لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اعتیاد به کار برای توصیف یک نیاز غیرقابل کنترل به کار مداوم استفاده می شود. معتاد به کار کسی است که از این بیماری رنج می برد.

از آنجایی که همه ما تحت تأثیر اوضاع اقتصادی قرار گرفته ایم، بسیاری از افراد مجبور هستند بیش از هر زمان دیگری کار کنند. با این حال، در برخی افراد نسبت به سایرین اشتیاق به کار بیشتر و  عمیق تر است. به نحوی که گفته می شود این افراد به کار خودشان معتاد هستند.

اگرچه در فرهنگ عامه، معتاد به کار، مفهومی به رسمیت شناخته شده و پذیرفته شده است. اما علی رغم وجود چهل سال ادبیات در این زمینه، اعتیاد به کار یک بیماری پزشکی یا اختلال روانی شناخته شده رسمی نیست. در نسخه فعلی “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، DSM-5 چنین بیماری وجود ندارد.

یکی از دلایل عدم شناخت اعتیاد به کار این است که کار (حتی کار بیش از حد) معمولاً به عنوان یک ویژگی مثبت تلقی می شود تا یک مشکل.

کسی که به کار خودش معتاد شده و بیشتر از بقیه کار می کند از نظر مالی و فرهنگی پاداش بیشتری می گیرد. با این حال، اعتیاد به کار می تواند یک مشکل کاملا واقعی باشد و مانند سایر روش های اعتیاد، در عملکرد و روابط فرد تداخل ایجاد کند.

عوارض اعتیاد به کار

اعتیاد به کار | پزشکت

کار زیاد اغلب به خوبی مورد توجه و حتی پاداش قرار می گیرد. اما اعتیاد به کار می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود.

در حقیقت، افرادی که طعمه اعتیاد به کار می شوند، ممکن است از کار کاملاً ناراضی و پریشان باشند، ممکن است بیش از حد نگران وضعیت شغلی و کار خود باشند. حتی احساس کنند که اشتیاق آنها برای کار کردن از کنترل آنها خارج شده است.

شایع ترین علائم اعتیاد به کار کدامند؟

داشتن عشق و علاقه به کار می تواند باعث افتخار شما شود. اما تعادل بین کار و زندگی به همان اندازه برای موفقیت شما ضروری است.

برای درک اینکه آیا به کار خود معتاد هستید یا خیر باید شایع ترین و علائم اولیه اعتیاد را بشناسید. تا در صورت بروز هر یک از این علائم در خودتان یا حتی یکی از نزدیکانتان بتوانید در اولین فرصت برای درمان و مقابله با آن اقدام کنید.

برخی از شایع ترین علائم اعتیاد به کار، عبارتند از:

همیشه دنبال فرصتی برای کار کردن بیشتر هستید؟

آیا به طور مداوم به دنبال راه هایی برای  کار کردن بیشتر هستید؟ شاید حتی از روابط خانوادگی خود به نفع فرصتی برای کار کردن بیشتر بزنید. زیرا کار در آخر هفته بیش از هر چیز در اوقات فراغت مثمر ثمر است. یا، حتی از شرکت در جشن ها و دورهمی ها خودداری می کنید. زیرا به کار خود بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می دهید.

اگر می بینید که وقت خود را برای کارتان  آزاد می کنید، معمولاً نشانه این است که بیش از حد کار می کنید. حتی هنگامی که کار نمی کنید، در حال فکر کردن به کار خود هستید.

گرفتار شدن در دام اعتیاد به کار  آسان است و معمولاً از افکار شما شروع می شود. حواستان باشد که وقتی از کارتان دور می شوید یا به مرخصی می روید فکر شما به کارتان مشغول است یا خیر. اگر متوجه شدید که فقط می توانید روی کار خود تمرکز می کنید، به احتمال زیاد به سایر جوانب زندگی خود اهمیت نمی دهید. در این صورت بهتر است در پایان روز، ساعت کاری خاصی را برای خودتان تعریف کنید.

شما زمان زیادی را صرف کار می کنید.

اعتیاد به کار | پزشکت

یکی از عوامل موثر در اعتیاد به کار این واقعیت است که اکثر مردم برای تأمین معاش خود باید هر روز کار کنند. این فکر از آنجا ناشی می شود که شما نمی توانید از کار خودتان جدا شوید. یک مطالعه در سال 2008 نشان داده که در رابطه با اعتیاد به کار، “وقتی کار بیشتر به دلیل نیازهای شغلی ناشی از نیازهای روانی باشد، احتمال اعتیاد بیشتر است.

آخرین باری که برای بیماری به مرخصی رفته اید را به یاد نمی آورید.

استراحت کردن در روزهایی که بیمار هستید بسیار مهم است. حتی اگر تقریباً  از نظر جسمی مشکل خاصی نداشته نباشید. اگر در شرکت خاصی کار می کنید، مدت زمان مشخصی برای مرخصی گرفتن مشخص شده اند که در مواقع خاص می توانید از مرخصی های خود استفاده کنید تا بر روی سلامت روان خود تمرکز کرده و  از خودتان مراقبت کنید. همه این موارد برای سلامتی شما حیاتی است. پس بهتر است کمی وقت صرف کنید. از روزهای مرخصی خود استفاده کرده تا انرژی تان را بر روی خواسته ها و نیازهای جسمی و روانی خود متمرکز کنید.

فکر کردن در کار باعث اختلال در خواب شما شده است.

یک ثانیه وقت بگذارید و به این فکر کنید که هر شب چقدر خواب مداوم دارید. بیشتر افراد به حداقل هفت ساعت خواب نیاز دارند تا بتوانند بیشترین عملکرد را در روز بعد داشته باشند. اگر  کمتر از این میزان می خوابید، به احتمال زیاد به خواب بیشتری احتیاج دارید.

اگر سطح بهره وری شما برای شما بسیار مهم است، پس میزان و وضعیت خواب خودتان را بررسی کنید. آیا شب ها تا دیر وقت بیدار می مانید؟ یا در مورد جلسه کار فردای خود دچار استرس شده اید؟ آیا کار کردن و حتی مشغله ذهنی شما در مورد کار کردن بر روی خواب شما تاثیر گذاشته است؟ در این شرایط باید بدانید اگر روی بهداشت خواب تمرکز داشته باشید. در این صورت می توانید فردای آن روز بهتر و با توان بیشتری کار کنید.

کار شما باعث استرس تان شده است.

اگر ناتوانی در کار باعث استرس شما می شود، بهتر است صادقانه در مورد وضعیت کاری خودتان تجدید نظر کنید. بهتر است که از عوارض اعتیاد به کار آگاه باشید.

به دلیل کار زیاد قید تفریحات خود را می زنید.

اعتیاد به کار | پزشکت

به غیر از زمانی که به کار اختصاص می دهید، چقدر برای اشتیاق و سرگرمی خود وقت می گذارید؟ ممکن است از کاری که انجام می دهید و از تلاشی که انجام می دهید لذت ببرید. اما در کل وقت گذاشتن برای رفاه و فعالیت های خارج از کار هم برای سلامتی شما ضروری و مهم است. کار در کنار سایر تفریحات می تواند زندگی واقعی شما را رقم بزند.

کار زیاد بر سلامتی شما تاثیر منفی گذاشته است.

گزارش های زیادی درباره انواع بیماری ها وجود دارد که با اعتیاد به کار همراه است.  اعتیاد به کار می تواند منجر به بروز عوارض جسمی و روانی شود. در نهایت، بعضی از افراد که شغل و احساس امنیت خود را از دست می دهند غالباً دچار افکار  خودکشی می شوند.

کسانی که برای تأمین هزینه های زندگی خانواده خود به شدت تحت فشار قرار می گیرند، ممکن است فکر کنند که از دست دادن شغلشان به معنای پایان زندگی است. افرادی که درگیری عوارض اعتیاد به کار هستند،

ممکن است دچار یک حالت اضطراب مداوم شوند. حملات وحشت و حتی کمر درد را تجربه کنند. ترس از شکست می تواند مقادیر زیادی آدرنالین در سیستم شما ایجاد کند که ممکن است منجر به افسردگی، و خستگی شدید شود.

برای همسر و خانواده خود وقت نمی گذارید.

اعتیاد به کار فقط بر خود شما تاثیر تأثیر نمی گذارد. بلکه خانواده و دوستانتان را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند روابط شما را متشنج کند. عزیزان شما ممکن است احساس کنند شما هرگز به آنها توجه نمی کنید. حتی در زمان حضور شما نیز ممکن است به دلیل درگیری ذهنی شما، در جمع شان حضور نداشته باشید.

اگر یکی از عزیزان از شما خواسته است که کار خود را کاهش دهید، به حرف های او گوش دهید. این صحبت ها می تواند برای کسی که خودش را درگیر کار کرده مهم نباشد. اما توجه به حرف های اطرافیان و انتظارات آنها مهم است.

شما برای فرار از مشکلات خود کار می کنید.

یک علامت بزرگ برای اینکه شما ممکن است به کار اعتیاد داشته باشید این است که برای پیشگیری از درد عاطفی و فرار از مشکلات، زیاد کار می کنید.

بسیاری از کسانی که با اعتیاد به کار دست و پنجه نرم می کنند حتی از دلایل اساسی آن آگاهی ندارند. آنها سعی می کنند مانند همه اعتیادهای دیگر با کار کردن از مشکلات دیگر خودشان فرار کنند.

اگر این موضوع دلیل اصلی اعتیاد شما در کار است، باید زمان کمتری در دفتر کار بگذرانید و بیشتر  به زندگی شخصی خود بپردازید. این کار  آسان نیست، اما برای رشد شخصی شما لازم است.

من معتاد به کار هستم. چه کاری باید انجام دهم؟

اعتیاد به کار | پزشکت

اگر فکر می کنید ممکن است به کار خود معتاد شده  باشید، کمی استراحت کنید و ببینید چه احساسی دارید. اگر نمی توانید در این وضعیت به کار خودتان فکر نکنید، و اگر  احساس ناراحتی می کنید که از کار خودتان کمی فاصله گرفته اید، بهتر است از برای رفع مشکل خود با یک روان شناس مشورت کنید.

اگر چه بعید است که گزینه های درمانی مناسبی برای رفع مشکل اعتیاد به کار خود  پیدا کنید، اما بسیاری از راهکارهای مورد استفاده برای درمان سایر اعتیادها می توانند برای کنترل طیف وسیعی از رفتارهای اعتیاد آور مناسب باشند.

  •  آیا تاکنون رابطه خودتان را با شخص خاصی به خاطر کار زیاد زیر سوال برده اید؟
  • آیا چنان غرق کار کردن هستید که متوجه نمی شوید زندگی شما چگونه می گذرد؟
  • آیا احساس می کنید اگر کارتان از شما گرفته شود، دنیا تمام شده است؟

اگر به هر یک از سوالات بالا پاسخ مثبت داده باشید، ممکن است این علائم نشانه این باشد که شما معتاد به کار هستید. اعتیاد به کار اعتیاد فرآیندی است که می تواند همه گیر و غلبه بر آن دشوار باشد.

وقتی نوبت به کار و شغل می رسد، مرزهایی را تعیین کنید که به شما فضای لازم برای تنفس را بدهد، کمی استراحت کنید و راه های مختلفی را در زندگی خود کشف کنید تا نیاز های مالی شما را تامین کنند.

غلبه بر اعتیاد به کار  با ایجاد حس تعادل بین زندگی و کار شروع می شود. هدف خود را در مورد کاری که انجام می دهید، هم در دفتر و هم شخصاً، مشخص کنید. اگر بیشتر از آنچه که نیاز است کار می کنید بهتر است اولویت ها و اهداف زندگی خودتان را بررسی کرده و در مورد آنها تجدید نظر کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز