لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان بیش فعالی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان بیش فعالی، اختلال کمبود توجه بیش فعالی یا (ADHD) فقط مصرف دارو نیست. بسیاری از درمان های مؤثر دیگری وجود دارند که می توانند به کودکان مبتلا به ADHD کمک کنند تا توانایی هایشان، کنترل رفتارهای محرک و بیش فعالی خودشان را بهبود بخشند. یک برنامه درمانی متعادل، می تواند عملکرد فرزند شما را بهبود ببخشد و روابط آن ها را با دیگران تقویت کند و استرس و ناامیدی را برای آن ها و برای اعضاء خانواده کاهش دهد.

این برنامه متعادل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازی و ورزش
  • وعده های غذایی مفید
  • یادگیری مهارت های جدید
  • مقابله و بهبود مهارت های اجتماعی

درمان دارویی بیش فعالی

محرک هایی مانند Ritalin و Adderall اغلب برای ADHD تجویز می شوند، اما ممکن است این دارو ها بهترین گزینه برای درمان فرزند شما نباشند. داروها برای ADHD ممکن است به کودک شما کمک کند که بهتر تمرکز کنند یا حداقل در مدت زمان کوتاهی بتواند آرام بنشیند. اما دارو ها در پیشرفت تحصیلی، روابط یا مسائل رفتاری کودک تاثیری ندارند. حتی در کوتاه مدت دارو، تمام مشکلات را برطرف نمی کند و علائم ADHD را به طور کامل از بین نمی برد. علاوه بر این، نگرانی هایی درباره تأثیر این داروهای قوی بر مغز کودکان وجود دارد و عوارضی مانند تحریک پذیری، کاهش اشتها و بی خوابی نیز می توانند ایجاد شوند.

والدین باید توجه داشته باشند که دارو یک ابزار است، نه یک درمان.

کودکان به داروهای ADHD واکنش های متقاوتی نشان می دهند و درمان در برخی از کودکان با مصرف دارو پیشرفت چشمگیری را ایجاد می کنند در حالی که در برخی کودکان دیگر کمترین تاثیر را می گذارد. بروز عوارض جانبی احتمالی نیز از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است. از آنجا که کودکان پاسخ متفاوتی به دارو می دهند، پیدا کردن دارو و دوز مناسب، به زمان زیادی نیاز دارد. داروهای ADHD در هنگام ترکیب با سایر روش های درمانی مؤثرتر هستند. داروهای ADHD همیشه باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرند و برای بررسی عوارض جانبی احتمالی، کودک باید تحت نظر پزشک باشد.

اگر تصمیم دارید کودک خود را تحت درمان دارو قرار دهید، مجبور نیستید این درمان را برای همیشه ادامه بدهید. اما ترک دارو باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

سبک زندگی و درمان خانگی بیش فعالی

درمان بیش فعالی | پزشکت

شما به عنوان والدین تأثیر زیادی در معالجه فرزند خود دارید.

شواهد نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش زیاد و انتخاب های هوشمندانه در طول روز می تواند به فرزند شما را در درمان بیش فعالی کمک کند. این بدان معناست که شما می توانید درمان کودک خود را در منزل شروع کنید.

قدرت ورزش در درمان بیش فعالی

مطالعات نشان می دهد که گذراندن زمان در طبیعت می تواند علائمADHD در کودکان مبتلا را کاهش دهد. کودک خود را تشویق کنید در صورت امکان حداقل 30 دقیقه در روز بازی کند. ورزش یکی از ساده ترین و مؤثرترین راه ها برای کاهش علائم بیماری ناشی از کمبود تحرک می باشد. فعالیت بدنی بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد. همه این موارد بر تمرکز و توجه کودک تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ورزش و داروهای درمان کننده ADHD مشابه به هم کار می کنند. اما برخلاف داروهای ADHD، ورزش نیازی به تجویز پزشک ندارد و عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

فعالیت هایی که باعث تحرک بدن می شوند، از جمله رقص، ژیمناستیک، ورزش های رزمی و اسکیت، برای بچه های مبتلا به ADHD مناسب هستند. در این موارد، ورزش تیمی نیز انتخاب خوبی می توانند باشند.

اهمیت خواب در درمان بیش فعالی

خواب با كیفیت و منظم می تواند منجر به بهبود علائم ADHD شود.

با این حال، بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD در شب هنگام خوابیدن مشکل دارند. بعضی اوقات، این مشکلات خواب به دلیل داروهای محرک است. کاهش دوز یا متوقف کردن دارو به طور کامل باعث رفع مشکل خواهد شد. با این حال، درصد زیادی از کودکان مبتلا به ADHD که دارو مصرف نمی کنند نیز دچار اختلال در خواب هستند.

در صورت ابتلا کودک شما، راهکارهای زیر می تواند به مشکل خواب کودک شما کمک کنند:

  • فعالیت بدنی کودک را در عصر محدود کنید.
  • یک برنامه خواب منظم تنظیم و آن را اجرا کنید.
  • اگر سر و صدا در منزل شما زیاد است برای کودک از هدفون استفاده کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب تمام وسایل الکترونیکی (تلویزیون، رایانه، بازی های ویدئویی، آیفون) را خاموش کنید.

تغذیه مناسب در درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی | پزشکت

رعایت وعده های غذایی

برنامه وعده های غذایی و یا میان وعده های منظم را با فاصله زمانی سه ساعت از هم رعایت کنید.

رعایت این نکته می تواند، به ثابت نگه داشتن قند خون کودک و به حداقل رساندن تحریک پذیری کودک کمک کرده و باعث تمرکز او شود. سعی کنید کودک در هر وعده غذایی یا میان وعده، کمی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده مصرف کند. این غذاها به کودک شما کمک می کنند ضمن کاهش بیش فعالی، احساس هوشیاری بیشتری داشته باشد.

بررسی سطح  آهن

میزان روی، آهن و منیزیم فرزندتان را بررسی کنید.بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD مبتلا به کمبود این مواد معدنی هستند. تقویت سطح این مواد معدنی ممکن است به کنترل علائم بیماری کمک کنند. افزایش آهن می تواند بسیار مفید باشد. یک مکمل آهن تقریباً به اندازه مصرف داروهای محرک باعث بهبود علائم می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد که امگا 3 باعث کاهش بیش فعالی و تحریک پذیری و افزایش تمرکز در کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD می شود.

مواد غذایی غنی از امگا3، عبارتند از:

  • ساردین
  • ماهی تن
  • ماهی قزل آلا
  • محصولات لبنی
  • تخم مرغ های غنی شده

ساده ترین راه برای افزایش مصرف فرزند شما از طریق مکمل های روغن ماهی است.

درمان حرفه ای بیش فعالی

درمان بیش فعالی | پزشکت

اگرچه روش های بسیاری برای کمک به کودکان مبتلا به ADHD وجود دارد، اما ممکن است به دنبال درمان حرفه ای باشید. متخصصان ADHD می توانند در ایجاد یک برنامه درمانی مؤثر برای فرزندتان به شما کمک کنند. از آنجایی که ADHD به ترکیبی از درمان ها و راهکار ها پاسخ می دهند، مشاوره با متخصصین توصیه می شود. روان پزشکان کودک و نوجوان می توانند ADHD را تشخیص داده و دارو تجویز کنند. روان شناسان ADHD را تشخیص داده و مشاوره را ارائه دهند و به افراد مبتلا به ADHD کمک می کنند تا احساسات خود را بیان کند.

درمان روان شناختی رفتاری، برنامه های اصلاح رفتاری را در مدرسه، محل کار و خانه تنظیم کرده و اهداف مشخصی را برای رفتار کودک تعیین می کنند. آن ها حتی به خانواده ها آموزش های لازم را ارائه می کنند. متخصصان آموزشی تکنیک های موفقیت در مدرسه را آموزش می دهند و به بهبود عملکرد كودكان در مدرسه کمک می کنند و در مورد راهکارهای کمک به خانواده ها توصیه های لازم را می کنند.

نشان داده شده است رفتار درمانی، که به عنوان اصلاح رفتار نیز شناخته می شود، درمان بسیار موفقی در درمان بیش فعالی است. رفتار درمانی به عنوان یک درمان موثر برای کودکانی که داروهای محرک مصرف می کنند، مفید است و حتی ممکن است به والدین این امکان را بدهد که با هماهنگی پزشک دوز دارو را کاهش دهند. رفتار درمانی شامل تقویت رفتارهای مثبت از طریق پاداش و ستایش و کاهش رفتارهای منفی با تعیین محدودیت ها و پیامدهای آن می باشد. پاداش دادن به کودک باعث تغییر رفتار می شود.

اثر تشویق در درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی | پزشکت

طبق نظریه آکادمی اطفال آمریکا، سه اصل اساسی برای هر روش درمانی وجود دارد:

در درمان اهداف مشخصی را تعیین کنید

برای فرزندتان اهداف روشنی از قبیل تمرکز در کارهای خانه برای مدت معینی یا اشتراک اسباب بازی با دوستان خود تعیین کنید.

به رفتارهای کودک خود پاداش دهید

هنگامی که رفتار مثبتی را نشان می دهد، به فرزند خود پاداش (تقویت مثبت) بدهید.

از پاداش ها و پیامدهای خود استفاده کنید

استفاده از پاداش ها و پیامدهای مداوم برای مدت طولانی، رفتار فرزند شما را به روشی مثبت تغییر می دهد.

به عنوان والدین، می توانید برای فرزندتان که ADHD دارد با کمک یک متخصص رفتاری مانند یک درمانگر شناختی رفتاری، یک برنامه اصلاح رفتاری ویژه تنظیم کنید. یک درمانگر شناختی- رفتاری بر روی راه حل های عملی برای موضوعات روزمره تمرکز دارد. این نوع درمانگر می تواند برنامه اصلاح رفتاری پاداش و پیامدهای فرزند شما در خانه و مدرسه را تنظیم کند. در رفتار درمانی احتمال بروز صدمات و نتایج منفی وجود دارد، زیرا افراد مبتلا به ADHD علائم متفاوتی دارند. ممکن است روزی کودک شما به خوبی رفتار کند و روز دیگر، به الگوهای قدیمی خودش بازگردد. با این حال، با گذشت زمان، رفتار درمانی علائم ADHD را بهبود می بخشد.

آموزش مهارت های اجتماعی در درمان بیش فعالی

از آنجا که کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه اغلب با تعامل های ساده اجتماعی مشکل دارند، آموزش مهارت های اجتماعی، روش درمانی دیگری است که می تواند به والدین در درمان این کودکان کمک کند. آموزش مهارتهای اجتماعی توسط یک درمانگر انجام می شود که رفتارهای مناسب را آموزش می دهد و سپس به کودکان توصیه می شود که آن ها را تکرار کنند. یک گروه مهارت های اجتماعی به کودکان می آموزد که چگونه واکنش های دیگران را “تشخیص دهد” و کودک چگونه رفتارهای قابل قبول تری داشته باشد. برای ایجاد یک گروه مهارت های اجتماعی در نزدیکی خود، از روانشناس مدرسه یا یک کلینیک محلی بهداشت روان کمک بگیرید.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/add-adhd/treatment-for-childhood-attention-deficit-disorder-adhd.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز