لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اضطراب و بیماری های قلبی

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

فهرست مطالب

اضطراب و بیماری های قلبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ارتباط اضطراب و بیماری های قلبی به اندازه رابطه افسردگی و بیماری های قلبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال برخی از روان شناسان معتقدند که بین بروز اضطراب و بیماری های قلبی ارتباط قوی وجود دارد. به نحوی که اختلالات اضطرابی می تواند نقش عمده ای در شیوع بیماری های قلبی داشته باشد. علاوه بر آن مدیریت اضطراب هم به عنوان یک عامل مؤثر در ابتلا به بیماری های قلبی و هم به عنوان یک مانع در بهبود بیماران قلبی می تواند در سلامتی افراد نقش مهم و موثری داشته باشد.

 تأثیر اضطراب بر قلب

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

در هنگام اضطراب بیش از حد، بدن فشار زیادی را بر روی قلب وارد می کند و باعث بروز برخی علائم جسمی می شود. احتمال بروز و شدت این علائم در بین مبتلایان به بیماری های قلبی نسبت به افراد سالم بیشتر است.

اضطراب ممکن است با اختلالات قلبی زیر همراه باشد:

ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) و اضطراب

اضطراب در موارد جدی، می تواند در عملکرد طبیعی قلب اختلال ایجاد کند و خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.

افزایش فشار خون و اضطراب
 

اضطراب شدید و در پی آن افزایش فشار خون در طولانی مدت می تواند منجر به بیماری عروق کرونر، ضعیف شدن عضله قلب و نارسایی قلبی شود.

کاهش ضربان قلب و اضطراب
 

اضطراب و در پی آن کاهش ضربان قلب ممکن است منجر به سکته قلبی و مرگ شود.

اضطراب و بهبودی از حمله قلبی

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

اختلالات اضطرابی با ترس و عدم اطمینان زیادی همراه است.

به نحوی که در برخی موارد ترس بیش از حد ناشی از اضطراب در بیماران قلبی و افراد با سابقه حمله قلبی باعث می شود آن ها از رعایت توصیه ها و برنامه های درمانی و دارویی خود جلوگیری کنند. بیماران قلبی می توانند با رعایت برخی راهکارهای تا حدودی اضطراب خود را مدیریت کرده و روند بهبودی خود را افزایش دهند.

این راهکارها، عبارتند از:

  • رعایت رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش منظم
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده طبق دستورالعمل پزشک
  • داشتن مقدار مناسب خواب همراه با رعایت بهداشت خواب
  • برقراری ارتباط با دوستان و خانواده

انواع اختلال اضطراب و بیماری قلبی

اختلالات اضطرابی در چند دسته قرار می گیرند که برخی از آن ها می توانند در بروز بیماری های قلبی نقش موثری داشته باشند، از جمله:

 اختلال هراس

اختلال هراس می تواند با بیماری های قلبی همراه باشد یا حتی در برخی موارد با حمله قلبی اشتباه گرفته شود.

احساس اضطراب شدید و حمله قلبی اغلب با علائم زیر همراه است:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • ضربان سریع قلب
  • درد در قفسه سینه
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه، شرایطی است که می تواند به دنبال یک حادثه تکان دهنده یا وحشتناک یا حوادث ناگهانی مانند خشونت، تصادف یا حمله قلبی بروز کند. شخصی که از بیماری PTSD رنج می برد، اغلب در برخورد با شرایط و مکان های مشابه با حادثه ممکن است دچار اضطراب و حتی بروز علائم بیماری های قلبی شود.

اختلال وسواس – اجباری

افراد مبتلا به OCD ممکن است بارها و بارها دچار افکارهای منفی و مزاحم شوند که این افکار باعث بروط نگرانی های غیر منطقی می شوند. به عنوان مثال، شما ممکن است یکبار علائم بیماری قلبی عروقی را تجربه و توسط پزشک معالجه و درمان شده باشید. اما وسواس فکری همچنان شما را آزار می دهد و همچنان به دنبال بررسی علائم و تحقیق در مورد بیماری خود هستید.

تشخیص حمله پانیک از حمله قلبی

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

حملات هراس و یا پانیک و حملات قلبی علائم یکسان و مشابهی مانند درد شدید و ناگهانی قفسه سینه دارند که در صورت بروز آن فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.  در این صورت پزشک خون بیمار را برای تشخیص علت بیماری های احتمالی از نظر آنزیم های خاص عضله قلب آزمایش می کند. در صورت تشخیص بیماری های قلبی، بیمار به یک متخصص قلب و عروق و در صورت تشخیص حملات پانیک به روان پزشک ارجاع داده می شود.

تشخیص حمله هراس از حمله قلبی تا حدودی می تواند دشوار باشد. به خصوص اگر فردی تاکنون علائم بیماری را تجربه نکرده باشد. اما آگاهی از برخی شرایط و علائم می تواند به فرد کمک کند تا این دو را از همدیگر تشخیص دهد. بروز درد قفسه سینه هم در حمله پانیک و هم حمله قلبی یک نشانه کاملا طبیعی است. اما خصوصیات درد اغلب در این دو مورد با هم فرق دارند.

  • درد قفسه سینه هنگام حمله وحشت، معمولاً به عنوان یک درد تیز توصیف و بیشتر در قسمت وسط قفسه سینه احساس می شود.
  • درد قفسه سینه در اثر حمله قلبی ممکن است شبیه فشار یا احساس فشار باشد که از مرکز قفسه سینه شروع و به سمت بازو، فک یا شانه کشیده شود.
  • بعضی اوقات حملات قلبی همراه با فشار بدنی مانند بالا رفتن از پله ها رخ می دهد.

بیشتر حملات پانیک 20 تا 30 دقیقه طول می کشند اما در حمله قلبی، زمان بروز علائم طولانی تر بوده و با گذشت زمان بدتر می شوند. به طور مثال، درد قفسه سینه در شروع حمله قلبی ممکن است خفیف باشد اما بعد از چند دقیقه شدیدتر می شوند.

ارتباط حمله هراس و حمله قلبی

حملات هراس به عنوان بخشی از اختلال اضطراب باعث حمله قلبی نمی شوند. اما استرس و اضطراب بیش از حد ممکن است در پیشرفت بیماری عروق کرونر نقش داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی به دلیل تاثیر منفی بر روی ضربان قلب خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

 تشخیص اضطراب معمولی از اختلال اضطراب

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

به طور کلی اضطراب معمولی دوام ندارد و در زندگی روزمره فرد اختلالی ایجاد نمی کند.

اما اضطراب شدیدی که بیش از شش ماه طول بکشد و زندگی روزمره فرد را مختل کند به عنوان اختلال اضطراب در نظر گرفته می شود. حتی می تواند اثرات جانبی منفی بر روی زندگی شخصی فرد و سلامتی او داشته باشد. برای همیشه احساس ترس در کنار او باقی می ماند. به همین علت بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی بهتر است به دنبال درمان یا مراقبت پزشکی خود باشند.

بسته به مدت زمان، شدت و نوع اضطراب، درمان می تواند این اختلال می تواند شامل روان درمانی، دارو یا ترکیب هر دو باشد. در پرکاربردترین درمان اضطراب مثل شناختی رفتاری، یک درمانگر به شما کمک می کند افکار منفی را شناسایی کرده و بدانید که چرا آن ها منطقی نیستند. او سپس به شما کمک می کند تا روش هایی برای محدود کردن افکار مخرب و تقویت افکار مثبت به دست بیاورید. یک روش معمول و مؤثر برای درمان اختلال اضطراب، شناختی رفتاری درمانی (CBT) است.

این روش، شامل سه مؤلفه اصلی برای درمان اضطراب می باشد:

مدیریت اضطراب

روان شنانسان در روند درمانی CBT با آموزش روش های مدیریت اضطراب، به بیمار کمک می کنند به جای تمرکز بیش از حد بر روی آینده بر روی حال متمرکز شوند. از زمان حال خود لذت ببرند. مدیریت اضطراب ممکن است شامل تکنیک های آرامش و یوگا باشد.

تجدید ساختار شناختی

مبتلایان به اختلالات اضطرابی تمایل به “فاجعه سازی” دارند. بازسازی شناختی، با آموزش مجموعه ای از مراحل منطقی به بیمار آموزش می دهد که تحریف واقعیت و فاجعه سازی می تواند به سلامت فردی آن ها آسیب برساند.

قرار گرفتن در معرض درمان

این روش به تدریج و به طور مکرر بیمار را در معرض فعالیت یا محیط های اضطراب آور قرار می دهد تا فرد یاد بگیرد اضطراب خودش را در آن محیط به طور مؤثر مدیریت کند.

اضطراب در زنان

اضطراب و بیماری های قلبی | پزشکت

زنان تقریباً دو برابر مردان به اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر (PTSD)، هراس اجتماعی و اختلالات اضطرابی مبتلا می شوند.

همچنین زنان احتمالاً بیش از مردان در معرض اختلال استرس پس از سانحه قرار می گیرند. زیرا انواع آسيب هايي كه بيشتر زنان تجربه مي كنند منجر به اختلال استرس پس از سانحه می شود. PTSD یکی از انواع اضطرابی است که می تواند بر روی قلب فشار و استرس زیادی ایجاد کند.

تشخیص اضطراب از اختلال اضطراب

برای تشخیص اضطراب معمولی از اختلال اضطراب می توانید آزمون زیر را انجام دهید.

در پایان در صورتی که به بیش از سه سوال این آزمون پاسخ مثبت داده باشید بهتر است برای ارزیابی بیشتر و تشخیص بهتر و جلوگیری از عوارض اضطراب به یک روان شناس مراجعه کنید.

سوالات آزمون آری یا نه
آیا نگران بسیاری از انواع رویدادها یا فعالیت ها (بر خلاف یک چیز خاص مانند پرواز، بیمار شدن یا خجالت کشیدن در ملاء عام) هستید؟
آیا حداقل شش ماه تقریباً هر روز نگران بوده اید؟
آیا شما معمولاً حداقل سه مورد از این علائم را دارید؟

آیا در کنترل نگرانی های خود مشکل دارید؟
آیا علائم شما باعث پریشانی بیش از حد می شود؟
آیا تحت عوامل زیر علائم شما بدتر و یا بهتر می شوند؟

  • دارو یا ماده دیگری که مصرف می کنید (از جمله کافئین)
  • یک تجربه آسیب زا

ارتباط متقابل بیماری های قلبی و اضطراب

دقیقا مشخص نیست که آیا اضطراب باعث ایجاد بیماری قلبی می شود یا برعکس.

اما اضطراب مزمن می تواند پاسخ بدن را در برابر عوامل محرک زا و استرس زا تغییر دهد. اختلالات اضطرابی در افراد باعث بروز برخی تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن و افزایش فشار خون و اختلال در ریتم قلب می شود. همچنین در پی این تغییرات ممکن است پلاکت های خون بهم چسبیده و باعث لخته شدن خون بیمار شوند و احتمال حمله قلبی را افزایش دهند. از طرفی هم تشخیص بیماری قلبی نیز سطح اضطراب فرد را بالا می برد.

در هر صورت، درمان های موثری برای اضطراب وجود دارد که می تواند کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشند و همچنین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهند.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز