لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کنترل نزدیک بینی

کنترل نزدیک بینی | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه نزدیک بینی را کنترل کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر فرزند شما مبتلا به نزدیک بینی است، احتمالاً می پرسید که آیا راهکاری برای کنترل نزدیک بینی و درمانی برای آن وجود دارد یا حداقل می توان پیشرفت آن را کند کرد، درغیر این صورت کودک شما سال به سال به عینک قوی تری نیاز دارد. سالهاست که پزشکان و محققان مراقبت از چشم، به دنبال همین موضوع هستند. یک خبر خوب وجود دارد. برخی بررسی ها نشان می دهد که با کنترل نزدیک بینی در دوران کودکی و بین نوجوانان می توان از پیشرفت آن به نزدیک بینی پیش رونده جلوگیری کرد.

اگرچه هنوز درمان قطعی برای نزدیک بینی کشف نشده است. اما چشم پزشک شما می تواند تعدادی از درمان ها را برای کنترل این وضعیت پیشنهاد کنند. این درمانها می توانند تغییراتی در ساختار و تمرکز چشم ایجاد کنند. تا استرس و خستگی مرتبط با ایجاد و پیشرفت نزدیک بینی را کاهش دهند.

چرا باید نزدیک بینی را کنترل کرد؟

کنترل نزدیک بینی ممکن است کودک شما را از ابتلا به نزدیک بینی پیش رونده که نیاز به عینک ضخیم و اصلاح کننده دارد. حتی با مشکلات جدی چشمی در مراحل بعدی زندگی مانند آب مروارید اولیه یا حتی شبکیه جدا شده همراه است، نجات دهد. در حال حاضر، چهار نوع درمان برای کنترل نزدیک بینی امیدوار کننده است:

  • قطره چشم آتروپین
  • لنزهای تماسی چند کانونی
  • ارتوکراتولوژی
  • عینک های کنترل نزدیک بینی

قطره چشم آتروپین

کنترل نزدیک بینی | پزشکت

قطره چشم آتروپین، سالهاست که برای کنترل نزدیک بینی مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج کوتاه مدت موثری دارد. اما استفاده از این قطره های چشمی معایبی نیز دارد. آتروپین موضعی دارویی است که برای گشاد کردن مردمک چشم و فلج موقت محل اقامت و آرامش کامل مکانیسم تمرکز چشم استفاده می شود.

کاربرد معمول از آتروپین این روزها کاهش درد چشم مربوط به انواع خاصی از یووئیت است. از آنجا که تحقیقات نشان می دهد نزدیک بینی در کودکان با تمرکز خستگی مرتبط است. محققان به دنبال استفاده از آتروپین برای غیرفعال کردن مکانیسم تمرکز چشم برای کنترل نزدیک بینی هستند. نتایج مطالعات قطره چشم آتروپین برای کنترل پیشرفت نزدیک بینی در سال های اول چشمگیر بوده است. چهار مطالعه کوتاه مدت منتشر شده بین سالهای 1989 تا 2010 نشان داد که آتروپین به طور متوسط 81 درصد از پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان نزدیک بین کاهش می دهد.

عوارض قطره چشم آتروپین

با این حال، تحقیقات اضافی نشان داده است که اثر کنترل نزدیک بینی آتروپین پس از اولین سال درمان ادامه نمی یابد. آتروپین ممکن است در درازمدت نزدیک بینی را به طور قابل توجهی کنترل نکند.

جالب است بدانید، هنگامی که قطره های آتروپین پس از دو سال استفاده برای کنترل نزدیک بینی قطع شد. کودکانی که از قطره با کمترین غلظت آتروپین (0.01 درصد) استفاده می کردند، نسبت به کودکانی که با آتروپین قوی تر تحت درمان قرار می گرفتند، نزدیک بینی خود را بیشتر کنترل می کردند. کاهش. آنها همچنین یک سال پس از درمان پیشرفت نزدیک بینی “بازگشتی” کمتری داشتند.

همچنین، بسیاری از چشم پزشکان تمایلی به تجویز آتروپین برای کودکان ندارند. زیرا اثرات طولانی مدت استفاده مداوم از دارو ناشناخته است.

سایر معایب درمان آتروپین شامل ناراحتی و حساسیت به نور ناشی از اتساع طولانی مدت مردمک چشم، تار شدن نزدیک دید، و هزینه اضافی کودک است. زیرا در طول درمان نیاز به دو کانونی یا لنزهای عینک دارد تا بتواند به وضوح بخواند. زیرا توانایی تمرکز نزدیک او تحت تأثیر قرار می گیرد.

چشم پزشک

ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی استفاده از لنزهای تماسی با نفوذپذیری مخصوص گاز است. این در هنگام خواب در شب استفاده می شود. این روش بصورت موقت نزدیک بینی و سایر مشکلات بینایی را اصلاح می کند. بنابراین در ساعات بیداری نیازی به عینک و لنزهای تماسی نیست.

اما برخی از چشم پزشکان از لنزهای “ortho-k” برای کنترل پیشرفت نزدیک بینی در کودکان استفاده می کنند. شواهد نشان می دهد بچه های نزدیک بین که چندین سال تحت ارتوکراتولوژی قرار می گیرند، در مقایسه با کودکانی که در سال های اوج برای پیش بینی نزدیک بینی از عینک یا لنز تماسی معمولی استفاده می کنند، ممکن است نزدیک بینی کمتری داشته باشند.

بسیاری از پزشکان از این لنزها به عنوان لنزهای “تغییر شکل قرنیه” یا “درمان انکساری قرنیه (CRT)” و نه لنزهای ارتو-k یاد می کنند. اگرچه ممکن است طرح لنزها مشابه باشد.

در سال 2012، همان محققان نتایج یک مطالعه پنج ساله مشابه را بر روی 43 کودک نزدیک بین منتشر کردند. بررسی ها نشان می داد استفاده از لنزهای تماسی ارتو-ک در طول شب، باعث افزایش طول محوری چشم می شود.

بررسی ها نشان می داد کودکان 6 تا 12 ساله با -0.75 تا -4.00 D نزدیک بینی که دو سال از لنزهای تماسی ortho -k استفاده می کردند، پیشرفت نزدیک بینی کمتری داشتند. حتی کشیدگی محوری چشم آنها کاهش یافته بود.

بچه ها در عینک زیبا به نظر می رسند! با افزایش ارتو-ک و سایر تکنیک های کنترل نزدیک بینی، تعداد کمی از کودکان ممکن است در آینده برای نزدیک بینی به عینک نیاز داشته باشند.

در اکتبر 2012، محققان در هنگ کنگ مطالعه دیگری را در مورد تأثیر لنزهای تماسی ortho-k بر کنترل پیشرفت نزدیک بینی در کودکان منتشر کردند. در مجموع 78 کودک بینای سنی 6 تا 10 سال در شروع تحقیقات، این مطالعه دو ساله را تکمیل کردند.

لنزهای تماسی چند کانونی

کنترل نزدیک بینی | پزشکت

کنتاکت های چند کانونی، لنزهای خاصی هستند. آنها در مناطق مختلف عدسی قدرت های متفاوتی برای اصلاح پیرچشمی و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی (با یا بدون آستیگماتیسم) دارند. اما محققان و چشم پزشکان دریافته اند که لنزهای نرم معمولی یا اصلاح شده چند کانونی نرم نیز ابزارهای موثری برای کنترل نزدیک بینی هستند.

در سال 2010، محققانی از استرالیا، چین و ایالات متحده داده های حاصل از مطالعه لنزهای تماسی کنترل نزدیک بینی را که توسط دانش آموزان چینی به مدت شش ماه استفاده می شد، ارائه کردند. مخاطبین دارای طراحی چند کانونی دو فوکوس ویژه با قدرت اصلاحی کامل در مرکز لنز و قدرت کمتری در حاشیه بودند.

شرکت کنندگان در شروع سنین بین 7 تا 14 سال بودند و 75-0- تا 3.50 دیوپتر (D) نزدیک بینی داشتند و بیش از 0.50 D آستیگماتیسم نداشتند. در مجموع 65 کودک از تماس های چند کانونی آزمایشی استفاده کردند و 50 کودک از عینک استفاده کردند. پس از شش ماه، کودکانی که از لنزهای تماسی چند کانونی استفاده می کردند، 54 درصد از نزدیک بینی خود کمتر از بچه هایی که از عینک استفاده می کردند، پیشرفت کردند.

عینک چند کانونی

عینک های چند کانونی نیز برای کنترل نزدیک بینی در کودکان آزمایش شده اند. اما نتایج چشمگیرتر از آنهایی است که با تماس چند کانونی تولید شده است. تعدادی از تحقیقات منتشر شده بین سالهای 2000 تا 2011 نشان دادند که استفاده از عینک چند کانونی باعث کاهش چشمگیر نزدیک بینی پیشرونده در بیشتر کودکان نمی شود.

بررسی ها نشان داد که لنزهای پیشرونده عینک، در مقایسه با لنزهای معمولی تک بینایی، پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان در سال اول به میزان کمی اما از نظر آماری قابل توجهی کند می کند. اما تأثیر آن در دو سال آینده مطالعه قابل توجه نبود.

اما در مارس 2014، محققان در استرالیا و چین نتایج یک کارآزمایی بالینی سه ساله را منتشر کردند که پیشرفت نزدیک بینی را در بین 128 کودک نزدیک بین 8 تا 13 ساله ارزیابی کرد. همه شرکت کنندگان در سال قبل از شروع مطالعه حداقل -0.50 روز پیشرفت نزدیک بینی را تجربه کرده بودند.

یک گروه از کودکان از عینک معمولی تک دید، گروه دوم از دو کانونی و گروه سوم از لنزهای دو کانونی با منشور استفاده کردند. پس از سه سال، کودکانی که از هر دو نوع عینک دو کانونی استفاده می کردند، نسبت به کودکانی که از لنزهای تک نفره استفاده می کردند (میانگین 01.01 تا -1.25 روز) از پیشرفت چشم انداز چشمگیری برخوردار بودند.

خطر افزایش نزدیک بینی بین افراد

کنترل نزدیک بینی | پزشکت

به گفته محققان، تقریباً نیمی از جمعیت جهان تا سال 2050 نزدیک بین هستند. محققان اخیراً داده های 145 مطالعه را مورد بررسی قرار داده و شیوع نزدیک بینی 2.1 میلیون شرکت کننده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این گروه همچنین از داده های منتشر شده از 1995 برای برآورد روندهای 2000 تا 2050 استفاده کرد.

آنچه آنها پیدا کردند نگران کننده بود. تخمین زده می شود که 1.4 میلیارد نفر در سراسر جهان در سال 2000 نزدیک بین بوده اند. این حدود 23 درصد از کل جمعیت جهان است. اما تا سال 2050، محققان پیش بینی می کنند که این رقم به 4.8 میلیارد برسد و 49.8 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

توصیه کارشناسان را جدی بگیرید.

خبر خوب این است که راه هایی وجود دارد که از فرزندان خود در برابر این وضعیت محافظت کنید. یکی از راهکارها می تواند تشویق آنها به خاموش کردن وسایل الکترونیکی و رفتن به بیرون از منزل باشد.

این مطالعه اشاره می کند که افزایش نزدیک بینی عمدتا ناشی از تغییرات در شیوه زندگی است که با فعالیت های بیشتر نزدیک محل کار، مانند استفاده از رایانه و دستگاه های الکترونیکی قابل حمل، از جمله تلفن های هوشمند مشخص می شود. سایر عوامل خطر نزدیک بینی پیش رونده شامل ساعت های طولانی در کلاس درس و زمان کمتر در خارج از منزل، به ویژه در بین کودکان خردسال است.

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به نزدیک بینی می توان با عینک و لنزهای تماسی تصحیح کرد، سطوح بالای نزدیک بینی باعث افزایش بیماری های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه، جدا شدن شبکیه و دژنراسیون نزدیک بینی می شود. همه این موارد می تواند باعث از بین رفتن برگشت ناپذیر بینایی شود.

نویسندگان گزارش مطالعه به این نتیجه رسیدند که شیوع نزدیک بینی بالا از سال 2000 تا 2050 تا 7 برابر افزایش می یابد. حتی نزدیک بینی را به علت اصلی نابینایی دائمی در سراسر جهان تبدیل می کند.

تشخیص زود هنگام نزدیک بینی

کنترل نزدیک بینی | پزشکت

بهترین راه برای استفاده از روش های کنترل نزدیک بینی، تشخیص زودرس نزدیک بینی است. حتی اگر فرزند شما از مشکلات بینایی شکایت نمی کند. برنامه ریزی معاینات معمول چشم برای فرزندان شما، قبل از ورود به پیش دبستانی بسیار مهم است.

اگر شما یا همسرتان نزدیک بین هستید یا خواهر و برادرهای بزرگتر فرزندتان مبتلا به نزدیک بینی یا سایر مشکلات بینایی هستند. معاینه چشم در دوران کودکی بسیار مهم است.

کنترل نزدیک بینی در بزرگسالان چطور؟

نزدیک بینی معمولاً در سالهای اولیه مدرسه تشخیص داده می شود و در نوجوانان سریعتر از نوجوانان مسن پیشرفت می کند. به همین دلیل است که مطالعات کنترل نزدیک بینی معمولاً کودکان نسبتاً خردسال را درگیر می کند.

در حالی که این واقعیت است که نزدیک بینی نیز می تواند در بزرگسالان جوان ایجاد شود. حتی پیشرفت کند. اما این کمتر رایج است. این احتمال وجود دارد که چشمان یک فرد بالغ به درمانهای کنترل نزدیک بینی مانند چشمان کودک پاسخ ندهد. چون تحقیقات در زمینه کنترل پیشرفت نزدیک بینی بر کودکان نزدیک بین تمرکز خواهد کرد تا بزرگسالان.

آیا تمرینات چشمی می تواند نزدیک بینی را درمان کند؟

شما بدون شک تبلیغاتی در تلویزیون و اینترنت دیده اید یا شنیده اید که ادعا می کنند تمرینات چشمی می توانند نزدیک بینی را معکوس می کند. حتی بینایی شما را “به طور طبیعی” اصلاح کنند.

برخی از این برنامه های تمرینات چشمی به شما توصیه می کنند که از چشم پزشک خود بخواهید برای شما نسخه ای از عینک بنویسد که بصورت عمدی نزدیک بینی شما را برای پوشیدن تمام وقت به عنوان یک درمان کمکی برای انجام تمرینات اصلاح نمی کند. ادعا این است که تمرینات و اصلاح ناهنجاری نزدیک بینی شما را کاهش می دهد. بنابراین با گذشت زمان به اصلاح بینایی کمتری نیاز خواهید داشت.

تحقیقات نشان داده است که اصلاح نزدیک بینی در کند کردن پیشرفت نزدیک بینی بی تاثیر است. در واقع ممکن است خطر بدتر شدن نزدیک بینی را افزایش دهد. همچنین، تصحیح عمیق نزدیک بینی باعث تاری دید از راه دور می شود. حتی ممکن است فرزند شما را در کلاس درس یا ورزش در شرایط نامطلوب قرار دهد. حتی ایمنی او را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع:

https://www.allaboutvision.com/parents/myopia.htm

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز