لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پرخاشگری منفعل رفتاری است که در آن افراد از درگیری مستقیم اجتناب می کنند. این افراد تا جایی که ممکن است خشم خود را به صورت غیرمستقیم و با استفاده از روش هایی مانند کناره گیری، لجبازی، کنترل و خرابکاری نشان می دهند. آنها با این کار سعی می کنند به شخض مقابل آسیب رسانده و به نوعی از او انتقام بگیرند. این الگوی رفتاری بسیار مخرب بوده و رابطه سالم را به تدریج از بین می برد.

یک شخص پرخاشگر منفعل ممکن است در ظاهر فردی مودب و مهربان به نظر برسد اما در واقعیت از نظر روانی آسیب دیده و احساس بی احترامی می کند. شناسایی علائم در افراد پرخاشگر منفعل دشوار است اما غیرممکن نیست. در واقع می توان گفت که برای شناختن این افراد باید به نوع رفتار آنها دقت زیادی داشته باشید.

علائم شوهر پرخاشگر منفعل

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟ | پزشکت

یک شوهر پرخاشگر منفعل در ظاهر بی آزار و در درون پرخاشگر است. به عنوان مثال اگر این شوهر از رفتار همسرش ناراحت شود ممکن است آن را به صورت علنی بیان نکند ولی  پرخاشگری درون خود را به روش های مختلف نشان دهد.

ویژگی های رفتاری یک شوهر منفعل عبارتند از:

وابستگی

یک شوهر منفعل-پرخاشگر به دلیل ماهیت غیر قاطع و بلاتکلیف از وابستگی می ترسد. او درک نمی کند که وابسته است، اما ترس از وابستگی کاملا در رفتارهای او مشخص است.

بازی کردن نقش قربانی

شوهر شما تا جایی که می تواند همه تقصیرها را به گردن شما می اندازد. او مسئولیت هیچ کاری را بر عهده نمی گیرد. او هرگز قبول نمی کند که مشکل از او است و همه اشتباهات خود را انکار می کند.

پنهان کردن احساسات

یک شوهر منفعل-پرخاشگر معمولا احساسات خود را ابراز نمی کند و از این رو برای جلب توجه متوسل به رفتارهای خرابکارانه و سایر رفتارهای نادرست می شود. او هر زمان که بخواهد کارها را به روش خود انجام می دهد.

تظاهر به فراموشی

شوهر شما در ظاهر نشان می دهد که با برنامه های شما موافق است. اما در عمل برنامه ها، رویدادها و یا کارهای مهمی که در مورد آنها صحبت کرده اید، را فراموش می کند. در واقع او عصبانیت خود را با تظاهر به فراموشی مسائل نشان می دهد.

تخریب شخصیت

شوهرانی که دارای اختلال پرخاشگری منفعل هستند کوتاهی عمدی در انجام وظایف را به عنوان بازی قدرت و انتقام جویی به کار می برند. در موارد شدید، آنها می توانند شخصیت شما را تخریب کنند تا از این طریق باعث تضعیف اعتماد به نفس و اقتدار شما شوند.

عدم مشارکت در کارها

کنار کشیدن خود از انجام وظایف خانه یک بازی قدرت برای شوهران منفعل-پرخاشگر است. آنها از انجام کارهایی مانند شستن و مرتب کردن لباس ها، ابراز عشق، علاقه، صمیمیت و حتی برقراری رابطه جنسی دریغ می کنند. این نوع رفتار در واقع نشان دهنده خشم و عصبانیت درونی آنها است.

یکی نبودن حرف و عمل

یک شوهر پرخاشگر منفعل در حرف یک چیز می گوید و در عمل کار دیگری انجام می دهد. وقتی از او درخواست انجام کاری را می کنید، در ظاهر نشان می دهد که با گفته شما موافق است. اما پای عمل که می رسد آن کار را انجام نمی دهد. به طور کلی او فقط حرف می زند ولی در عمل همه حرف های خود را انکار می کند.

به تأخیر انداختن کارها

یک شوهر پرخاشگر منفعل مدام کارها را به تعویق می اندازد زیرا نمی خواهد آنها را انجام دهد. او به به طور مستقیم از انجام کارها طفره نمی رود، بلکه تا می تواند از روی عمد آنها را به تأخیر می اندازد. این رفتار آنقدر ادامه پیدا می کند تا شما عصبانی شده و سر او فریاد بکشید. در این زمان او از فرصت استفاده کرده و شما را متهم می کند که فردی بی منطق و کم حوصله هستید. به این ترتیب به راحتی همه تقصیرها را به گردن شما می اندازد.

سکوت کردن

یک شوهر پرخاشگر منفعل می تواند در سکوت انتقام سختی از شما بگیرد و در این کار تبحر زیادی دارد. او برای مجازات کردن و اثبات اشتباه بودن رفتار شما از برقراری ارتباط با شما دست می کشد. ممکن است شما بسیار بی قرار شده و خود را به آب و آتش بزنید تا او کلمه ای را به زبان بیاورد. اما به تدریج متوجه می شوید که سکوت همسرتان به سختی سنگ بوده و به هیچ وجه قابل شکستن نیست. به این ترتیب شوهر شما به طور کامل ارتباطش را با شما قطع کرده و تمام خواهش ها و صحبت های شما را بدون جواب می گذارد.

چه عواملی باعث پرخاشگری منفعل می شود؟

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟ | پزشکت

زندگی با یک شوهر منفعل-پرخاشگر بسیار ناامیدکننده و ناخوشایند است. در واقع شما هیچ وقت نمی توانید بفهمید که چه چیزی باعث شده است که او چنین رفتاری داشته باشد.

پرخاشگری منفعل یک رفتار اکتسابی است که علت آن را می توان در کودکی فرد جستجو کرد. کمک اعضای خانواده می تواند به اصلاح رفتار منفعل-پرخاشگرانه کمک کند. در واقع رفتار پرخاشگرانه منفعل یک مکانیزم دفاعی است. کودک برای محافظت از خود در برابر احساس طرد شدن، ترس، عدم اطمینان، عدم اعتماد به نفس و عزت نفس پایین از رفتار پرخاشگرانه منفعل برای محافظت از خود استفاده می کند. این رفتار به تدریج در فرد نهادینه شده و در صورت عدم درمان تا پایان عمر با او باقی می ماند.

شایع ترین علل پرخاشگری منفعل، عبارتند از:

  • پنهان کردن عصبانیت: وقتی یک کودک نمی تواند خشم خود را آشکارا بیان کند، یاد می گیرد که آن را به صورت پنهانی یا از راه های نادرست نشان دهد.
  • منظقی دانستن رفتار خود: ممکن است یک فرد منفعل پرخاشگر به این باور برسد که رفتارش منطقی است. او به هیچ وجه رفتار خود را نادرست نمی داند.
  • راحت طلبی: اگر کودک یاد نگیرد که از هوش هیجانی و قاطعیت خود استفاده کند، در بزرگسالی به فردی منفعل تبدیل می شود که نمی تواند قاطع و صادق باشد. رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه مانند کنار کشیدن و لجاجت بسیار راحت تر از داشتن یک رفتار قاطعانه است.
  • تخلیه احساسات: الگوی رفتاری فرد منفعل-پرخاشگرانه مقصر دانستن دیگران است. ممکن است از چیزی عصبانی، ناراحت یا ناامید شود. اما نمی تواند احساسات خود را ابراز کند. بنابراین یک فرد منفعل پرخاشگر با بی تفاوت بودن راهی برای تخلیه احساسات خود پیدا می کند.
  • اعتقاد به غیر قابل قبول بودن خشم: ما در بیشتر موارد، به کودکان خود یاد می دهیم که ابراز خشم درست نیست و اگر از قوانین سرپیچی کنیم، با عواقب منفی روبرو خواهیم شد. به عنوان مثال اگر یک کودک به دلیل بی علاقگی به کاری دائم تنبیه و سرزنش شود یاد می گیرد که برخلاف میل خود و طبق خواسته والدینش رفتار کند. وقتی این الگو تکرار می شود، کودک تسلیم فشار شده  و یاد می گیرد که عصبانیت خود را سرکوب کند. از طرفی دیگر این رفتار باعث می شود کودک در پرخاشگری منفعل مهارت زیادی پیدا کند.

چگونه با یک شوهر منفعل پرخاشگر رفتار کنیم؟

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟ | پزشکت

رابطه با یک شوهر منفعل-پرخاشگر چالش برانگیز است. برای زندگی با چنین شوهری باید صبر و قدرت زیادی داشته باشید. مطمئنا شما به عنوان همسر در اصلاح رفتارهای شوهرتان تاثیر زیادی دارید. حداقل کاری که می توانید انجام بدهید این است که به همسرتان کمک کنید تا در مورد خود صحبت کرده و احساساتش را تخلیه کند.

سایر روش هایی که می توانید برای اصلاح رفتار همسرتان انجام بدهید عبارتند از:
  • حد و مرز تعیین کنید. شما باید مرزهای دقیق و سختی برای همسر منفعل پرخاشگر خود داشته باشید. به عنوان مثال، قاطعانه به او بگویید که اگر بدرفتاری کند هرگز تحمل نخواهید کرد.
  • سرزنش و قضاوت نکنید. نگران نباشید، آنچه را که در مورد شوهرتان دوست ندارید به او بگویید. ناراحتی خود را نشان دهید. در مورد مشکلات خود صحبت کرده و آنها را حل نشده رها نکنید.
  • قاطع باشید. شوهر شما ممکن است به رفتار قاطعانه شما علاقه ای نداشته باشد. اما شما باید با او قاطع و در عین حال بی طرف و محترمانه رفتار کنید. احساسات و عقاید همسرتان را در نظر گرفته و با او سازگار باشید. هدف حل مشکل است.
  • واضح صحبت کنید. در هنگام صحبت هیچ وقت از جملات کلی استفاده نکنید. اگر مورد خاصی در رفتار همسرتان وجود دارد که از آن خوشتان نمی آید آن را به همسرتان بگویید. به عنوان مثال در مورد فراموش کردن وظایفش خیلی واضح و آشکار با او صحبت کنید.
  • دلیل رفتار او را درک کنید. افراد منفعل-پرخاشگر انسان های بدی نیستند. بلکه آنها فقط نمی دانند که چگونه با احساسات خود کنار بیایند. آنها یاد نگرفته اند که احساسات خود را چگونه نشان دهند. تصور آنها این است که دیگران می توانند احساسات، نیازها و خواسته های آنها را درک کنند.

چگونه رفتار منفعل پرخاشگرانه را مدیریت کنیم؟

با شوهر پرخاشگر منفعل چگونه رفتار کنیم؟ | پزشکت

شما می توانید از رفتارهای شوهر خود ناامید، عصبانی و آزرده خاطر باشید. اما با این روش نمی توان به هیچ چیز رسید. بنابراین، تمام احساسات منفی خود را کنار گذاشته و سعی کنید با ذهن خونسرد او کنار بیایید.

علائم هشدار دهنده

به هیچ وجه با شوهر منفعل پرخاشگر خود وارد درگیری نشوید. اگر از دور به رفتارهای شوهر خود دقت کنید می توانید الگوهای رفتاری منفعل-پرخاشگرانه را تشخیص دهید. مهمترین این الگوهای رفتاری عبارتند از:

  • بهانه های بسیار زیاد
  • انجام ندادن عمدی کارها
  • سکوت کردن های طولانی
  • عدم تمایل به صحبت و تمام کردن ناگهانی مکالمات
  • همکاری نکردن و عدم مشارکت در کارهای روزمره
خونسردی خود را حفظ کنید.

وقتی شخصی با رفتارهای خود شما را دیوانه می کند، حفظ آرامش و خونسردی کار بسیار سختی است. اما یک دلیل برای حفظ آرامش وجود دارد. او می خواهد از او عصبانی شوید تا بتواند همه تقصیرها را به گردن شما بیندازد. بنابراین، به او فرصت انجام چنین کاری را ندهید. آرامش خود را حفظ کرده و رفتار او را نادیده بگیرید.

درخواست خود را واضح بگویید.

اگر راجع به انجام کار یا وظیفه ای به طور کلی و مبهم با او صحبت کنید قطعاً آن را انجام نداده و این مسئله را به عنوان یک سو تفاهم مطرح می کند. بنابراین، خواسته ها و انتظارات خود را به طور مشخص با شوهرتان در میان بگذارید. برای انجام کارها زمانی مشخصی را در نظر بگیرید. در بیان خواسته های خود قاطع و بی طرف باشید. علاوه بر آن لحن شما نباید کنایه آمیز و متکبرانه باشد.

یک استراتژی تعیین کنید.

هنگام مشاهده واکنش های منفی شوهرتان با او روبرو نشوید و بلافاصله عکس العمل نشان ندهید. زیرا عملکرد شما می تواند محرک واکنش او باشد. در واقع هر گونه عکس العمل شما شوهرتان را به انجام واکنش های منفی تر دعوت می کند. بنابراین شما باید با یک برنامه ریزی دقیق  از قبل بدانید که در هنگام واکنش های منفی چگونه با شوهرتان روبرو شوید. چگونه با او صحبت کرده و احساسات خود را به او منتقل کنید. این رویکرد ملایم تاثیر زیادی در اصلاح رفتار شوهرتان خواهد داشت.

به طور کلی زندگی با یک شوهر منفعل پرخاشگر آسان نخواهد بود. اما عشق همه مشکلات را درمان می کند. برطرف کردن هرگونه مشکل در رابطه نیاز به تلاش، صبر و ایمان دارد. بنابراین، ایمان خود را حفظ کنید و به غرایز خود اعتماد داشته باشد. مطمئنا به زودی نور را در انتهای مسیر خواهید دید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز