لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راهکارهای شاد شدن

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای شاد شدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکارهای شاد شدن به افراد کمک می کند تا با استفاده از این راهکارهای کاربردی در زندگی خویش و حتی در ارتباط دیگران احساس خوشبختی بیشتری بکند. مفهوم خوشبختی برای همه فرق می کند. صرف نظر از مفهوم خوشبختی واقعی، همه می توانند زندگی شادتر و رضایت بخشی داشته باشند. چند ترفند در مورد عادات منظم شما می تواند به شما کمک کند تا راهکارهای شاد بودن را کشف کنید. در اینجا به برخی از عادت های روزانه، ماهانه و سالانه می پردازیم تا شما بتوانید تلاش خود را شروع کنید. فقط به یاد داشته باشید که نسخه خوشبختی و همینطور مسیر رسیدن به آن تا حدودی می تواند برای همه متفاوت باشد.

اگر برخی از این راهکار ها، منجر به بروز استرس اضافی در شما می شوند و یا با سبک زندگی شما مطابقت ندارند، آنها را تکرار کنید. با کمی وقت و تمرین متوجه خواهید شد که کدام راهکارها را می توانید انجام دهید و کدام یک برای شما مفید نیستند.

یک دفتر خاطرات داشته باشید.

نوشتن خاطرات روش خوبی برای سازماندهی افکار، تحلیل احساسات و برنامه ریزی است. و لازم نیست شما یک نبوغ ادبی باشید، سعی کنید چیزی که به ذهنتان می رسد را بنویسید.

عادت های خوب را تمرین کنید.

 یک تایمر بر روی تلفن خود تنظیم کنید و 15 دقیقه وقت بگذارید تا یک قسمت خاص از یک اتاق را مرتب کنید. همه چیز را در جای خود قرار دهید و منظم کنید. یک جعبه مشخص را برای هدیه دادن نگه دارید و وسایلی که به آنها نیاز ندارید را در آن قرار دهید. 5 دقیقه باقیمانده دیگر را برای پیاده روی سریع در فضای زندگی خود اختصاص دهید. شما می توانید هفته ای یک بار، روزانه این ترفند را انجام دهید. یا هر زمان احساس می کنید فضای شما از کنترل خارج شده است و بی حوصله شده اید، این کار را تکرار کنید.

لبخند بزنید.

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

ما لبخند می زنیم زیرا خوشحالیم و لبخند زدن باعث آزاد شدن دوپامین از مغز می شود، دوپامین منجر به احساس شادی خواهد شد. در شرایطی که احساس غم و اندوه می کنید، لبخند بزنید و ببینید چه اتفاقی میفتد. یا سعی کنید هر روز، صبح خودتان را با لبخند زدن به خود در آینه شروع کنید.

خوشبختی را انتخاب کنید.

مهمترین چیزی که باید در مورد خوشبختی بدانید این است که خوشبختی، نتیجه شرایط فعلی نیست. درست برعکس، خوشبختی یک انتخاب است. اگر فکر می کنید که برای شاد و خوشبخت بودن باید شرایط شما تغییر کند، هرگز و هرگز به خوشبختی نخواهید رسید.

بر روی مثبت ها تمرکز کنید.

در حال حاضر چیزهای خوبی در زندگی شما وجود دارد: شما زنده هستید، تغذیه می کنید، سالم هستید، خانواده و دوستان دارید. همه اینها چیزهای خوبی در زندگی شما هستند که می توانید روی آنها تمرکز کنید. خوشبختی مربوط به دیدگاه است و اگر به دنبال دلایلی برای خوشبختی هستید، احتمالاً آنها را پیدا خواهید کرد. افراد خوشحال روی افکار مثبت متمرکز می کنند.

ورزش کنید.

ورزش فقط برای بدن مفید نیست. ورزش منظم می تواند ضمن تقویت اعتماد به نفس و خوشبختی به کاهش استرس، احساس اضطراب و علائم افسردگی کمک کند. حتی مقدار کمی از فعالیت بدنی می تواند تغییر زیادی ایجاد کند.

برای شروع ورزش، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • هر شب بعد از صرف شام قدم بزنید.
  • روز خود را با 5 دقیقه کشش شروع کنید.
  • برای کلاس مبتدی در یوگا یا تای چی ثبت نام کنید.
  خواب کافی داشته باشید.

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

هر چقدر جامعه مدرن، ما را به سمت خواب کمتر سوق دهد، ما می دانیم که خواب کافی حیاتی  به سلامتی خوب، عملکرد مغز و بهزیستی عاطفی کمک می کند. بیشتر بزرگسالان هر شب به حدود 7 یا 8 ساعت خواب نیاز دارند. اگر در طول روز چرت می زنید، بدن شما ممکن است به استراحت بیشتری احتیاج داشته باشد. اگر به طور مداوم در خواب مشکل دارید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شما یک اختلال خواب داشته باشید که به درمان نیاز دارد.

برای اینکه تشخیص دهید آیا خواب شما کیفیت لازم را دارد، این سه مورد را بررسی کنید:

  • آیا در طول روز چرت می زنید؟
  • آیا صبح راحت از خواب بلند می شوید؟
  • آیا در طول روز نمی توانید تمرکز کنید؟

اگر جواب شما به این سه سوال مثبت باشد، باید برای بهبود خواب خودتان تلاش کنید.

رژیم غذایی مناسبی بخورید.

انتخاب مواد غذایی بر سلامت جسمی کلی شما تأثیر می گذارد. اما برخی از غذاها همچنین می توانند بر روی ذهن شما تأثیر بگذارند.

مثلا:

  • کربوهیدرات ها. کربوهیدارت ها ممکن است به آزادشدن سروتونین کمک کنند. سروتونین، هورمونی است که منجر به یک احساس خوب در بدن می کند. فقط مصرف کربوهیدرات های ساده – غذاهای پر قند و نشاسته را به حداقل برسانید. کربوهیدرات های پیچیده مانند سبزیجات، لوبیا و غلات کامل بهتر است.
  • گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات و لبنیات. این مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند و دوپامین و نوراپی نفرین را آزاد می کنند که باعث تقویت انرژی و تمرکز می شوند.
به دنبال مادیات نباشید.

داشتن دارایی های جسمی و مادی برای زندگی ضروری است، اما به نظر می رسد جامعه ما مصرف گرایی را با خوشبختی اشتباه گرفته است. بازاریابان سخت تلاش می کنند تا ما را متقاعد کنند که محصولاتشان فقط برای زندگی لازم نیستند بلکه برای خوشبختی نیز ضروری هستند.

 مطمئناً، ما به وعده های پوچ آنها ایمان می آوریم و زندگی خود را به دنبال چیزهای بیهوده تلف می کنیم. مادیات هرگز نمی توانند خوشبختی ما تضمین کنند. ما وقت، پول، انرژی را فدا می کنیم و برای تعقیب و جمع آوری چیزهایی که به آنها نیازی نداریم تمرکز می کنیم.

 این دارایی های اضافی باعث استرس، نگرانی و بار زندگی ما می شوند. می خواهید امروز کمی شادتر شوید؟ مصرف گرایی را در زندگی خود به چالش بکشید.

سپاسگزار باشید.

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

عمل شکرگذاری یکی از مهمترین راهکارهای چگونگی شاد بودن است. قدرشناسی متمرکز شدن بر چیزهایی است که دارید نه آنچه که ندارید. قدرشناسی این است که زندگی خود را جشن بگیرید و از شادی که تجربه می کنید سپاسگزار باشید. قدرشناسی با مثبت بودن، افزایش رفاه و بهبود سلامتی همراه است.

سپاسگزار بودن، علاوه بر مزایای دیگر آن، می تواند روحیه شما را تقویت کند. به عنوان مثال، یک بررسی اخیر نشان داد که تمرین قدردانی می تواند تأثیر چشمگیری بر احساس امید و خوشبختی بگذارد.

هر روز خود را با سپاسگزاری، شروع کنید. شما می توانید این کار در حالی که دندان های خود را مسواک می زنید و یا صبحانه می خورید، انجام دهید. سپاسگزاری روزانه به آیین و آداب خاصی نیاز ندارد.

مهربان باشید.

تحقیقات نشان می دهد که انجام اعمال مهربانی می تواند به شما کمک کند احساس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید. با نگاه کردن به چشم اطرافیان خود و لبخند زدن به آنها می توانید مهربانی خود را بروز دهید. ممکن است از اینکه چه احساسی به شما دست می دهد تعجب کنید. اگر می خواهید از نظر ظاهری و جسمی خود به کسی مهربانی کنید، حتماً این کار را با روشی محترمانه انجام دهید.

جشن بگیرید.

شما ارزش تجلیل دارید. برای جشن گرفتن نیازی نیست منتظر تولد یا تعطیلات باشید. با شناخت و در آغوش کشیدن عظمت خود، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. به خاطر دستاوردهای خود – حتی موفقیت های کوچک – به خودتان تبریک بگویید. برای شروع حرکت از پیروزی های کوچک استفاده کنید. خواهید فهمید که این یکی از هوشمندانه ترین راه ها برای شاد بودن است.

نفس عمیق بکشید.

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

در برخی شرایط استرس و تنش زا، شاید به طور غریزی نیازی دارید که نفس عمیق و طولانی بکشید تا آرام شوید. بالتبع، غریزه چیز خوبی است. از طرفی هم تمرینات عمیق تنفس می تواند به کاهش استرس کمک کند.

دفعه بعد که احساس استرس یا تنش کردید، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  1. چشمان خود را ببندید. سعی کنید یک خاطره شاد یا مکان زیبا را پیش بینی کنید.
  2. یک نفس آرام و عمیق در بینی خود بکشید.
  3. به آرامی از طریق دهان یا بینی خود نفس بکشید.
  4. این روند را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که شروع به احساس آرامش کنید.
لحظه های ناخوشایند را بپذیرید.

یک نگرش مثبت به طور کلی یک چیز خوب است، اما اتفاقات بد برای همه اتفاق میفتد. این فقط بخشی از زندگی است. احساس ناخشنودی را تأیید کنید و آنها را بپذیرید، به خودتان اجازه دهید یک لحظه آن را تجربه کنید. سپس، تمرکز خود را به سمت تجربه های مثبت زندگی، تغییر دهید. بگذارید لحظه بگذرد و از خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید، هیچ کس همیشه خوشحال نیست.

هفته خود را برنامه ریزی کنید.

سعی کنید آخر هفته هر روز بنشینید و یک لیست اساسی برای هفته بعد تهیه کنید. حتی اگر به برنامه خاصی پایبند نباشید، به خرید مواد غذایی بپردازید، حتی برنامه ریزی بر روی یک پروژه در محل کار می تواند به آرام کردن ذهن شما کمک کند.

به طبیعت بروید.

صرف 30 دقیقه یا بیشتر در هفته در فضاهای سبز می تواند به کاهش فشار خون و افسردگی کمک کند. فضای سبز شما می تواند پارک محله، حیاط خلوت یا یک باغ پشت بام باشد. در هر کجا می توانید از طبیعت و هوای تازه لذت ببرید.

یک لیست فکری ایجاد کنید.

راهکارهای شاد بودن | پزشکت

در شروع هر ماه، یک لیست کوتاه از خاطرات شاد یا چیزهایی که منتظر آن هستید را بر روی یک کاغذ کوچک یا روی تلفن خود یادداشت کنید. مردم تغییر می کنند، بنابراین به جا و چیزی که می خواهید برسید، فکر کنید. آنها را بر روی کاغذ یادداشت کنید و به آنها فکر کنید.

مراقبه

روش های زیادی برای مراقبه وجود دارد. آنها می توانند جنبش، تمرکز، معنویت یا ترکیبی از هر سه را درگیر کنند. مراقبه لازم نیست پیچیده باشد. حتی می تواند نشستن در یک گوشه به مدت 5 دقیقه و فکر کردن به چیزهای مثبت باشد. تمرین های تنفس عمیق می تواند نوعی مراقبه باشد.

مراقب بدن خود باشید.

سلامت جسمی و روانی ما کاملا به همدیگر ربط دارند. همانطور که عادت می کنید تا شادی خود را بهبود ببخشید، حتماً از بدن خود مراقبت کنید:

  • وضعیت بینایی خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • برای یک چکاب سالانه به پزشک خود مراجعه کنید.
  • برای معاینه دهانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از هرگونه بیماری مزمن بهداشتی مراقبت کنید و به توصیه متخصصان گوش دهید.
کینه ها را رها کنید.

از روابط خود با دیگران استفاده کنید. آیا شما نسبت به کسی احساس نارضایتی می کنید؟ اگر چنین است، در تلاش برای از بین بردن کینه ها، اقدام کنید.

به دیدن دوستان خود بروید. 

انسان موجودات اجتماعی است و داشتن دوستان نزدیک می تواند ما را خوشحال تر کند. دلتنگ چه کسی شده اید، به آنها برسید. برای یک دورهمی یا ایجاد یک گفتگوی تلفنی طولانی، یک تاریخ مشخصی را در نظر بگیرید. در یک گروه داوطلب محلی یا یک کلاس شرکت کنید. هر دو به شما کمک می کنند تا شما را با افراد همفکر در منطقه خود ارتباط برقرار کنید. همراهی نباید به سایر انسانها محدود شود. طبق مطالعات متعدد، حیوانات خانگی می توانند مزایای مشابهی را ارائه دهند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/how-to-be-happy#yearly-habits

https://www.forbes.com/sites/zackfriedman/2019/08/13/how-to-be-happy/#7721316013f9

https://www.timesinternational.net/30-ways-to-be-happier/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز