لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انتروگرافی تشدید مغناطیسی انتروگرافی MR، یک تست تصویربرداری بدون درد است که برای تشخیص مشکلات به طور خاص در روده کوچک شما استفاده می شود. این آزمایش یک نوع تخصصی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است، شکلی از تصویربرداری که با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، نماهای دقیقی از اندام های شما ارائه می دهد.

این مقاله از پزشکت به این موضوع می پردازد که آنتروگرافی MR چیست و برای چه مواردی استفاده می شود. همچنین روند، خطرات بالقوه و همچنین روند به دست آوردن نتایج را توضیح می دهد.

آنتروگرافی MR چیست؟

با آنتروگرافی MR، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند تصاویر بسیار دقیقی از روده کوچک شما دریافت کند. این می تواند به آنها کمک کند مشکلات را پیدا کنند، وضعیت شما را تشخیص دهند و درمان شما را زیر نظر بگیرند. این روش در دستگاه MRI انجام می شود که از آهنرباهای قوی برای تولید میدان مغناطیسی قوی استفاده می کند.

آنتروگرافی MR با ماده کنتراست انجام می شود که مایعی است که به بهبود کیفیت تصاویر کمک می کند. ماده کنتراست از طریق دهان داده می شود و یا وارد رگ می شود. این آزمایش شامل تشعشع نمی شود، نوعی انرژی که می تواند به بدن آسیب برساند. به همین دلیل، این روش ممکن است برای ارزیابی افرادی که نیاز به تصویربرداری مکرر دارند استفاده شود.

استفاده از آنتروگرافی MR می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض تشعشعات ساطع شده در سایر آزمایشات تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) کمک کند.

کاربرد انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟ || پزشکت

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از آنتروگرافی MR برای تشخیص تعدادی از شرایط و بیماری هایی که بر روده کوچک تأثیر می گذارد، استفاده می کنند. انتروگرافی MR می تواند در تشخیص موارد زیر موثر باشد:

  • خونریزی داخلی
  • انسداد در روده
  • آبسه ها، یا برجستگی های پر از چرک
  • التهاب، که می تواند منجر به قرمزی، تورم و درد شود.
  • پولیپ روده کوچک، یا توده های رشد غیر طبیعی بافت غیر سرطانی
  • تومورها یا رشد غیر طبیعی بافت که ممکن است سرطانی باشند.

آنتروگرافی MR همچنین ممکن است برای ردیابی میزان عملکرد برخی درمان‌ها و تشخیص هر گونه عارضه استفاده شود.

تفاوت ها و محدودیت های استفاده از انتروگرافی تشدید مغناطیسی

برخلاف سی تی اسکن یا اشعه ایکس، آنتروگرافی MR:

  • از اشعه ایکس، نوعی تشعشع، برای تولید تصاویر استفاده نمی کند.
  • تفاوت های بافت غیر طبیعی و طبیعی را با وضوح بیشتری نشان می دهد.
  • اجرای بسیار بیشتر طول می کشد (30 تا 45 دقیقه در مقایسه با چند دقیقه)
  • از ماده حاجب استفاده می‌کند که احتمال کمتری برای ایجاد واکنش آلرژیک در مقایسه با مواد مبتنی بر ید دارد که با سایر آزمایش‌ها استفاده می‌شوند.
  • یکی از محدودیت‌های انتروگرافی MR این است که حرکت بیمار ممکن است بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارد. برای دریافت بهترین تصاویر، باید ثابت بمانید و دستورالعمل های حبس نفس را در طول عمل دنبال کنید.

اگر از قبل احساس اضطراب می کنید، ممکن است برای شما سخت باشد که در حین انجام عمل بی حرکت بمانید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است مصرف یک آرام‌بخش را توصیه کند، دارویی که به شما کمک می‌کند تا قبل از انجام MR احساس آرامش کنید.

محدودیت دیگر انتروگرافی MR این است که دستگاه های MRI دارای وزن و ظرفیت های مختلف هستند. این بدان معنی است که برخی از افراد نمی توانند از دستگاه های MRI خاصی استفاده کنند.

خطرات و موارد منع انتروگرافی MR

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟ || پزشکت

آنتروگرافی MR از یک میدان مغناطیسی قوی استفاده می کند، بنابراین بسیار مهم است که به تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید که آیا دستگاه، ایمپلنت یا فلزی در بدن خود دارید یا در گذشته با فلز کار کرده اید. میدان مغناطیسی ممکن است باعث اختلال در عملکرد برخی از دستگاه های پزشکی شود.

افرادی که ایمپلنت های خاصی دارند نمی توانند این روش را انجام دهند، بنابراین حتماً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد ایمنی این آزمایش برای خود صحبت کنید.

قبل از انجام MR انتروگرافی، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • در صورت وجود اشیاء فلزی در بدن خود حتما به تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه بیماری کلیوی یا آسیب کلیوی و همچنین سایر شرایط سلامتی دارید، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.
  • اگر اخیراً تحت عمل جراحی یا درمان پزشکی قرار گرفته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. هنگامی که ماده حاجب داده می شود، خطر کمی برای واکنش آلرژیک وجود دارد. در صورت بروز علائم فوراً به تیم مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.
  • توصیه می شود که افراد باردار برای احتیاط از انجام هر نوع آزمایش MRI به خصوص در سه ماهه اول خودداری کنند.
  • کسانی که عملکرد کلیه ضعیفی دارند با خطر فیبروز سیستمیک نفروژنیک مواجه هستند یک بیماری نادر است که می تواند بر روی پوست، حرکت و عملکرد اندام تاثیر بگذارد. این عارضه ناشی از ماده حاجب است.

قبل از آزمون آنتروگرافی MR

قبل از انجام آزمایش، مطمئن شوید که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از سابقه پزشکی شما، از جمله شرایط فعلی و گذشته، آلرژی ها، و همچنین سابقه کار با فلز شما مطلع است. آنها باید از جراحی های اخیر و همچنین هر گونه دستگاه پزشکی و ایمپلنت آگاه باشند. همچنین باید به آنها اطلاع دهید که آیا باردار هستید یا ممکن است باردار باشید.

اگر کلاستروفوبیا یا ترس از فضاهای بسته یا اضطراب دارید، ممکن است پزشک قبل از انتروگرافی MR به شما یک داروی آرام بخش بدهد.

قبل از عمل، ممکن است بخواهید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:

  • این که آیا لازم است قبل از عمل مصرف هر یک از داروها یا مکمل های معمولی خود را متوقف کنید.
  • چه زمانی باید قبل از معاینه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید یا از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید.

به طور کلی، درک دلیل انجام آنتروگرافی MR نیز ضروری است. اگر سؤال یا نگرانی در مورد دلیل دریافت این آزمایش دارید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود دریغ نکنید.

انتروگرافی MR حدود 45 دقیقه طول می کشد. با این حال، ممکن است لازم باشد دو ساعت و نیم قبل از امتحان در محل حاضر شوید تا ماده حاجب خوراکی بنوشید. کنتراست خوراکی ممکن است در فواصل 30 دقیقه ای ارائه شود. در طول فرآیند ورود، ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم ایمنی را پر کنید.

آنتروگرافی MR اغلب در بیمارستان ها یا در مراکز تصویربرداری انجام می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما اطلاع می دهد که معاینه شما در کجا برگزار می شود. به طور معمول، واحد MRI یک لوله بزرگ و استوانه ای شکل است که توسط یک آهنربای دایره ای احاطه شده است. در طول امتحان، روی یک میز معاینه متحرک که به مرکز آهنربا می‌چرخید، دراز می‌کشید.

پیش آزمون

وقتی به مرکز می‌رسید، از شما خواسته می‌شود که لباس بیمارستانی بپوشید. قبل از آنتروگرافی MR، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سابقه سلامتی و دارویی شما را بررسی کند و ضربان قلب، دما و فشار خون شما را بررسی کند .یک سوزن در رگ دست یا بازوی شما وارد می شود تا به شما مایعات بدهد. ممکن است از شما خواسته شود که یک نوشیدنی حاجب خوراکی را در فواصل زمانی معین بنوشید. یک ماده حاجب نیز ممکن است از طریق سوزن وارد شده داده شود. زمانی که کنتراست وارد جریان خون شما می شود، ممکن است احساس سرما کنید. همچنین ممکن است طعم فلزی در دهان خود احساس کنید.

روی میزی که به داخل و خارج از اسکنر می رود، به پشت دراز می کشید. در برخی موارد، ممکن است از تسمه ها برای کمک به شما در حفظ موقعیت صحیح استفاده شود. تکنسین ممکن است یک بالش زیر سر شما و یک بالش زیر زانوهای شما قرار دهد.

در طول آزمون

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟ || پزشکت

در طول معاینه، شما در بخش MRI و رادیولوژیست قرار می گیرید، یا پزشک متخصص در استفاده از تکنیک های تصویربرداری برای درمان شرایط و همچنین تکنسین این روش را انجام خواهند داد. اما در طول این مدت، آنها بیرون از اتاق با رایانه کار خواهند کرد. اسکنر به خوبی روشن می شود و خنک نگه داشته می شود.

در طول امتحان، ممکن است دو مجموعه عکس گرفته شود. این تصاویر قسمت های مختلف روده کوچک و بافت های اطراف آن را نشان می دهد. پس از اولین مجموعه عکس ها، رادیولوژیست شما به تصاویر نگاه می کند تا مطمئن شود که کنتراست کافی در روده شما وجود دارد. در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید برای کمک به جابجایی کنتراست در روده خود راه بروید.

ممکن است مقداری گرما در ناحیه ای از بدن خود که در حال اسکن است احساس کنید. این احساس طبیعی است، اما اگر شما را آزار می‌دهد، به تکنسین خود اطلاع دهید.

در طول امتحان، تکنسین شما ممکن است از شما بخواهد که نفس خود را در نقاط خاصی حبس کنید. این به بهبود کیفیت تصاویر به دست آمده کمک می کند. اگرچه در طول انتروگرافی MR در اتاق تنها خواهید بود، می توانید هر زمان که بخواهید با تکنسین صحبت کنید.

پس از آزمون انتروگرافی MR

پس از تکمیل آزمایش، ممکن است لازم باشد چند دقیقه صبر کنید تا تیم مراقبت های بهداشتی شما تعیین کند که آیا تصاویر اضافی مورد نیاز است یا خیر. اما پس از انجام تمام تصاویر، جدول معاینه از لوله MRI خارج می شود. هر سوزنی در این زمان خارج می شود. اگر بیهوشی داشتید یا دارویی که درد و آگاهی را کاهش می دهد، پس از معاینه به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. در غیر این صورت، می توانید بلافاصله به خانه بروید.

طبیعی است که افراد برای چندین ساعت پس از انجام MR آنتروگرافی کمی احساس سیری یا کمی حالت تهوع داشته باشند. برخی از افراد ممکن است کمی گرفتگی یا اسهال را تجربه کنند . اگر این علائم تا روز بعد فروکش نکردند یا شدید بودند، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، خطر بسیار کمی برای تحریک پوست در محلی که سوزن وارد شده است وجود دارد.

هیچ محدودیت غذایی پس از معاینه مرتبط با آنتروگرافی MR وجود ندارد. می توانید پس از عمل به روال معمول خوردن و آشامیدن خود ادامه دهید.

لازم به ذکر است که سازندگان کنتراست داخل وریدی پیشنهاد می کنند که افراد تا 48 ساعت پس از دریافت ماده حاجب از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند. با این حال، کالج آمریکایی رادیولوژی بیان می کند که ادامه شیردهی پس از دریافت ماده حاجب به طور مستقیم در ورید، بی خطر است.

نتایج انتروگرافی MR چه چیزی را نشان می دهد؟

انتروگرافی تشدید مغناطیسی چیست؟ || پزشکت

پس از آنتروگرافی MR، یک رادیولوژیست تصاویر را تجزیه و تحلیل می کند و گزارشی را برای ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع کننده ارسال می کند. سپس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این نتایج را با شما به اشتراک می گذارد.

در حالی که بازگرداندن نتایج به طور کلی چندین روز طول می کشد، زمان انتظار بسته به امکانات متفاوت است.

اگر نتایج آنتروگرافی MR شما طبیعی نیست، ممکن است به تصویربرداری اضافی نیاز داشته باشید. این ممکن است شامل انجام یک ام آر آی دیگر، سی تی اسکن، عکسبرداری با اشعه ایکس یا انواع دیگر آزمایشات پزشکی باشد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نحوه اقدام در صورت بروز نتایج غیرعادی صحبت کنید.

آنتروگرافی MR یک تست تصویربرداری بدون درد است که برای دریافت تصاویر بسیار دقیق از روده کوچک شما استفاده می شود. این به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا تشخیص دهد و همچنین درمان شما را تحت نظر داشته باشد.

برخی از افراد نباید این آزمایش را انجام دهند، بنابراین حتماً سابقه پزشکی دقیق خود را به پزشک خود بگویید تا مطمئن شوید که این آزمایش برای شما ایمن است.

قبل، حین و بعد از آزمایش، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های خاصی را به شما می‌دهد که باید دنبال کنید. این تضمین می کند که آنها می توانند بهترین تصاویر ممکن را دریافت کنند، در حالی که به شما کمک می کند در طول این فرآیند احساس راحتی کنید.

سخن آخر

از آنجا که انتظار برای نتایج آزمایش ممکن است باعث اضطراب شود، مهم است که اقداماتی برای کاهش نگرانی خود انجام دهید. در کنار گذراندن وقت با عزیزانتان، روی فعالیت های لذت بخشی تمرکز کنید که ذهن شما را مشغول می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز