لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن | پزشکت

فهرست مطالب

احساسات چه تاثیری بر بدن می گذارند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راجع به تاثیر احساسات بر سلامتی بدن لازم هست بدانیم که، طرز فکر و احساس ما مستقیماً بر نحوه زندگی ما تأثیر می گذارد. سلامتی با سبک زندگی، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض عفونت مرتبط است. اما علاوه بر این عوامل، بین وضعیت عاطفی و سلامتی شما همبستگی محکمی وجود دارد. احساسات بر رفاه شخصی شما، فردی که هستید، مهارت های ارتباطی و موقعیت شما در جامعه تأثیر می گذارد.

مقابله با احساسات، به ویژه احساسات منفی، برای بقای شما بسیار مهم است. احساساتی که در درون خود نگهداری می شوند ممکن است در دراز مدت در نهایت به یک فاجعه تبدیل شوند. بنابراین، همیشه مهم است که آنها را تخلیه کنید. سلامت عاطفی خوب این روزها یک پدیده نادر است. احساسات منفی مانند اضطراب، استرس، خشم، حسادت، نفرت، شک و بی حوصلگی می توانند تا حد زیادی بر سلامت شما تأثیر بگذارند. برخی از وقایع مانند اخراج از شغل، گذراندن یک ازدواج پر سر و صدا، تجربه مسائل مالی یا کنار آمدن با مرگ یکی از عزیزان می تواند مضر باشد و سلامت روانی و عاطفی شما را مختل کند و به نوبه خود آسیبی به شما وارد کند. سلامتی.

چگونه احساسات به سلامتی آسیب می رساند؟

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن | پزشکت

در اینجا 10 روشی که احساسات به سلامتی شما آسیب می رسانند آورده شده است.

عصبانیت

خشم به عنوان یک احساس شدید در پاسخ به احساس ناامیدی، آسیب دیدگی، ناامیدی یا تهدید تعریف می شود. اگر به سرعت مورد توجه قرار گیرد و به روشی سالم بیان شود، خشم برای سلامتی شما مفید است. اما اغلب اوقات عصبانیت برای سلامتی شما مضر است. به ویژه، خشم می تواند بر توانایی استدلال شما تأثیر بگذارد و باعث افزایش خطر بیماری قلبی عروقی شود.

خشم واکنش «جنگ یا گریز» را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به ترشح بیش از حد هورمون‌های استرس مانند آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول می‌شود. این باعث می شود آمیگدال مغز (ناحیه ای که با تجربه احساسات مرتبط است) واکنش بیش از حد نشان دهد و خون بیشتری را به لوب فرونتال (ناحیه ای که مسئول استدلال است) هل می دهد. خون اضافی در ناحیه استدلال می تواند روند تفکر شما را مختل کند. به همین دلیل است که مردم می گویند “خشم کور کننده است”. این می تواند باعث شود که در آن لحظه تلفن، لپ تاپ یا هر چیزی را که حمل می کنید پرتاب کنید.

عوارض عصبانیت

علاوه بر این، عصبانیت منجر به سفت شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه ضربان قلب، فشار خون و تنفس شما افزایش می‌یابد. اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، باعث ساییدگی و پارگی دیواره شریان شما می شود. مطالعه‌ای که در سال 2000 در Circulation منتشر شد، گزارش می‌دهد که تمایل به خشم، مردان و زنان میانسال دارای فشار خون طبیعی را در معرض خطر قابل‌توجهی برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و مرگ، مستقل از عوامل خطر بیولوژیکی ثابت قرار می‌دهد. یک مطالعه در سال 2014 که در مجله قلب اروپایی منتشر شد به این نتیجه رسید که بلافاصله پس از دو ساعت پس از طغیان خشم، خطر بروز حوادث قلبی عروقی بیشتر است.

مطالعه دیگری در سال 2014 که در مجله آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، تأثیر متفاوت خشم را بر بیماری های قلبی عروقی نشان داد و به این نتیجه رسید که خشم با مشخصات همودینامیک و اتونومیک قلبی سمی تر همراه است.

یک مطالعه اخیر در سال 2015 منتشر شده در همان مجله گزارش می دهد که خطر حمله قلبی در دو ساعت پس از انفجار خشم شدید 8.5 برابر بیشتر است. این تجزیه و تحلیل پس از بررسی ارتباط بین محرک‌های هیجانی حاد و خطر بالای حملات قلبی شدید انجام شد. برای کنترل خشم، ورزش منظم را انجام دهید، تکنیک های آرام سازی را یاد بگیرید و حتی از مشاوره کمک بگیرید.

نگرانی

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن | پزشکت

نگرانی مزمن می تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی شود. بر طحال اثر می گذارد و معده را ضعیف می کند. باعث تغییراتی در عملکرد انتقال دهنده های عصبی به ویژه سروتونین می شود. بنابراین، هنگامی که شما زیاد نگران هستید، بدن شما مواد شیمیایی دریافت می کند که آن را راهنمایی می کند تا با معده ناراحت یا ضعیف پاسخ دهد.

نگرانی یا وسواس در مورد یک موضوع خاص منجر به مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، مشکلات معده و سایر مسائل مزمن پزشکی می شود. نگرانی بیش از حد نیز با درد قفسه سینه، فشار خون بالا، ضعف ایمنی و پیری زودرس مرتبط است.

علاوه بر این، نگرانی بیش از حد در مورد یک چیز خاص، فشار زیادی بر عضلات معده وارد می‌کند که به نوبه خود فشاری بر معده وارد می‌کند. هر گونه فشار روی معده احساس معده شما را تغییر می دهد. به عنوان مثال، ممکن است موقعیت هایی را تجربه کرده باشید که به دلیل نگرانی بیش از حد، پروانه هایی در شکم خود داشته باشید.

نگرانی بیش از حد برای روابط شخصی شما نیز مضر است. یک مطالعه در سال 2011 توسط یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کیس وسترن در رشته روانشناسی گزارش می دهد که نگرانی می تواند آنقدر مزاحم و وسواس گونه باشد که می تواند در زندگی فرد دخالت کند و سلامت روابط اجتماعی را به خطر بیندازد. در عین حال، نگرانی ممکن است باعث غیبت یا غفلت شما از سلامتی شود. نگرانی بیش از حد آرامش ذهن شما را مختل می کند و لذت بردن از خواب را سخت تر می کند. اختلال خواب می تواند از بسیاری جهات بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

اندوه

از بین چندین احساسی که فرد در زندگی تجربه می کند، غم و اندوه طولانی ترین احساس است. غم یا اندوه ریه ها را ضعیف می کند و باعث خستگی و تنگی نفس می شود. با باریک کردن مجرای لوله های برونش، جریان آسان تنفس شما را مختل می کند. هنگامی که پر از غم و اندوه هستید، نفس شما نمی تواند به راحتی به داخل و خارج ریه های شما جریان یابد، بنابراین منجر به حملات آسم یا سایر بیماری های برونش می شود.

گزارشی در سال 2003 در طب سوزنی امروز گزارش می دهد که غم و اندوه از قلب می آید، به ریه ها آسیب می رساند، سپس دوباره به قلب آسیب می رساند. افسردگی و مالیخولیا نیز پوست شما را خراب می کند و حتی می تواند باعث یبوست و تعداد کم اکسیژن خون شود. همچنین افرادی که افسرده هستند به راحتی وزن اضافه یا کاهش می دهند و حتی به راحتی به مواد مخدر یا سایر مواد مضر معتاد می شوند.

وقتی احساس ناراحتی و ناراحتی می کنید، جلوی اشک هایتان را نگیرید. اجازه دادن به آنها به رها شدن احساسات کمک می کند. جالب اینجاست که اشک های عاطفی در واقع حاوی هورمون های استرس و انتقال دهنده های عصبی مرتبط با استرس هستند.

استرس

همه افراد به روش های مختلف استرس را احساس می کنند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. استرس خفیف می تواند برای سلامتی شما مفید باشد و به عملکرد بهتر شما کمک کند. با این حال، زمانی که استرس بیش از حد باشد، می تواند منجر به فشار خون بالا، آسم، زخم و سندرم روده تحریک پذیر شود.

در واقع، استرس عامل اصلی بیماری قلبی است. استرس باعث افزایش فشار خون و سطح کلسترول می شود. به علاوه، عادات و رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، کم تحرکی و پرخوری را تشویق می کند. همه این عوامل ممکن است به دیواره شریان آسیب برساند و باعث مشکلات قلبی شود.

استرس از طریق علائمی مانند میگرن، دندان قروچه، تپش قلب، سبکی سر، خستگی، بی خوابی، حالت تهوع و کاهش یا افزایش اشتها ظاهر می شود.

در واقع، استرس می تواند منجر به بسیاری از بیماری های دیگر شود، از جمله:
  • شرایط آسمی
  • ریزش بیش از حد مو و حتی طاسی
  • زخم های دهان و خشکی بیش از حد
  • بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا
  • شیوع های پوستی، مانند اگزما و پسوریازیس
  • مشکلات روانی، مانند بی خوابی، سردرد، تغییرات شخصیتی و تحریک پذیری
  • بیماری های دستگاه گوارش شامل ورم معده، زخم معده و اثنی عشر، کولیت اولسراتیو و کولون تحریک پذیر
  • دردهای اسپاسمیک در گردن و شانه ها، دردهای اسکلتی عضلانی، کمردرد، و انواع انقباضات جزئی عضلانی و تیک های عصبی
  • سیستم تناسلی ناسالم، منجر به اختلالات قاعدگی و عفونت های مکرر واژن در زنان و ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان می شود.

تنهایی

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن | پزشکت

تنهایی احساسی است که می تواند باعث گریه فرد شود و به مالیخولیایی عمیق برود. این ناهماهنگی در ریه ها ایجاد می کند و جریان مناسب خون و اکسیژن را از گردش در سراسر بدن مسدود می کند. در واقع، تنهایی به طور فزاینده ای به یک خطر جدی برای سلامت عمومی تبدیل می شود. همچنین ممکن است به اندازه یک فوران ناگهانی عصبانیت خطرناک باشد. زمانی که تنها هستید، مغز شما هورمون های استرس بیشتری مانند کورتیزول ترشح می کند که می تواند باعث افسردگی شود. این ممکن است بر سطح فشار خون و کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2012 منتشر شده در مجله پیری و سلامت گزارش می دهد که تنهایی با احتمال بیشتری برای داشتن مشکل سلامت روان در میان سالمندان مرتبط است.

یک مطالعه در سال 2015 که در Heart منتشر شد، تنهایی و انزوای اجتماعی را به عنوان عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب و سکته گزارش کرد. با این حال، مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه آیا مداخلاتی که تنهایی و انزوای اجتماعی را هدف قرار می‌دهند می‌تواند به پیشگیری از این مشکلات کمک کند، مورد نیاز است.

تنهایی نه تنها با مشکلات قلبی و روانی مرتبط است، بلکه می تواند به سیستم ایمنی بدن شما نیز آسیب برساند. افرادی که تنها هستند بیشتر در پاسخ به استرس ترکیبات التهابی تولید می کنند که می تواند ایمنی شما را تضعیف کند.

ترس

این یکی از احساساتی است که عملا می تواند اعتماد به نفس، روحیه، باور و شادی شما را از بین ببرد. ترس منجر به اضطراب می‌شود که می‌تواند کلیه‌ها، غدد فوق کلیوی و گاهی اوقات حتی سیستم تولید مثل شما را ضعیف کند.

موقعیت ترس باعث افت جریان انرژی در بدن شما می شود و بدن را مجبور می کند برای محافظت از خود منقبض شود، که منجر به کاهش سرعت تنفس و گردش خون شما می شود که بیشتر باعث رکود در هسته و در نتیجه شما می شود. دست ها و پاها به معنای واقعی کلمه از ترس یخ زده اند.

علاوه بر این، هنگامی که ترس را تجربه می کنید، کلیه شما بیشترین تأثیر را می گیرد. این به این دلیل است که بخشی از مغز شما که کلیه ها را کنترل می کند کند می شود. این منجر به تکرر ادرار و سایر نگرانی‌های مرتبط با سلامت کلیوی شما می‌شود.

همچنین، ترس باعث می شود که غدد آدرنال شما هورمون های استرس بیشتری ترشح کنند که اثرات مخرب بیشتری بر بدن دارد.

وضعیت ترس شدید باعث درد و بیماری در غدد فوق کلیوی، کلیه ها و کمر و همچنین اختلالات دستگاه ادراری می شود. در کودکان، این احساس را می توان از طریق خیس کردن رختخواب بیان کرد که ارتباط نزدیکی با اضطراب و ناامنی دارد.

شوک

شوک بیان ترومای ناشی از یک موقعیت غیرمنتظره است که شما را از پا در می آورد و باعث می شود نتوانید با آن کنار بیایید. حتی شوک ناگهانی می تواند تعادل طبیعی بدن را مختل کند و باعث ایجاد بیش از حد برانگیختگی و ترس شود. حتی سیستم عصبی “گیر” می کند.

شوک به خصوص برای کلیه ها و قلب ناتوان کننده است. واکنش آسیب‌زا در بدن، آدرنالین اضافی را از غدد فوق کلیوی که در بالای کلیه‌ها قرار دارد، آزاد می‌کند. این به نوبه خود باعث می شود که قلب با تپش قلب، بی خوابی، استرس و اضطراب پاسخ دهد.

شوک معمولا در مغز اتفاق می افتد و در واقع می تواند ساختار مغز را تغییر دهد. ممکن است ناحیه همگرایی قشر پیشانی (مغز عاطفی) و مغز بقا را تغییر دهد.

اثرات سلامت جسمانی ضربه یا شوک عاطفی ممکن است شامل کمبود انرژی، رنگ پریدگی پوست، مشکل در تنفس، ضربان قلب سریع، مشکلات خوردن و خواب، اختلال عملکرد جنسی و درد مزمن باشد.

بی حوصلگی و نفرت

تاثیر احساسات بر سلامتی بدن | پزشکت

احساسات نفرت و بی حوصلگی می تواند بر روده و سلامت قلب شما تأثیر بگذارد و منجر به درد قفسه سینه، فشار خون بالا و تپش قلب شود. نفرت یا بی حوصلگی باعث می شود به گونه ای واکنش نشان دهید که هورمون های استرس را در بدن شما آزاد می کند، که بیشتر به افزایش فشار خون و ضربان قلب غیر طبیعی کمک می کند.

مطالعه‌ای که در سال 2003 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، گزارش می‌دهد که هم بی‌شکیبایی و هم خصومت، خطر درازمدت ابتلا به فشار خون بالا را در بزرگسالان جوان افزایش می‌دهد. هر چه رفتارها شدیدتر باشد، خطر بیشتر است.

یک مطالعه در سال 2015 که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با پیری سلولی را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که افرادی که کم حوصله هستند در مقایسه با افرادی که کمی راحت‌تر هستند با خطر زوال بیولوژیکی بیشتری روبرو هستند.

بی حوصلگی برای کبد شما نیز مضر است. مولکول های متراکم شده از نفس بازدم شده از بیان کلامی نفرت حاوی سمومی هستند که می توانند به کبد و کیسه صفرا آسیب برسانند.

حسادت

حسادت، ناامیدی و حسادت مستقیماً به مغز، کیسه صفرا و کبد شما ضربه می زند. مطالعه ای که در سال 2010 در Emotion منتشر شد، زوج های عاشقانه ای را که از طریق یک پرده از یکدیگر جدا شده بودند، مورد بررسی قرار داد. این مردان و زنان برای تماشای صفحه کامپیوتر و ارزیابی جذابیت تصاویر روی صفحه ساخته شده بودند. در نیمه راه مطالعه، به زنان گفته شد که از همتایان مرد آنها خواسته شده بود که جذابیت زنان دیگر را در صفحه نمایش خود ارزیابی کنند.

محققان سپس واکنش های زنان را مشاهده کردند و به این نتیجه رسیدند که زنانی که حسادت بیشتری داشتند، بالاترین سطوح حواس پرتی را تجربه کردند. این اختلال به موقع در بینایی تنها زمانی رخ می‌دهد که زنان فکر می‌کردند که شرکایشان جذابیت زنان دیگر را رتبه‌بندی می‌کنند.

بنابراین، حسادت توجه شما را از همه چیزهای دیگر و به سمت خود جلب می کند. از این رو، اختلال در تفکر و توانایی دید شما باعث می شود چیزهایی را که درست در مقابل شما ظاهر می شود از دست بدهید. حسادت علائم استرس، اضطراب و افسردگی را ایجاد می کند که بیشتر منجر به تولید بیش از حد آدرنالین و نورآدرنالین در خون می شود.

علاوه بر این، حسادت تأثیر منفی بر کیسه صفرا دارد. تولید بیش از حد هورمون ها در بدن منجر به رکود خون در کبد می شود که منجر به تولید نامتعادل صفرا در کیسه صفرا می شود. این باعث اختلال در سم زدایی ضعف ایمنی؛ بیخوابی؛ افزایش فشار خون، ضربان قلب و سطح آدرنالین؛ کلسترول بالا؛ و اختلال در هضم می شود. در حین حسادت، سیستم عصبی سمپاتیک کمانش می‌یابد که به نوبه خود می‌تواند سرعت قلب را افزایش داده و باعث افزایش فشار خون شود.

اضطراب

این وضعیت بخشی طبیعی از زندگی است. اضطراب حاد می تواند تنفس و ضربان قلب شما را افزایش دهد و جریان خون را به مغز شما در جایی که نیاز دارید متمرکز کند. این می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. با این حال، اگر اضطراب بخشی از زندگی شود، می تواند تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی شما بگذارد. اضطراب برای سلامتی مضر است

در واقع، اضطراب با علائم فیزیکی مانند درد، حالت تهوع، تنگی نفس، ضعف یا سرگیجه مشخص می شود که هیچ دلیل ظاهری فیزیکی ندارند.

شکایات گوارشی و اضطراب اغلب دست به دست هم می دهند. اضطراب بر معده، طحال و لوزالمعده تأثیر می گذارد، بنابراین منجر به مشکلاتی مانند هضم نامناسب، یبوست و کولیت اولسراتیو (التهاب روده بزرگ) می شود.

اختلالات اضطرابی همچنین شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تعدادی از بیماری های مزمن پزشکی قرار می دهد.

یک مطالعه در سال 2000 که در مجله تحقیقات روان تنی منتشر شد نشان داد که احساسات منفی بر ایجاد بیماری عروق کرونر قلب تأثیر می گذارد. این مطالعه ادعا کرد که اضطراب شایع ترین عامل دخیل در شروع مشکلات قلبی است، در حالی که خشم اثرات متوسطی بر قلب دارد.

منبع: https://www.top10homeremedies.com/news-facts/emotions-harm-body-overall-health.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز