لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اعتیاد به قمار چیست؟

اعتیاد به قمار | پزشکت

فهرست مطالب

اعتیاد به قمار چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اعتیاد به قمار یا قمار پاتولوزیک، قمار اجباری یا اختلال قمار، یک اختلال کنترل تکانه است. مشکلات قمار در هر بخشی از زندگی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. قمار می تواند از یک سرگرمی بی ضرر به یک وسواس ناسالم با عواقب جدی تبدیل می شود. اعتیاد به قمار می تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد و زندگی روزمره شما را مختل کند و منجر به فاجعه مالی شود. حتی ممکن است کارهایی مانند پرداخت بدهی های کلان یا حتی سرقت پول برای قمار را انجام دهید که هرگز فکرش را نمی کردید. یک فرد قمار باز حتی اگر به عواقب منفی کار خودش هم آگاه باشد باز هم نمی تواند انگیزه خودش را برای قمار کنترل کند.

مشکل قمار به هر نوع رفتار ناشی از قمار اشاره دارد که زندگی شما را مختل می کند. اگر وقت و هزینه زیادی را صرف قمار می کنید و ضرر آن عواقب جدی در زندگی تان دارد، شما در این شرایط درگیری یک مشکل قمار هستید.

یک اعتیاد یا مشکل به قمار اغلب با رفتارهای دیگر یا اختلالات خلقی همراه است. بسیاری از قماربازان با مشکلاتی نظیر سوء مصرف مواد، ADHD بدون کنترل، استرس، افسردگی، اضطراب یا اختلال دو قطبی روبرو هستند. برای غلبه بر مشکلات قمار خود، باید به این موارد و سایر موارد زمینه ای نیز رسیدگی کنید.

باورهای غلط و واقعیت ها درباره مشکلات قمار

اعتیاد به قمار | پزشکت

شاید به نظر برسد که راهی برای ترک اعتیاد به قمار وجود ندارد، اما برخی راهکارها برای غلبه بر مشکلاتی ناشی از ترک اعتیاد و اصلاح روابط و امور مالی خود و در نهایت کنترل زندگی افراد قمار باز وجود دارد. اولین قدم این است که باید باورهای غلط را از حقایق مربوط به مشکلات قمار جدا کنیم:

  • باور غلط: زمانی یک فرد به عنوان قمار باز شناخته می شود که هر روز قمار می کند.
  • واقعیت: یک قمارباز ممکن است مرتباً یا به ندرت قمار کند.

 

  • باور غلط: اگر قمارباز توانایی تهیه آن را داشته باشد، مسئله قمار در واقع مشکلی ایجاد نمی کند.
  • واقعیت: مشکلات ناشی از اعتیاد به قمار فقط مربوط به مسائل مالی نیست. صرف زمان زیاد برای قمار می تواند منجر به بروز روابط حقوقی، از دست دادن شغل، مشکلات بهداشت روانی از جمله افسردگی و اضطراب و حتی خودکشی شود.

 

  • باور غلط: اعتیاد به قمار فقط یک مورد ضعف اراده و غیرمسئول بودن است.
  • واقعیت: مشکلات قمار بر همه افراد و در هر زمینه ای تأثیر می گذارد. افرادی که قبلاً مسئولیت پذیر و با اراده قوی بودند به اندازه سایر افراد، دچار مشکل قمار می شوند.

 

  • باور غلط: افراد قمارباز اغلب عزیزان و اطرافیان خودشان را به قمار سوق می دهند.
  • واقعیت: قماربازها اغلب سعی می کنند رفتار خود را منطقی جلوه دهند.

 

  • باور غلط: اگر یک قمارباز بدهی یا هر مشکل دیگری داشته باشد، باید به آنها کمک کنید تا از عهده آن برآیند.
  • واقعیت: به نظر می رسد رفع کردن فوری مشکلات افراد قمار باز کار درستی باشد؛ اما این وضعیت می تواند، اوضاع را بدتر کند.

علائم و نشانه های اعتیاد به قمار کدامند؟

اعتیاد به قمار | پزشکت

اعتیاد به قمار گاهی اوقات به عنوان بیماری پنهان شناخته می شود، زیرا علائم و نشانه های جسمی واضحی مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل ندارد. قماربازها نیز معمولاً مشکل را انکار می کنند یا آنها را به ندرت بروز می دهند. با این حال، برخی از علائم اعتیاد به قمار، عبارتند از:

  • در کنترل قمار خود مشکل دارید. هنگامی که قمار را شروع کردید تا زمانی که آخرین دلار خود را خرج نکنید مجبور به قمار هستید.
  • حتی وقتی پول ندارید قمار کنید. ممکن است تا آخرین دلار خود را خرج کنید و در مرحله بعد برای تهیه پول قمار مجبور به دزدی شوید.
  • خانواده و دوستانتان را نگران می کنید. انکار قمار مشکل را بدتر می کند. اگر دوستان و خانواده نگران هستند، با دقت به آنها گوش دهید. درخواست کمک نشانه ضعف نیست.
  • احساس می کنید باید در مورد قمار خود رازدار باشید. شما ممکن است به صورت پنهانی و دور از چشم سایر عزیزان خود قمار کنید یا در مورد مقدار قمار خود دروغ بگویید. شما فکر می کنید که دیگران شما و موضوع قمار را درک نخواهند کرد و می توانید با یک پیروزی بزرگ آنها را شگفت زده کنید.

چگونه با مشکلات قمار مقابله کنیم؟

اعتیاد به قمار | پزشکت

بزرگترین مرحله برای غلبه بر اعتیاد به قمار، درک این مسئله است که شما با مشکلی روبرو هستید. مقابله با اعتیاد به قدرت و شجاعتی نیاز دارد، به خصوص اگر در این راه پول زیادی از دست داده اید و روابط متشنجی داشته اید. ناامید نشوید و سعی نکنید به تنهایی با مشکل خود کنار بیایید. افراد زیادی جای شما بوده اند و توانسته اند این عادت را ترک کرده و زندگی خود را از نو بسازند. شما هم می توانید.

برای مقابله با مشکلات قمار سعی کنید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

یاد بگیرید که احساسات ناخوشایند را از راه های سالم برطرف کنید. آیا وقتی تنها هستید یا خسته می شوید قمار می کنید؟ یا بعد از یک روز پرتنش در محل کار یا به دنبال مشاجره با همسرتان به سراغ آن می روید. قمار ممکن است راهی برای تسکین احساسات ناخوشایند، از بین بردن یا معاشرت اجتماعی باشد؛ اما روش های سالم و موثرتری برای کنترل خلق و خوی شما و رفع خستگی مانند ورزش و سرگرمی های جدید یا تمرین روش های آرام سازی وجود دارند.

شبکه پشتیبانی و حمایتی خود را تقویت کنید. مبارزه با هرگونه اعتیاد بدون حمایت و پشتیبان دشوار است، بنابراین با دوستان و خانواده خود تماس بگیرید. اگر شبکه پشتیبانی شما محدود است، سعی کنید با همکاران خود در محل کار، پیوستن به یک تیم ورزشی، ثبت نام در یک کلاس آموزش یا داوطلب شدن برای یک هدف خوب تماس بگیرید.

به یک گروه پشتیبانی با شرایط مشابه خودتان بپیوندید. به عنوان مثال گروه الکلی های گمنام، یک برنامه بهبودی 12 مرحله ای است که از الکلی های ناشناس تشکیل می شود. بخش اصلی این برنامه یافتن یک حامی یا قمارباز با سابقه است که تجربه ترک قمار را دارد و می تواند راهنمایی و پشتیبانی بی نظیری را به شما آموزش دهد.

برای مقابله با اختلالات زمینه ای و خلقی اقدام کنید. افسردگی، استرس، سو ءمصرف مواد یا اضطراب می توانند مشکلات قمار را ایجاد و یا آن را بدتر کند؛ بنابراین درمان این اختلالات بسیار مهم است.

چگونه می توان قمار را برای همیشه متوقف کرد؟

اعتیاد به قمار | پزشکت

از نظر بسیاری از قماربازان بزرگ، بزرگترین چالش این نیست که قمار را ترک کنند، بلکه مهمترین موضوع ترک اعتیاد به قمار این است که بتوانید دوره بهبودی خود را ادامه دهید و یک تعهد دائمی برای دور شدن از قمار را دنبال کنید.

اینترنت، دسترسی به قمار را بسیار راحت تر کرده و بنابراین پیشگیری از عود مجدد معتادان بهبودیافته سخت تر است. کازینوها و بوک سازهای آنلاین در تمام روز باز هستند؛ اما اگر از محیط های وسوسه انگیز و وب سایت ها اجتناب کرده و فعالیت های سالم تری را جایگزین کنید، ادامه بهبودی از قمار امکان پذیر است.

گزینه های جایگزین قمار

حفظ بهبودی از اعتیاد به قمار بستگی زیادی به یافتن رفتارهای جایگزین برای قمار دارد. برخی از گزینه های جایگزین قمار، عبارتند از:

  • برای حل مشکلات مالی و بدهی های خود بهتر است از یک مشاور مالی کمک بگیرید.
  • برای ایجاد هیجان، ورزش یا یک سرگرمی چالش برانگیز مانند دوچرخه سواری در کوهستان یا سنگ نوردی را انتخاب کنید.
  • برای داشتن اجتماعی تر، بر کمرویی یا انزوا خودغلبه کنید. در یک گروه اجتماعی، ارتباط با خانواده و دوستان ثبت نام کنید.
  • برای مقابله با احساسات ناخوشایند، به مشکلات خود فکر نکنید. برای رفع بی حوصلگی یا تنهایی به دنبال فعالیت هایی باشد که به آنها علاقه دارید.
  • برای آرامش بعد از یک روز پر فشار با 15 دقیقه ورزش روزانه می توانید استرس خود را با تنفس عمیق، مدیتیشن یا ماساژ تسکین دهید.

راه های مقابله با ولع قمار

احساس تمایل به قمار امری کاملا طبیعی است، اما شما می توانید با انتخاب گزینه های سالم و شبکه پشتیبانی قوی تر، در برابر ولع قمار مقاومت کنید. برای مقابله با ولع قمار سعی کنید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • از انزوا پرهیز کنید. با یکی از اعضای خانواده خود تماس بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
  • حواس خود را با یک فعالیت دیگر مانند رفتن به باشگاه، تماشای فیلم یا تمرینات ورزشی پرت کنید.
  • در صورت تمایل به قمار عواقب آن را در نظربگیرید. به این فکر کنید که بعد از تمام شدن پولتان چه احساسی به شما دست خواهد داد. حتی احتمالا دارد خود و خانواده تان را ناامید کنید.
  • قمار را به تعویق بیاندازید. در هنگام تمایل به قمار به خود تان بگویید که 5 دقیقه، پانزده دقیقه یا یک ساعت صبر می کنم. صبر کردن و به تعویق انداختن قمار می تواند اشتیاق به قمار را کاهش دهد.

اعتیاد به قمار چگونه درمان می شود؟

اعتیاد به قمار | پزشکت

غلبه بر یک مشکل قمار هرگز آسان نیست؛ اما مهم است که به یاد داشته باشید که هر قمارباز ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ بنابراین شما به یک برنامه درمانی متناسب با نیازها و شرایط خود نیاز دارید. با پزشک یا روان پزشک در مورد گزینه های مختلف درمان مشورت کنید. برخی از روش های درمانی برای اعتیاد به قمار عبارتند از:

  • درمان شناختی-رفتاری. CBT برای اعتیاد به قمار موثر است. CBT بر تغییر رفتارها و جایگزین کردن افکار سالم به جای افکار ناسالم قمار تمرکز دارد.
  • مشاوره خانواده درمانی و ازدواج، شغل و مالی. این روند های درمانی می تواند به شما کمک کند تا مسائل خاصی را که با قمار مشکل شما ایجاد شده است، حل کرده و برای ترمیم روابط و امور مالی خود قدمی بردارید.
  • برنامه های درمان و توانبخشی بستری یا مسکونی. این موارد برای کسانی است که اعتیاد شدید به قمار دارند و نمی توانند بدون پشتیبانی شبانه روزی از قمار اجتناب کنند، می تواند موثر باشد.
  • درمان بیماری های زمینه ای. درمان مواردی که ممکن است وضعیت قمار شما را بدتر کند، از جمله سو ء مصرف مواد یا مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی، اضطراب، OCD یا می تواند در ترک اعتیاد قمار موثر باشند. مشکل در قمار گاهی اوقات می تواند یکی از علائم اختلال دو قطبی باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد پزشک یا درمانگر شما این مورد را قبل از تشخیص رد کند.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/addictions/gambling-addiction-and-problem-gambling.htm

 

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز