لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلال خرید اجباری چیست؟

اختلال خرید اجباری چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

اختلال خرید اجباری چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 اختلال خرید اجباری به خرید مداوم، مفرط و مکرر که به صورت تدریجی به یک اختلال تبدیل   و اغلب منجر به مشکلات روانی، اجتماعی، شغلی و حتی حقوقی می شود، اشاره دارد. انجمن روانپزشکان اختلال خرید اجباری را به عنوان یک اختلال کنترل تکانه، اعتیاد رفتاری یا حتی نوعی اختلال وسواس فکری عملی پیشنهاد کرده است. با این حال، هنوز تحقیقات در مورد ماهیت و روش های درمانی آن در جریان است.

اختلال خرید اجباری با نام های متفاوتی مانند بی نظمی در خرید، هزینه های اجباری، شاپولیسم و اونیومانیا شناخته می شود. آنها از هم متمایز هستند و همه آنها به معنی اختلال خرید اجباری نمی باشند. در حالی که اونیومانیا و اختلال خرید ممکن است با اختلال خرید اجباری مترادف باشد.

به طور خلاصه، اختلال خرید اجباری رفتار بیش از حد یا وسواس خرید است. حتی باعث ناراحتی مبتلایان و اطرافیان به این اختلال می شود.

چه چیزی شما را به یک خریدار اجباری تبدیل می کند؟

خرید یک فعالیت روزمره است. بنابراین، جدا یا مشخص کردن زمان واقعی چنین اقدامی از اعتیاد به خرید بسیار دشوار است. خوشبختانه، متخصصان روانشناسی و روانپزشکی ویژگی هایی را در اختیار ما قرار داده اند که می تواند در شناخت الگوی آن کمک کند و اجازه می دهد درمان در اسرع وقت آغاز شود.

علائم اختلال خرید اجباری

اختلال خرید اجباری چیست؟ | پزشکت

از علائم اختلال خرید اجباری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید غیرقابل مقاومت

این کاملاً معمول است که گاهی اوقات، ما به خرید می رویم و حتی خیلی بالاتر از بودجه خود خرید می کنیم. اما آن مرحله به عنوان ویژگی خرید اجباری طبقه بندی نمی شود. برای در نظر گرفتن آن، به فرکانس بالاتری نیاز است. فکر فرد مورد نظر چنان مشغول است، مانند مشغله خرید، اضطراب اولیه برای برآوردن نیاز خرید و مشکل در سرکوب تمایل به خرید. این یک اشتیاق طاقت فرسای خرید کردن است. که فرد ساعتها به جستجوی موردی می پردازد که می خواهد هفته ای و یا حتی روزانه خرج کند.

خرید غیرقابل کنترل

اگر تحت تأثیر موارد بالا قرار بگیرید، احتمال اینکه در نهایت خرید چیزهایی که نیازی به آن ندارید وجود دارد و حتی بیشتر است. کسانی که در ابتدا نمی توانستند در برابر خرید کردن مقاومت کنند، بیشتر آنها پس از خریداری آنها را دور می ریزند. تعداد زیادی از مردم در خرید چیزهایی که در یک زمان دیگر به آنها نیازی ندارند خود را مقصر می دانند، اما این بدان معنا نیست که آنها دارای اختلال خرید اجباری هستند.

کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

هنگامی که خرید زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، به آن اختلال خرید گفته می شود. اغلب، کسانی که خرید اجباری دارند، دچار مشکلات مالی مانند بدهی، سابقه اعتبار ضعیف و ورشکستگی می شوند. مشکلات حقوقی مانند اختلاس، سرقت از عواقب شناخته شده اختلال خرید است. دیگر عوارض جانبی آن از دست دادن شغل، از دست دادن ازدواج، تنش در روابط، اضطراب، افسردگی، احساس از دست دادن کنترل زندگی فرد است که می تواند نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم اختلال خرید اجباری باشد.

درک اختلال خرید اجباری چگونه است؟

بررسی ها نشان داده که 6٪ از جمعیت بزرگسال ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر خرید اجباری قرار دارند. این امر تا حد زیادی تحت تأثیر دسترسی به خرید آنلاین، مادی گرایی، صنعتی شدن و سهولت نسبی خریداران در خرید اقلام خود قرار گرفته است که فقط با کشیدن کارت اعتباری خود، می توانید آنچه را که می خواهید، بدون استرس، بخرید.

طبق برخی از نظرسنجی های بالینی، زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر خرید اجباری قرار گرفته اند. آنها بیشتر در مراکز جستجوی درمان هستند. با این حال، برخی از مطالعات مبتنی بر جمعیت هیچ تفاوت جنسیتی قابل توجهی در شیوع آن پیدا نکرده اند. مردانی که خریدار اجباری دارند بیشتر خود را جمع کننده یا احتکار کننده معرفی کنند.

صرف نظر از وضعیت اقتصادی، اختلال خرید اجباری به طور یکسان بر فقرا و ثروتمندان تأثیر می گذارد، اما سطح مشکلات اقتصادی، شخصی، اجتماعی و روانی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این بیماری معمولاً در افراد در اوایل 20 سالگی بروز می کند .

دلایل مختلفی برای خرید کردن مردم وجود دارد. دنیای امروز، خرید ما را تقریباً خیلی آسان می کند و عباراتی مانند خرید کنید تا رها شوید، امروز آن شلوار جین را بخرید، را می بینیم که در بازاریابی مختلف این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند تا ما را به خرید آنها سوق دهند. معمول است که بیشتر افراد، در جستجوی خوشبختی یا لذت این وعده ها، تمایل به خرید کردن را فقط به دلیل رضایت مندی که به همراه دارند، نشان می دهند.

علت های خرید اجباری چیست؟

اختلال خرید اجباری چیست؟ | پزشکت

علت خرید اجباری چند عامل زیر است و می تواند با عوامل زیاد دیگری مرتبط باشد. برخی از آنها عبارتند از:

ویژگی کمال گرایی

بعضی از کسانی که این ویژگی را دارند، می خواهند ساعت ها به خرید بپردازند، به دنبال کالای عالی که هدف خود قرار داده اند، و برای خرید هر تلاشی می کنند و هنگام خرید لذت می برند. پس از آن، آنها به دنبال مورد دیگری می روند و این چرخه تکرار می شود.

عزت نفس پایین

معمولا ارزش و موارد خریدی که آنها دنبال می کنند ارتباط مستقیمی با ارزش شخصیشان دارند که در نهایت به معنای بیشتر داشتن آنها، احساس بهتری نسبت به خود داشتن است. با این حال، لذت خرید از این قسمت به دست آمده و آنها دوباره به جستجوی مورد دیگری بازمی گردند.

تنهایی

این احساس شدید پوچی می تواند به طور موقت باعث پر شدن خلأ از لذتی شود که خرید می تواند ایجاد کند.

افسردگی

افسردگی احساسی از غم و اندوه طاقت فرسا است که مداوم می باشد. این قابل درک است که برخی از افراد افسرده ممکن است سعی کنند حال خود را بهتر کنند و خرید اجباری فقط یک کار اصلی برای آنها است.

عوامل دیگری که می توانند احتمال بروز اختلال خرید اجباری را توضیح دهند، عبارتند از:
  • فشار روانی
  • تکانشگری و خودکنترلی کم
  • محرومیت عاطفی در کودکی
  • تجربه از دست دادن عزیز یا رابطه
  • اضطراب، اختلال وسواس فکری عملی.

مهم است که بدانید با توجه به موارد فوق، هدف فرد شادی و رضایت فوری هنگام خرید است. عواطف و برخی سازگاری های رفتاری با این سبک زندگی ناسالم که معمولاً با این دلایل مرتبط هستند، باعث می شود کشف به موقع و درمان آن دشوارتر شود. برخی از آنها عبارتند از:

  • احساس سرخوشی هنگام خرید
  • دروغ در مورد میزان کالاهای خریداری شده برای دوستان و خانواده
  • احساس از دست دادن کنترل زندگی بر اثر عادات گسترده خرج کردن

درمان اختلال خرید اجباری چیست؟

اختلال خرید اجباری چیست؟ | پزشکت

تصدیق این مسئله که شخص مشکل دارد همیشه آسان نیست. حتی فرد مایل است مراحل مناسب را برای جستجوی کمک طی کند، بنابراین این تنها قدم بزرگی است و شایسته همه تبریک ها است. این اولین قدم برای بهبود و بهتر شدن است، که درمان های روان درمانی دیگر به آن بستگی دارد.

به دنبال یک مشاور باشید.

بهترین راه کمک گرفتن از یک درمانگر حرفه ای برای مراقبت کافی و کاملاً آگاهانه اختلال خرید اجباری است. تشخیص بیماری و ماندن در خانه در حالی که احساس گناه می کنید باعث از بین رفتن آن نمی شود، تشخیص شما ممکن است اشتباه باشد.

عادت های بهتر خرید کردن را یاد بگیرید.

برای افزودن بیشتر به کمک متخصصی که باید جستجو شود، باید کنترل بیشتری بر خود اعمال شود. از کم شروع کنید، لیستی از مواردی را که می خواهید بخرید قبل از خرید داشته باشید. سعی کنید سایت های خرید خود را تعطیل کنید.

احساسات خود را به درستی بروز دهید.

برای شما مهم است که پاسخ خود را نسبت به وضعیت عاطفی متفاوت خود شناسایی و مدیریت کنید. اگر عصبانی هستید یا احساس تنهایی می کنید، این می تواند نوعی پریشانی باشد که خرید اجباری را تحریک کند، روش های مناسب و سالم برای تحمل این احساسات، معمولاً در جلسات درمانی، و کمک به روند کلی بهبودی، باید مورد بررسی قرار گیرند.

اگر بیماری خاصی دارید، دارو های خود را مصرف کنید.

برخی از شرایط روانپزشکی مانند اضطراب و وسواس می توانند با اختلال خرید اجباری همزیستی داشته و حتی پیش آگهی آن را بدتر کنند. افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند آن و یا سایر بیماری روانی شده اند و اکنون با خرید اجباری دست و پنجه نرم می کنند باید از دارو و درمان خود اطمینان حاصل کنند.

رفتاردرمانی را در نظر بگیرید.

تمرین روش های جایگزین برای پاسخ به این انگیزه ها با کمک یک درمانگر باعث افزایش کنترل خود و کمک به مدیریت بهتر تکانه ها می شود.

بی نظمی خرید اجباری یک وضعیت جدید اما شایع است که به آرامی در جامعه ما در حال دامن زدن است. افزایش شیوع این اختلال به لطف خرید آنلاین با سهولت نسبی مصرف گرایی، به ویژه در کشورهای پیشرفته بستگی دارد. افراد مبتلا به اختلالات خرید، غالباً شخصاً و از نظر عملکردی با پریشانی خرید می کنند.

آیا خرید می تواند یک اعتیاد باشد؟

اختلال خرید اجباری چیست؟ | پزشکت

خرید هم می تواند یک اعتیاد باشد و کاملاً یک اختلال رفتاری جدی است. به آن اختلال خرید اجباری گفته می شود. افراد مبتلا به این شرایط تمایلات غیرقابل مقاومت و غیرقابل کنترل برای خرید دارند که در نهایت باعث ناراحتی خود و اطرافیان می شود. این یک اختلال پیشرونده و مزمن است و اکثر افراد مبتلا ممکن است اثر آن را به موقع متوجه نشوند.

آیا افراد با درآمد پایین می توانند اختلال خرید اجباری داشته باشند؟

افراد با درآمد پایین همچنین می توانند خریدار اجباری باشند. خریدار اجباری، لزوماً اجناس گران قیمت را خریداری نمی کند. آنها می توانند در مکان هایی که قیمت کمتری دارند خرید کنند.

آیا احتکار کننده، خریدار اجباری است؟

61 درصد احتکارکنندگان شرایط اختلال خرید اجباری را برآورده می کنند. با این حال، اختلافات ظریفی بین یک خریدار اجباری و یک احتکار کننده وجود دارد. اکثر خریداران اجباری دارای یک مسئله اساسی عاطفی یا روانی هستند، که آنها را وادار می کند تا به دنبال سرخوشی ای باشند که خرید معمولاً به همراه می آورد، آنها هیچ وابستگی عاطفی به کالای خریداری شده ندارند.

در حالی که یک احتکار کننده، تمایل دارد که به دنبال اقلامی برود که برای ارزش احساسی داشته است. خریداران اجباری تمایل دارند خرید خود را به رخ بکشند، پنهان کنند و یا حتی خرید خود را بسوزانند، اما یک احتکار کننده این وسایل را جمع می کند تا جایی که فضای کمی در خانه آنها وجود داشته باشد.

منبع:

https://www.betterhelp.com/advice/impulse-control-disorder/what-is-compulsive-buying-disorder/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز