لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راهنمای والدین کودکان اتسیم

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

فهرست مطالب

راهنمای والدین کودکان اتسیم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر اخیراً متوجه شده اید که فرزند شما اختلال اتسیم دارد یا ممکن است دچار اختلال اتسیم شود، احتمالاً در مورد آینده او نگران می شوید. هیچ والدینی آمادگی شنیدن اتسیم بودن کودک خودش را ندارد. این تشخیص می تواند ترسناک باشد. ممکن است بشنوید که اتیسم یک بیماری غیرقابل تحمل و مادام العمر است و نگرانی شما بیشتر شود. ابتلا کودک به اتسیم چیز ساده ای نیست که بخواهید به راحتی از کنار آن بگذرید. اما بسیاری از درمان ها و راهکارها وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید به کودک کمک کنید تا مهارت های جدیدی کسب کرده و بر انواع مختلفی از چالش های رشدی خود غلبه کنند. در این جا راهنمای والدین کودکان اتسیم  مطرح شده است.

والدین فرزندان اتسیم باید بدانند که، آن ها باید از خود شان هم مراقبت کنند. قوی بودن والدین از نظر عاطفی این امکان را به آن ها می دهد که بهتر بتوانند به فرزندانشان کمک کنند.

برخی از راهکارهایی که تحت عنوان راهنمای والدین کودکان اتیسم ارائه می شوند، عبارتند از:

درمان زودرس در اتیسم

  • به عنوان والدین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بلافاصله درمان را شروع کنید.
  • منتظر نمانید که ببینید آیا فرزند شما بعداً دچار مشکل می شود، حتی منتظر تشخیص پزشکی نباشید.
  • درمان زودتر در کودکان مبتلا به اتسیم، شانس موفقیت آن ها در درمان را بیشتر می کند.
  • درمان زودرس، مؤثرترین روش برای سرعت بخشیدن به رشد فرزند شما و کاهش علائم اتسیم می باشد.

درباره اتسیم بیاموزید

برای راهنمای والدین کودکان اتیسم اعلام می شود که هرچه بیشتر درباره اختلال طیف اتسیم آگاهی داشته باشند، در مورد فرزندخود می توانید بهتر تصمیم گیری کنید.

برای فرزند خود متخصص شوید.

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

سعی کنید تشخیص دهید که چه چیزی باعث ایجاد رفتارهای چالش برانگیز یا اختلال آمیز در فرزند شما می شود.

کودک شما از چه چیزی استرس می گیرد و یا می ترسد؟ چه عواملی باعث آرامش، ناراحتی و لذت او می شود. اگر تشخیص دهید که چه چیزی روی فرزند شما تأثیر می گذارد، بهتر می توانید از بروز برخی مشکلات پیشگیری کنید.

فرزندتان را بپذیرید.

به جای اینکه به این موضوع توجه داشته باشید که کودک شما با سایر کودکان متفاوت است بهتر است او را بپذیرید. از کارهای عجیب غریبی که کودک شما انجام می دهد لذت ببرید، موفقیت های کوچک او را جشن بگیرید و از مقایسه کردن فرزند خود با دیگران خودداری کنید. احساس دوست داشتن و پذیرش بی قید و شرط کودک بیش از هر چیز برای فرزند شما موثر است.

تسلیم نشوید.

پیش بینی بیماری و وضعیت بیماران اتسیم در آینده غیرممکن است. از قضاوت کردن در مورد زندگی و آینده فرزندتان به نتیجه ای نمی رسید. مانند همه افراد دیگر، افراد مبتلا به اتسیم دارای رشد و توانایی های خاص خودشان هستند. تسلیم نشوید و در مورد آینده زندگی فرزند خود تان امیدوار باشید.

 سازگار باشید.

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

استفاده از یک روش آموزشی ثابت، بهترین راه برای تقویت یادگیری کودکان اتسیم است. بهتر است از درمانگر و معلم های فرزند تان بپرسید که چه کارهای را برای او انجام می دهند و تکنیک های آموزشی آن ها را در خانه ادامه دهید.

بهتر است برای برقراری ارتباط موثرتر با فرزند تان و مقابله با رفتارهای چالش برانگیز با کودک خود سازگار باشید.

برنامه ریزی کنید.

كودكان مبتلا به اتسیم معمولاً به کارهای که به نظم و انصباط خاصی نیاز دارند، علاقه زیادی نشان می دهند و روی نظم و انضباط خیلی حساس هستند. سعی کنید برنامه های تفریحی، وعده های غذایی، درمانی، مدرسه و خواب او را بر اساس برنامه ریزی خاصی تنظیم کنید. بهتر است مواردی که باعث برهم خوردن این نظم و انضباط می شوند را به حداقل برسانید. اگر مجبورید چیزی را تغییر دهید، کودک را از قبل برای این تغییر آماده کنید.

به رفتار خوب پاداش بدهید.

پاداش دادن، نوعی راهکار تقویت مثبت است که می تواند در دراز مدت باعث پیشرفت کودکان مبتلا به اتیسم شود. در این صورت کودک تلاش می کنند تا ” کارهای خودش را به خوبی انجام دهد.” به دنبال راه های دیگری برای پاداش دادن به آن ها برای رفتار خوب شان باشید.

یک منطقه امن در منزل ایجاد کنید.

یک فضای خصوصی را در خانه خود در نظر بگیرد تا کودک شما بتواند در آن قسمت احساس آرامش و امنیت داشته باشد.

روش های غیر کلامی در درمان اتیسم

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

با راهنمای والدین کودکان اتیسم برای برقراری ارتباط با کودک مبتلا که می تواند چالش برانگیز باشد،می توان با برقراری ارتباط، نیازی به صحبت کردن یا حتی لمس آن ها نیست. شما با نگاه کردن و استفاده از زبان بدن با او ارتباط برقرار کنید. در این حالت کودک با شما ارتباط برقرار می کند حتی اگر حرف نزند. شما فقط باید زبان آن ها را یاد بگیرید.

به دنبال ارتباط های غیر کلامی باشید

  • می توانید از نشانه های غیر کلامی برای برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به ASD استفاده کنید.
  • برای این کار به انواع صدا هایی که ایجاد می کنند و حرکاتی که هنگام خستگی، گرسنگی انجام می دهند توجه کنید.

علت عصبانی شدن آن ها را بفهمید

  • طبیعی است که کودکان مبتلا به اتسیم هنگام نادیده گرفتن احساساتشان ناراحت شوند. سعی کنید دلیل ناراحتی آن ها را بفهمید.
  • اغلب ناراحتی آن ها به این دلیل است که شما به نشانه های غیر کلامی آن ها توجه نمی کنید.
  • پرت کردن وسایل یک راه برای بروز عصبانیت آن ها و جلب توجه شماست.

برای بازی کردن با آن ها وقت بگذارید

  • زمانی که کودک بیدار است، زمانی را برای بازی کردن با آن ها برنامه ریزی کنید.
  • سعی کنید متوجه شوید که فرزند شما از چه آموزش و بازی های لذت می برد.
  • بازی یک بخش اساسی در یادگیری برای همه کودکان به خصوص مبتلایان به اتسیم است.

به حساسیت های حسی فرزندتان توجه کنید

  • بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم نسبت به نور، صدا، لمس، طعم و بو حساس هستند.
  • برخی از کودکان مبتلا به اتسیم نسبت به محرک های حسی ” کمتر حساس” هستند.

دریابید که چه منظره ها، صداها، بوها، و حرکات لمسی باعث رفتارهای “بد” یا مخرب کودک شما می شود و چه چیزی باعث لذت و شادی آن ها می شود. اگر متوجه شوید که چه چیزی فرزند شما را تحت تأثیر قرار می دهد، بهتر می توانید عیب ها و مشکلات او را تشخیص دهید و از موقعیت هایی که باعث ایجاد مشکلات می شود جلوگیری کنید.

یک برنامه درمانی شخصی برای کودک تهیه کنید

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

با راهنمای والدین کودکان اتیسم با وجود بسیاری از درمان های مختلف، می توان تشخیص داد که کدام روش برای کودک مناسب تر است. هنگام تهیه یک برنامه درمانی برای فرزند خود، به خاطر داشته باشید که هیچ درمان مشخصی برای همه آن ها وجود ندارد. هر فرد مبتلا به اتسیم در نوع خودش بی نظیر است و دارای نقاط قوت و ضعف مختلف می باشد.

  • یک برنامه درمانی مناسب براساس علایق فرزند خود تهیه کنید.
  • وظایف کودک را به عنوان یک سری مراحل ساده به او آموزش دهید.
  • توجه کودک خود را به یک سری فعالیت های بسیار منظم و هدف مند جلب کنید.
  •  روند درمان فرزند شما باید متناسب با نیازهای فردی او تنظیم شود.
  • شما فرزند خود را به بهترین وجه می شناسید، بنابراین فقط خودتان می توانید نیازهای او را برآورده کنید.

می توانید با پرسیدن سؤالات زیر از خودتان و یافتن جواب آن ها، نیاز های او را بشناسید.

  • نقاط قوت و ضعف فرزند من چیست؟
  • چه رفتارهایی بیشترین مشکلات را برای او ایجاد می کند؟
  • چه مهارت مهمی وجود دارد که فرزند من قادر به انجام دادن آن ها نیست؟
  • چگونه فرزند من بهتر روش های دیدن، صحبت کردن و حرکت ها را یادگیری می گیرد؟
  • فرزند من از چه چیزی لذت می برد و چگونه می توان از این فعالیت ها در معالجه و تقویت یادگیری او استفاده کرد؟

در آخر، به خاطر داشته باشید که مهم نیست که چه برنامه درمانی انتخاب می کنید، بلکه توجه و همکاری شما برای موفقیت بسیار مهم است. شما می توانید با همکاری با تیم درمانی و پیگیری روش های آموزشی در خانه، بیشترین نتیجه را برای درمان کودک خود به دست آورید.

درمان اتسیم

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

وقتی صحبت از اتسیم می شود، انواع روش های درمانی وجود دارد. برخی از درمان های اتسیم بر کاهش رفتارهای مشکل ساز و ایجاد ارتباطات و مهارت های اجتماعی تمرکز دارند. در حالی که برخی دیگر با مهارت های حرکتی، مسائل عاطفی و حساسیت های غذایی سروکار دارند. روش های مختلفی را امتحان کنید و تحقیقات زیادی انجام دهید، با متخصصان درمان اتسیم مشورت کنید تا بهترین روش های درمان را برای فرزند خود بشناسید. اما به خاطر داشته باشید که لازم نیست فقط یک نوع درمانی را انتخاب کنید. درمان اتسیم باید علائم و نیازهای فرزند شما را برطرف کند. این اغلب نیاز به یک روش درمانی ترکیبی دارد که شامل چندین نوع روند درمانی مختلف است.

درمان های متداول اتسیم شامل موارد زیر می باشد:

  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • تغذیه درمانی
  • رفتار درمانی
  • گفتار درمانی

اما به خاطر داشته باشید که روال انجام آن ها مهم است و برنامه ها باید به گونه ای طراحی شوند که منظم باشد.

پشتیبانی بیماران اتیستیک

مراقبت از کودک مبتلا به اتیسم انرژی و وقت زیادی لازم دارد.

ممکن است روزهایی باشد که احساس غرق شدن، استرس یا دلسردی کنید. فرزند پروری هرگز آسان نیست و بزرگ کردن کودک اتسیم حتی چالش برانگیز است. برای همین بهتر است از خود تان هم مراقبت کنید. سعی نکنید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. مکان های بسیاری وجود دارد که خانواده های کودکان مبتلا به اتیسم می توانند برای مشاوره، کمک، حمایت و پشتیبانی به آنجا مراجعه کنند.

برای پیدا کردن پشتیبان سعی کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:

گروه های پشتیبانی کودکان اتسیم، پیوستن به یک گروه پشتیبانی اتیسم راهی عالی برای دیدار با خانواده های است که با این چالش روبرو هستند. والدین کودکان اتسیم می توانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، مشاوره بگیرند و برای پشتیبانی عاطفی به یکدیگر تکیه کنند.

پرستار کودک، برای مراقبت از خود تان و استراحت کردن بهتر است، یک مراقب و پرستار دیگر به طور موقت وظایف فرزند شما را به عهده بگیرد تا برای چند ساعت در روز یا حتی چند هفته بتوانید استراحت کنید.

مشاوره فردی، زناشویی یا خانوادگی، اگر استرس، اضطراب، یا افسردگی دارید به یک مشاور مراجعه کنید. مشاروه و یا خانواده درمانی می تواند در رفع مشکلاتی زندگی با کودک اتسیم به شما کمک کند.

راهنمای والدین کودکان اتیسم تولد تا دو سالگی

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

نوزادان و کودکان نوپا تا دو سالگی می توانند از برنامه های بهداشتی مراکز درمانی استفاده کنند. برای اینکه شما بتوانید از این برنامه ها استفاده کنید، ابتدا فرزند شما باید برای تشخیص اتسیمی بودن ارزیابی شود. اگر ارزیابی کودک شما اتسیمی بودن او را تایید کند شما ممکن است به مراکز حمایت کننده از کودکان اتسیم ارجاع داده شوید. راه های درمانی مراکز حمایت کننده شامل انواع روش های درمانی، جسمی، گفتاری و بازی می باشد. برای یافتن این مراکز، از پزشک متخصص اطفال خود بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

راهنمای والدین کودکان اتیسم سه سال و بالاتر

کودکان بالای سه سال از طریق برنامه های مستقر در مدرسه آموزش می بینند. در مدرسه خدمات ویژه آموزش و پرورش متناسب با نیازهای فردی تنظیم می شود. كودكان مبتلا به اتیسم معمولاً در گروه های كوچكی در کنار بچه های که اختلال یادگیری دارند قرار می گیرند تا دوره های خاصی را آموزش ببینند. با این حال، بسته به توانایی های کودک شما، ممکن است او حداقل ساعتی از روز را در یک کلاس معمولی بگذرانند. اگر می خواهید از خدمات آموزشی ویژه برای کودک خود استفاده کنید، ابتدا سیستم مدرسه باید کودک شما را ارزیابی کند. بر اساس این ارزیابی، ممکن است برنامه های آموزش فردی (IEP) برای کودک شما در نظر گرفته شود. IEP اهداف آموزشی فرزندتان را برای یک سال تحصیلی تشریح می کند. علاوه بر این، خدمات ویژه ای ممکن است از طرف مدرسه در نظر گرفته شود.

حقوق فرزندتان را بدانید.

راهنمای والدین کودکان اتسیم | پزشکت

شما به عنوان والدین فرزندی با اتیسم، حق قانونی دارید:

  • برای کودک خود یک ارزیابی از مدرسه بخواهید.
  • در صورت نارضایتی از روند آموزشی مدرسه اعتراض کنید.
  • در طول دوره های آموزشی فرزند تان در این دوره ها شرکت کنید.
  • اگر احساس می کنید نیاز های فرزندتان برآورده نشده است، در خواست تشکیل جلسه بدهید.
  • از هر کسی که می خواهید مانند بستگان یا اعضا خانواده دعوت کنید تا در تیم آموزشی شرکت کنند.

منبع:

https.//www.helpguide.org/articles/autism-learning-disabilities/helping-your-child-with-autism-thrive.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز