لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اضطراب بعد از سکس

اضطراب بعد از سکس | پزشکت
فهرست مطالب

اضطراب بعد از سکس ممکن است برای همه افراد رخ دهد، حتی در برخی شرایط احتمال دارد فرد دچار حمله وحشت شود. این در حالی است که برقراری رابطه جنسی برای خیلی ها تجربه خوب تلقی می شود. برهمین اساس، تشخیص علت اصلی اضطراب بعد از سکس یا رابطه جنسی برای آنها سخت و دشوار است.

اما به هر حال باید این را بدانید که اگر بعد از رابطه جنسی، دچار اضطراب می شوید، این تجربه مختص شما نیست شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برای او افتاده است. احساسات شما هرچه باشد، بدانید که کاملاً طبیعی هستند و داشتن آنها “عجیب” نیستید. اضطراب بعد از رابطه جنسی امری واقعی و بسیار رایج است. افراد از هر جنسیت می توانند تحت تأثیر آن قرار بگیرند. حتی ممکن است در حین و بعد از هر نوع صمیمیت جسمی  نه فقط رابطه جنسی  اتفاق بیفتد.

فرق اضطراب بعد از سکس و دیسفوریای پس از سکس

دیسفوریای پس از کویتال (PCD) – که به آن tristesse postcoital (PCT) نیز گفته می شود  بیماری است که می تواند باعث احساس غم، تحریک و گریه بعد از مقاربت شود. همچنین می تواند باعث احساس اضطراب شود. PCD می تواند از 5 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد و می تواند با ارگاسم یا بدون آن اتفاق بیفتد. اگرچه تحقیقات در این مورد تا حدودی محدود است، اما می تواند بر هر جنسیت یا گرایش جنسی تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است بسیار رایج باشد.

بررسی ها نشان داده که 46 درصد از 233 دانشجوی دختر مورد بررسی حداقل یک بار PCD را تجربه کردند. از طرفی هم 41 درصد از مردان مورد بررسی در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. اگر PCD را تجربه می کنید، ممکن است احساس اضطراب، ناراحتی یا ترکیبی از هر دو داشته باشید. در زمانهای مختلف نیز ممکن است احساسات مختلفی داشته باشید.

علت های اضطراب بعد از سکس

اضطراب بعد از سکس | پزشکت

اضطراب بعد از سکس علت های زیادی دارد، از جمله:

هورمون ها

هنگامی که شما رابطه جنسی برقرار می کنید، تعدادی از هورمون های مختلف از جمله دوپامین و اکسی توسین در بدن شما جریان می یابد. در صورت ارگاسم، هورمون های دیگری نیز مانند پرولاکتین آزاد می شوند. این تغییرات هورمونی می توانند احساسات بسیار شدیدی ایجاد کنند. بعد از پایان فعالیت جنسی، این سطح هورمون کاهش می یابد. حتی می تواند باعث برخی احساسات غیر منتظره  به ویژه اضطراب شود. بسیاری از محققان فکر می کنند این نوسانات هورمونی می تواند در ایجاد PCD نقش موثری داشته باشد.

احساسات شما در مورد رابطه

اگر در برقراری روابط خود مشکلی و یا ترس یا نگرانی دارید، رابطه جنسی می تواند آنها را بدت کند و باعث احساس غرق شدن در شما شود. اگر سابقه زیادی در برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود نداشته باشید، می تواند در بروز اضطراب بعد رابطه موثر باشد. تمام این عدم اطمینان و “جدید بودن” می تواند احساس اضطراب ایجاد کند.

احساسات شما در مورد رابطه جنسی و بدن شما

بسیاری از افراد در رابطه جنسی احساسات و اضطراب های پیچیده ای دارند. شاید شما تصور کنید که رابطه جنسی چگونه باید باشد، یا چگونه باید پیش رود، یا از موقعیت های خاص ناراحت شوید. شاید شما نگران توانایی خود در حین رابطه باشد. گاهی اوقات افراد در اثر رابطه جنسی احساس گناه یا شرم می کنند و ترک این احساسات خارج از اتاق خواب برای آنها کار سختی است.

همچنین فراموش کردن هرگونه مسئله تصویری از بدن ممکن است دشوار باشد و قطعاً احساس اضطراب از برهنه دیده شدن وجود دارد. همه این احساسات به طرز باورنکردنی رایج است و پس از برخورد جنسی به راحتی منجر به اضطراب می شود.

مردان
سلامت بانوان
اضطراب و استرس عمومی

 اگر به طور کلی در طول روز احساس اضطراب یا استرس می کنید، کنار گذاشتن آن در حین رابطه واقعاً دشوار است. ممکن است فکر کنید در همان لحظه استرس و اضطراب خود را رها کرده اید، اما بدن شما ممکن است فقط حرکات را انجام دهد و  پس از اتمام کار، دچار استرس و اضطراب شود.

اگر با اختلال اضطراب یا افسردگی زندگی می کنید، احتمالاً علائم PCD  از جمله اضطراب  را نیز تجربه خواهید کرد. بررسی ها نشان می دهد اگرچه علل اساسی PCD شناخته نشده، اما افرادی که اشکال دیگر پریشانی روانشناختی را تجربه می کنند ممکن است بیشتر  به PCD مبتلا شوند.

سابقه آسیب یا سوء استفاده جنسی

داشتن هر گونه تجربه و سوء استفاده جنسی قبلی، روش های خاصی برای لمس یا موقعیت می تواند تحریک کننده باشد. حتی می تواند ناخودآگاه احساس آسیب پذیری، ترس و اضطراب را در شما به وجود آورد.

راه های مقابله با اضطراب در سکس

اضطراب بعد از سکس | پزشکت

برای مقابله با اضطراب در حین رابطه جنسی بهتر است:

ابتدا نفس عمیق بکشید بکشید و تکنیک های آرامش را انجام دهید. فقط روی دم و بازدم تمرکز کنید تا بتوانید ذهن خود را آرام کنید و افکار منفی خود را کنترل کنید.

اگر اضطراب شما باعث می شود که افکار شما در مورد بدترین حالت ممکن بچرخد و نمی توانید جلوی آن را بگیرید، سعی کنید بر روی زمان حال و آنچه که الان در حال جریان است توقف کنید.

به عنوان مثال، یک ترفند ممکن است به شما کمک کند پیروی از قانون 3-3-3 است:

  • اسم 3 شی که در  جلوی خودتان آنها را می بینید، را نام ببرید.
  • سپس، 3 موردی که می شنوید را نام ببرید.
  •  3 قسمت از بدن خود را حرکت دهید.

یا حتی می توانید برای رها شدن از افکار منفی و اضطراب آور برای ارزیابی نیازهای خود چند سوال اساسی از خودتان بپرسید:

  • الان چه اتفاقی میفتد؟
  • آیا کاری وجود دارد که الان باید انجام دهم؟
  • آیا جایی ترجیح می دهم حضور داشته باشم؟
  • آیا شریک زندگی من می تواند در حال حاضر چه کاری انجام دهد تا احساس بهتری داشته باشم؟

اگر می خواهید و می توانید، به همسرتان احساس خودتان را بگویید و با او درباره آنچه شما را آزار می دهد، صحبت کنید.

گاهی اوقات، گفتن اضطراب می تواند به شما کمک کند تا با ترس خود مقابله کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا علت اصلی این اضطراب را شناسایی کنید.

اگر ترجیح می دهید تنها باشید، مشکلی هم نیست. وقتی مدتی برای بازیابی خونسردی خود پیدا کردید، سعی کنید دلایلی را که ممکن است منجر به احساس اضطراب شما شده است، را شناسایی و بررسی کنید.

چند سوال خوب برای تشخیص علت اضطراب در حین رابطه جنسی، عبارتند از:

اضطراب بعد از سکس | پزشکت

  • آیا این اتفاق زیاد رخ می دهد؟
  • آیا احساس اضطراب من در مورد تصویر شخصی خودم بود؟
  • آیا من دوباره یک اتفاق توهین آمیز یا آسیب زا را تجربه کردم؟
  • آیا این احساس اضطراب در مورد خود جنس، شریک زندگی من یا چیز دیگری که در زندگی من جریان دارد وجود دارد؟
  • آیا شریک زندگی من در حین رابطه کاری انجام داد که منجر به اضطراب من شده است. یا اینکه وقتی چیزی طبق برنامه پیش نرفت این احساسات شروع شد؟

اگر پاسخ های شما به اضطراب عمومی و غیر از رابطه جنسی، اختصاص دارد که ربطی به رابطه جنسی شما ندارد، ممکن است ارزش داشته باشد که از رابطه جنسی دست بکشید یا با یک درمانگر سکس درمانی واجد شرایط مشورت کنید که می تواند به شما کمک کند.

اگر به طور مداوم قبل، در حین یا بعد از رابطه جنسی اضطراب داشته باشید و فکر می کنید می تواند به یک آسیب قبلی مرتبط باشد، به طور حتم مشورت با یک درمانگر سکس درمانی واجد شرایط می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

اگر پاسخ های شما به اضطراب های خاصی در مورد همسرتان یا چگونگی رابطه جنسی  باشد، بهتر است در مورد نحوه رابطه خود فکر کنید.

 صحبت با شریک زندگی در مورد انتظارات می تواند به شما کمک کند احساسات خود را بیشتر کنترل کنید. ناامیدی ها را به حداقل برسانید. حتی به عنوان یک زن و شوهر احساس نزدیکی کنید.

اگر همسرتان مضطرب است چه باید کرد؟

اضطراب بعد از سکس | پزشکت

اگر متوجه شدید که همسرتان بعد از رابطه جنسی احساس اضطراب یا ناراحتی می کند، اولین  و بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نیازهای او را برطرف کنید. از آنها بپرسید آیا می خواهند در این مورد صحبت کنند. اگر قبول کردند، گوش کنید.

بهتر است او را قضاوت نکنید.

بعضی اوقات اضطراب آنها در مورد کار، خانواده یا زندگی کاملا طبیعی تلقی می شود و به کسی نیاز دارند که گوش دهد.

از آنها بپرسید که آیا کاری می توانید برای کاهش اضطراب آنها انجام دهید. بعضی از افراد دوست دارند وقتی احساس اضطراب می کنند، آنها را بغل کنید. دیگران فقط می خواهند کسی در  نزدیکی آنها باشد.

اگر آنها نمی خواهند در این مورد صحبت کنند، اصرار نکنید. آنها ممکن است آمادگی لازم را نداشته باشند تا درمورد آنچه آنها را آزار می دهد صحبت کنند، اما این به این معنی نیست که از شما ناراحت هستند.

اگر آنها فرصت را خواستند، به آنها فرصت دهید. اگر آنها گفتند که نمی خواهند در این باره صحبت کنند یا فرصت بخواهند، اشکالی ندارد که بعداً همان روز یا حتی چند روز دیگر با آنها صحبت کنید. مهم است که به آنها بگویید که وقتی آمادگی داشته باشند در کنار آنها هستید.

اگر این اتفاق زیاد افتاد، اشکالی ندارد که از آنها بپرسید آیا دوست دارید به یک درمانگر سکس درمانی واجد شرایط مراجعه کنیم؟ در هنگام سوال پرسیدن ملایم باشید و بهتر است او را قضاوت نکنید. به یاد داشته باشید: بهترین کاری که می توانید به عنوان یک شریک حامی انجام دهید این است که به هر روشی که همسر شما به آن نیاز دارد، در کنار آنها باشید.

 سخن آخر

احساس اضطراب در حین یا بعد از رابطه جنسی چیز عجیبی نیست. با این حال، اگر به طور منظم اتفاق بیفتد، ممکن است بهتر باشد که با یک درمانگر صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند اضطراب  و مشکلات اساسی را که در حین یا بعد از رابطه جنسی ظاهر می شود را، برطرف کنید.

 

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.