لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سونوگرافی از پستان

سونوگرافی پستان چیست و چه زمانی انجام می شود؟ || پزشکت
فهرست مطالب

سونوگرافی از پستان یا تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. بی خطر و بدون درد است. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند. از یک پروب کوچک به نام گیرنده و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از کاوشگر از طریق ژل به بدن منتقل می شود. کاوشگر صداهایی را که باز می گردند جمع آوری می کند. یک کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند. در معاینات اولتراسوند از اشعه (اشعه ایکس) استفاده نمی شود. از آنجایی که سونوگرافی تصاویر را در زمان واقعی می گیرد، می تواند ساختار و حرکت اندام های داخلی بدن را نشان دهد. این تصاویر همچنین می توانند جریان خون را در رگ های خونی نشان دهند.

سونوگرافی داپلر یک تکنیک سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد را در بدن ارزیابی می کند. این روش به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و سیاهرگ ها در بدن ببیند و ارزیابی کند.

رایج ترین کاربرد های سونوگرافی از پستان

سونوگرافی (US) سینه تصویری از ساختارهای داخلی سینه ایجاد می کند. در طول معاینه سونوگرافی پستان، سونوگرافیست یا پزشک ممکن است از تکنیک‌های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا کمبود جریان در هر توده پستان استفاده کند. در برخی موارد، این ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد علت توده ارائه دهد.

تعیین ماهیت یک ناهنجاری سینه

پزشکان از سونوگرافی پستان برای کمک به تشخیص ناهنجاری های سینه که در طول معاینه فیزیکی شناسایی می شوند، استفاده می کنند. اینها ممکن است شامل یک توده یا ترشحات خود به خود خونی یا شفاف از نوک پستان باشد. آنها همچنین از سونوگرافی برای مشخص کردن ناهنجاری های بالقوه مشاهده شده در ماموگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی پستان (MRI) استفاده می کنند.

سونوگرافی پستان می تواند به تعیین اینکه آیا ناهنجاری جامد (که ممکن است یک توده غیر سرطانی از بافت یا تومور سرطانی باشد)، پر از مایع (مانند کیست خوش خیم) یا کیستیک و جامد، کمک کند.

ماموگرافی تکمیلی غربالگری سرطان سینه تنها ابزار غربالگری سرطان سینه است که از طریق تشخیص زودهنگام، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد. با این حال، ماموگرافی همه سرطان‌های سینه را تشخیص نمی‌دهد. برخی از ضایعات و ناهنجاری های سینه قابل مشاهده نیستند یا در ماموگرافی تفسیر آنها دشوار است. در سینه هایی که متراکم هستند بسیاری از سرطان ها را می توان در ماموگرافی به سختی مشاهده کرد.

غربالگری

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سونوگرافی سینه و MRI می‌توانند با شناسایی سرطان‌هایی که ممکن است با ماموگرافی قابل مشاهده نباشند، مکمل ماموگرافی باشد. غربالگری سونوگرافی پستان ممکن است ناهنجاری هایی را که با ماموگرافی قابل مشاهده نیستند، از جمله مواردی که ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشند، را شناسایی کند. بسیاری از ناهنجاری هایی که در سونوگرافی غربالگری پستان یافت می شوند سرطان نیستند (مثبت کاذب). MRI در نشان دادن سرطان سینه از سونوگرافی حساس تر است، اما ام آر آی ممکن است برای همه زنان در دسترس نباشد. در صورت دریافت MRI غربالگری، سونوگرافی غربالگری لازم نیست. برای اطلاعات بیشتر به صفحه غربالگری سرطان سینه مراجعه کنید.

سونوگرافی سینه می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای زنانی که:

  • بیوپسی پستان با هدایت اولتراسوند
  • در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و قادر به انجام آزمایش MRI نیستند.
  • باردار هستید یا نباید در معرض اشعه ایکس (که برای ماموگرافی ضروری است) قرار بگیرید.
  • افزایش تراکم سینه. زمانی که سینه ها دارای بافت غده ای و همبند زیادی هستند و بافت چربی زیادی ندارند.

هنگامی که سونوگرافی پستان یک ناهنجاری مشکوک را نشان می دهد، رادیولوژیست ممکن است بیوپسی با هدایت اولتراسوند را توصیه کند. از آنجایی که اولتراسوند تصاویر را در زمان واقعی ارائه می دهد، پزشکان اغلب از آن برای هدایت روش های بیوپسی استفاده می کنند. معاینه سونوگرافی پستان معمولاً قبل از بیوپسی برای برنامه ریزی روش و تعیین اینکه آیا می توان از این روش استفاده کرد، ضروری است.

سونوگرافی پستان چیست و چه زمانی انجام می شود؟ || پزشکت

ظاهر تجهیزات سونوگرافی پستان چگونه است؟

دستگاه های اولتراسوند از یک کنسول کامپیوتر، مانیتور ویدیویی و یک گیرنده متصل تشکیل شده است. گیرنده یک دستگاه کوچک دستی است که شبیه میکروفون است. برخی از امتحانات ممکن است از گیرنده های مختلف (با قابلیت های مختلف) در طول یک امتحان استفاده کنند. گیرنده امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد و به پژواک های برگشتی گوش می دهد.

تصویربرداری اولتراسوند از همان اصول سونار استفاده می کند که خفاش ها، کشتی ها و ماهیگیران از آن استفاده می کنند. هنگامی که یک موج صوتی به یک جسم برخورد می کند، به عقب باز می گردد یا پژواک می دهد. با اندازه گیری این امواج پژواک، می توان میزان فاصله جسم و همچنین اندازه، شکل و قوام آن را تعیین کرد. این شامل اینکه آیا جسم جامد است یا پر از مایع است.

پزشکان از اولتراسوند برای تشخیص تغییرات ظاهری اندام‌ها، بافت‌ها و عروق و تشخیص توده‌های غیرطبیعی مانند تومورها استفاده می‌کنند.

در معاینه اولتراسوند، یک گیرنده هم امواج صوتی را ارسال می کند و هم امواج پژواک (بازگشت) را ضبط می کند. هنگامی که گیرنده بر روی پوست فشار داده می شود، پالس های کوچکی از امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به بدن می فرستد. همانطور که امواج صوتی از اندام ها، مایعات و بافت های داخلی منعکس می شود، گیرنده حساس در گیرنده تغییرات کوچکی را در زیر و بم و جهت صدا ثبت می کند. یک کامپیوتر فوراً این امواج امضا را اندازه گیری می کند و آنها را به عنوان تصاویر بلادرنگ روی مانیتور نمایش می دهد. تکنسین معمولاً یک یا چند فریم از تصاویر متحرک را به عنوان تصاویر ثابت می گیرد. آنها همچنین ممکن است حلقه های ویدئویی کوتاهی از تصاویر را ذخیره کنند.

سونوگرافی پستان چیست و چه زمانی انجام می شود؟ || پزشکت

سونوگرافی پستان چگونه انجام می شود؟

روی میز امتحان به پشت یا به پهلو دراز می کشید. رادیولوژیست ممکن است از شما بخواهد که بازو(های) خود را بالای سر خود ببرید. آنها یک ژل مبتنی بر آب را در ناحیه تحت معاینه بدن اعمال می کنند. ژل به ترانسدیوسر کمک می کند تا تماس ایمن با بدن برقرار کند. همچنین حفره های هوا بین گیرنده و پوست را که می توانند مانع از عبور امواج صوتی به بدن شما شوند را از بین می برد. سونوگرافی گیرنده را روی بدن قرار می دهد و آن را به جلو و عقب در ناحیه مورد نظر حرکت می دهد تا زمانی که تصاویر مورد نظر را بگیرد.

معمولاً هیچ ناراحتی از فشار وجود ندارد زیرا آنها گیرنده را روی ناحیه مورد بررسی فشار می دهند. با این حال، اگر ناحیه حساس باشد، ممکن است فشار یا درد جزئی از گیرنده احساس کنید.

پزشکان، سونوگرافی داپلر را با همان گیرنده انجام می دهند. پس از تکمیل تصویربرداری، تکنسین ژل شفاف اولتراسوند را از روی پوست شما پاک می کند. هر قسمتی که باقی بماند به سرعت خشک می شود. ژل اولتراسوند معمولاً لباس را لکه دار یا تغییر رنگ نمی دهد.

اکثر معاینات اولتراسوند بدون درد، سریع و به راحتی قابل تحمل هستند. سونوگرافی پستان معمولا در عرض 30 دقیقه کامل می شود. اگر پزشک معاینه سونوگرافی داپلر را انجام دهد، ممکن است صداهای نبض مانندی را بشنوید که با نظارت و اندازه‌گیری جریان خون تغییر می‌کنند.

ممکن است در طول امتحان نیاز به تغییر موقعیت داشته باشید. وقتی معاینه کامل شد، ممکن است تکنسین از شما بخواهد لباس بپوشید و منتظر بمانید تا تصاویر سونوگرافی را بررسی کند. پس از معاینه اولتراسوند، باید بتوانید بلافاصله فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

نتایج سونوگرافی پستان چه چیزی را نشان می دهد؟

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای پزشکی که درخواست معاینه کرده است ارسال می کند. سپس پزشک شما نتایج را با شما در میان می گذارد. در برخی موارد، رادیولوژیست ممکن است نتایج را پس از معاینه با شما در میان بگذارد.

ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر است یا مشکلی نیاز به توجه دارد.

سونوگرافی پستان چیست و چه زمانی انجام می شود؟ || پزشکت

فواید سونوگرافی پستان در مقابل خطرات چیست؟

  • اکثر اسکن‌های اولتراسوند غیرتهاجمی هستند (بدون سوزن یا تزریق).
  • تصویربرداری اولتراسوند بسیار ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.
  • تصویربرداری اولتراسوند می تواند به تشخیص ضایعات در زنان با سینه های متراکم کمک کند.
  • گاهی اوقات، معاینه سونوگرافی ممکن است به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما نباید دردناک باشد.
  • سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است، استفاده از آن آسان است و نسبت به سایر روش های تصویربرداری ارزان تر است.
  • اسکن اولتراسوند تصویر واضحی از بافت های نرم ارائه می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند.
  • سونوگرافی تصویربرداری در زمان واقعی را ارائه می دهد. این باعث می شود که ابزار خوبی برای هدایت روش های کم تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی و آسپیراسیون مایع باشد.
  • سونوگرافی ممکن است به تشخیص و طبقه بندی ضایعه پستانی کمک کند که به تنهایی از طریق ماموگرافی قابل تفسیر نیست.
  • با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می توانند تعیین کنند که بسیاری از مناطق نگرانی بالینی ناشی از بافت طبیعی (مانند لوبول های چربی) یا کیست های خوش خیم است. برای اکثر زنان 30 ساله و بالاتر، ماموگرافی همراه با سونوگرافی استفاده می شود. برای زنان زیر 30 سال، سونوگرافی به تنهایی برای تعیین اینکه آیا ناحیه مورد نظر نیاز به بیوپسی دارد یا خیر کافی است.

سونوگرافی تشخیصی استاندارد هیچ اثر مضر شناخته شده ای برای انسان ندارد. تفسیر معاینه سونوگرافی پستان ممکن است منجر به اقدامات اضافی مانند سونوگرافی بعدی و یا آسپیراسیون یا بیوپسی شود. بسیاری از مناطقی که تصور می شود نگران کننده هستند غیر سرطانی هستند (مثبت کاذب).

سونوگرافی پستان چیست و چه زمانی انجام می شود؟ || پزشکت

محدودیت های تصویربرداری اولتراسوند از سینه چیست؟

سونوگرافی یکی از ابزارهای مورد استفاده در تصویربرداری پستان است، اما جایگزین ماموگرافی سالانه نمی شود. بسیاری از سرطان ها در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. بسیاری از کلسیفیکاسیون هایی که در ماموگرافی دیده می شوند در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. برخی از سرطان های اولیه پستان فقط به صورت کلسیفیکاسیون پستان در ماموگرافی ظاهر می شوند. یافته های MRI که به دلیل سرطان هستند همیشه با سونوگرافی دیده نمی شوند.

  • بیوپسی ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک ناهنجاری مشکوک سرطانی است یا نه توصیه می شود.
  • اکثر یافته های مشکوک در سونوگرافی که نیاز به بیوپسی دارند، سرطان نیستند.
  • بسیاری از امکانات غربالگری سونوگرافی را حتی در زنان با سینه های متراکم ارائه نمی دهند و ممکن است این روش تحت پوشش برخی از طرح های بیمه نباشد.
  • انتخاب یک مرکز با تخصص در سونوگرافی پستان، ترجیحا مکانی که رادیولوژیست ها در تصویربرداری پستان تخصص دارند، مهم است. سونوگرافی به تشخیص ناهنجاری در زمان اسکن بستگی دارد زیرا یک معاینه “زمان واقعی” است. این نیاز به تجربه و تجهیزات خوب دارد.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.