لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

فهرست مطالب

رابطه جنسی در خواب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا (sexsomnia پاراسمونیا پیچیده، غیرمعمول و کمتر گزارش شده ای است که با رفتار جنسی در هنگام خواب شناسایی می شود. برخلاف پاراسومنیاهای دیگر، مانند اختلال رفتار خواب و فلج خواب که در هنگام خواب REM نیز اتفاق میفتد، سکسومنیا به طور خاص در هنگام خواب غیر REM رخ می دهد. در این وضعیت فرد بعد از بیدار شدن، به طور کلی هیچ خاطره ای از واقعه رخ داده را به یاد نمی آورد.

راه رفتن در خواب، صحبت کردن در خواب و حتی رانندگی در خواب انواع اختلالات خواب هستند که ممکن است قبلاً در مورد آنها چیزهایی شنیده باشید. حتی ممکن است خودتان یک یا چند مورد از آنها را تجربه کرده باشید.

یکی از اختلالات خواب که ممکن است آنقدرها با آن آشنا نباشید، رابطه جنسی در خواب یا sexsomnia است. رابطه جنسی در خواب منجر به عواقب بالینی، بین فردی و حتی حقوقی برای افرادی که با آن سر و کار دارند شده است. ادامه این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که چگونه این بیماری بر افراد تأثیر می گذارد و با چه روش هایی می توان آن را تشخیص داد و درمان کرد.

پاراسمونیا چیست؟

پاراسومنیا اختلالات خواب است که با رفتارها یا حوادث غیرطبیعی در هنگام خواب مشخص می شود. این رفتارها در عواطف، ادراکات، یا رویاها ناخودآگاه رخ می دهد، اما ممکن است برای شخصی که آنها را تجربه می کند معنا یا اهمیت خاصی داشته باشد.

پاراسومنیا می تواند در هر مرحله از خواب اتفاق بیفتد. برای پاراسومنیایی که در هنگام خواب REM رخ می دهد، ممکن است اعمال و کلام فرد را منعکس کرده و در نهایت آنها را از خواب بیدار کند. معمولاً فرد بعد از بیدار شدن می تواند رویا و رفتار های خودش را به یاد بیاورد. از طرف دیگر، سکسومنیا در هنگام خواب غیر REM رخ می دهد.

در هنگام اختلالات خواب غیر REM ، فرد معمولاً دوباره به خواب می رود و رفتارهای خودش را به یاد نمی آورد. پاراسومنیای غیر REM شامل راه رفتن در خواب، رانندگی مربوط به خواب و اختلالات خوردن مربوط به خواب است.

علائم رابطه جنسی در خواب

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

علائم Sexsomnia در افراد های مختلف، متفاوت است. برخی رفتارهای مربوط به Sexsomnia عبارتند از:

  • خودارضایی
  • ارگاسم خود به خودی
  • رفتارهایی شبیه به مقاربت جنسی
  • نوازش یا القا عشق بازی با شریک زندگی

این رفتارها ممکن است به شخص دیگری معطوف شود، و در بعضی موارد، دوره های سکسومنیا به عنوان خشونت، رفتار خطرناک و پرخاشگرانه گزارش شده است. فرد مبتلا به سکسومنیا پس از یک واقعه دوباره به خواب می رود و هنگام بیدار شدن دچار فراموشی کامل می شود.

حوادث Sexsomnia می تواند منجر به عواقب جسمی، مانند کبودی دستگاه تناسلی یا پارگی، هم برای فرد مبتلا به این اپیزود و هم برای شریک زندگی او شود. رابطه جنسی در خواب همچنین می تواند عواقب روانی – اجتماعی مانند شرم، گناه، و افسردگی را به همراه داشته باشد. برخی موارد منجر به جدایی شریک زندگی یا ضرورت فاصله گرفتن افراد از شخص مبتلا به سکسومنیا شده است.

علت های رابطه جنسی در خواب

هنوز دلایل دقیق این اختلال مشخص نشده است. Sexsomnia معمولاً کمتر توصیف و گزارش می شود. رابطه جنسی در خواب همچنین می تواند یک پاراسومنیای ایدیوپاتیک باشد. یعنی خود به خود و بدون هیچ گونه اختلال عصبی مشخصی رخ می دهد.

اما به طور کلی، گزارش شده است که Sexsomnia با برخی از ویژگی های زیر مرتبط است:

  • کم خوابی
  • سابقه افسردگی
  • سابقه سوءمصرف مواد.
  • سابقه آسیب یا سوءاستفاده
  • استفاده از قرص های خواب آور. افراد هنگام استفاده از دارو های خواب آور مانند آمبین، رفتارهای غیرعادی مربوط به خواب از جمله سکسومنیا را گزارش کرده اند.
  • سابقه پاراسومنیا. چندین فرد که با مشکل رابطه جنسی در خواب دست و پنجه نرم می کنند نیز گزارش کرده اند که سابقه پاراسومنیای دیگری هم را دارند. پاراسمونی خوابگردی در این افراد گزارش شده است.
  • تکه تکه شدن خواب. در برخی موارد بیمارانی که همزمان با Sexsomnia با سایر اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) و سندرم پا های بی قرار (RLS) سروکار دارند، گزارش داده اند که این وضعیت می تواند باعث برانگیختگی ناشی از خواب غیر REM شود و بیداری جزئی و رفتارهای خودکار آنها شود.

عوامل خطر سکسومنیا

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

بیماری های زمینه ای ممکن است باعث ایجاد رابطه جنسی در خواب شود. این شرایط اغلب در خواب اختلال ایجاد می کنند. آنها عبارتند از:

  • میگرن
  • جراحت سر
  • سندرم پای بی قرار
  • آپنه انسدادی خواب
  • صرع مرتبط با خواب
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • اختلالات خواب همزمان، از جمله راه رفتن در خواب

مشخص نیست که سکسومنیا چقدر شایع است، اما به ندرت رخ می دهد. یک بررسی نشان داده که 8 درصد از افراد در یک کلینیک اختلال خواب کانادایی علائم سکسومنیا را نشان می دهند. مردان تقریباً سه برابر بیشتر از زنان در معرض این اختلال بودند. زنانی که به سکسومنیا مبتلا هستند بیشتر در معرض خود ارضایی قرار دارند.

بخاطر داشته باشید که نتایج مطالعه فقط افرادی را در کلینیک خاص اختلالات خواب شامل می شود. این شرایط به احتمال زیاد در جمعیت عمومی بسیار کمتر دیده می شود.

از طرفی هم، افرادی که این اختلال را تجربه می کنند ممکن است علائم خود را گزارش نکنند زیرا ممکن است احساس خجالت یا شرم کنند و یا از وضعیت خود بی اطلاع باشند. این می تواند به معنای وقوع موارد بیشتری از موارد شناخته شده باشد. از 832 شرکت کننده در مطالعه کانادایی، فقط چهار نفر در هنگام مشاوره با متخصصان خواب، نگرانی در مورد sexsomnia را بیان کردند.

تشخیص رابطه جنسی در خواب

انجام کارهایی که هنگام خواب انجام می دهید اما در بیداری آنها را به یاد نمی آورید، می تواند نگران کننده باشد. بعضی از رفتارهای جنسیتی مانند خودارضایی ممکن است برای دیگران بی ضرر باشد. اما در بر می توانند کاملا خطرناک تلقی شوند .اگر یک شریک زندگی یا یکی از عزیزانتان طی چند هفته یا چند ماه رفتارهای غیرمعمول خواب در شما را به خودتان گزارش داده، بهتر است به یک متخصص خواب مراجعه کند.

قبل از مراجعه به پزشک، از اطرافیانی که رفتارهای جنسی خواب شما را مشاهده کرده بخواهید آنچه را که دیده اند، بنویسند. همچنین باید یک گزارش از الگوهای خواب خود را همراه داشته باشید.

تشخیص سکسومنیا توسط یک مطالعه خواب شبانه که در یک مرکز خواب انجام شده است، انجام می شود. در طول مطالعه، از الکتروانسفالوگرام (EEG) برای آزمایش فعالیت مغز به منظور رد احتمالی تشنج استفاده می شود. در این آزمایش رفتار فرد در هنگام خواب از نزدیک مشاهده و ضبط می شود.

گاهی اوقات ارزیابی های عصبی و روانپزشکی همراه با مطالعه خواب شبانه، برای جلوگیری از تشخیص اشتباه و رد اختلالات تجزیه یا حتی زوال عقل زودرس مفید است.

از آنجا که سکسومنیا با سایر اختلالات خواب به طور همزمان رخ می دهد و در ارتباط است، علت اصلی آن باید تشخیص داده شود. بررسی و شناسایی علت آن می تواند در بهبودی فرد موثر باشد.

درمان سکسومنیا

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شوند، مانند کلونازپام نیز برای درمان رابطه جنسی در خواب مورد استفاده قرار گرفته اند. مدیریت استرس برای افسردگی، بهداشت خواب و کاهش مصرف مواد (الکل و داروها) در کاهش علائم مفید بوده است.

از آنجا که sexsomnia می تواند یک شریک زندگی مبتلایان و اطرافیان آنها را درگیر کند، این وضعیت می تواند عواقب قانونی جدی داشته باشد.

تجاوز جنسی، اتهامات سوءرفتار جنسی و تجاوز جنسی به اطرافیان گزارش شده است. در این شرایط باید برای تشخیص و تایید و حتی رد کردن اختلالات خواب، وضعیت خواب بیمار از جمله پلی سومنوگرافی تشخیصی تجویز شود. مشاوره با متخصصان پزشکی قانونی نیز می تواند مفید باشد.

اقدامات احتیاطی ایمنی در افراد مبتلا به این اختلال بسیار توصیه می شود، خصوصاً اگر فرد سابقه رفتارهای مربوط به خواب را داشته باشد.

اگر در نزدیکی شما فرد مبتلا با اختلالات خواب مانند سکسومنیا زندگی می کند به شما توصیه می شود در هنگام خوابیدن، در فاصله دورتری از بیمار و در صورت امکان در اتاق دیگری بخوابید.

مانند هر گونه پاراسومنیا، حذف هرگونه عامل خطرناک مانند سلاح و اشیای تیز از محیط خواب توصیه می شود.

تغییر سبک زندگی و درمان Sexsomnia

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به سکسومنیا را کاهش داده و احتمالاً از بروز قسمت های بعدی جلوگیری کند. این راهکارها، عبارتند از:

با همسر و خانواده خود صحبت کنید. Sexsomnia می تواند اطرافیان شما را در معرض خطر قرار دهد. همچنین ممکن است بر روابط شخصی شما تأثیر بگذارد. بهتر است که شما به عزیزانتان از تشخیص، نحوه درمان و اینکه آنها چه کاری می توانند برای کمک به شما انجام دهند، اطلاع دهید.

یک محیط مطمئن ایجاد کنید. تا زمانی که درمان ها جواب دهند، یک محیط امن برای خود و عزیزان خود ایجاد کنید.

  • در اتاق های خواب جداگانه بخوابید.
  • خود را در یک اتاق با در قفل شده قرار دهید.
  • هشدارهایی تنظیم کنید که بتواند هنگام حرکت به افراد خبر دهد.

از عوامل محرک خودداری کنید. نوشیدن الکل و مصرف داروهای تفریحی منجر به رابطه جنسی در خواب می شود. شناسایی این عوامل محرک می تواند به شما کمک کند تا از بروز سکسومنیا جلوگیری کنید.

بهداشت خواب را رعایت کنید. خواب منظم هر شب برای جلوگیری از سکسومنیا بسیار مهم است. کمبود خواب و تغییر در الگوی خواب می تواند منجر به دوره هایی از این اختلال شود. ساعت خواب را تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.

سخن آخر

رابطه جنسی در خواب | پزشکت

سکسومنیا، که با رفتار جنسی هنگام خواب و فراموشی کامل این رویداد مشخص می شود، نوعی پاراسومنیای پیچیده ای است که بندرت گزارش شده است. این پاراسومنیا می تواند تأثیرات جدی بر روی فرد مبتلا به این بیماری و سایر اطرافیان او بگذارد.

سکسومنیا مانند راه رفتن در خواب نوعی پاراسمونی است. پاراسومنیا نتیجه گرفتار شدن مغز شما در بین مراحل خواب است.

افراد مبتلا به sexsomnia رفتار جنسی مربوط به خواب را تجربه می کنند. این رفتارها از استمنا ء تا رابطه جنسی را شامل می شود. درمان اختلالات زمینه ای خواب یا مسائل رفتاری ممکن است sexsomnia را نیز درمان کند.

Sexsomnia با رویاهای جنسی متفاوت است. خواب های با مضمون رابطه جنسی برای نوجوانان و بزرگسالان طبیعی است. این تجربیات کاملاً با Sexsomnia فرق دارند. افراد مبتلا به این اختلال هنگام خواب غالباً با افراد دیگر رفتارهای جنسی انجام می دهند.

بررسی ها نشان داده كه درمان بیماری های زمينه اي می تواند در مدیریت وضعیت بیمار موثر باشد.

اگر شما یا یکی از عزیزان علائم سکسومنیا را تجربه کردید، لطفاً با یک متخصص خواب دارای مجوز مشورت کنید. او می تواند به هر سوالی پاسخ دهد و آزمایش و معاینه مناسب را تجویز کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/sleep-sex#Food-Fix:-Better-Sleep

https://www.verywellhealth.com/what-is-sexsomnia-4587802

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز