نمی تواند با عفونت ها مقابله کند.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مزمن بیشتر از افراد دیگر به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر انواع عفونت ها مبتلا می شوند.

اثر اضطراب بر  دستگاه تنفسی

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

اضطراب باعث تنفس سریع و سطحی می شود. اگر به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) مبتلا هستید، خطر بستری شدن در بیمارستان در اثر عوارض مربوط به اضطراب افزایش پیدا می کند. اضطراب همچنین می تواند علائم آسم را بدتر کند.

اضطراب باعث ایجاد تنگی نفس و احساس فشار بر روی قفسه سینه می شود. بدن با این کار تلاش می کند که اکسیژن بیشتری را به عضلات رسانده و شما را برای وضعیت فرار آماده کند. اضطراب به خصوص در افراد مبتلا به آسم بسیار خطرناک است. اضطراب باعث تشدید علائم آسم شده و خطر حملات آسم را در این بیماران افزایش می دهد. به همین علت ابتلا به بیماری های تنفسی جزء یکی از شایع ترین عوارض مهم اضطراب بر بدن می باشد.

اثر اضطراب بر دستگاه ادراری

یکی از شایع ترین عوارض اضطراب بر بدن از دست دادن کنترل ادرار است. اضطراب و استرس می تواند نیاز به دفع ادرار را افزایش دهد و این واکنش بیشتر در افراد مبتلا به فوبیا دیده می شود.

 نیاز به دفع ادرار یا از دست دادن کنترل ادرار ممکن است ریشه ای تکاملی داشته باشد، زیرا فرار با مثانه خالی راحت تر است. با این حال، ارتباط بین اضطراب و افزایش میل به ادرار هنوز از نظر علمی مشخص نیست.

شایع ترین علل اختلال اضطراب

 

شایع ترین عوارض اضطراب در بدن | پزشکت

علت دقیق ایجاد اضطراب هنوز از نظر علمی مشخص نیست. اما عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد اختلال اضطراب در افراد شود. مهمترین علل اضطراب عبارتند از:

  • تجاوز جنسی
  • صفات ژنتیکی
  • مصرف دارو
  • سوء مصرف مواد
  • تجربه های آسیب زای زندگی
  • ابتلا به سایر اختلالات بهداشت روان
  • بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت
  • استرس مداوم در محل کار، امور مالی یا زندگی خانوادگی

به طور کلی اختلال اضطراب می تواند منجر به اثرات منفی طولانی مدت در سلامت فرد شود. اضطراب علائم زیادی را در شما ایجاد کند، از جمله:

  • سردرد
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • تنش عضلانی
  • افکار خودکشی
  • انزوای اجتماعی
  • بیماری های مزمن

پزشک برای تشخیص اضطراب، علائم را ارزیابی کرده و بیماری های زمینه ای که ممکن است باعث ایجاد اضطراب شوند، را بررسی می کند. درمان اضطراب به نوع اختلالی که با آن مبتلا هستید بستگی دارد.

بسیاری از روش های درمانی به شما کمک می کنند که اضطراب خود را کاهش دهید. اضطراب خفیف معمولا با تغییراتی در سبک زندگی مانند ورزش روزانه، تکنیک های تنفس عمیق و تغذیه مناسب برطرف می شوند. اما در صورت متوسط یا شدید بودن اضطراب حتما به درمان های دارویی نیاز خواهید داشت.

منابع:

https://www.healthline.com/health/anxiety/effects-on-body

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322510

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز